Vývoj jazyka českých hiphopových médií od subkultur k mainstreamu
Název práce v češtině: | Vývoj jazyka českých hiphopových médií od subkultur k mainstreamu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The evolution of czech hip hop media from subculture to mainstream |
Klíčová slova: | Hip hop, kultura, subkultura, kulturální studia, rap, rapper, rapperka |
Klíčová slova anglicky: | Hip hop, culture, subculture, cultural studies, rap, rapper, female rapper |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Miloš Hroch, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 31.01.2020 |
Datum zadání: | 31.01.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 20.09.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2021 |
Oponenti: | Mgr. Jan Podzimek, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
• ANTAKI, C., Billig, M., Edwards, D. & Potter, J., 2003. Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique Of Six Analytic Shortcomings. Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique Of Six Analytic Shortcomings, pp. 3-29.
• BAKER, S., 1999. Sounding a Wake-Up Call for Rap on the Radio. [Online] Available at: https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1999-jun-13-ca-45950-story.html [Přístup získán 2020]. • BARKER, C., 2006. Slovník kulturálních studií. Praha: Portál. • BÁRTOVÁ, D., 2017. Šéf českého rapu. Vydělává miliony, i když za hudbu nikdo platit nechce. [Online] Available at: https://forbes.cz/sef-ceskeho-rapu/ [Přístup získán 2020]. • BEGGS, S., 2018. 10 Fab Facts About Yo! MTV Raps. [Online] Available at: https://www.mentalfloss.com/article/553165/facts-about-yo-mtv-raps [Přístup získán 2020]. • BĚLÍČEK, O., 2013. TRAP MUSIC. [Online] Available at: https://www.advojka.cz/archiv/2013/12/trap-music [Přístup získán 2020]. • BENEŠ, P., 2006. Bakalářská práce - Poetika a kulturní identita českého hip hopu, Brno: Masarykova Univerzita. • BIGGBOSS, 2019. https://www.biggboss.cz. [Online] Available at: https://www.biggboss.cz/interpreti/psh [Přístup získán 2020]. • BISLEY, A., 2016. DMC from Run-DMC: 'I snorted and guzzled through almost every day'. [Online] Available at: https://www.theguardian.com/music/2016/jul/28/run-dmc-autobiography-darryl-mcdaniels [Přístup získán 2020]. • BOBB, B., 2017. 7 IRL Rapper Looks That Popped Up on the Runways This Season. [Online] Available at: https://www.vogue.com/article/fashion-runway-rapper-style-fall-2017 [Přístup získán 2020]. • BRABOY, M., 2019. Kendrick Lamar is the artist of the decade. [Online] Available at: https://www.insider.com/kendrick-lamar-artist-of-the-decade-2010s-2019-12 [Přístup získán 2021]. • BREWSTER, B. & BROUGHTON, F., 2006. Last Night a DJ Saved My Life : The History of the Disc Jockey. London: Headline Book Publishing. • BROMWICH, J. E., 2015. Stretch Armstrong and Bobbito, Hip-Hop Heralds, Are Saluted in a Film. [Online] Available at: https://www.nytimes.com/2015/10/09/movies/stretch-armstrong-and-bobbito-hip-hop-heralds-are-saluted-in-a-film.html [Přístup získán 2020]. • BROOKS, S. & CONROY, T., 2011. Hip-Hop Culture in a Global Context: Interdisciplinary and Cross-Categorical Investigation.. American Behavioral Scientist 55, pp. 3-8. • BYSTROV, M., 2020. Čas na dobrou hudbu. Poslouchejte online. [Online] Available at: https://www.denik.cz/hudba/koronavirus-hudba-online-20200317.html [Přístup získán 2021]. • CENY APOLLO, 2020. Cenyapollo. [Online] Available at: https://www.cenyapollo.cz/post/611840190192959488/cenu-apollo-2019-z%C3%ADskal-hugo-toxxx-za-album-1000 [Přístup získán 2021]. • COHEN, J., 2008. Lil Wayne Notches Top-Selling Album Of '08. [Online] Available at: https://www.billboard.com/articles/news/1481196/lil-wayne-notches-top-selling-album-of-08 [Přístup získán 2020]. • COCHRANE, N., 2018. How ‘Yo! MTV Raps’ Launched Hip-Hop Into the Mainstream. [Online] Available at: https://theboombox.com/yo-mtv-raps-launched-hip-hop-into-mainstream/ [Přístup získán 2020]. • COLLINS, H., 2020. How Did Drake Become The World’s Biggest Pop Star?. [Online] Available at: https://www.vogue.co.uk/arts-and-lifestyle/article/drake-worlds-biggest-pop-star [Přístup získán 2021]. • ČESKÁ TELEVIZE , 2014. Z Gymplu na Vejšku. [Online] Available at: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10536024755-vejska/21351212029/7447-z-gymplu-na-vejsku/ [Přístup získán 2021]. • ČTK, 2002. V Paláci Akropolis se představí slovenská špička hip hopu. [Online] Available at: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/v-palaci-akropolis-se-predstavi-slovenska-spicka-hip-hopu/17533 [Přístup získán 2021]. • ČTK, 2020. Opiátová krize v USA. Výrobce návykového OxyContinu přiznal vinu, zaplatí miliardy. [Online] Available at: https://www.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/opiatova-krize-v-usa-vyrobce-navykoveho-oxycontinu-priznal-vinu-zaplati-miliardy-1374381 [Přístup získán 2021]. • ČTK, 2021. Hudební ceny Vinyla mají Tábor, 58G a aktivity labelu Divnosti. [Online] Available at: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/1997460 [Přístup získán 2021]. • DALY, R., 2020. Musicians criticise Spotify CEO for saying it’s “not enough” to release albums “every 3-4 years”. [Online] Available at: https://www.nme.com/news/music/musicians-criticise-spotify-ceo-album-release-comments-2719827 [Přístup získán 2021]. • DEVOS, J., 2007. HIP HOP HISTORY: FROM THE STREETS TO THE MAINSTREAM. [Online] Available at: https://vibeserver.net/scripties/evolution%20of%20hiphop%20culture.pdf [Přístup získán 2020]. • DIJK, T. A. V., 2001. Critical Discourse Analysis. V: The Handbook of Discourse Analysis. Oxford: Blackwell Publishers Ltd, pp. 352-363. • FAIRCLOUGH, N., 1989. Language and Power. London: Longman. • FELDMAN, R., 2018. Number of Britons illegally downloading music falls. [Online] Available at: https://yougov.co.uk/topics/arts/articles-reports/2018/08/02/number-britons-illegally-downloading-music-falls?fbclid=IwAR1Rdi5Fz91-gptoLZzO0EVjL197ncHUjrH1hp-h1RwpVX_vR-LTnOlcLA8 [Přístup získán 2020]. • FISHER, M., 2007. Something in the Air: Radio, Rock, and the Revolution That Shaped a Generation. New York: Random House. • FISKE, J., 2017. Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis. • FOLEY, G., 2019. THE TRENDS & BRANDS THAT DEFINED ’90S HIP-HOP FASHION. [Online] Available at: https://www.highsnobiety.com/p/90s-hip-hop-fashion/ [Přístup získán 2020]. • FORMAN, M., 2002. The 'hood comes first : race, space, and place in rap and hip-hop. Middletown: Wesleyan University Press. • FORMAN, M., 2010. Conscious Hip Hop, Change, and the Obama Era. American Studies Journal 54. • FORMAN, M. & NEAL, M. A., 2004. That's the Joint! The Hip-hop Studies Reader. New York: Taylor & Francis Books. • GELDER, K., 2007. Subcultures: Cultural Histories and Social Practice. London: Routledge. • GIBSONE, H., 2016. Drake is Spotify’s most streamed artist of 2016. [Online] Available at: https://www.theguardian.com/music/2016/dec/01/drake-spotify-most-streamed-artist-2016 [Přístup získán 2021]. • GOPNIK, A., 2016. “Hamilton” and the Hip-Hop Case for Progressive Heroism. [Online] Available at: https://www.newyorker.com/news/daily-comment/hamilton-and-the-hip-hop-case-for-progressive-heroism [Přístup získán 2021]. • HÁJEK, M., 2014. Čtenář a stroj: Vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: SLON. • HALL, J., 2020. A guide to the birth and evolution of hip-hop. [Online] Available at: https://www.redbull.com/in-en/history-of-hip-hop [Přístup získán 2020]. • HALL, S., 1973. Encoding and Decoding Media in the Discourse. Birmingham: University of Birmingham. • HALL, S. & JEFFERSON, T., 2006. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain. London: Routledge. • HEBDIGE, D., 2012. Subkultura a styl. Praha: Dauphin. • HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. • Hip-Hop Evolution. 2016. [Film] Režie: Darby WHEELER, Rodrigo BASCUNAN. Canada: Netflix. • HROCH, M., 2018. Deska týdne: 21 je nových 27. Smutní rappeři z pilulkové generace vzhlížejí ke Kurtu Cobainovi. [Online] Available at: https://wave.rozhlas.cz/deska-tydne-21-je-novych-27-smutni-rapperi-z-pilulkove-generace-vzhlizeji-ke-7579667 [Přístup získán 2021]. • CHANEY, D., 2004. Fragmented culture and subcultures.. V: K. K. Andrew Bennett, editor After Subculture: Critical Studies in Contemporary Youth Culture. New York: Palgrave Macmillan, pp. 36-48. • CHANG, J., 2005. Can't Stop Won't Stop. New York: St. Martin’s Press. • CHARVÁT, J. & KUŘÍK, B. a. k., 2018. Mikrofon je naše bomba: politika a hudební subkultury mládeže v postsocialistickém Česku.. Praha: Togga. • JANDOUREK, J., 2008. Průvodce sociologií. Praha: Grada. • JANEČEK, P., 2011. Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky. Praha: Národní muzeum: Fakulta humanitních studií University Karlovy v Praze. • JANSOVÁ, I., 2016. Proměnlivost pojmu populární kultura v prostředí britských kulturálních studií i mimo ně, Olomouc: FF, Univerzita Palackého v Olomouci. • JENKINS, H., 2006. Convergence culture: Where old and new media collide.. New York: New York University Press. • JOSEPHY, M., 2013. BEATBOX POMÁHÁ ODHALIT SKRYTÁ TAJEMSTVÍ LIDSKÉ ŘEČI A JEJÍHO VZTAHU K HUDBĚ. [Online] Available at: https://www.national-geographic.cz/clanky/beatbox-pomaha-odhalit-skryta-tajemstvi-lidske-reci-a-jejiho-vztahu-k-hudbe.html [Přístup získán 2020]. • KLÉZL, T., 2019. Bakalářská práce - České hudební časopisy na začátku 21. století, Praha: Univerzita Karlova. • KOLÁŘOVÁ, M., 2011. Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. ISBN 978-80-7419-060-5 editor Praha: Sociologické nakladatelství Slon. • KOLBRENER, C., 2020. The History of Hip Hop Fashion from 2000 to 2020. [Online] Available at: https://www.one37pm.com/culture/music/history-of-hip-hop-fashion-2000-2020 [Přístup získán 2020]. • Kombo. 2018. [Film] Režie: Robin LIPO. Česká republika: Tvůrčí producentská skupina Kateřiny Ondřejkové. • KRASKO, I., 2020. Slovenský online doznal v pololetí několika změn. [Online] Available at: https://www.mediaguru.cz/clanky/2020/07/slovensky-online-doznal-v-pololeti-nekolika-zmen/ [Přístup získán 2021]. • KUBRIN, C. E., 2005. Gangstas, Thugs, and Hustlas: Identity and the Code of the Street in Rap Music, místo neznámé: George Washington University. • LAWLESS, R., 1996. Co je to kultura. Olomouc: Votobia. • LEDONNE, R., 2019. Beastie Boys Story: inside the offbeat, heartfelt stage show from Spike Jonze. [Online] Available at: https://www.theguardian.com/music/2019/apr/11/beastie-boys-story-stage-show-spike-jonze [Přístup získán 2020]. • LEHEČKOVÁ, E., 2019. Kritická analýza diskurzu v kontextu korpusové a kognitivní lingvistiky, Praha: Ústav českého jazyka a teorie komunikace, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. • LEWIS, S., 2020. Grammy Awards renames controversial "urban" category. [Online] Available at: https://www.cbsnews.com/news/grammy-awards-rename-controversial-urban-category/ [Přístup získán 2021]. • LIGHT, A., 1991. LL Cool J: Heavyweight. [Online] Available at: https://www.rollingstone.com/music/music-news/ll-cool-j-heavyweight-203830/ [Přístup získán 2020]. • LOVE, C., 2015. Licensed to Ill review – DIY show gives props to the Beastie Boys. [Online] Available at: https://www.theguardian.com/stage/2015/nov/25/licensed-to-ill-camden-peoples-theatre-review-beastie-boys-story [Přístup získán 2020]. • LOZON, J. & BENSIMON, M., 2014. Music misuse: A review of the personal and collective roles of “problem music". Aggression and Violent Behavior, pp. 207-218. • LYNCH, J., 2018. For the first time in history, hip-hop has surpassed rock to become the most popular music genre, according to Nielsen. [Online] Available at: https://www.businessinsider.com/hip-hop-passes-rock-most-popular-music-genre-nielsen-2018-1 [Přístup získán 2020]. • LYNSKEY, D., 2016. Grandmaster Flash: ‘Hip-hop’s message was simple: we matter’. [Online] Available at: https://www.theguardian.com/music/2016/aug/07/the-get-down-baz-luhrmann-grandmaster-flash-hip-hop [Přístup získán 2020]. • LYNSKEY, D., 2018. From street kid to Pulitzer: why Kendrick Lamar deserves the prize. [Online] Available at: https://www.theguardian.com/music/2018/apr/22/kendrick-lamar-wins-pulitzer-prize-damn-album [Přístup získán 2021]. • MACDONALD, D., 1953. A Theory of Mass Culture. Diogenes, pp. 1-17. • MACINNES, P., 2011. Lil Wayne leads hip-hop into the internet age. [Online] Available at: https://www.theguardian.com/music/2011/jun/13/lil-wayne-internet-age [Přístup získán 2020]. • MALÁ, M., 2009. Diplomová práce - Jazyk hip hopu, Praha: Univerzita Karlova. • MARY C, 2014. O pořadu Scéna s Mary C. [Online] Available at: https://wave.rozhlas.cz/scena-s-mary-c-5183484/o-poradu [Přístup získán 2020]. • MARY C, 2020. Black History Month: Who killed Malcolm X. [Online] Available at: https://wave.rozhlas.cz/black-history-month-who-killed-malcolm-x-8150001 [Přístup získán 2021]. • Mary C, 2020. Po stopách drillu. [Online] Available at: https://wave.rozhlas.cz/po-stopach-drillu-8135130 [Přístup získán 2021]. • MBE, V. S., 2015. The Role of Hip Hop in Culture. [Online] Available at: https://thoughteconomics.com/the-role-of-hip-hop-in-culture/ [Přístup získán 2021]. • MCQUAIL, D., 2009. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. • MEDIAGURU, 2018. Óčko Black má licenci, nová televize začne v prosinci. [Online] Available at: https://www.mediaguru.cz/clanky/2018/12/ocko-black-ma-licenci-nova-televize-zacne-v-prosinci/ [Přístup získán 2020]. • MELLERY-PRATT, R., 2014. Run-D.M.C.'s 'My Adidas' and the Birth of Hip Hop Sneaker Culture. [Online] Available at: https://www.businessoffashion.com/articles/video/run-d-m-c-s-adidas-birth-hip-hop-sneaker-culture [Přístup získán 2020]. • MIESSLER, J., 2008. Kritická diskurzivní analýza (CDA) a velké množství masmediálních textů. Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. • MIXTAPE SPOJKA, 2017. http://interface.mixtapespojka.com. [Online] Available at: http://interface.mixtapespojka.com/session03 [Přístup získán 2021]. • MIXTAPE SPOJKA, 2017. mixtapespojka.com. [Online] Available at: http://mixtapespojka.com/ [Přístup získán 2020]. • NIELSEN , 2017. 2017 U.S. MUSIC YEAR-END REPORT. [Online] Available at: https://www.nielsen.com/us/en/insights/report/2018/2017-music-us-year-end-report/ [Přístup získán 2021]. • ORAVCOVÁ, A., 2019. Dizertační práce - Česká hiphopová subkultura: konstrukce autenticity v českém rapu, Praha: Univerzita Karlova. • PARELES, J., 2009. Full-Tilt Performances and Defiant Bravado. [Online] Available at: https://www.nytimes.com/2009/02/09/arts/music/09pareles.html [Přístup získán 2020]. • PELLY, L., 2019. Big Mood Machine. [Online] Available at: https://thebaffler.com/downstream/big-mood-machine-pelly [Přístup získán 2021]. • PHELPS, N., 2017. Marc Jacobs. [Online] Available at: https://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2017-ready-to-wear/marc-jacobs [Přístup získán 2020]. • PYŠŇÁKOVÁ, M., 2007. Mainstreamová kultura mládeže. Sociální studia, Masarykova Univerzita v Brně, Fakulta sociálních studií v Brně, pp. 237-249. • RABIN, N., 2017. Everyone Knows Tupac the Rapper Was Great. But What About Tupac the Actor?. [Online] Available at: https://www.vanityfair.com/hollywood/2017/06/tupac-shakur-actor [Přístup získán 2020]. • RADIO WAVE, 2018. O pořadu Scéna s Opakem Dissu. [Online] Available at: https://wave.rozhlas.cz/scena-s-opakem-dissu-6683406/o-poradu [Přístup získán 2021]. • RAMIREZ, E., 2014. Ladies First: 31 Female Rappers Who Changed Hip-Hop. [Online] Available at: https://www.billboard.com/articles/columns/hip-hop/5923011/ladies-first-31-female-rappers-who-changed-hip-hop/ [Přístup získán 2021]. • REEVES, M., 2009. Somebody Scream!: Rap Music's Rise to Prominence in the Aftershock of Black Power. New York: Faber & Faber. • REEVES, M. & VOZICK-LEVINSON, S., 2019. 20 Insanely Great Eminem Tracks Only Hardcore Fans Know. [Online] Available at: https://www.rollingstone.com/music/music-lists/20-insanely-great-eminem-tracks-only-hardcore-fans-know-166190/soul-intent-unrealistically-graphic-1992-144058/ [Přístup získán 2021]. • REFLEX, 2018. Na koncertech po nich házeli kelímky se štěrkem a v TV dobyli ESO. Legendární kapela Chaozz se vrací. [Online] Available at: https://www.reflex.cz/clanek/kultura/86259/na-koncertech-po-nich-hazeli-kelimky-se-sterkem-a-v-tv-dobyli-eso-legendarni-kapela-chaozz-se-vraci.html [Přístup získán 2021]. • REIFOVÁ, I., 2004. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. • REUTERS, 2007. R&B sales slide alarms music biz. [Online] Available at: https://www.reuters.com/article/music-rb-dc-idUKN0629378420070106 [Přístup získán 2021]. • REYNOLDS, S., 2019. Trap world: how the 808 beat dominated contemporary music. [Online] Available at: https://theface.com/music/trap-music-gucci-future-thug-travis [Přístup získán 2021]. • RINDNER, G., 2019. How Streaming Changed Rap. [Online] Available at: https://www.complex.com/music/how-music-streaming-changed-rap [Přístup získán 2020]. • ROSE, T., 1994. Black Noise : Rap Music and Black Culture in Contemporary America. MIddletown: CT: Wesleyan University Press. • ROSE, T., 2008. The Hip Hop Wars: What We Talk About When We Talk About Hip Hop--and Why It Matters. ISBN 9780465008971 editor Philadelphia: Basic Books. • SCOTT, J., 2012. https://archive.org. [Online] Available at: https://archive.org/details/iuma-archive [Přístup získán 2021]. • SIMMONS, R., 2010. Social Media Is the New Hip-Hop. [Online] Available at: https://www.huffpost.com/entry/social-media-is-the-new-h_b_545849?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAACnfBt8_mBrzV69C5B3ms245FgQNFalLXzij_BIUbYdgveygjkmSCLy_oV-x3wwVp4Z6xRTOEldIBYKM5yDgKur_DAtASOxwi3fKMriMEi2S [Přístup získán 2020]. • SMEJKAL, P., 2020. Výročí: 13. července 1977 se New York ponořil do tmy. Ihned se začalo rabovat. [Online] Available at: https://zoommagazin.iprima.cz/vyroci/new-york-ve-tme [Přístup získán 2020]. • SMITHERMAN, G., 1997. “The Chain Remain the Same” Communicative Practices in the Hip Hop Nation. Journal of Black Studies, pp. 1-22. • SMITH, S., 2017. THE SOURCE MAGAZINE & HIP HOP SALUTE TO PRESIDENT BARACK OBAMA. [Online] Available at: https://thesource.com/2017/03/07/the-source-magazine-hip-hop-salute-to-president-barack-obama/ [Přístup získán 2021]. • SMOLÍK, J., 2010. Subkultury mládeže. Praha: Grada. • SMOLÍK, J., 2015. Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci. Sociální pedagogika/Social education, pp. 36-51. • SMOLÍK, J., 2017. Subkultury mládeže : sociologické, psychologické a pedagogické aspekty. ISBN 978-80-7509-498-8 editor Brno: Mendelova univerzita v Brně. • SODERBERG, B., 2011. Live from the New Underground: SPIN Celebrates Hip-Hop’s DIY Moment. [Online] Available at: https://www.spin.com/2011/11/live-new-underground-spin-celebrates-hip-hops-diy-moment/ [Přístup získán 2020]. • STAPLETON, K. R., 1998. From the margins to mainstream: the political power of hip-hop. Media,Culture and Society, pp. 219-234. • Statista Research Department , 2021. https://www.statista.com. [Online] Available at: https://www.statista.com/statistics/189384/top-music-artists-ranked-by-internet-streams-2010/ [Přístup získán 2021]. • Stretch and Bobbito: Radio That Changed Lives. 2015. [Film] Režie: Bobbito GARCIA. USA: Saboteur Media. • ŠENKEŘÍKOVÁ, M., 2015. Hledáme kapely, které budou zítra obrovské, tvrdí dramaturg Hip Hop Kempu. [Online] Available at: https://archiv.ihned.cz/c1-64475420-hip-hop-kemp [Přístup získán 2021]. • ŠKODOVÁ, M. & NEČAS, V., 2009. Mediální agenda a korelační analýza. V: Veřejná a mediální agenda: komparativní analýza tematizace veřejné. Praha: Professional Publishing, pp. 14-25. • ŠUBRT, J. & Kolektiv, 2010. Soudobá sociologie IV. (Aktuální a každodenní). ISBN 9788024627267 editor Praha: Karolinum. • THE PULITZER PRIZES, 2017. DAMN., by Kendrick Lamar. [Online] Available at: https://www.pulitzer.org/winners/kendrick-lamar [Přístup získán 2020]. • THORNTON, S., 1995. Club Cultures: Music, Media, and Subcultural Capital. Cambridge: Polity Press. • TOFFLER, A., 1980. The Third Wave: The Revolution that will change our lives. New York: Collins. • TSCHMUCK, P., 2012. Creativity and Innovation in the Music Industry. New York: Springer. • UNTERBERGER, A., 2017. 50 Cent's 'Curtis' Lost Its First-Week Sales Battle, But Did So in Historic Fashion. [Online] Available at: https://www.billboard.com/articles/columns/chart-beat/7958041/50-cent-curtis-first-week-sales-battle-record [Přístup získán 2021]. • VANDA, V., 2020. Sestavili jsme žebříček deseti rapových interpretů, kteří budou v roce 2020 nejvíc hot. [Online] Available at: https://refresher.cz/81598-Sestavili-jsme-zebricek-deseti-rapovych-interpretu-kteri-budou-v-roce-2020-nejvic-hot [Přístup získán 2021]. • VAŠÁT, P., 2008. Kritická diskurzivní analýza: Sociální konstruktivismus v praxi, Plzeň: Katedra antropologických a historických věd, FF, ZČU. • VESELÁKOVÁ, G., 2015. Bakalářská práce - Graffiti, Praha jako veřejná galerie plná pouličních umělců, Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. • VESELOVSKÝ, M., 2019. PSH: Jsme celebrity druhý kategorie, udržujeme si chemii a kalíme 150 nocí v roce. [Online] Available at: https://video.aktualne.cz/dvtv/psh-jsme-celebrity-druhy-kategorie-udrzujeme-si-chemii-a-kal/r~1bdd2556d16a11e984c6ac1f6b220ee8/ [Přístup získán 2020]. • VESELÝ, K., 2009. Vzestup a pád MTV. [Online] Available at: https://www.reflex.cz/clanek/causy/73605/vzestup-a-pad-mtv.html [Přístup získán 2020]. • VESELÝ, K., 2010. Hudba Ohně - Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: BiggBoss. • VESELÝ, K., 2015. Deprese Earla Sweatshirta. [Online] Available at: http://novyprostor.cz/clanky/455/deprese-earla-sweatshirta [Přístup získán 2021]. • VESELÝ, K., 2016. Fuck off Zemane i Konvičko, vzkazují PSH. Hlas muzikantů s názorem je potřeba víc než kdy jindy. [Online] Available at: https://magazin.aktualne.cz/kultura/hudba/glosa-psh-vyslali-vzkaz-ze-muzikanti-s-nazorem-jsou-potreba/r~458c23c03dd911e682470025900fea04/ [Přístup získán 2020]. • VESELÝ, K., 2016. Kmeny 90. Praha: BiggBoss, Yinachi. • VESELÝ, K., 2020. Ráno bolest, v noci kóma. Karel Veselý o smutných mladých mužích českého rapu. [Online] Available at: https://www.novinky.cz/kultura/salon/clanek/rano-bolest-v-noci-koma-karel-vesely-o-smutnych-mladych-muzich-ceskeho-rapu-40311910 [Přístup získán 2021]. • VESELÝ, K. & HROCH, M., 2020. Všechny kočky jsou šedé. Praha: Nakladatelství Paseka. • WASKO, J., 2005. A Companion to Television. Oxford: Blackwell Publishing. • WEINER, J., 2016. Views. [Online] Available at: https://www.rollingstone.com/music/music-album-reviews/views-204303/ [Přístup získán 2021]. • WELTY, M., 2013. How 2000s Hip-Hop Influenced Today’s Style Trends. [Online] Available at: https://www.complex.com/style/2013/07/2000s-hip-hop-style-today/pink [Přístup získán 2020]. • WHITE, T. R., 2013. Missy “Misdemeanor” Elliott and Nicki Minaj: Fashionistin’ Black Female Sexuality in Hip-Hop Culture—Girl Power or Overpowered?. Journal of Black Studies, pp. 608-622. • Who Invented Trap Music?. 2019. [Film] Režie: PBS Digital Studios. USA: https://www.pbs.org/video/how-trap-music-took-over-7cdryn/. • WILLIAMS, J. P., 2007. Youth Subcultural Studies: Sociological Traditions and Core Concepts. Sociology Compas, pp. 572-593. • ZUNA, P., 2017. Den, kdy New York postihl blackout (13. červenec 1977). [Online] Available at: https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-new-york-postihl-blackout-13-cervenec-1977-153027 [Přístup získán 2020]. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá historií hiphopové subkultury a zaměřuje se na postavu rappera a rapperky. Cílem práce je zanalyzovat vybraná tuzemská média zaměřující se na hiphop a určit, jaká je jejich vizuální, obsahová i jazyková stránka a jak je v nich prezentovaná postava rappera a rapperky. Práce je členěna na teoretickou a metodologickou část. Teoretická část se nejdříve zaměřuje na historii hiphopové subkultury v celosvětovém měřítku a jejím rozvoji v Čechách. V první části historie je pozornost věnována hlavním milníkům vývoje hiphopové subkultury s převážnou orientací na její hudební složku, hiphopová média a další možné prostředky jejího šíření. V popisu vývoje hip hopu v českém prostředí se práce zaměřuje na rozvoj hudebního žánru, představení zásadních interpretů a propojení kontextu s dalšími prvky šíření hiphopové subkultury do mainstreamu. Součástí teoretické části práce se rovněž zabývá vývojem akademického studia subkultur, kulturálních studií a postsubkulturního směru. Další kapitola se zaměřuje na postavu rappera a rapperky a jejich různé typy a charakteristiky. Metodologická část obsahuje popis kritické diskurzivní analýzy a obsahové analýzy, následně uvádí výzkumné otázky a vysvětluje výběr zkoumaného vzorku. Analýza proběhla na třech žánrově zaměřených médiích pohybujících se v českém prostředí, přičemž je sledován jejich vývoj ve dvou časových osách, a sice rok 2017 a rok 2020. Závěr práce je věnován zhodnocení a shrnutí nejpodstatnějších poznatků výzkumu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This Master’s thesis focuses on the history of the hip hop subculture and the character of rappers and female rappers. The aim of this thesis is to analyze chosen hip hop media in the Czech Republic and to determine what is visual, content and also linguistic characteristic of the chosen Czech hip hop media and further to determine the role of rappers and female rappers therein. The thesis is divided into two sections, this being theoretical and methodical section. The theoretical section firstly examines the history of the hip hop subculture from the global perspective and its evolution in the Czech Republic. The first part of the history section focuses on the main milestones of the hip hop subculture history with the prevailing orientation on music, hip hop media, and other channels of its distribution. In the chapter describing the evolution of hip hop in the Czech Republic the thesis focuses on the development of the music genre, the introduction of the significant interprets and connection of the context with the other aspects of distribution of the hip hop subculture into the mainstream. The following chapter in the theoretical section which explores the evolution of academic subculture studies, cultural studies, and post-subcultural approaches. The next chapter describes different types and characteristics of rappers and female rappers. The methodological section of the thesis consists of the description of critical discourse analysis and content analysis, subsequently presents the primary and secondary research questions, and explains the choice of variables of interest. The analysis was executed on three Czech media outlets, where the evolution was studied in two different timelines for year 2017 and 2020. The thesis’s conclusion is devoted to the evaluation and summary of the most critical research findings. |