Maškarní slavnosti a masky v novověké kultuře
Název práce v češtině: | Maškarní slavnosti a masky v novověké kultuře |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Masquerade balls and masks in early modern culture |
Klíčová slova: | commedia dell’arte, dvorské slavnosti, karneval, maska, maškarní kostým, maškarní ples, portrét v masce |
Klíčová slova anglicky: | carnival, commedia dell’arte, court festivities, carnival, mask, masquerade ball, masquerade costume, portrait with mask |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.09.2019 |
Datum zadání: | 12.09.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2020 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2020 |
Oponenti: | doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Část I.
1.Úvod 2.Z lidového karnevalu ke dvorskému maškarnímu plesu 3.Zdroje inspirace pro maškaradu 3.1. Benátský karneval 3.2. Commedie dell‘arte 3.3. Dvorní divadlo 4.Maškarní ples na významných evropských dvorech Část II. 1.Maska. Její ikonografie a významy v umění 1.1 Jednotlivé typy masek 2.Typologie maškarního kostýmu 2.1. Kostýmy postav Commedie dell’arte 2.2. Kostýmy benátského karnevalu 2.3. Kostýmy jednotlivých zemí 2.4. Kostýmy venkovanů 2.5. Pastorální kostýmy 2.6. Kostýmy mágů a kouzelníků 2.7. Alegorické kostýmy 2.8. Protějškové kostýmy (dámský – panský) 3.Závěr 4.Seznam literatury 5.Seznam vyobrazení |
Seznam odborné literatury |
Benátky
BAGEMIHL 1988—Rolf BAGEMIHL: Pietro Longhi and Venetian life. In: Metropolitan Museum Journal XXIII, 1988, 233–247 BERTRAND 2013 — Gilles BERTRAND: Histoire du carnaval de Venise: XIe-XXe siècle. Paříž 2013 JOHNSON 2011 — James JOHNSON: Venice incognito: masks in the Serene republic. Los Angeles 2011 Fiala 2011 — Václav FIALA: Benátky: Literární toulky městem umělců, hudby a karnevalu. Praha 2011 STEWARD 1996 — James Christen STEWARD: The mask of Venice: masking, theater & identity in the art of Tiepolo & his time, Berkley 1996 TOSCANI 1970 — Ignatio TOSCANI: Die venezianische Gesellschaftsmaske. Ein Versuch zur Deutung ihrer Ausformung, ihrer Entstehungsgründe und ihrer Funktion. Saarbrücken 1970 URBAN 1986—Lina Padoan URBAN: Il Carnevale veneziano nello maschere incise da Francesco Bertelli. Milan 1986 Maska obecně JUNISOV 2008 — Melichat JUNISOV: Maskarady, zhivyje kartiny, sharady v dějstvii. Sankt-Petěrburg 2008 KIRILOVA 2018— Natalja B. KIRILOVA: Cultural mask codes: historical context. In: Izvěstija Uraljskiogo federaljnogo univěrsitěta IV, 2018, 158-169 TOLSHIN —Andrej V. TOLSHIN: Mask’s importance and features in carnival and masquerade. In: Izvěstija Rossijskogo gosudarstvěnnogo pedagogicheskogo univěrsitěta im. A. I. Gercena VIII, 2007, 62–69 TOLSHIN —Andrej V. TOLSHIN: Maska, ja těbja znaju. Sankt-Petěrburg 2015 Karneval BACHTIN 2007— Michail BACHTIN: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha 2007 BURKE 2005—Peter BURKE: Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha 2005 FRAZER 1994 — James George FRAZER: Zlatá ratolest. Praha 1994 HEERS 2006 — Jacques HEERS: Svátky bláznů a karnevaly. Praha 2006 HOŠEK / DOSTÁLOVÁ 1997 — Radislav HOŠEK / Růžena DOSTÁLOVÁ: Antická mystéria. Praha 1997 Maska v umění BELTING 2017 — Hans BELTING: Face and Mask: A Double History. Princeton 2017 CHEZHINA 2006 — Julia I. CHEZHINA: Kostjumirovannyj portret v russkom iskusstvě 18. věka, kak otrazhenije ducha epochy. Sankt-Peterburg 2006 KODA / BOLTON 2004 — Harold KODA / Andrew BOLTON: Dangerous Liaisons: Fashion and Furniture in the Eighteenth Century. New York 2004 Komedie dell’arte DŽIVĚLEGOV 1962 — Alexej K. DŽIVĚLEGOV: Italjanskaja narodnaja komedija. Moskva 1962 CHILTON 2001 — Meredith CHILTON: Harlequin Unmasked: The Commedia Dell'Arte and Porcelain Sculpture. London 2001 KRATOCHVÍL 1973 — Karel KRATOCHVÍL: Komedie dell’arte doma i za hranicemi. Praha 1973 KRATOCHVÍL 1987 — Karel KRATOCHVÍL: Ze světa komedie dell’arte. Praha 1987 Dvorské divadlo BULYCHEVA 2004 — Anna BULYCHEVA: Sady Armidy. Muzykalnyj těatr francuzskogo barokko. Moskva 2004 Dvorská kultura BŮŽEK/KRÁL 2000 — Václav BŮŽEK, Pavel KRÁL (eds.): Slavnosti a zábavy na dvorech a v rezidenčních městech raného novověku. České Budějovice 2000 GROSSEGGER 1987 — Elisabeth GROSSEGGER: Theater, Feste und Feiern zur Zeit Maria Theresias 1742-1776: Nach den Tagebucheintragungen des Fürsten Johann Joseph Khevenhüller-Metsch. Vídeň 1987 KLINGENSMITH 1993 — Samuel John KLINGENSMITH: The Utility of Splendor: Ceremony, Social Life, and Architecture at the Court of Bavaria, 1600-1800. Chicago 1993 MASER 1968 — Edward Andrew MASER: A masked ball in Bohemia, In: Festschrift Ulrich Middeldorf, I, 1968, 506–509 MAŤA 2000 — Petr MAŤA: Karneval v životě a myšlení raně novověké šlechty. Slavnosti a zábavy na dvorech a v rezidenčních městech raného novověku. In: Opera historica VIII, 2000, 163–189 RIBEIRO 1984 — Aileen RIBEIRO: The Dress Worn at Masquerades in England, 1730 to 1790, and Its Relation to Fancy Dress in Portraiture. London 1984 ROUSOVÁ 2008 — Andrea ROUSOVÁ (ed.): Tance a slavnosti 16. –18. století. Praha 2008 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, první pojednává o fenoménu maškarního plesu jako populární dvorské slavnosti doby baroka. Druhá se soustřeďuje na maškarní masku a maškarní kostým na příkladech vybraných barokních obrazů a portrétů z evropského prostředí.
První část začíná sledováním původu maškarního plesu v lidovém karnevalu, jejich společných východisek a odlišných cílů. Pak se vyčleňují tři zdroje inspirace pro maškarní ples. V první části jsou představeny některé zvláště významné slavnosti maškarního charakteru. Druhá část pojednává o masce samotné, její ikonografii a významech. Inovativnost této práce spočívá už v samém tématu, kterému, aspoň z hlediska umělecko-historického, dosud ještě nebyla věnována samostatná soustavná studie. Tato práce si klade za cíl nejdříve na základě studia odborné a cizojazyčné literatury shrnout již existující dílčí poznatky k danému tématu a pak se pomocí analýzy jednotlivých kulturně-historických reálií pokusit o předložení obrazu novodobé maškarní slavnosti z hlediska inspirativních zdrojů, které posloužily k jejímu zrození. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor's thesis is divided into two parts. The first deals with the phenomenon of the masquerade ball as a popular court festivity of the Baroque period. The second focuses on masquerade masks and masquerade costumes based on examples of selected Baroque paintings and portraits from the European region.
The first part begins with tracking of the origins of the masquerade ball in the folk carnivals, studies their common starting points but considers their different goals. Then, there are defined three main sources of the inspiration for the masquerade. At this part are presented some particularly important masquerade festivities. The second part is focused on a study of masks, their iconography and meanings. The innovation of this work lies in the theme itself; which at least, from the art-historian position, has not yet been devoted a separate systematic study. The aim of this thesis is to summarize already existing pieces of knowledge on the given topic based on specialized Czech and foreign literature studies, and then through the analyses of individual cultural-historical facts to present an image of masquerade festivity from the point of view of the main inspiration sources, which led to its establishment. |