Rapová scéna jako veřejná sféra: jak se projevuje politická kritika v českém rapu a jaké jsou její důsledky ve vztahu k veřejnosti
Název práce v češtině: | Rapová scéna jako veřejná sféra: jak se projevuje politická kritika v českém rapu a jaké jsou její důsledky ve vztahu k veřejnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Rap Scene as a Public Sphere: How Political Criticism Appears in Czech Rap and How Its Consequences in Public Relations |
Klíčová slova: | rap, česká rapová subkultura, subkultury, popkultura, kulturalni studia, politika, politizace rapu, veřejná sféra, hiphop, Vladimir 518, Hugo Toxxx, Bonus, Sasga, GFL, Smack |
Klíčová slova anglicky: | rap, Czech rap subculture, subcultures, pop culture, cultural studies, politics, rap politicization, public sphere, hiphop, Vladimir 518, Hugo Toxxx, Bonus, Sasga, GFL, Smack |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Miloš Hroch, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.07.2019 |
Datum zadání: | 15.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 21.09.2020 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.09.2020 |
Oponenti: | PhDr. Jan Křeček, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
ADORNO, Theodor W. a HORKHEIMER, Max. Dialektika osvícenství: filosofické fragmenty. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2009,
Adorno, T. W. (2009). Schéma masové kultury.Praha: Oikoymenh. Baker, Houston A. AfricanAmericanReview, vol. 29, no. 4, 1995, s. 671–673. JSTOR, www.jstor.org/stable/3042161. Baudrillard, Jean, 1929-2007. (1994). Simulacra and simulation. Ann Arbor :University of Michigan Press, BENEŠ, Pavel. Poetika a kulturní identita českého hiphopu. Brno, 2006. Bakalářská práce. Masarykova univerzita. Fakulta sociálních věd. Vedoucí práce: PhDr. Aleš Opekar, CSc. Brooks, S., & Conroy, T. (2011). Hip-Hop Culture in a Global Context: Interdisciplinary and Cross-Categorical Investigation. American Behavioral Scientist, 55(1), 3–8. https://doi.org/10.1177/0002764210381723 Catherine Beighey & N. PrabhaUnnithan(2006)Political Rap: The Music ofOppositionalResistance,Sociological Focus,39:2,133-143,DOI: 10.1080/00380237.2006.10571281 Cohen, S. (1980). Folk devils and moral panics: The creation of the Mods and Rockers. New York: St. Martin's Press. Fiske, John. (2010). UnderstandingPopularCulture. Abingdon, Oxon: Routledge. Fraser, N. (1990). Rethinkingthe Public Sphere: A Contribution to theCritiqueofActuallyExistingDemocracy. Social Text, (25/26), 56-80. doi:10.2307/466240 FRASER, Nancy. (2007) Rozvíjení radikální imaginace: globální přerozdělování, uznání a reprezentace. Praha: Filosofia, Filosofie a sociální vědy. ISBN 978-80-7007-251-6. Garnham, N. (2007). Habermas and the public sphere. Global Media and Communication, 3(2), 201–214. https://doi.org/10.1177/1742766507078417 GLASER, Barney G. a Anselm L. STRAUSS. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. London: Weidenfeld and Nicolson, 1968. ISBN 0297763180. Gramsci, A. 1983. SelectionsfromthePrisonNotebooks. New York: International Publishers HALL, Stuart. Encoding/Decoding. Media literacies. London: Routledge, 2008, , 13-24. ISBN 978-0-415-42269-7. HALL, Stuart, ed. Culture, media, language: Working Papers in Cultural Studies 1972-1979. London: Routledge, c1996. ISBN 0-415-07906-3. HALL, Stuart a Tony JEFFERSON. Resistancethroughrituals: youthsubcultures in post-warBritain. 2nd ed., Rev. and expandeded. New York: Routledge, 2006. ISBN 0203357051. Harrison, A. (2009). Hip Hop Underground: The Integrity and Ethics of Racial Identification. Philadelphia: Temple University Press. Retrieved May 3, 2020, from www.jstor.org/stable/j.ctt14bt9fr HEBDIGE, Dick. Subculture, themeaningof style. London: Methuen, 1979. New accents (Methuen& Co.). ISBN 0416708609. Hodgman, Matthew. (2013). Class, Race, Credibility, and Authenticity within the Hip-Hop Music Genre. Journal of Sociological Research. 4. 402. 10.5296/jsr.v4i2.4503. Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687 CHARVÁT, Jan a Bob KUŘÍK. "Mikrofon je naše bomba": politika a hudební subkultury mládeže v postsocialistickém Česku. Praha: Togga, 2018. ISBN 978-80-7476-137-9. JELÍNKOVÁ, Barbora. Hip hop, město a identita: Rap jako postindustriální městská zkušenost na příkladu vybraných alb. Praha, 2019. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologie. Vedoucí práce Sládek, Jan. Jensen, S. Q. (2006). Rethinking subcultural capital. YOUNG, 14(3), 257–276. https://doi.org/10.1177/1103308806065820 Johnson, P. (2001) Haberman´ssearchforthe public sphere. EuropeanJournalofSocialTheory, vol. 4, 2: pp. 215-236. ,FirstPublished May 1, 2001. KUČEROVÁ, Markéta. Městská subkultura hip hop v českém a evropském kontextu. Brno, 2012. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita. Fakulta sociálních věd. Vedoucí práce: PhDr. Slavomíra Ferenčuhová, Ph.D. MARCUSE, Herbert. Psychoanalýza a politika. Praha: Svoboda, 1969. Filosofia a současnost (Svoboda), sv. 18 Martin, G. (2009). Subculture, style, chavs and consumer capitalism: Towards a critical cultural criminology of youth. Crime, Media, Culture, 5(2), 123–145. https://doi.org/10.1177/1741659009335613 McQuail, Denis: Úvod do studia masové komunikace. Portál 1999, Praha Moore, Allan. 2002. „Authenticity as Authentication“. Popular Music.21(2): 209-223. Muggleton, D., &Weinzierl, R. (2003). The post-subculturesreader. Oxford: Berg. ORAVCOVÁ, Anna, KOLÁŘOVÁ, Marta, ed. Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Sociologické aktuality. ISBN 978-80-7419-060-5. ORAVCOVÁ, Anna. Česká hiphopová subkultura: konstrukce autenticity v českém rapu. Praha, 2019. 171 s. Dizertační práce (Ph.D.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Školitelka: PhDr. Marta Kolářová, Ph.D. Rose, Tricia. Black Noise: rap music and blackculture in contemporary America. Hanover: University Pressof New England, 1994. ŘIHÁČEK, Tomáš a Roman HYTYCH. Metoda zakotvené teorie. In Tomáš Řiháček, Ivo Čermák, Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MUNI Press, 2013. s. 44-74, 31 s. ISBN 978-80-210-6382-2. ScottHeath. R. “TrueHeads: HistoricizingtheHip_Hop ‘Nation’ in Context.” Callaloo, vol. 29, no. 3, 2006, pp. 846–866. JSTOR, www.jstor.org/stable/4488373. Sparks, C. (2000). The Internet and theGlobal Public Sphere. Pp. 75. -95p in W. L.Bennett, R. M. EntmanMediatedPolitics: Communication in theFutureofDemocracy. Cambridge University Press. STOREY, John a John STOREY. Culturaltheory and popularculture: a reader. 3rd ed. New York: Pearson/PrenticeHall, 2006. ISBN 0131970690. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X. Street, J. (1997). Politics and popularculture. Philadelphia: TempleUniversityPress. Tate, G. (1992). Flyboy in thebuttermilk: Essays on contemporary America. New York: Simon & Schuster. TorgeirUbergNærland (2014) Hip Hop and the Public Sphere: PoliticalCommitment and CommunicativePractices on theNorwegian Hip Hop Scene, Javnost - ThePublic, 21:1, 37-52, DOI: 10.1080/13183222.2014.11009138 518, Vladimir. Kmeny 90: městské subkultury a nezávislé společenské proudy v letech 1989-2000. V Praze: BiggBoss, 2016. ISBN 978-80-906019-9-4. Vannini, Philip, J. Patrick Williams (eds.). 2009. Authenticity in Culture, Self, and Society. England: Ashgate Publishing. VLKOVÁ, Martina. Subkulturní kariéra graffiti writerů a její proměny. Praha, 2018. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Studium humanitní vzdělanosti - Společenskovědní modul. Vedoucí práce Heřmanský, Martin. Williams, R. (1980). Problems in materialism and culture: Selected essays. London: Verso. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce si klade za cíl rozšířit dosavadní teoretické bádání v oblasti české rapové subkultury o dimenzi politického vyjadřování názorů interpretů na soudobá politická témata České republiky. Základním stavebním kamenem pro hledání teoretických východisek pro studium motivace interpretů reflektovat politické problémy do své tvorby bude charakteristika rapové scény jako veřejné sféry v kontextu studia subkultur a popkultury. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis aims to expand the existing theoretical research in the field of Czech rap subculture on the dimension of political expression of performers' opinions on contemporary political topics of the Czech Republic. The basic approach for finding theoretical starting points for studying the motivation of performers to reflect political problems in their work will be the characteristics of the rap scene as a public sphere in the context of the study of subcultures and pop culture.
|