Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální obraz feminismu a problematiky genderu na stránkách české verze magazínu Playboy
Název práce v češtině: Mediální obraz feminismu a problematiky genderu na stránkách české verze magazínu Playboy
Název v anglickém jazyce: Media reflection of feminism and gender topics within the czech version of Playboy magazine
Klíčová slova: gender, feminismus, Playboy, mediální reprezentace, genderová nerovnost, genderové stereotypy, femininita, maskulinita
Klíčová slova anglicky: gender, feminism, Playboy, media representation, gender inequality, gender stereotypes, femininity, masculinity
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Fousek Krobová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.07.2019
Datum zadání: 12.07.2019
Datum a čas obhajoby: 23.06.2020 00:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2020
Oponenti: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
• BABANOVÁ, Anna a Jozef MIŠKOLCI, 2007. Genderově citlivá výchova: kde začít?: příručka pro vyučující základních a středních škol, vydaná v rámci projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Praha: Žába na prameni. ISBN 978-80-239-8798-0.
• BENATAR, David, 2016. Druhotný sexismus: o genderovém teroru proti mužům. V Praze: Dauphin. ISBN 978-80-7272-851-0.
• BEŇOVÁ a kol. (2007). Analýza situace lesbické, gay, bisexuální a transgender menšiny v ČR. Úřad vlády ČR, Praha. ISBN 978-80-87041-33-8.
• BERGER, John, Sven BLOMBERG, Chris FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS, 2016. Způsoby vidění. V Praze: Labyrint. Labyrint fresh eye. ISBN 978-80-87260-78-4.
• BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
• BOURDIEU, Pierre, 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-775-5.
• BURTON, Graeme a Jan JIRÁK, 2001. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal. Studium. ISBN 80-85947-67-6.
• FAFEJTA, Martin, 2016. Sexualita a sexuální identita: sociální povaha přirozenosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1030-6.
• FALUDI, Susan, 1991. Backlash: The Undeclared War against American Women. New York: Crown. ISBN 978-0-517-57698-4.
• GIDDENS, Anthony, SUTTON, Philip W., ed., 2013. Sociologie. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0807-1.
• GREGORY a kol. (2009): The dictionary of human geography. 5. vydání. Blackwell Publishing, ISBN 978-1-405-13288-6.
• HANSON, Dian, 2005. History of Men’s Magazines Vol. II – From Post-War to 1959, Köln: Taschen. ISBN 978-38-22826-25-6.
• HAUSMANN, Josef, 2010. Nahota feminismu. 4. vyd. Ústí nad Labem: Reneco. Reneta. ISBN 978-80-86563-27-5.
• HAVELKOVÁ, Hana a Mirek VODRÁŽKA, ed., 1998. Žena a muž v mediích. Ilustroval Veronika BROMOVÁ. Praha: Nadace Gender Studies. Černá kočka. ISBN 80-902367-2-3.
• JACKSON, Sue a Tamsyn GILBERTSON, 2009. 'Hot Lesbians': Young People's Talk About Representations of Lesbianism. Sexualities [online]. 12(2), 199-224 [cit. 2020-02-25]. ISSN 13634607. Dostupné z: http://search.ebscohost.com.ipac.kvkli.cz:8080/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=37173678&scope=site
• JANDOUREK, Jan, 2007. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-269-0.
• JANDOUREK, Jan, 2009. Úvod do sociologie. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-644-5.
• JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2284-9.
• JAVORSKÁ, Zora, ed., 2014. Co je to sexistická reklama?: katalog kritérií. Brno: Nesehnutí. ISBN 978-80-87217-11-5.
• JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ, 2007. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-287-4.
• KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Jana PLESKALOVÁ, ed., 2016. Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 978-80-7422-480-5.
• KARSTEN, Hartmut, 2006. Ženy - muži: [genderové role, jejich původ a vývoj]. Praha: Portál, 2006, Spektrum, 48. ISBN 80-7367-145-X.
• KATZMARZYK, Peter a Caroline DAVIS, 2001. Thinness and body shape of Playboy centerfolds from 1978 to 1998. International Journal of Obesity [online]. 25, 590-592 [cit. 13. 3. 2020]. DOI: 10.1038. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Caroline_Davis2/publication/12015805_Thinness_and_body_shape_of_Playboy_centerfolds_from_1978_to_1998/links/0deec51a7f27add72f000000/Thinness-and-body-shape-of-Playboy-centerfolds-from-1978-to-1998.pdf
• KELLER, Jan. Dějiny klasické sociologie, 2004. Praha: Sociologické nakladatelství. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-34-2.
• KOMÁRKOVÁ, Olga, 2006. Genderové stereotypy v reklamních textech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta. ISBN 80-7308-148-2.
• KUHN, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí, 1997. Praha: Oikoymenh. Oikúmené. ISBN 80-86005-54-2.
• LABISCHOVÁ, D. a GRACOVÁ, B., 2013. Gender ve vzdělávací oblasti člověk a společnost. Ostrava. ISBN 978-80-7464-417-7
• LIND, Rebecca Ann a Colleen SALO, 2002. The Framing of Feminists and Feminism in News and Public Affairs Programs in U.S. Electronic Media. Journal of Communication [online]. 52(1), 211-228 [cit. 6. 5. 2020]. ISSN 0021-9916. Dostupné z: https://academic.oup.com/joc/article/52/1/211-228/4110178
• LIPPMANN, Walter, 2015. Veřejné mínění. Přeložil Ladislav KÖPPL. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0939-3.
• MATACIN, L. Mala a Jerry M. BURGER, 1987. A Content Analysis of Sexual Themes in Playboy Cartoons. Sex roles, 17(3/7), 179-186. DOI: 10.1007/BF00287624. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/226191447_A_content_analysis_of_sexual_themes_in_Playboy_cartoons
• MCQUAIL, Denis, 2009. Úvod do teorie masové komunikace. Přeložila Hana LOUPOVÁ. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-574-5.
• MICHAELJAN, Diana, 2018. Zobrazení genderové nerovnosti v lifestylových časopisech pro muže. Praha, 157 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
• OAKLEY, Ann, 2000. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. ISBN 80-7178-403-6.
• OATES-INDRUCHOVÁ, Libora. Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-67-2.
• OSVALDOVÁ, Barbora, 2004. Česká média a feminismus. Praha: Libri. Gender sondy. ISBN 80-7277-263-5.
• PEŠÁKOVÁ, Kristýna, ed., 2016. Jak být sexy a nebýt sexistický, aneb, Inspirace pro zadavatele a zadavatelky reklamy. Brno: Nesehnutí. ISBN 978-80-87217-23-8.
• PETRUSEK, Miloslav, Hana MAŘÍKOVÁ a Alena VODÁKOVÁ, 1996. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-311-3.
• POLÁŠKOVÁ, E. (2009): Plánovaná lesbická rodina: rozhodovací proces jako klíčový aspekt přechodu k rodičovství. Disertační práce. Masarykova Univerzita Fakulta sociálních studií: Katedra psychologie, Brno, 246 s.
• REIFOVÁ, Irena, 2004. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-926-7.
• RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN, 2003. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0525-2.
• ŘEHÁČKOVÁ, D., 2006. Konstruování maskulinity na stránkách časopisů životního stylu pro muže. In: Sociologický časopis [online]. 2006, 42(2), 291-305 [cit. 30. 1. 2020]. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/d3030744ea0a181303891e9eb0c23f935884f156_593_04rehackova15.pdf
• SCOTT, E. Joseph a Steven J. CUVELIER, 1986. Sexual violence in playboy magazine: A longitudinal content analysis. The Journal of Sex Research. 23(4), 534-539. DOI: 10.1080/00224498709551389
• SMETÁČKOVÁ, Irena, 2007. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
• SPARGO, Tamsin. Foucault a teorie podivného. Praha: Triton, 2001. Postmodernistická setkávání. ISBN 80-7254-210-9. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
• ŠMAUSOVÁ, G. 2002. Proti tvrdošíjné představě o ontické povaze gender a pohlaví. Sociální studia 7, 15-27.
• ŠUBRT, Jiří, 2007. Soudobá sociologie. I, Teoretické koncepce a jejich autoři. Praha: Karolinum. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 10. ISBN 978-80-246-1275-1.
• TAKÁCS, a kol. (2008): Social Exclusion of Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) People in Hungary. Research Report. Institute of Sociology - Hungarian Academy of Sciences, Budapest, ISBN 978-963-???. Dostupné z: https://www.ilga-europe.org/sites/default/files/Attachments/hungary_-_final_report_0.pdf
• VALDROVÁ, Jana, 2001. Stereotypy a klišé v mediální projekci genderu. Sociologický časopis, 37(2), 183-205. ISSN 0038-0288.
• VALDROVÁ, Jana, 2004. Abc feminismu. Brno: Nesehnutí. ISBN 80-903228-3-2.
• VALDROVÁ, Jana, 2018. Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Gender sondy. ISBN 978-80-7419-261-6.
• VODÁKOVÁ, Alena a Olga VODÁKOVÁ, 2003. Rod ženský: kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme. Praha: Sociologické nakladatelství. Sociologické aktuality. ISBN 80-86429-18-0.

Předběžná náplň práce
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak se česká verze lifestylového pánského časopisu Playboy změnila v otázce genderu a feminismu od svého založení až po současnost. Pomocí kvalitativní obsahové analýzy jednotlivých ročníků a čísel časopisu zkoumá, jakým způsobem byly v článcích tohoto časopisu tematizovány otázky genderu a feminismu. Cílem práce je porovnat, jak se obsahově měnilo zastoupení a prezentace této tematiky v období z počátků vydávání časopisu v tuzemsku roku 1993, poté v období po změně šéfredaktora a s tím souvisejících razantních změn v obsahu roku 2007 a v období současném, tedy roku 2019.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the bachelor thesis is to find out how the Czech version of the lifestyle men's magazine Playboy has changed in the issue of gender and feminism from its foundation to the present. Using qualitative content analysis of individual editions, it examines how gender and feminism issues have been presented in the magazine's articles. The aim of the thesis is to compare how the representation and presentation of this theme changed in the period from the beginnings of the publication of the magazine in the Czech republic in 1993, then in the period after the change of editor and related drastic changes in the content of 2007 and in the period of the present, represented by the year 2019.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK