Dušičkové kaple v umění řádu Tovaryšstva Ježíšova
Název práce v češtině: | Dušičkové kaple v umění řádu Tovaryšstva Ježíšova |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Chapel of (Holy) Souls in the Art of the Society of Jesus |
Klíčová slova: | Očistec, Tovaryšstvo Ježíšovo, kostel sv. Mikuláše, kostel sv. Ignáce, Svatá hora, Ukřižování, duše v očistci, Poslední soud |
Klíčová slova anglicky: | Purgatory, Society of Jesus, Church of st. Nicholas, Church of st. Ignatius, Holy Mountain, Crucifixion, Souls in Purgatory, The Last Judgement |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 17.06.2019 |
Datum zadání: | 17.06.2019 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 25.06.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2020 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 25.06.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.06.2020 |
Oponenti: | PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod
2. Literatura 3. Očistec 3.1. Vznik očistce 3.2. Očistec v Baroku 4. Kostel sv. Mikuláše 4.1. Kaple sv. Barbory 5. Kostel sv. Ignáce 5.1. Kaple Všech věrných zemřelých 6. Svatá Hora u Příbrami 6.1. Dušičková kaple 7. Závěr 8. Seznam literatury 9. Obrazová příloha |
Seznam odborné literatury |
BAŤKOVÁ 1998 ̶ Růžena BAŤKOVÁ: Umělecké památky Prahy. Nové město, Vyšehrad, Vinohrady. Praha 1998
BAŽANT 2011 - Jan BAŽANT: Kostel sv. Mikuláše na Malé Straně. Praha 2011 BENEŠOVSKÁ 2009 ̶ Klára BENEŠOVSKÁ a kol. Velké dějiny zemí Koruny české. Tématická řada sv. 1 Architektura. Litomyšl 2009 BIEGEL/MACEK 2015 ̶ Richard BIEGEL/ Petr MACEK: Barokní architektura v Čechách. Praha 2015 BIRNBAUMOVÁ 1940 ̶ Alžběta BIRNMAUMOVÁ: Svatá Hora. Praha 1940 BLAŽÍČEK 1967 ̶ Oldřich J. BLAŽÍČEK: Umění baroku v Čechách. Praha 1967 ČORNEJOVÁ 1995 ̶ Ivana ČORNEJOVÁ: Tovaryšstvo Ježíšovo, Jezuité v Čechách. Praha 1995 DVORSKÝ 1989 ̶ Jiří DVORSKÝ: Dějiny Českého výtvarného umění II/2. Praha 1989 EKERT 1883 ̶ František EKERT: Posvátná místa král. hl. města Prahy I. Praha 1883 EKERT 1996 ̶ František EKERT: Posvátná místa král. hl. města Prahy II. Praha 1996 HALL 1991 ̶ James HALL: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991 HOLAS 1929 ― František Xav. HOLAS: Dějiny Poutního místa mariánského Svaté Hory u Příbramě. Příbram 1929 HOLÝ/MIKULEC 2007 ̶ Martin HOLÝ, Jiří MIKULEC: Církev a smrt. Praha 2007 HORYNA 1998 ̶ Mojmír HORYNA: Dientzenhoferovi. Praha 1998 HORYNA/OULÍKOVÁ 2006 ̶ Mojmír HORYNA/ Petra OULÍKOVÁ: Kostel sv. Ignáce z Loyoly. Praha2006 KOPEČEK 2004 ̶ Josef KOPEČEK: Svatá Hora. Kostelní Vydří 2004 KOPEČEK 2006 ̶ Josef KOPEČEK: Svatá Hora. Kostelní Vydří 2006 LEGOF F2003 ̶ Jacques LEGOFF: Zrození očistce. Praha 2003 LÍBAL 2000 ̶ Dobroslav LÍBAL: Architektonické proměny Prahy v jedenácti stoletích. Praha 2000 MALÝ/SUCHÁNEK 2009 ̶ Tomáš MALÝ, Pavel SUCHÁNEK: Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce. In: Opuscula historiae artium 53. Brno 2009, s. 53-82 MALÝ/SUCHÁNEK 2013 ̶ Tomáš MALÝ/Pavel SUCHÁNEK: Obrazy očistce: Studie o barokní imaginaci. Brno 2013 MENCL 1949 ̶ Václav MENCL: Vzpomínky na Prahu. Praha 1949 MIKULEC 2000 ̶ Jiří MIKULEC: Barokní náboženská bratrstva v Čechách. Praha 2000 MIKULEC 2002 ̶ Jiří MIKULEC: Pražská barokní bratrstva a smrt. In: Documenta pragensia XX. Praha 2002, s. 115- 126 MIKULEC 2013 ̶ Jiří MIKULEC a kol.: Církev a společnost raného novověku v Čechách a na Moravě. Praha 2013 MIKULEC 2013 ̶ Jiří MIKULEC: Náboženský život a barokní zbožnost v Českých zemích. Praha 2013 NEUMANN 1951 ̶ Jaromír NEUMANN: Malířství XVII. století v Čechách. Praha 1951 NEUMANN 1972 ̶ Jaromír NEUMANN: Český barok. Praha 1972 NEVÍMOVÁ 1998 ̶ Petra NEVÍMOVÁ: Novoměstská jezuitská kolej a kostel sv. Ignáce v Praze. In Pražský sborník historický XXX. Praha 1998, s. 151- 186 PFLEIDERER 1992 ̶ Rudolf PFLEIDERER: Atributy světců. Praha 1992 POCHE 1988 ̶ Emanuel POCHE: Praha na úsvitu nových dějin. Praha 1988 POCHE 2001 ̶ Emanuel POCHE: Prahou krok za krokem. Praha 2001 POCHE 1980 ̶ Emanuel POCHE a kol. Umělecké památky Čech. Praha 1980 REMEŠOVÁ 1991 ̶ Věra REMEŠOVÁ: Atributy světců. Praha 1991 ROYT 2013 ̶ Jan ROYT: Slovník biblické ikonografie. Praha 2013 ROYT/ ŠEDINOVÁ 1998 ̶ Jan ROYT/ Hana ŠEDINOVÁ: Slovník symbolů. Praha 1998 SEDLÁČKOVÁ 1949 ̶ Ema SEDLÁČKOVÁ: Chrám sv. Mikuláše na Malé straně. Praha 1949 SKRUŽNÝ 1996 ̶ Ludvík SKRUŽNÝ: Atributy vybraných biblických postav, světců a blahoslavených. Praha 1996 STEFAN 1936 ̶ Oldřich STEFAN: Pražské kostely. Praha 1936 STOLÁROVÁ 2011 ̶ Lenka STOLÁROVÁ: Karel Škréta a malířství 17. století v Čechách a Evropě. Praha 2011 ŠKODA 2002 ̶ Eduard ŠKODA: Pražské svatyně. Praha 2002 VILÍMKOVÁ 1986 ̶ Milada VILÍMKOVÁ: Stavitelé paláců a chrámů, Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové. Praha 1986 VLČEK/FOLTÝN/SOMMER 1998 ̶ Pavel VLČEK/ Dušan FOLTÝN/ Petr SOMMER: Encyklopedie českých klášterů. Praha 1998 VLČEK 1999 ̶ Pavel VLČEK: Umělecké památky Prahy. Malá Strana. Praha 1999 VLČEK 2000 ̶ Pavel VLČEK: Umělecké památky Prahy. Pražský hrad a Hradčany. Praha 2000 VLČEK 1998 ̶ Pavel VLČEK: Praha 1610-1700. Praha 1998 VLČEK 2015 ̶ Pavel VLČEK: Slavné stavby rodiny Luragů v Čechách. Praha 2015 |
Předběžná náplň práce |
Cílem této diplomové práce je představit na vybraných stavbách dušičkové kaple řádu Tovaryšstva Ježíšova v období baroka v Čechách. Spojujícím vodítkem se pro vybrané prostory stala myšlenka posledních věcí člověka a především upomínka očistce, jehož přítomnost byla pro barokní společnost nezpochybnitelnou skutečností, v umění často připomínanou. Očistec, jako prostor, který dává naději katolíkům na spásu, se stal dokonalým prostředkem k uplatnění symbolů a uměleckému ztvárnění, jímž je možné odkázat věřícího k myšlence Posledního soudu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theme of this work is presentation of Jesuit Chapel of the Deceased in Bohemia in the Baroque period. The main idea of these chapels are the last idea of man and reminder to purgatory. The presence of purgatory was unquestionable for Baroque society and very often presentation in art. Purgatory was place, which gives hope to the Catholics for salvation and it was great occasional for using special symbols and emblems, it is a way how the remind a believer to the idea of the Last Judgment. |