Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Segregace romských žáků na základních školách: případová studie
Název práce v češtině: Segregace romských žáků na základních školách: případová studie
Název v anglickém jazyce: Segregation of Roma pupils in primary schools: A case study
Klíčová slova: Romové, Sociálně znevýhodnění, Sociální vyloučení, Segregace, Vzdělávání, Základní školy
Klíčová slova anglicky: Roma, Social disadvantage, Social exclusion, Segregation, Education, Primary schools
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.05.2019
Datum zadání: 31.05.2019
Datum a čas obhajoby: 17.06.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK314, 314, Malá učebna, 3.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2021
Oponenti: Mgr. Silvie Pýchová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ČADA, Karel a Daniel HŮLE ed. Analýza segregace v základních školách z pohledu sociálního vyloučení. Praha: Úřad vlády ČR, Odbor pro sociální začleňování (Agentura), 2019. Dostupné z: https://socialnipolitika.eu/wp-content/uploads/2019/11/Analyza_segregace_2019.pdf
HEJZLAROVÁ, Eva M. „Neviditelní“ aktéři v policy analysis. Sociální studia / Social Studies. 2014, 11(1), 109-129. ISSN 1803-6104. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.5817/SOC2014-1-109
MESSING, Vera. Differentiation in the Making: Consequences of School Segregation of Roma in the Czech Republic, Hungary, and Slovakia. European Education, 2017, 49:1, 89-103, DOI: 10.1080/10564934.2017.1280336
MOREE, Dana. Cesty romských žáků ke vzdělávání: Dopady inkluzivní reformy. Praha: Nadace Open Society Fund, 2019. Dostupné z: https://osf.cz/wp-content/uploads/2019/06/Cesty_romskych_zaku_ke_vzdelavani_Dopady_inkluzivni_reformy.pdf
NĚMEC, Zbyněk. ‚Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání‘: O segregaci romských žáků ve vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2020. ISBN 978-80-7603-219-4.
Veřejný ochránce práv. Cesta ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv – ombudsmana. Sp. zn.: 86/2017/DIS/VB. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2018/cesta-ke-spolecnemu-vzdelavani-romskych-a-neromskych-deti/
Předběžná náplň práce
Práce se bude věnovat problematice vzdělávání žáků ze sociálně vyloučeného prostředí, především žáků romského etnika. Ti byli v českém vzdělávacím systému často diskriminováni a systematicky odsouváni z hlavního vzdělávacího proudu, což jsou praktiky, za které byla Česká republika v roce 2007 odsouzena Evropským soudem pro lidská práva a musela se zavázat k nápravným opatřením. Od té doby sice vstoupilo v platnost několik opatření, které měly zajistit spravedlivý přístup ke vzdělávání, z posledních výzkumů a analýz však vyplývá, že v českém vzdělávacím systému k etnické diskriminaci a segregaci i nadále dochází. Takové praktiky mají přitom negativní vliv nejen na samotné žáky, ale i na celou společnost.
Práce předloží případovou studii jedné segregované školy a pokusí se odhalit a popsat segregační mechanismy v obci, ve které se škola nachází.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis will focus on the issue of the education of pupils from socially excluded backgrounds, especially pupils of Romani ethnicity. They have often been discriminated against in the Czech education system and systematically excluded from mainstream education, practices for which the Czech Republic was condemned by the European Court of Human Rights in 2007 and had to commit to corrective measures. While several measures have since come into force to ensure fair access to education, recent research and analysis show that ethnic discrimination and segregation continue to occur in the Czech education system. Such practices have a negative impact not only on the pupils themselves but also on society as a whole.
This paper will present a case study of one segregated school and will try to reveal and describe the segregation mechanisms in the municipality where the school is located.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK