Tato diplomová práce se zabývá mediální reprezentací alkoholu a jeho nadměrné konzumace v české veřejnoprávní televizi. Zaměřuje se také na způsoby regulace alkoholu v podobě behaviorálních postrčení, která mohou být využita jak v rámci alkoholové politiky České republiky obecně, tak ve vysílání České televize. Práce tedy identifikuje nejen možnosti využití konceptu nudge, který svým správným zarámováním může pozitivně ovlivnit lidské rozhodování v otázce konzumace, ale také interpretuje mediální rámce využité při referování o alkoholu v České televizi. Alkohol je v České televizi zobrazován v rámci svých pořadů i komerčních sděleních, z toho důvodu byla do analýzy přidána také případová studie zabývající se alkoholovou reklamou vysílanou na programech ČT. Praktická část práce tak vznikla na základě kvalitativní analýzy rámcování obsahu a za pomoci desk research odhalila možnosti nudgingu v alkoholové politice i v samotném vysílání ČT. Práce především poukazuje na skutečnost, že proces rámcování má v lidském rozhodování signifikantní postavení, a je tak třeba mu při tvorbě alkoholové politiky věnovat dostatečnou pozornost.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis deals with the media representation of alcohol and its excessive consumption on Czech Television as a public service broadcaster. It also focuses on ways to regulate alcohol in the form of behavioural nudges which can be used both within alcohol policy of the Czech Republic in general and the broadcasting of Czech Television. The thesis identifies not only possibilities of using the nudge theory, which can have a beneficial effect on human decision making, but also interprets media framing used for representation of alcohol on Czech Television. Alcohol is portrayed within Czech Television programmes as well as within TV commercials, therefore a case study dealing with alcohol advertising broadcasted on Czech Television was added to the analysis. The analytical part of the thesis was created on the basis of a qualitative framing analysis and with the aid of desk research I revealed the possibilities of nudging both in alcohol policy and in the Czech Television broadcasting. Above all, this thesis emphasises the fact that the framing process has a significant position in human decision making, and that is why it’s necessary to pay adequate attention to this process in alcohol policy making.