Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podobizny Petra I. Velikého. Působení evropských vlivů na rozvoj ruské portrétní školy
Název práce v češtině: Podobizny Petra I. Velikého. Působení evropských vlivů na rozvoj ruské portrétní školy
Název v anglickém jazyce: Portraits of Peter the Great. Impact of European art on the development of Russian portrait school
Klíčová slova: baroko, malířství, portrét, Petr I., Rusko, 18. století, Petrohrad
Klíčová slova anglicky: baroque, painting, portrait, Petr I, Russia, 18 century, Saint Petersburg
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.05.2019
Datum zadání: 24.05.2019
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.06.2019
Datum a čas obhajoby: 15.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.07.2020
Datum odevzdání tištěné podoby:15.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2020
Oponenti: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1.Úvod
2. Stav portrétní malby v Rusku před Petrem I. Velikým
3. Stav portrétní malby v Rusku v období vlády Petra I. Velikého
3.1 Portréty Petra I. Velikého
3.1.1 Zahraniční portréty
3.1.2 Rossika
3.1.3 Pensionery
3.2 Typologie a ikonografie
4. Evropské vlivy
5. Katalog
6. Závěr
7. Seznam použitých pramenů a literatury
8. Seznam vyobrazení
Seznam odborné literatury
ALEXEYEVA 1971 — Tatyana ALEXEYEVA (ed.): Russkoye iskusstvo XVIII - pervoi poloviny XIX veka. Materialy i issledovaniya. 1971
ALLENOV 2000 — Mikhail ALLENOV: Istoriya russkogo iskusstva, 2. díl. Moskva 2000
ANDROSOV 1997 — Sergej ANDROSOV: Ivan Nikitin I Johann Gottfried Dannauer. Neizvestnye dokymenty. In: Voprosy iskusstvoznaniya I, 1997. 158-165
BELYUTIN/ MOLEVA 1965 — Elij BELYUTIN/ Nina MOLEVA: Zhivopisnych del mastera. Kancelarya ot stroeniy i russkaya zhivopis prevoi poloviny XVIII veka. Moskva 1965
COUFALOVÁ 2008 — Iveta COUFALOVÁ: Otazníky nad jedním setkáním v Karlových Varech. In: Dějiny a současnost, 30/2008, 12
DVOŘÁK 1957 — František DVOŘÁK: Kupecký. The Great Baroque Portrait Painter. Praha 1957
EVANGULOVA 1987 — Olga EVANGULOVA: Russkie portrety XVIII veka i ih francuzskie sovremenniki. In: Vek prosveshenia. Rossiya I Franciya. Materialy nauchnoi konferencii «Vipperovskie chteniya — 1987» 1987, 273-289
FÜSSLI 1925 — Johann Caspar FÜSSLI: Život Jana Kupeckého. Praha 1925

FÜSSLI 1758 — Johann Caspar FÜSSLI: Leben Georg Philipp Rugendas und Johan Kupezki. Zürich 1758
GOLDOVSKIY 2016 — Grigoriy GOLDOVSKIY: Sovremenniki Petra Velikogo. In: Nashe Nasledie CXVIII, 2016, 32-35
GRABAR 1910 — Igor GRABAR: Istoriya russkogo iskusstva, 5. díl. Istoriya zhivopisi. Moskva 1910

GRABAR 1910 — Igor GRABAR: Istoriya russkogo iskusstva, 6. díl. Istoriya zhivopisi. Moskva 1910
KALYAZINA/ KOMELOVA — Ninel KALYAZINA/ Galina KOMELOVA: Russkoe iskusstvo Petrovskoi epochy. Moskva 1990
LEBEDEV 1937 — Georgiy LEBEDEV (ed.): Russkie hudozhniki XVIII veka. Moskva 1937
MACUROVÁ/ STOLÁROVÁ/ VLNAS — Zuzana MACUROVÁ/ Lenka STOLÁROVÁ/ Vít VLNAS: Tváři v tvář. Brno 2017
MARKINA 2004 — Lyudmila MARKINA: «Rossika» petrovskogo vremeni. In: Russkoe iskusstvo IV, 2004, 44-49
MARKINA 2006 — Lyudmila MARKINA: «Schastlivaya zvezda» pridvornogo zhivopisca v Rossii. In: Russkoe Iskusstvo III, 2006, 3-6

MARKINA 2007 — Lyudmila MARKINA: Nemeckie hudozhniki v Rossii: ot barokko do bidermayera. In: Russkoe iskusstvo III, 2007, 6-12
MIHAILOVA 2003 — Anna MIHAILOVA: Francuzskie hudozhniki pri russkom imperatorskom dvore v pervoj treti XVIII veka (disertační práce na katedře dějin Moskevské státní univerzity M.V.Lomonosova). Moskva 2003
MIN-HUN 2010 — Huan MIN-HUN: Obraz Petra I v russkom izobrazyutelnom iskusstve XVIII - nachala XX veka (disertační práce na fakultě malířství i užitého umění a architektury Moskevské státní univerzity M.V.Lomonosova). Moskva 2010
NEKRASOV 1926 — Alexey NEKRASOV (ed.): Barokko v Rossii. Moskva 1926
OVCHINNIKOVA 1955 — Ekaterina OVCHINNIKOVA: Portret v russkom iskusstve XVII veka. Moskva
SHANDARAK 1987 — Natalia SHANDARAK: Russkaya portretnaya zhivopis petrovskogo vremeni. Leningrad 1987
SOLGA 2016 — Oliver SOLGA: Jan Kupecký: Život a dielo. Pezinok 2016
STELIN 1990 — JACOB STELIN: Zapisky Jakoba Stelina ob izyazhnych iskusstvah v Rossii. Moskva 1990

SHUTKINA 1999 — Margarita SHUTKINA: Genezis znakovogo yazyka russkih pamyatnych medalei vremeni stanovleniya I rascveta barokko (disertační práce na Historické fakultě Moskevské státní univerzity M.V.Lomonosova). Moskva 1999
SIDOROV 1923 — Aleksey SIDOROV: Russkie portretisty XVIII veka. Moskva 1923

STERLIGOV/STERNIN 1986 — Andrej STERLIGOV/ Grigorij STERNIN: Portret v russkoy zhivopisy XVII – pervoy poloviny XIX veka. Moskva 1986
ŠAFAŘÍK 1928 — Eduard ŠAFAŘÍK: Johann Kupezky (1667–1740). Praha 1928

ŠAFAŘÍK 2001 — Eduard ŠAFAŘÍK: Johann Kupezky (1666-1740). Ein Meister des Baröckporträts. Řím 2001

ŠAFAŘÍK 2014 — Eduard ŠAFAŘÍK: Johann Kupezky (1666-1740). Gesamtwerk. Díl 1. Brno 2014

ZAKATOVA 2008 — Anastasiya ZAKATOVA: Zhivopisnye portrety I.G. Dannauera v kontekste razvitiya russkogo iskusstva pervoi chetverty XVIII veka (disertační práce na fakultě malířství i užitého umění a architektury Petrohradské státní akademické univerzity malířství, sochařství a architektury jména I.E. Repina)
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce je věnována portrétům Petra I. Velikého a vlivů, který evropské malířství učinilo na rozvoj portrétní školy Ruské říše v petrovském období. Výběr portrétů císaře je spojen s jeho statutem hlavního patrona umění Ruské říše. V první kapitole budu věnovat pozornost portrétní malbě v před-petrovském období. Druhá kapitola je zaměřena na život Petra I. Další kapitola je věnovaná vztahu Petra I. k umění a rozvoji malířství v době jeho panování. Poslední část je představena formou katalogu, ve kterém jsou popisovány portréty Petra I.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis explores the portraits of Peter the Great and the influence of the European art on the development of the portrait school of the Russian Empire at the time of Peter’s reign. The emperor’s portraits were chosen due to his status as the main patron of the art in the Russian empire. In the first chapter I discuss the portrait art before Peter’s reign. Second chapter describes the life of Peter the Great. The following chapter explores Peter’s views on the art and the development of the art during his reign. The last chapter is presented as a catalogue that describes the portraits of Peter the Great.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK