Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj témat ve vybraných českých ženských a lifestylových časopisech v letech 1918-2018
Název práce v češtině: Vývoj témat ve vybraných českých ženských a lifestylových časopisech v letech 1918-2018
Název v anglickém jazyce: The development of topics in selected Czech women´s and lifestyle periodicals in 1918-2018
Klíčová slova: Československé a české ženské časopisy, témata ženských časopisů, Vlasta, Eva, Ženský svět, Hvězda československých paní a dívek, Žena a život
Klíčová slova anglicky: Czechoslovak and Czech magazines for women, women magazines‘ topics, Vlasta, Eva, Ženský svět, Hvězda československých paní a dívek, Žena a život
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Radim Wolák
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.02.2019
Datum zadání: 22.02.2019
Datum a čas obhajoby: 01.02.2022 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2022
Oponenti: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 439 s. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3028-8.
BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 2., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada, 2019. 456 stran. ISBN 978-80-271-0553-3.
BRYANT, Jennings, ed. a OLIVER, Mary Beth, ed. Media effects: advances in theory and research. 3rd ed. New York: Routledge, 2009. xv, 640 s. Communication series. Communication theory and methodology. ISBN 978-0-8058-6450-2.
BUREŠOVÁ, Jana. Proměny společenského postavení českých žen v první polovině 20. století. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. 506 stran. ISBN 80-244-0248-3.
BURTON, Graeme a JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001. 391 s. Studium. ISBN 80-85947-67-6.
BUZAN, Tony a BUZAN, Barry. Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Překlad Michal Kašpárek. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012. 210 s. ISBN 978-80-265-0030-8.
DEFLEUR, Melvin L. a Sandra J. BALL-ROKEACH. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-099-8.
DEUZE, Mark. Media life = Život v médiích. Překlad Petra Izdná. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 267 stran. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011. 372 stran. ISBN 978-80-246-1966-8.

GILES, David. Psychologie médií. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 185 s. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3921-2.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
HERMES, Joke. Reading women's magazines: an analysis of everyday media use. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 1997. 226 s. ISBN 0-7456-1270-9.
JEDLIČKOVÁ, Blanka. Ženy na rozcestí: divadlo a ženy okolo něj 1939-1945. Vydání druhé, doplněné. Praha: Academia, 2016. 246 stran, 24 nečíslovaných stran obrazových příloh. 1938-1953; svazek 3. ISBN 978-80-200-2636-1.
JECHOVÁ, Květa. Cesta k emancipaci. Postavení ženy v české společnosti 20. století. Pokus o vymezení problému. In: TŮMA, O. - VILÍMEK, T. (eds.). Pět studií k dějinám české společnosti po roce 1945. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2008, s. 69-129. ISBN 978-80-7285-093-8.
JECHOVÁ, Květa. Matky a děti, chtěné i nechtěné. Mateřství v reálném socialismu. In: TŮMA, O. - VILÍMEK, T. (eds.). Pět studií k dějinám české společnosti po roce 1945. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2008, s. 69-129. ISBN 978-80-7285-093-8.
JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.
JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 413 s. ISBN 978-80-7367-466-3.
Kolektiv autorů. Dějiny českých médií v datech: rozhlas, televize, mediální právo. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-06321.
KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel a ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 310 s., xxxii s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-698-8.
KÖPPLOVÁ, Barbara. Kam směřují časopisy a lifestylové magazíny. In: JIRÁK, Jan. 10 let v českých médiích. 1. Praha: Portál pro Newton Information Technology, 2005, s. 81-90. ISBN 80-7178-925-9.
KUBÍČEK, Jaromír, ed. a kol. Česká retrospektivní bibliografie. Řada 2, Časopisy. Díl 1, Časopisy České republiky od počátku do roku 1918 (CERBI C1). Brno: Sdružení knihoven ČR, 2010. 3 sv. (422, 397, 466 s.). ISBN 978-80-86249-51-3.
KUBÍČEK, Jaromír, ed. a kol. Česká retrospektivní bibliografie. Řada 2, Časopisy. Díl 2, Časopisy České republiky 1919-1945 (CERBI C2). Brno: Sdružení knihoven ČR, 2006-2007. 4 sv. ISBN 80-86249-26-3.
LENDEROVÁ, Milena, ed. Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Vyd.1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2009. Česká historie. ISBN 978-80-7106-988-1.
MATULOVÁ, Nina a JAROŠOVÁ, Helena. Žena v dnešní rodině. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1976. 250, [4] s. Dobrý vítr; sv. 39.
McCOMBS, E. Maxwell; SHAW, L. Donald. Agenda Setting: nastolování agendy – masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2.
McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Překlad Miloš Calda. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011. 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Překlad Marcel Kabát a Jan Jirák. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 448 s. ISBN 80-7178-200-9.
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. 639 s. ISBN 978-80-7367-574-5.
MORAVEC, Václav. Etika a česká média. In: JIRÁK, Jan. 10 let v českých médiích. 1. Praha: Portál pro Newton Information Technology, 2005, s. 49-61. ISBN 80-7178-925-9.
NEČASOVÁ, Denisa. Buduj vlast - posílíš mír!: ženské hnutí v českých zemích 1945-1955. Vyd. 1. Brno: Matice moravská, 2011. 411 s. Knižnice Matice moravské; sv. 34. ISBN 978-80-86488-82-0.
NEUMANN, Ondřej et al. Šok! Hrůza! Média! 1. vydání. V Brně: CPress, 2019. 267 s. ISBN 978-80-264-2830-5.
OSVALDOVÁ, B. a spol., Encyklopedie praktické žurnalistiky, druhé, doplněné vydání, Praha: nakladatelství Libri, 2002. 240 s., ISBN 80-7277-108-6
PROKOP, Dieter. Boj o média: dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2005. 409 s. Mediální studia. ISBN 80-246-0618-6.
REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 327 s. ISBN 80-7178-926-7.
REINECKE, Leonard a Mary Beth OLIVER, ed. The Routledge Handbook of Media Use and Well-Being: International Perspectives on Theory and Research on Positive Media Effects. 1. New York and London: Routledge Taylor & Francis Group, 2017, 476 s. ISBN 978-1-315-71475-2 (ebk).
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
SCHULZ, Winfried et al. Analýza obsahu mediálních sdělení. Překlad Barbara Köpplová. 3., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 149 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze; 2. ISBN 978-80-246-1980-4.
SVOREŇOVÁ-KIRÁLYOVÁ, Blanka. Žena 20. století ve světě práce: pohled na zaměstnanou ženu v moderním světě. 1. vydání. Praha: Práce, 1968. 130 s. Člověk a práce; 4.
VODÁKOVÁ, Olga, ed. a VODÁKOVÁ, Alena, ed. Rod ženský: kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme? Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. 356 s. Knižnice Sociologických aktualit; sv. 8. ISBN 80-86429-18-0.
VOŠAHLÍKOVÁ, Pavla. Zlaté časy české reklamy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999. 230 s. ISBN 80-7184-715-1.
WAGNEROVÁ, Alena. Žena za socialismu: Československo 1945-1974 a reflexe vývoje před rokem 1989 a po něm / Alena Wagnerová; z německého originálu Die Frau im Sozialismus, Beispiel ČSSR ... přeložila autorka; přispěla Jiřina Šiklová. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2017. 262 stran; 21 cm (Gender sondy; 12. svazek) [Přeloženo z němčiny] ISBN:978-80-7419-252-4
Citované diplomové a rigorózní práce
ADÁMKOVÁ, Michaela: Vliv médií na utváření hodnotové orientace středoškolské mládeže. Praha, 2015. 81 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova v Praze, Filosofická fakulta. Katedra pedagogiky. Vedoucí diplomové práce PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
HRABÁKOVÁ, Anna. Užití a funkce persvazivních jazykových prostředků v ženských časopisech. Praha, 2015. 76 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce Prof. PhDr. Jiří KRAUS, DrSc.
KADLECOVÁ, Kateřina. Ideologická perspektiva na stránkách ženských exkluzivní časopisů. Praha, 2010. 133 s. Disertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Školitel prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
MAŤÁTKOVÁ, Petra. Obraz proměn československé ženy na stránkách ženských časopisů mezi lety 1948 - 1989. Fakulta filozofická, 2013, 119 s. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Vedoucí práce Lenderová, Milena.
PONĚŠICKÝ, Jan. Fenomén ženství a mužství. Psychologie ženy a muže, rozdíly a vztahy. 2009. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Vedoucí práce Weiss, Petr.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce si klade za cíl sledovat v průběhu 100 let existence naší republiky vývoj témat, která se (ne)objevovala ve vybraných časopisech pro ženy. Celý historický kontext rozdělí na několik klíčových období, v jejichž rámci bude nejprve představeno historické pozadí vývoje republiky, vývoje médií a změny, které mohly zaznamenat ve svém běžném životě tehdejší ženy. Kvantitativní obsahová analýza následně doplní nejvýraznější vývojové tendence mediálních obsahů ženských a lifestylových časopisů, které jsou z dané doby zařazeny do zkoumání. Po sestavení celkového obrázku období 1918-2018 v této struktuře přinese závěrečné srovnání obsahů pohled na kontinuální projevy sledovaných témat v celém století. Zjištěné informace doplní obrazové ukázky dobových časopisů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis aims to monitor the development of topics that (did not) appear in selected magazines for women during the 100 years of our republic's existence. The whole historical context will be divided into several key periods, in which the historical background of the development of the republic, the development of the media and the changes that women of the time could have experienced in their daily lives will first be presented. Quantitative content analysis will then complement the most significant developmental tendencies of media content of women's and lifestyle magazines, which are from the given time included in the research. After compiling the overall picture of the period 1918-2018 in this structure, the final comparison of contents will bring a view of the continuous manifestations of the monitored topics throughout the century. The information obtained will be supplemented by pictorial examples of period magazines.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK