Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Základní typy výzdobných technik středověkých iluminací
Název práce v češtině: Základní typy výzdobných technik středověkých iluminací
Název v anglickém jazyce: Fundamental types of decorative process in medieval books
Klíčová slova: knižní malba, středověk, technologický postup, výzdoba, zlacení
Klíčová slova anglicky: book painting, middle age, technological process, decorations, gilding
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.11.2018
Datum zadání: 26.11.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.12.2018
Datum a čas obhajoby: 12.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2019
Datum odevzdání tištěné podoby:31.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2019
Oponenti: doc. PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování

Osnova:

Úvod
1. Orientační poznámky k vývoji formy knihy
2. Základní obrysy vývoje výrobně organizačných okolností vzniku knih ve středověku
3. Technika a technologie výroby knihy ve středověku
3.1 Přehled pramenů k technologickým postupům
3.2 Příprava podkladů od pergamenu po papír
3.3 Barevné pigmenty
3.4 Techniky malované a kresebné výzdoby
3.4.1 Pérová kresba
3.4.2 Lavírovaná kresba a malba
3.4.3 Tempera
3.4.4 Kvaš
3.5 Zlacení
3.5.1. Typy zlacení
3.5.2. Puncovaní
3.5.3. Další způsoby využití zlata
4. Orientační shrnutí vývoje knižní vazby ve středověku
5. Shrnutí výsledků rozboru
6. Obrazová příloha
7. Seznam obrazové přílohy
8. Seznam literatury a pramenů
Seznam odborné literatury
BECKWITH 1964 — John BECKWITH: Early mediaval art. London 1964
BOHATCOVÁ 1990 — Mirjam BOHATCOVÁ: Česká kniha v proměnách staletí. Praha 1990
BRODSKÝ 2004 — Pavel BRODSKÝ: Iluminované rukopisy českého původu v polských sbírkách. Praha 2004
BRODSKÝ 2012 — Pavel BRODSKÝ: Krása českých iluminovaných rukopisů. Praha 2012
BRODSKÝ/ŠUMOVÁ 2017 — Pavel BRODSKÝ/Martina ŠUMOVÁ: Iluminované rukopisy v archivech na území Čech. Praha 2017
CENNINI 1946 — Cennino CENNINI: Kniha o umění středověku: Žikešův špalíček o umění sv 3. Praha 1946
CHYTIL 1923 — Karel CHYTIL: Příspěvky k dějinám českého umění iluminátorského z druhé poloviny XIV. a počátku XV. století. In: památky archeologické 33, 1923
DČVU I/1 — Dějiny českého výtvarného umění I/1. Rudolf CHADRABA/ Josef KRÁSA (ed.). Praha 1984
DČVU I/2 — Dějiny českého výtvarného umění I/2. Rudolf CHADRABA/ Josef KRÁSA (ed.). Praha 1984
FRINTA 1998 — Mojmír Svatopluk FRINTA: Punched decoration on late medieval panel and miniature painting. Maxdorf 1998
HAMANOVÁ 1959 — Pavlína HAMANOVÁ: Z dějin knižní vazby. Praha 1959
HART 2015 — Aidan HART: Ikona podręcznik malarstwa ikonowego i ściannego. Kielce 2015
ILG 1888 — Albert ILG: Heraclius von den Farben und Künsten der Rőmer. Wien 1888
ILG 1888 — Albert ILG: Theophilus Presbyter Schedula diversarum atrium. Wien 1888
JAKOBI 1997 — Christine JAKOBI: Buchmalerei: ihre Terminologie in der Kunstgeschichte. Berlin 1997
KRÁSA 1971 — Josef KRÁSA: Rukopisy Václava IV. Praha 1971
KRÁSA 1984 — Josef KRÁSA: Knižní malba. In: Dějiny českého výtvarného umění I/2. Praha 1984
KRÁSA 1990 — Josef KRÁSA: České iluminované rukopisy 13.-16. století. Praha 1990
KUBIČKA /ZELINGER 2004 — Roman KUBIČKA, Jiří ZELINGER: Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Praha 2004
KUBÍK 2007−2008 — Viktor KUBÍK: Studie k umělecko historické terminologii středověké knižní malby. In: Studie o rukopisech XXXVII−XXXVIII, 2007−2008
KUBÍK 2008a — Viktor KUBÍK: Příručka ke studiu středověké ornamentiky. Italské rukopisy (1200−1330) a byzantské rukopisy 10. – 13. století. České Budějovice 2008 ¨
KUBÍK 2014 — Viktor KUBÍK: Knižní malba a iluminace. In: Otevři zahradu rajskou. Benediktini v srdci Evropy 800-1300, 2014
KUBÍK 2015 — Viktor KUBÍK: Typologie kaligrafických iniciál jako východisko ke studiu kreslené ornamentiky (Studie k umělecko historické terminologii středověké knižní malby 5). In: Studie o rukopisech XLV, 2015
LOSOS 2001 — Ludvík LOSOS: Malba. Praha 2010
MATĚJČEK 1931 — Antonín MATĚJČEK: Ilustrace. Praha 1931
NUSKA 1965 — Bohumil NUSKA: Typologie českých renesančních vazeb In: Historická knižní malba. Liberec 1965
PÄCHT 1985 — Otto PÄCHT: Buchmalerei des Mittelaters. Munchen 1985
SLÁNSKÝ 1973 — Bohuslav SLÁNSKÝ: Technika v malířské tvorbě. Praha 1973
THEOPHILUS 1987 — THEOPHILUS: Theophilus Presbyter und die mittelalterliche Goldschmiedekunst. Leipzig 1987
TOBOLKA 1949 — Zdeněk TOBOLKA: Kniha: její vznik, vývoj a rozbor. Praha 1949
URBÁNKOVÁ 1957 — Emma URBÁNKOVÁ: Rukopisy a vzácne tisky pražské Univerzitní knihovny. Praha 1957
WEITZMANN 1970 — Kurt WEITZMANN: Illustrations in Roll and Codex. A study of the Origin and Method of Text Illustrations. Princeton 1970
Předběžná náplň práce
Cílem bakalářské práce je shrnutí a porovnaní základných písemných pramenů a literatury k technologickým postupům výzdoby středověkých knih. Kromě pérové, lavírované kresby, tempery a kvašové malby je též věnovaná pozornost různým způsobům zlacení a využití zlatých doplňků (od přidávaní zlatého prachu do některých barev, přes puncovaní zlacených detailů, až po malbu na vyzlacený podklad). U jednotlivých technik a postupů je naznačen jejich vývoj v rámci knižní malby ilustrativně dokumentovaný i konkrétními příklady děl. Součástí práce je rovněž syntéza a přehled rukopisné tvorby v Čechách.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The object of this bachelor thesis is a summary and comparison of fundamental written sources and literature to the technological process of decorations in medieval books.
Besides pen drawings, levitated, tempera and gouache drawings thesis focus on different kinds of gilding and using gold accessories (for example from adding golden dust to some kinds of colours through punching hallmarks on golden details, to drawing on gilded background). By each kind of method and process, there is an indication of their progress and evolution in case of book painting is illustratively documented by concrete examples of some part of manuscripts. The thesis also includes an overview and synthesis of manuscript production in the Bohemia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK