Učitelnost etiky: je možné se naučit ctnosti?
Název práce v češtině: | Učitelnost etiky: je možné se naučit ctnosti? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Learnability of ethics: is it possible to acquire a virtue? |
Klíčová slova: | etika, ctnost, učení, učitelnost, vědění, jednání |
Klíčová slova anglicky: | ethics, virtue, learning, learnability, knowledge, practice |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Prokop Sousedík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.10.2018 |
Datum zadání: | 01.10.2018 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.10.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2020 09:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2020 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2020 |
Oponenti: | MUDr. Jan Fošum, Dr. theol. |
Seznam odborné literatury |
Etika Nikomachova, Aristotelés, P. Rezek, 2013
Euthyfrón: Obrana Sókrata; Kritón, Platón, Oikoymenh, 2005 Theagés: Charmidés; Lachés; Lysis; Euthydémos; Prótagoras; Gorgias; Menón; Hippias Větší; Hippias Menší; Ión; Menexenos, Platón, Oikoymenh, 2003 Ústava, Platón, Oikoymenh, 2005 Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů, Jan Sokol, Vyšehrad, 2007 Antropologie a etika, Jan Sokol a Zdeněk Pinc, Triton, 2003 Dějiny antické filosofie, Dušan Machovec, H & H 1993 Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí, Pavel Hlavinka, Triton, 2014 Dialog, etika a politika, Aleš Havlíček, Oikoymenh, 2015 Spravedlnost jako zdatnost, Petr Rezek, Oikoymenh, 1996 Přístupy k etice I., Štěpán Špinka, Filosofia, 2014 Přístupy k etice III., Jakub Jirsa, Filosofia, 2017 Rozum, ctnosti a duše, Oikoymenh, 2010 Rozumnost podle Aristotela, Pierre Aubenque, Oikoymenh, 2003 How Should One Live?: Essays on the Virtues, Roger Crisp, Oxfor University Press, 1999 Intelligent Virtue, Julia Annas, Oxford University Press, 2011 From natural character to moral virtue in Aristotle, Mariska Leunissen, Oxfor University Press, 2017 |
Předběžná náplň práce |
Práce se zaměřuje na otázku možnosti učitelnosti etiky, konkrétněji na téma ctnosti a toho, zda je možné se ctnosti naučit a získat ji. Pojem ctnosti – ve filosofii Aristotela a Platóna - také v tomto kontextu představuje pozitivní cíl, kdy morální jednání je v souladu se ctnostným člověkem a jedno vychází z druhého. To znamená i aspekt zdokonalování jedince a jeho charakteru. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis focuses on the matter of whether it is possible to learn ethics, more precisely on the topic of virtue and if a virtue can be learned and acquired. The notion of virtue – as in the philosophy of Aristotle and Plato – represents, in this context, a positive goal, when morally right practice is in accordance with the virtuous person and one comes from the other. That means there is also the aspect of improvement of one’s self and his character. |