Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Typologie základních druhů lineární geometrické ornamentiky keltského umění
Název práce v češtině: Typologie základních druhů lineární geometrické ornamentiky keltského umění
Název v anglickém jazyce: Typology of basic types of linear geometric ornaments in Celtic art
Klíčová slova: Keltové – ornament – ikonografie – typologie a vývoj – archeologie – dějiny umění
Klíčová slova anglicky: Celts – ornament – iconography – typology and evolution – archeology – history of art
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.09.2018
Datum zadání: 13.09.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.09.2018
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je nejen typologické utřídění vzorových geometrických ornamentálních konfigurací, ale i sledování proměn intensity jejich uplatnění ve výzdobném systému různých kultur, převážně doby halštatské a laténské. A také nastínění možných ikonografických aspektů jednotlivých motivů jako je triskel, triquetra, a různých pletenců. Primární východisko tvoří archeologické artefakty pocházející z území České republiky, které bude nutné doplnit o zahraniční materiál významný pro sestavení základního typologického systému geometrických ornamentů. Jedním z výsledků práce by měla být srovnávací tabulka repertoáru geometrických motivů keltského umění opatřená komentářem k jejich výskytu v různých sledovaných keltských kulturách, která může posloužit pro širší komparativní studium nejen v rámci archeologie, ale i dějin umění. S ohledem na rozsah bakalářské práce půjde o výchozí modelové struktury ornamentálních konfigurací, určené k dalšímu doplnění. V závěru práce bude nastíněn též inspirační potenciál těchto motivů pro umění navazujících dob.


Seznam odborné literatury
ALLEN 1904 — John Romilly ALLEN: Celtic art in pagan and Christian times. London 1904
BECKWITH 1985 — John BECKWITH: Early medieval art: Carolingian, Ottonian, Romanesque. London 1985
BONNE 2000 — Jean-Claude BONNE: Intrications (à propos d´une composition d´entrelacs dans un Évangile celto-saxon du Ⅶe siècle). In: CECCARINI/CHARVET/COUSINIÉ/LERIBAULT (ed.): Histoires d´ornament: actes du colloque de l´Academie de France à Rome, Ville Medicis, 27-28 Juin 1996. Paris-Rome 2000, 75–108
DRDA/ RYBOVÁ — 1998Petr DRDA/ Alena RYBOVÁ: Keltové a Čechy. Praha 1998
FILIP 1995 — Jan FILIP: Keltská civilizace a její dědictví. Praha 1995
FILIP 1956 — Jan FILIP: Keltové ve střední Evropě. Praha 1956
GARROW/ GOSDEN/ HILL 2008 — Duncan GARROW/ Chris GOSDEN/ J. D. HILL (ed.): Rethinking of Celtic Art. Oxford 2008
GOMBRICH 1980 — Ernst Hans GOMBRICH: The sense of order: a study in the psychology of decorative art. Cornell University Press 1980
HARDING 2007 — Denis William HARDING: The archeology of Celtic art. Abingdon/New York 2007
HEINZ 2002 — Sabine HEINZ: Keltské symboly. Olomouc 2002
JACOBI 1991 — Christine JACOBI: Buchmalerei. Ihre terminologie in der kunstgeschichte. Berlin 1991
JACOBSTHAL 1994 — Paul JACOBSTHAL: Early Celtic art. Oxford 1994
KRUTA 2015 — Václav KRUTA: Celtic Art. London 2015
KUBÍK 2015 — Viktor KUBÍK: Poznámky k možnostem obsahové interpretace ornamentiky antických a raně středověkých rukopisů (jako východisko pro gotickou iluminaci). In: ŠMÍD/ZÁRUBA (ed.): Obrazy uctívané, obdivované a interpretované. Sborník k 60. narozeninám prof. J. Royta. Praha 2015, 75–98
MEGAW/MEGAW 2001 — Vincent MEGAW/ Ruth MEGAW: Celtic art: from its beginning to the Book of Kells. Oxford 2001
RIEGL 19773 — Alois RIEGEL: Stilfragen: Grundlegungen zu einer Geschichte der Ornamentik. Műnchen 19773
SANSONI 1998 — Umberto SANSONI (ed.): Il nodo di Salomone. Simbolo e archetipo d´alleanza. Milano 1998
TRILLING 2003 — James TRILLING: Ornament: a modern perspective. University of Washington Press 2003
VLČKOVÁ 2012 — Jitka VLČKOVÁ: Encyklopedie keltské mytologie. Praha 2012
ZIMMER 2017 — Stefan ZIMMER: Keltové. Mýtus a realita. Praha 2017



Předběžná náplň práce
Obsah:
1. Úvod
2. Shrnutí literatury k tématu
3. Historické souvislosti a vývoj stylů keltského umění
4. Typologie lineární geometrické ornamentiky keltského umění
5. Možnosti interpretace geometrických ornamentů na hmotných artefaktech
6. Otázky dalšího studia
7. Obrazová příloha a srovnávací tabulka
8. Seznam literatury a zdrojů
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Purpose of this bachelor´s thesis is not only typological classification of a model of the geometrical ornamental configuration, but also observation of the intensity changes by their applications in the decorative system in different cultures, especially Hallstatt and La Tène culture. And also outline of possible iconographic aspects of the individual motives as triskelion, triquetra and other different Celtic knot. Primary resource represent archaeological artefacts from Czech Republic, which will be needed to add by foreign material significant for assembly a basic typological system of the geometrical ornaments. One of result of this bachelor´s thesis should by comparative table with set of the geometrical motives in Celtic art, which will be provided of comments to their presence in different Celtic cultures, which can be used for wide comparative studies not only in the archaeology but also in history of art. With regard to range of bachelor thesis will be only initial models structure of ornamental configurations, determined to future studies.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK