Deti v reklame: Ako deti vnímajú detstvo
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Deti v reklame: Ako deti vnímajú detstvo |
---|---|
Název práce v češtině: | Děti v reklamě: Jak děti vnímají dětství |
Název v anglickém jazyce: | Children in advertising: Children´s perception of childhood |
Klíčová slova: | deti, detstvo, mediálna reprezentácia, deti a reklama, reklama, vnímanie detstva |
Klíčová slova anglicky: | children, childhood, media representation, children and advertising, advertising, perception of childhood |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 13.08.2018 |
Datum zadání: | 13.08.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2019 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2019 |
Oponenti: | Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
VAVŘIČKOVÁ, Alena. 2010. Děti a reklama. Liberec: Bor, Jazyky a texty. 106 s.ISBN 978-80-86807-44-7
MACKLIN, M. Carole a Les CARLSON, ed. Advertising to children: concepts and controversies. c1999. Thousand Oaks: Sage Publications, 350 s. ISBN 0-7619-1285-1 STRASBURGER, V. C., JORDAN, A. B., & WILSON, B. J. (2014). Children, adolescents, and the media. Los Angeles, SAGE Publications. SINGER, D. G., & SINGER, J. L. (Eds.), Handbook of children and the media. Los Angeles: Sage Publications. MORGAN, David L.. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Tišnov :, Brno :, Boskovice: Sdružení SCAN ;, Psychologický ústav Akademie věd :, Sdružení Podané ruce ;, Albert, 2001, 99 s. Scan, sv. 40. ISBN 80-85834-77-4 DAVIES, Máire Messenger. "Dear BBC": children, television storytelling and the public sphere. 2001. Cambridge: Cambridge University Press, 211 s. ISBN 0-521-78560-X |
Předběžná náplň práce |
Bakalárska práca „Deti v reklame: Ako deti vnímajú detstvo“ pojednáva o postoji detí k reprezentáciám detstva v médiách. Detské obrazy sú častokrát využívané ako obsah k vyrozprávaniu príbehu audio-vizuálnej reklamy, či iných reklamných textov. Zámerom teoretickej časti tejto práce je preskúmať dominantné prístupy k detstvu z historického hľadiska a spojiť ich s témou médií a reprezentácie detstva v reklame. Praktická časť práce spočíva z troch realizovaných ohniskových skupín s detskými participantami. Cieľom výskumu je zmapovať ako deti vnímajú a prežívajú detstvo, ako ho vnímajú keď je vyobrazené v médiách a v neposlednom rade zistiť, ktoré z vybraných obrazov preferujú. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis "Children in Advertising: Children's Perception of Childhood" discusses the attitude of children to the representation of childhood in the media. The images of children are often used as content of storytelling in advertising. The theoretical part of this work aimed to explore the dominant approaches to childhood from a historical perspective and to link them with the topic of media and representation of childhood. Qualitative research in the form of focus groups was chosen for its practical part. The research consisted of three focus groups, which were attended by child participants in total. The study focused on how children perceive and experience childhood, how they perceive it when it is depicted in the media and, last but not least, to find out which of the selected images they prefer. |