Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zobrazení lidského těla v médiích a jeho vnímání mládeží
Název práce v češtině: Zobrazení lidského těla v médiích a jeho vnímání mládeží
Název v anglickém jazyce: Displaying of human body in media and its impact on adolescents
Klíčová slova: Mladiství, vizuální média, lidské tělo, hodnocení, krása, ošklivost, stereotypy
Klíčová slova anglicky: Adolescents, visualmedia, human body, evaluation, beauty, ugliness, stereotypes
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Vedoucí / školitel: Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.08.2018
Datum zadání: 10.08.2018
Datum a čas obhajoby: 13.06.2019 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2019
Oponenti: Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ECO, Umberto. Dějiny krásy – Kniha vyobrazuje mnoho mistrovských děl, kterými dokládá a názorně ukazuje, jak byla v jednotlivých dobách a kulturách vnímána krása. Nejedná se však jen o krásu lidského těla, ale také o krásu přírody, květin, zvířat či materiálů. Mimo mistrovská díla se publikace opírá také o spisy dobových myslitelů.
ECO, Umberto. Dějiny ošklivosti – Publikace pojednává o tom, co bylo v minulosti vnímáno jako ošklivé. Nezávisle na tom, zda se jedná o umělecká díla, běžné lidi, nadpřirozené bytosti nebo přírodní ošklivosti. Krom toho se kniha zabývá také asymetriemi, znetvořením či duševní ošklivostí.
KADLECOVÁ, Kateřina. Dívky a girls podle českých dívčích časopisů: jazyk, ideologie, publikum a jeho přístup – Kniha popisuje život běžných mladých dívek a jejich pohled na svět. Rozebírá nejen jejich psychiku, ale také vliv jejich chování, jednání a vystupování na jejich společenské postavení. V některých částech se zaměřuje také na jejich majetkové zajištění a fyzickou stránku.
KOBOVÁ, Ľubica, CVIKOVÁ, Jana a Jana JURÁŇOVÁ, ed. Žena nie je tovar: komodifikácija žien v našej kultúre – Kniha analyzuje postavení ženy ve společnosti, ale také jednotlivé aspekty, kterými je ovlivňováno její chování a psychické rozpoložení. Autorky rozebírají nejen fyzickou stránku a majetek, ale také to, jak je žena ovlivňována okolím a společenskými normami.
STRASBURGER, Victor C. Children, adolescents, and the media – Publikace se zabývá analýzou působení jednotlivých médií a mediálních obsahů na děti a mladistvé. Porovnává vliv vizuálních, audiovizuálních i verbálních obsahů na dětské recipienty různých věkových kategorií, ale také emoční, kognitivní a společenské vyspělosti.
TRIER-BIENIEK, Adrienne, ed. Fan girls and the media: creating characters, consuming culture – Kniha je vytvořena jako soubor několika esejů, které pojednávají o médiích a fenoménu fanoušků ve vztahu k mladým dívkám. Eseje se zabývají nejen různými mediatypy, ale také dívkami různých věkových kategorií.
Předběžná náplň práce
Cílem této práce je zjistit, jak mladiství pohlíží na problematiku zobrazování lidského těla v médiích. Teoretická část této práce se zaměřuje na vývoj vizuálních médií s důrazem na rozšiřující se možnosti selekce a úprav vizuálů za pomoci moderních technologií. Dále jsou zde zmínky o vlivu zobrazování krásy a ošklivosti lidského těla v médiích na vnímání druhých osob i sebe samých. V praktické části je podrobně rozepsána metodika kvalitativního formy výzkumného šetření, respektive získávání dat pomocí ohniskových skupin, a práce s mladistvými participanty. Zároveň jsou zde analyzovány výsledky výzkumného šetření, které bylo prováděno se žáky základní školy ve věku 13 až 14 let. Výzkumné šetření se zaměřovalo na pojetí krásy a ošklivosti lidského těla v mediálních prezentacích. Mladiství respondenti hodnotili tyto vizuály nejen po vizuální stránce, ale měli za úkol vybraným zobrazeným osobám přiřadit také charakteristické vlastnosti a témata, která by dle jejich názoru taková osoba mohla prezentovat druhým. Bylo zjištěno, že mladiství respondenti vnímali ženskou krásu stereotypněji, nežli mužskou, kladli důraz na decentnost a zaměřovali se nejen na to, jak osoba na vizuálu vypadala, ale také na pozadí a design fotografie.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to explore what adolescents think about displaying the human body in different kinds of media. The theoretical part of this thesis is focused on describing the evolution of visual media with the emphasis on expanding opportunities of selecting and forming visuals when using modern technologies. We have also mentioned the effect of showing beauty and ugliness of human body in media on the perception of other people and the self-perception. In the empirical part of this work we have described the methodology of qualitative form of approach of our research, respectively collecting data using focus groups method. Special focus has been given to work with adolescent participants. We have also analysed the results of the research, which was made with elementary school pupils at the age of 13 or 14 years. The research was focused on the conception of beauty and ugliness of human body in medial presentations. Adolescent participants rated these visuals not only for their visual aspects, but they were also asked to assign some characteristics to the displayed persons and find the topics, which could be presented by this person to others. It was discovered that adolescents perceive the female beauty more stereotypically than the male amenity. They also emphasised decentness and focused not only on how the person on the visual looked, but also on the background and the overall design of the photography.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK