Influenceři na Instagramu jako novodobí názoroví vůdci a jejich role v životě dospívajících dívek v České republice
Název práce v češtině: | Influenceři na Instagramu jako novodobí názoroví vůdci a jejich role v životě dospívajících dívek v České republice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Instagram influencers as new opinion leaders and their role in the life of teenage girls in the Czech republic |
Klíčová slova: | Instagram, influencer, sociální sítě, nová média, dospívající, Generace Z, kvalitativní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | Instagram, influencer, social network sites, new media, adolescents, Generation Z, qualitative research |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.06.2018 |
Datum zadání: | 14.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2019 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2019 |
Oponenti: | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
EDWARDS, Rosalind a Janet HOLLAND. What is qualitative interviewing? London: Bloomsbury Academic, 2013, 127 s. ISBN 9781849668095.
Autorky stručně vysvětlují, jak postupovat při provádění kvalitativních rozhovorů. Na příkladech různých typů rozhovorů podrthují nutnost praxe, která výzkumníkům pomůže rozhovory provádět i jim porozumět. CHEN, Huan. College-Aged Young Consumers'Perceptions of Social Media Marketing: The Story of Instagram. Journal of Current Issues & Research in Advertising (Routledge). 2018, 39(1), s. 22-36. 15 s. ISSN 1064-1734. Kvalitativní studie se zaměřila na interpretaci fotek na Instagramu a marketingových kampaní na stejné sociální síti vysokoškolskými studenty. Autorka nabízí teoretické a praktické důsledky výzkumu. DE VEIRMAN, Marijke, Veroline CAUBERGHE a Liselot HUDDERS. Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising. 2017, 36 (5), s. 798-828. 31 s. ISSN 0265-0487. Článek interpretuje závěry dvou experimentálních studií, které se týkaly influencerů na Instagramu s vysokám počtem sledujících. Text se zabývá tématem popularity, ale i názorového vůdcovství. DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 159 s. ISBN 978-80-7367-493-9. V knize najdeme představení oboru sémiotiky a jeho základní principy. Zmíněna je i oborová historie, jak česká, tak světová. Autorka se zabývá rozdílným pojetím sémiotiky i praktickými příklady užití této vědy. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2. Standardní učebnice, která ukazuje, z jakých zdrojů metody kvalitativního výzkumu vycházejí, představuje hlavní výzkumné plány. Publikace popisuje kvalitativní metody sběru dat, jejich kódování, vyhodnocování a interpretaci. EDWARDS, Rosalind a Janet HOLLAND. What is qualitative interviewing? London: Bloomsbury Academic, 2013, 127 s. ISBN 9781849668095. Autorky stručně vysvětlují, jak postupovat při provádění kvalitativních rozhovorů. Na příkladech různých typů rozhovorů podrthují nutnost praxe, která výzkumníkům pomůže rozhovory provádět i jim porozumět. CHEN, Huan. College-Aged Young Consumers'Perceptions of Social Media Marketing: The Story of Instagram. Journal of Current Issues & Research in Advertising (Routledge). 2018, 39(1), s. 22-36. 15 s. ISSN 1064-1734. Kvalitativní studie se zaměřila na interpretaci fotek na Instagramu a marketingových kampaní na stejné sociální síti vysokoškolskými studenty. Autorka nabízí teoretické a praktické důsledky výzkumu. DE VEIRMAN, Marijke, Veroline CAUBERGHE a Liselot HUDDERS. Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising. 2017, 36 (5), s. 798-828. 31 s. ISSN 0265-0487. Článek interpretuje závěry dvou experimentálních studií, které se týkaly influencerů na Instagramu s vysokám počtem sledujících. Text se zabývá tématem popularity, ale i názorového vůdcovství. DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 159 s. ISBN 978-80-7367-493-9. V knize najdeme představení oboru sémiotiky a jeho základní principy. Zmíněna je i oborová historie, jak česká, tak světová. Autorka se zabývá rozdílným pojetím sémiotiky i praktickými příklady užití této vědy. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2. Standardní učebnice, která ukazuje, z jakých zdrojů metody kvalitativního výzkumu vycházejí, představuje hlavní výzkumné plány. Publikace popisuje kvalitativní metody sběru dat, jejich kódování, vyhodnocování a interpretaci. LAZARSFELD, Paul Felix, Bernard BERELSON a Hazel GAUDET. The people's choice: how the voter makes up his mind in a presidential campaign. Vyd. 3. New York: Columbia University Press, 1968. ISBN 0-231-08583-4. První studie, která se zabývá názorovým vůdcovstvím. Tým vědců zkoumal chování voličů v průběhu předvolební kampaně prezidentských voleb v USA v roce 1940. Definovali dvoustupňový model komunikace, jehož účinnost dodnes ve výzkumech nacházíme. MILLER, Daniel, Elisabetta COSTA, Nell HAYNES, Tom MCDONALD, Razvan NICOLESCU, Jolynna SINANAN, Juliano SPYER, Shriram VENKATRAMAN a Xinyuan WANG. How the World Changed Social Media. Vyd. 1. UCL Press, 2016, 288 s. ISBN 1910634484. Kniha zkoumá dopad sociálních médií na také oblasti života, jako je politika, gender, vzdělání a obchod. Kromě samotného výzkumu nechybí ani akademické zarámcování projektu a teoretické pojmy. STRAUSS, Anselm a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 808583460X. Kniha přináší praktického průvodce při užívání kvalitativním výzkumu. Najdeme v ní rady týkající se výzkumného problému, teorie, techniky při sběru i analýze dat a další užitečné informace související s vybranou výzkumnou metodou. |
Předběžná náplň práce |
Základním cílem práce je zjistit, jakou roli hrají čeští influenceři na Instagramu v životě dospívajících dívek, které také pocházejí z České republiky. Využijeme metod kvalitativního výzkumu. V polostrukturovaných rozhovorech se zaměříme na to, jestli dívky influencery sledují a pokud ano, tak které. Dotazovány budou na různé kategorie tvůrců i na konkrétní osobnosti. Další otázky se budou týkat toho, proč mají v oblibě právě vyjmenované influencery, co se jim na nich líbí a zda by se některé ze zmíněných celebrit chtěly podobat, popřípadě proč. Pomocí sémiotické analýzy budeme zkoumat vizuální komunikaci na Instagramu jak vyzpovídaných dívek, tak i jejich oblíbených tvůrců. Dojdeme ke zjištění, zda-li je možné mezi zanalyzovanou vizuální komunikací dívek a influencerek najít podobnost či nikoli, jakou roli influenceři v životech dívek hrají a zda mají na jejich on-line či off-line život nějaký vliv. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main aim of this work is to find out what role Czech influencers on Instagram play in the life of adolescent girls who also come from the Czech Republic. Qualitative research methods will be used. In semi-structured interviews it will be found out which influencers girls follow. Girls will be asked about different categories of creators as well as specific personalities. The aim will be to find out why girls like the just-named influencers and what they like about these celebrities. In the semiotic analysis, visual communication on Instagram of selected girls and their favorite creators will be explored. The result will be to determine whether it is possible to find similarity between visual communication of girls and influencers or not, what role influencers play in the lives of girls and whether they have an influence on their on-line or off-line lives. |