Role školy v procesu formování aktivního občanství očima českých politických aktivistů
Název práce v češtině: | Role školy v procesu formování aktivního občanství očima českých politických aktivistů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of school in the process of forming an active citizenship through the eyes of Czech political activists |
Klíčová slova: | škola, formální vzdělávání, socializace, občanská společnost, aktivní občanství, politický aktivismus |
Klíčová slova anglicky: | school, formal education, socialization, civil society, active citizenship, political activism |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.05.2018 |
Datum zadání: | 11.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3018, Jinonice - místn. č. 3018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2018 |
Oponenti: | Mgr. Petr Matoušek |
Konzultanti: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Základem mé bakalářské práce se stanou data sebraná v rámci kvalitativní části výzkumu Aktivismus v těžkých časech a obraz „druhého“, jehož hlavním řešitelem je doc. PhDr. Ing. Ondřej Císař a na jehož řešení sama spolupracuji. V rámci celého, značně rozsáhlého, výzkumu se studují reakce politicky aktivních jedinců na současné ekonomické problémy a existující etnický konflikt. Řeší se zejména to, zda a jakým způsobem vedou rozdílné ekonomické podmínky a historie etnického konfliktu k odlišným aktivistickým reakcím. Projekt bude řešen jednak sekundární analýzou množství mezinárodních kvantitativních dat, ale také sběrem dat vlastních v oblasti čtyř regionů České republiky.
Ke své práci plánuji se souhlasem hlavního řešitele projektu využít pouze data kvalitativní povahy, jejichž základem se stanou hloubkové polostrukturované rozhovory s politickými aktivisty ve vybraných regionech České republiky. Ve své práci ovšem nebudu rozebírat rozdílné formy aktivismu (které produkují i různé sociálně-ekonomické kontexty), ale budu na aktivisty nahlížet jako na množinu aktivních občanů, kteří jsou všichni součástí občanské společnosti. Z asi 40 rozhovorů vyberu cca 10 s tím, že je předpokladem, aby aktivismus vybraných respondentů byl heterogenní z hlediska formy a obsahu a aby mezi respondenty byli zastoupeni jak aktivisté vyrůstající po revoluci, tak aktivisté vyrůstající za socialismu. |
Seznam odborné literatury |
Berger, O. I., T. Luckmann. 1999. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Císař, O. 2015. Project description. Activism in Hard Times and the Image of the “Other”. Czech science foundation (GAČR). Part C. Císař, O. 2008. Politický aktivismus v České republice. Sociální hnutí a občanská společnost v období transformace a evropeizace. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Císař, O., J. Navrátil, K. Vráblíková. 2011. „Staří, noví, radikální: politický aktivismus v České republice očima teorie sociálních hnutí.“ Sociologický časopis [online] 47 (1): 137-167. [cit. 22. 10. 2016]. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/4cd36bfb874e0b1d09cb08912c7224b2c3e7b687_CisarNavratilVrablikovaSC%201-2011.pdf. Čáp, P., O. Matějka, T. Protivínský. 2013. Občanské vzdělávání v ČR. Neprodejná publikace. Brno: Centrum občanského vzdělávání Masarykovy univerzity. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/9bb2e62e7ec0473414f0da87b4fe9aac1d5a8719_uploaded_cov2013-kas-obcanske_vzdelavani_v_cr.pdf. Frič, P. „Dílčí studie pro Koncepci politiky vlády vůči nestátním neziskovým organizacím do roku 2020 na téma: Občanská společnost a definice NNO, vývoj, stav a trendy.“ [online] [cit. 22. 10. 2016]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/dokumenty/studie_fric_pro_web.pdf. Gellner, E. 1995. Podmínky svobody: Občanská společnost a její rivalové. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Hotový F., P. Janečková, P. Jarušek, T. Protivínský, V. Smékal. 2010. Analýza občanského vzdělávání dospělých. Brno: Masarykova univerzita. Lebeda, T., K. Vlachová. 2006. „Aktivní občanství a spokojenost s demokracií v Evropě“. Sociologický časopis[online] 42 (1): 11-34 [cit. 22. 10. 2016]. Dostupné z: http://docplayer.cz/2026444-Aktivni-obcanstvi-a-spokojenost-s-demokracii-v-evrope-lebeda-tomas-vlachova-klara.html. Lester, B. T., Li MA, O. Lee, J. Lambert. 2006. „Social Activism in Elementary Science Education: A Science, Technology, and Society Approach to Teach Global Warming.“ International Journal of Science Education [online] 28 (4): 315-339. [cit. 22. 10. 2016]. Dostupné z: http://www.tandfonline.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1080/09500690500240100?needAccess=true. Smékal, V. et al. 2010. Analýza občanského vzdělávání dospělých. Neprodejná publikace. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/1a6bc41ec3e17f0617c232dfb99bd41ab9039b6f_uploaded_cov2010-analyza_ovd_cr_final.pdf. Stachová, J. 2008. Občanská společnost v regionech České republiky. Praha: Sociologický ústav AV ČR. Tocqueville de, A. 1992. Demokracie v Americe II. Praha: Lidové noviny. Znebejánek, F. 1997. Sociální hnutí. Praha: Sociologické nakladatelství. |
Předběžná náplň práce |
Cílem bakalářské práce je kriticky analyzovat roli vzdělání v procesu formování aktivního občanství. Zajímá mě, jakým způsobem přispělo formální vzdělávání v aktivizaci politických aktivistů. Také chci zjistit, co pro aktivisty vůbec znamená aktivní občanství, jak si jej definují a odkud se obraz aktivního občanství vůbec bere. Na aktivní občanství budu přitom nahlížet jako na specifický vzorec jednání osvojovaný v průběhu socializace. Východiskem k tomu mi bude teorie Bergera a Luckmanna, podle níž je společenská realita dialektickým procesem externalizace, objektivizace a internalizace, přičemž základními procesy při individuální internalizaci reality je primární a sekundární socializace [Berger, Luckmann 1999].
Cílem bakalářské práce je tedy odpovědět na následující otázky: • Jakou roli hraje vzdělávání v procesu utváření aktivního občanství? • Do jaké míry považují čeští političtí aktivisté vzdělávání za významný prostředek k formování aktivního občanství? • Jakou roli zaujímá mezi ostatními socializačními činiteli? • Odkud se bere obraz aktivního občanství? • Jaký vztah mají aktivisté k demokracii a současnému politickému systému? Čím je to způsobeno? Ve své práci bych ráda poukázala na ambivalentní roli formálního vzdělání, které na jednu stranu může přispívat k osvojení demokratických hodnot, na druhé straně může být vnímáno jako zástupce systému, vůči kterému se mladí snaží bojovat. |