Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální obraz osoby Andreje Babiše před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2017
Název práce v češtině: Mediální obraz osoby Andreje Babiše před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2017
Název v anglickém jazyce: Media portrayal of Andrej Babis before the elections to the Chamber of Deputies of Parliament of the Czech republic in 2017
Klíčová slova: Andrej Babiš, nastolování témat, tištěné deníky, Facebook, budování mediálního obrazu
Klíčová slova anglicky: Andrej Babis, agenda-setting, daily newspapers, Facebook, media image building
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaromír Hanzal
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.02.2018
Datum zadání: 22.02.2018
Datum a čas obhajoby: 28.01.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H011, Hollar - místn. č. 011
Datum odevzdání elektronické podoby:06.01.2020
Datum proběhlé obhajoby: 28.01.2020
Oponenti: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Knihy:
AARTS, Kees, André BLAIS a Hermann SCHMITT. Political leaders and democratic elections. New York: Oxford University Press, 2011. ISBN 978-0-19-925900-7.
BAUMAN, Zygmunt. Tekutá modernost. Praha: Mladá fronta, 2002. Myšlenky (Mladá fronta). ISBN 80-204-0966-1.
BERELSON, Bernard. Content Analysis in Communication Research. In: BERELSON, Bernard a Morris JANOWITZ. Reader in public opinion and communication. 2d ed. New York: Free Press, [1966].
BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-859-5946-1.
BERKOWITZ, Dan. Who Sets the Media Agenda? The Ability of Policymakers to Determine News Decisions. Public opinion, the press, and public policy. Westport, Conn.: Praeger, 1992, s. 81-102. ISBN 0-275-93743-7.
BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. Brno, 2001. ISBN 80-859-4767-6.
CRESWELL, John W. a Vicki L. PLANO CLARK. Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, c2007. ISBN 978-141-2927-925.
ČERVENKA, Jan, Markéta ŠKODOVÁ, Vlastimil NEČAS, František KALVAS, Paulína TABERY a Tomáš TRAMPOTA. Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4.
DEARING, James W. a Everett M. ROGERS. Agenda-setting. Thousand Oaks, Calif.: Sage, c1996. ISBN 07-619-0562-6.
DEUZE, Mark. Media Work. Cambridge: Polity, 2007. ISBN 978-07456-3925-3.
DOYLE, Gillian. Media ownership: the economics and politics of convergence and concentration in the UK and European media. Thousand Oaks [Calif.]: SAGE, 2002. ISBN 07-619-6681-1.
DRULÁK, Petr. Jak zkoumat politiku: kvalitativní metodologie v politologii a mezinárodních vztazích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-385-7.
EIBL, Otto a Miloš GREGOR. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2017. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2019. Politologická řada. ISBN 978-80-7325-476-6.
ENLI, Gunn. Mediated authenticity: how the media constructs reality. New York: Peter Lang, [2015]. ISBN 978-1-4331-1485-4.
ESSER, Frank. Spin Doctor. In: DONSBACH, Wolfgang. The international encyclopedia of communication. Malden, MA: Blackwell Pub., 2008, s. 4783-4787. ISBN 1405131993.
GANDY, Oscar H. Beyond agenda setting: information subsidies and public policy. Norwood, N.J.: Ablex Pub. Co., c1982. ISBN 978-089-3910-969.
GARZIA, Diego. Personalization of Politics and Electoral Change. UK: Palgrave Macmillan, 2014. ISBN 978-1-137-27022-1.
HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a politiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-377-2.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
CHADWICK, Andrew. The hybrid media system: politics and power. Second Edition. New York, NY: Oxford University Press, [2017]. ISBN 978-019-0696-733.
IOSIFIDIS, Petros. Pluralism and Concentration of Media Ownership: Measurement Issues. Javnost - The Public. 2014, 17(3), 5-21. DOI: 10.1080/13183222.2010.11009033. ISSN 1318-3222. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13183222.2010.11009033
JANOWITZ, Morris a Paul Morris HIRSCH. Reader in public opinion and mass communication. 3rd ed. New York: Free Press, c1981. ISBN 00-291-6020-0.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
JOHNSON, Thomas J. Agenda setting in a 2.0 world. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-83700-2.
KARPPINEN, Kari. Rethinking media pluralism. New York: Fordham University Press, 2013. ISBN 978-0-8232-4513-0.
KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis: an introduction to its methodology. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage, c2004. ISBN 07-619-1544-3.
KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-718-4134-X.
LANG, Kurt a Gladys Engel LANG. The Mas Media and Voting. In: BERELSON, Bernard a Morris JANOWITZ. Reader in public opinion and communication. 2d ed. New York: Free Press, [1966].
LIPPMANN, Walter. Veřejné mínění. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0939-3.
LOWERY, Shearon a Melvin L. DEFLEUR. Milestones in mass communication research: media effects. 3rd ed. White Plains, N.Y.: Longman Publishers USA, c1995. ISBN 08-013-1437-2.
MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2.
MCCOMBS, Maxwell E. a Donald SHAW. The agenda-setting function of mass media. In: PROTESS, David a Maxwell E. MCCOMBS. Agenda setting: readings on media, public opinion, and policymaking. Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1991, s. 17-26. ISBN 08-058-0841-8.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
MERAZ, Sharon. Media Agenda Setting in a Competitive and Hostile Environment.
NEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c2002. ISBN 978-076-1919-780.
PROTESS, David a Maxwell E. MCCOMBS. Agenda setting: readings on media, public opinion, and policymaking. Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1991. ISBN 08-058-0841-8.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
SHOEMAKER, Pamela J. a Stephen D. REESE. Mediating the message in the 21st century: a media sociology perspective. Third edition. New York, 2014. ISBN 978-0415989145.
SCHERER, Helmut. Úvod do metody obahové analýzy. In: REIFOVÁ, Irena. Analýza obsahu mediálních sdělení. 3., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, s. 29-50. ISBN 978-80-246-1980-4.
SCHWARTZ, Eric C. Conflicts of interest: How media pluralism protects democracy and human rights. 2010. ISBN 9781244598973.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-858-3460-X.
THOMAS J., Johnson. Agenda setting in a 2.0 world. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-83700-2.
TRAMPOTA, Tomáš, Jan KŘEČEK a Vlastimil NEČAS. Média a moc. 2006. ISSN 1801-5999.
TRAMPOTA, Tomáš a Vlastimil NEČAS. Intermediální agenda českých médií. Naše společnost. 2007, (1).
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
VOS, Tim P. a François HEINDERYCKX. Gatekeeping in transition. London, 2015. ISBN 978-041-5731-614.

Články:
AALDERING, Loes a Rens VLIEGENTHART. Political leaders and the media. Can we measure political leadership images in newspapers using computer-assisted content analysis? 2016, 50(5), 1871-1905. DOI: 10.1007/s11135-015-0242-9. ISSN 0033-5177. Dostupné také z: http://link.springer.com/10.1007/s11135-015-0242-9
ARUGUETE, Natalia. The agenda setting hypothesis in the new media environment. Comunicación y Sociedad. 2017, 35-58. ISSN 0188-252x.
BENNET, Lance W., Dhavan V. SHAH, Lewis A. FRIEDLAND, Chris WELLS, Young Mie KIM a Hernando ROJAS. The Personalization of Politics. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science. 2012, 644(1), 20-39. DOI: 10.1177/0002716212451428. ISSN 0002-7162. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0002716212451428
CONWAY, Bethany A., Kate KENSKI a Di WANG. The Rise of Twitter in the Political Campaign: Searching for Intermedia Agenda-Setting Effects in the Presidential Primary. Journal of Computer-Mediated Communication. 2015, 20(4), 363-380. DOI: 10.1111/jcc4.12124. ISSN 10836101. Dostupné také z: https://academic.oup.com/jcmc/article/20/4/363-380/4067549
CAMPUS, Donatella. Mediatization and Personalization of Politics in Italy and France: The Cases of Berlusconi and Sarkozy. The International Journal of Press/Politics. 2010, 15(2), 219-235. DOI: 10.1177/1940161209358762. ISSN 1940-1612. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1940161209358762
DEUZE, Mark. Media life. 2011, 33(1), 137-148. DOI: 10.1177/0163443710386518. ISSN 0163-4437. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0163443710386518
EKMAN, Mattias a Andreas WIDHOLM. Politicians as Media Producers. Journalism Practice. 2015, 9(1), 78-91. DOI: 10.1080/17512786.2014.928467. ISSN 1751-2786. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17512786.2014.928467
ENTMAN, Robert M. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication. 1993, 43(4), 51-58. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x. ISSN 0021-9916. Dostupné také z: https://academic.oup.com/joc/article/43/4/51-58/4160153
FEEZELL, Jessica T. Agenda Setting through Social Media: The Importance of Incidental News Exposure and Social Filtering in the Digital Era. Political Research Quarterly. 2017, 71(2), 482-494. DOI: 10.1177/1065912917744895. ISSN 1065-9129. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1065912917744895
HARDER, Raymond A., Julie SEVENANS a Peter VAN AELST. Intermedia Agenda Setting in the Social Media Age: How Traditional Players Dominate the News Agenda in Election Times. The International Journal of Press/Politics. 2017, 22(3), 275-293. DOI: 10.1177/1940161217704969. ISSN 1940-1612. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1940161217704969
CHARVÁT, Jakub. Nové prvky českých volebních kampaní: personalizace, emocionalizace, sociální sítě. 2018.
ISOTALUS, Pekka a Merja ALMONKARI. Mediatization and Political Leadership. Journalism Studies. 2014, 15(3), 289-303. DOI: 10.1080/1461670X.2014.889462. ISSN 1461-670X. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1461670X.2014.889462
KIM, Yeojin, Youngju KIM a Shuhua ZHOU. Theoretical and methodological trends of agenda-setting theory. The Agenda Setting Journal. 2017, 1(1), 5-22. DOI: 10.1075/asj.1.1.03kim. ISSN 2452-0063. Dostupné také z: http://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/asj.1.1.03kim
MAZZOLENI, GIANPIETRO a WINFRIED SCHULZ. "Mediatization" of Politics: A Challenge for Democracy? Political Communication. 1999, 16(3), 247-261. DOI: 10.1080/105846099198613. ISSN 1058-4609. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/105846099198613
MCALLISTER, Ian. The Personalization of Politics. 2007. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199270125.003.0030.
MCCOMBS, Maxwell E., Donald L. SHAW a David H. WEAVER. New Directions in Agenda-Setting Theory and Research. Mass Communication and Society. 2014, 17(6), 781-802. DOI: 10.1080/15205436.2014.964871. ISSN 1520-5436. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15205436.2014.964871
MCCOMBS, Maxwell E. a Lei GUO. Agenda‐Setting Influence of the Media in the Public Sphere. 2014, , 251-268. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118591178.ch14.
MCCHESNEY, Robert W. The political economy of communication and the future of the field. 2016, 22(1), 109-116. DOI: 10.1177/016344300022001006. ISSN 0163-4437. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/016344300022001006
MCGREGOR, Shannon C. Personalization, social media, and voting: Effects of candidate self-personalization on vote intention. 2017, 20(3), 1139-1160. DOI: 10.1177/1461444816686103. ISSN 1461-4448. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444816686103
MECFAL, Sylwia. Conflicts of interest in journalism. A local journalist in the network of conflicts of interest. 2011.
MELLADO, Claudia a Kevin RAFTER. Understanding the influence of journalists and politicians on content: A cross-longitudinal analysis of Chilean political news coverage. International Communication Gazette. 2014, 76(7), 531-551. DOI: 10.1177/1748048514538928. ISSN 1748-0485. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1748048514538928
MERAZ, Sharon. The fight for ‘how to think’: Traditional media, social networks, and issue interpretation. 2011, 12(1), 107-127. DOI: 10.1177/1464884910385193. ISSN 1464-8849. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1464884910385193
METZ, Manon, Sanne KRUIKEMEIER a Sophie LECHELER. Personalization of politics on Facebook: examining the content and effects of professional, emotional and private self-personalization. 2019, , 1-18. DOI: 10.1080/1369118X.2019.1581244. ISSN 1369-118X. Dostupné také z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369118X.2019.1581244
MIHAILIDIS, Paul a Samantha VIOTTY. Spreadable Spectacle in Digital Culture: Civic Expression, Fake News, and the Role of Media Literacies in “Post-Fact” Society. American Behavioral Scientist. 2017, 61(4), 441-454. DOI: 10.1177/0002764217701217. ISSN 0002-7642. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0002764217701217
MOON, Soo Jung a Patrick HADLEY. Routinizing a New Technology in the Newsroom: Twitter as a News Source in Mainstream Media. 2014, 58(2), 289-305. DOI: 10.1080/08838151.2014.906435. ISSN 0883-8151. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08838151.2014.906435
MOY, Patricia, David TEWKSBURY a Eike Mark RINKE. Agenda-Setting, Priming, and Framing. 2016, , 1-15. DOI: 10.1002/9781118766804.wbiect266.
NAIR, Pradeep a Sandeep SHARMA. Reverse Agenda-Setting: Politics in the Time of Facebook. Mainstream Vol LV. 2017, 33. Dostupné také z: https://ssrn.com/abstract=3062450
NOWAK, Ewa. Agenda-setting theory and the new media. Media Studies. 2016, 3(66).
OKAN, Elif Yolbulan, Ayper TOPCU a Serhat AKYÜZ. The Role of Social Media in Political Marketing: 2014 Local Elections of Turkey. European Journal of Business and Management. 2014, 6(22). ISSN 2222-2839.
PARMELEE, John H. The agenda-building function of political tweets. 2014, 16(3), 434-450. DOI: 10.1177/1461444813487955. ISSN 1461-4448. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444813487955
RASMUSSEN, Terje. Internet and the Political Public Sphere. Sociology Compass. 2014, 8(12), 1315-1329. DOI: 10.1111/soc4.12228. ISSN 17519020. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1111/soc4.12228
ROGERS, Everett a James DEARING. Agenda-Setting Research: Where Has It Been, Where Is It Going? Annals of the International Communication Association. 2016, 11(1), 555-594. DOI: 10.1080/23808985.1988.11678708. ISSN 2380-8985. Dostupné také z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23808985.1988.11678708
ROGSTAD, Ingrid. Is Twitter just rehashing? Intermedia agenda setting between Twitter and mainstream media. 2016, 13(2), 142-158. DOI: 10.1080/19331681.2016.1160263. ISSN 1933-1681. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19331681.2016.1160263
SKOGERBØ, Eli a Arne H. KRUMSVIK. Newspapers, Facebook and Twitter. Journalism Practice. 2014, 9(3), 350-366. DOI: 10.1080/17512786.2014.950471. ISSN 1751-2786. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17512786.2014.950471
STRÖMBÄCK, Jesper a Daniela V. DIMITROVA. Mediatization and Media Interventionism: A Comparative Analysis of Sweden and the United States. The International Journal of Press/Politics. 2010, 16(1), 30-49. DOI: 10.1177/1940161210379504. ISSN 1940-1612. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1940161210379504
SCHEUFELE, Dietram A. a David TEWKSBURY. Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models. Journal of Communication. 2007, 57, 9-20. ISSN 0021-9916.
ŠTĚTKA, Václav a Roman HÁJEK. Monitoring Media Pluralism in Europe: Application of the Media Pluralism Monitor 2017 in the European Union, FYROM, Serbia & Turkey: Country Report: Czech Republic. 2017. DOI: 10.2870/51018. Dostupné také z: https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/61135/2018_Czech_Republic_EN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
TANDOC, Edson C. Journalism is twerking? How web analytics is changing the process of gatekeeping. 2013, 16(4), 559-575. DOI: 10.1177/1461444814530541. ISSN 1461-4448. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444814530541
THORSON, Kjerstin a Chris WELLS. Curated Flows: A Framework for Mapping Media Exposure in the Digital Age. Communication Theory. 2016, 26(3), 309-328. DOI: 10.1111/comt.12087. ISSN 10503293. Dostupné také z: https://academic.oup.com/ct/article/26/3/309-328/4061231
VONBURN, Ramona, Katharina Kleinen-von KÖNIGSLÖW a Klaus SCHOENBACH. Intermedia agenda-setting in a multimedia news environment. 2016, 17(8), 1054-1073. DOI: 10.1177/1464884915595475. ISSN 1464-8849. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1464884915595475
WEAVER, David H. Thoughts on Agenda Setting, Framing, and Priming. Journal of Communication. 2007, 57(1), 142-147. DOI: 10.1111/j.1460-2466.2006.00333.x. ISSN 00219916. Dostupné také z: https://academic.oup.com/joc/article/57/1/142-147/4102651
WEIMANN, Gabriel, Nirit WEISS-BLATT, Germaw MENGISTU, Maya Mazor TREGERMAN a Ravid OREN. Reevaluating “The End of Mass Communication?”. Mass Communication and Society. 2014, 17(6), 803-829. DOI: 10.1080/15205436.2013.851700. ISSN 1520-5436. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15205436.2013.851700
Předběžná náplň práce
Ve své diplomové práci se budu zabývat utvářením mediálního obrazu jedné z nejvýraznějších a nejkontroverznějších postav dnešní politické scény Andreje Babiše v období před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2017. Na konstrukci mediálního obrazu budu nahlížet optikou teorie nastolování témat, a to ve dvou různých typech médií, konkrétně v pěti tištěných denících a na facebookové stránce předsedy hnutí ANO. Cílem práce je pomocí navrženého smíšeného výzkumného designu popsat, jak docházelo k utváření mediálního obrazu Andreje Babiše a určit, zda přitom sehrálo roli intermediální nastolování témat.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In this Master’s thesis I am going to focus on the creation of the media image of one of the most distinctive and controversial current Czech politicians, Andrej Babiš, in the period prior to the 2017 general elections in the Czech Republic. The media image building process will be viewed through the lens of agenda-setting theory in major daily newspapers and the Facebook page of ANO, Mr. Babiš’s party. The aim of the thesis is to use mixed research to describe the creation of Mr. Babiš’s media persona and to determine whether media discourse was influenced by intermedia agenda-setting process.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK