Dovednosti učitelů v první pomoci na 2. stupni ZŠ – kontrola vedomí a kardiopulmonální resuscitace
Název práce v češtině: | Dovednosti učitelů v první pomoci na 2. stupni ZŠ – kontrola vedomí a kardiopulmonální resuscitace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | First aid skills of teachers in elementary schools – the approach towards an unconscious person and cardiopulmonary resuscitation |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba, Ph.D. |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II. a) Doporučené předměty ze SIS: • MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní • MB180C50Z První pomoc - simulace zimní • MB180C50L První pomoc - simulace letní • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV: • Didaktika první pomoci I • Didaktika první pomoci II • Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci (více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu) |
Předběžná náplň práce |
o Adekvátní poskytnutí první pomoci by mělo být jednou ze základních dovedností, kterou občané mají. Tato povinnost vychází i z platných zákonů ČR. I na základě toho je výuka první pomoci zařazena v rámci Rámcových vzdělávacích programech a měla by tedy být v průběhu vzdělávání zařazena. o Znalostem učitelů v oblasti první pomoci se věnovalo již větší množství autorů (zpravidla dotazníkovou formou). Jen minimum prací však bylo zaměřeno na sledování dovedností (praktických úkonů). o Cílem této práce by bylo provést šetření se zaměřením na sledování dovedností učitelů ve vybraných modelových situacích. o Sledovanými postupy může být např. poskytování kardiopulmonální resuscitace (konkrétně např. sledování efektivity vdechů, hloubky stlačování, frekvence...) či přístupu k člověku v bezvědomí (sledované parametry by byly např. bezpečnost jedince, podněty, kontrola dechu). Cílem by byla identifikace úkonů, které dělají žákům středních škol největší problémy. o Projekt bude navazovat na naše předchozí výzkumy a zkušenosti s výukou a poskytováním první pomoci. Publikace a další výstupy z projektu mohou poskytnout kvalitní vědecké podklady využitelné pro pedagogy (např. náměty pro úpravy učebnic či didaktických postupů při výuce první pomoci). o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailu radim.kuba@natur.cuni.cz. |