Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchovou na středních odborných školách a učilištích k občanské participaci znevýhodněné mládeže
Název práce v češtině: Mediální výchovou na středních odborných školách a učilištích k občanské participaci znevýhodněné mládeže
Název v anglickém jazyce: Media education in secondary schools and vocational schools for civic participation of disadvantaged youth
Klíčová slova: Mediální výchova, občanská participace, střední odborné školy, střední odborná učiliště, znevýhodněná mládež, participativní akční výzkum.
Klíčová slova anglicky: Media literacy education, civic participation, vocational schools, disadvantaged youth, participatory action research.
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.10.2017
Datum zadání: 16.10.2017
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.10.2017
Datum a čas obhajoby: 19.07.2023 13:00
Místo konání obhajoby: Hollar, H013, Hollar - místn. č. 013
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 19.07.2023
Oponenti: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
  doc. Mgr. Bc. Norbert Vrabec, Ph.D.
 
 
Seznam odborné literatury
AUFDERHEIDE, P. (1993). Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Aspen Institute, Communications and Society Program, Washington, DC.
BANAJI, S., BUCKINGHAM, D. (2013). The Civic Web: Young People, the Internet, and Civic Participation. Boston: MIT Press.
BRADBURY, H. (2015). The SAGE Handbook of Action Research. London: Sage.
BRAUN, V., CLARKE, V. (2013). Successful Qualitative Research: A Practical Guide for Beginners. Sage Publications, Thousand Oaks.
BRITES, M. J., CASTRO, T. S. (eds.) (2021). Digital citizenship, literacies and contexts of inequalities. Lisabon: Edições Universitárias Lusófonas.
BRUHN, A. (1999). Ungdomarna, politiken och valet, i Valdeltagande i forandring, Scandinavian Univerzity Press.
CALIENDO, S. M., CHOD, S. & MUCK, S. (2016). Using Twitter to Increase Political Interest in Undergraduate Students. Journal of Political Science Education. 12(3), s. 282-301. (dostupné z: doi: 10.1080/15512169.2015.1082476).
CARLSSON, U., TAYIE, S., JACQUINOT-DELAUNAY, G., & PÉREZ TORNERO, J. M. (2008). Empowerment through media education: an intercultural dialogue. Nordicom: University of Gothenburg.
COULDRY, N. (2016). Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice. Polity, Cambridge.
ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE (ČŠI) (2018). Mediální výchova na ZŠ a SŠ ve školním roce 2017/2018 (tematická zpráva) (dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Medialni-vychova-na-ZS-a-SS-ve-sk).
ČLOVĚK V TÍSNI (2018). Mediální gramotnost středoškoláků a jejich postoje k mediím. (https://www.clovekvtisni.cz/jedinecny-vyzkum-medialni-gramotnosti-stredoskolaku-jeji-uroven-je-nizka-5254gp).
DE ABREU, B. S., MIHAILIDIS, P. (2013). Media Literacy Education in Action: Theoretical and Pedagogical Perspectives. New York: Routledge.
DUNSMORE, K., LAGOS, T. G. (2008) Politics, media and youth: Understanding political socialization via video production in secondary schools. Learning, Media and Technology. 33(1), s. 1-10. (dostupné z: DOI:10.1080/17439880701868770).
EKMAN, J., AMNA, E. (2012). Political Participation and Civic Engagement: Towards a New Typology. Human Affairs 22, s. 283–300 (dostupné z: https://www.degruyter.com/document/doi/10.2478/s13374-012-0024-1/html).
GAPSKI, H., STAUFER, W. R., & OBERLE, M. (Eds.). (2017). Medienkompetenz: Herausforderung für Politik, politische Bildung und Medienbildung. Bundeszentrale für politische Bildung. (dostupné z: https://www.bpb.de/system/files/dokument_pdf/10111_Medienkompetenz_ba.pdf).
HARGITTAI, E. (2003). The digital divide and what to do about it. In D.C. JONES, New economy handbook. s. 822-841. San Diego, CA: Academic Press.
HOBBS, R. (2010). Digital and Media Literacy: A plan of Action. Washington: Aspen Institute (dostupné z: https://assets.aspeninstitute.org/content/uploads/2010/11/Digital_and_Media_Literacy.pdf).
HOBBS, R. (2013). Improvization and strategic risk-taking in informal learning with digital media literacy. Learning, Media and Technology, 38(2), s. 182-197. (dostupné z: doi: 10.1080/17439884.2013.756517).
CHO, A., BYRNE, J. & PELTER, Z. (2020). Digital civic engagement by young people. UNICEF Office of Global Insight and Policy (dostupné z: https://www.unicef.org/globalinsight/reports/digital-civic-engagement-young-people).
JENKINS, H., SHRESTHOVA, S., GAMBER-THOMPSON, L., KLINGER-VILENCHIK, N., & ZIMMERMAN, A. (2019). By any Media Necessary: The New Youth Activism. New York: NYU Press.
JIRÁK, J., ŠEBESTA, K. (1995). Mediální výchova a její výklady v ČR. Učitelské noviny.
JIRÁK, J., ZEZULKOVÁ M. (2019). Media Literacy in the Czech Republic. In R. Hobbs, P. Mihailidis (eds), The International Encyclopedia of Media Literacy. 1-8. NY: Wiley Blackwell.
KAHNE, J., BOWYER, B. (2019). Can media literacy education increase digital engagement in politics? Learning, Media and Technology, 44(2), 211-224. (dostupné z: doi: 10.1080/17439884.2019.1601108).
KAHNE, J., LEE, N.J. & FEEZEL, J. T. (2012). Digital Media Literacy Education and Online Civic and Political Participation. International Journal of Communication 6, 1–24. (dostupné z: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/999).
KOPECKÝ, K.; FERNANDEZ-MARTÍN, F.D.; SZOTKOWSKI, R.; GÓMEZ-GARCÍA, G. & MIKULCOVÁ, K. (2021). Behaviour of Children and Adolescents and the Use of Mobile Phones in Primary Schools in the Czech Republic. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 8352. (dostupné z: https://doi.org/10.3390/ijerph18168352).
KOTILAINEN, S. (2009). Promoting youth civic participation with media production: the case of youth voice editorial board. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 16(32), 243-259. (dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org/0860/11d163ddc6ed93bcc9ae32142a725f9368c8.pdf).
KOTILAINEN, S., PIENIMÄKI, M. (2019). Participation through public media: Improving media literacy among vulnerable youth. In R. Hobbs, & P. Mihailidis (Eds.), The International Encyclopedia of Media Literacy Wiley-Blackwell. (Dostupné z: (https://doi.org/10.1002/9781118978238.ieml0092).
MILNER, H. (2002). Civic literacy: How informed citizens make democracy work. University Press of New England.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY (MŠMT) (2009) Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání s. 41–52 – E/01 Zahradnické práce (dostupné z: https://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP-4152E01.pdf).
LI, Q. (2014). Learning through Digital Game Design and Building a Participatory Culture. An Enactivist Approach. New York: Peter Lang Publishing.
LIM, S.S., NEKMAT, E. (2008) Learning through 'prosuming': Insights from media literacy programmes in Asia. Science, Technology and Society 13(2), s. 259-278. ScholarBank@NUS Repository. (dostupné z: doi: 10.1177/097172180801300205).
LINEK, L. (2015) Účast ve sněmovních volbách v roce 2013: zdroje, mobilizace a motivace. European Electoral Studies, 10(2), s. 76–90. (dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/301295048_Ucast_ve_snemovnich_volbach_v_roce_2013_zdroje_mobilizace_a_motivace).
LIVINGSTONE, S. (2007). Interactivity and Participation on the Internet. In: P. Dahlgren: Young Citizens and New Media, s. 41-57. New York: Routledge.
LIVINGSTONE, S., COULDRY, N., and MARKHAM, T. (2007). Youthful steps towards civic participation: Does the internet help? In B. Loader (Ed.). Young Citizens in the Digital Age: Political Engagement, Young People and New Media, s. 21-34. London: Routledge.
LOADER, B. (Ed.) (2007). Young Citizens in the Digital Age: Political Engagement, Young People and New Media. London: Routledge.
MEDIAN (2015) Market & Media & Lifestyle-Target Group Index (MML-TGI) (databáze).
MIHAILIDIS, P., THEVENIN, B. (2013). Media literacy as a core competency for engaged citizenship in participatory democracy. American Behavioral Scientist, 57(11), s. 1611-1622. (dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/275490051_Media_Literacy_as_a_Core_Competency_for_Engaged_Citizenship_in_Participatory_Democracy).
RANIERI, M., FABBRO, F. (2016) Questioning discrimination through critical media literacy. Findings from seven European countries. European Educational Research Journal, 15(4), s. 462-479. (dostupné z: doi: 10.1177/1474904116629685).
STAKSRUD, E., ÓLAFSSON, K., LIVINGSTONE, S., & HASEBRINK, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. (dostupné z: doi: 10.21953/lse.47fdeqj01ofo).
STRAUSS, A., CORBIN, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
SUSMAN, G. I. (1983). Action Research: A Sociotechnical Systems Perspective. London: Sage Publications.
ŠMAHEL, D., MACHÁČKOVÁ, H., MASCHERONI, G., & DĚDKOVÁ, L. (2020) EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries (dostupné z: DOI:10.21953/lse.47fdeqj01ofo).
OECD (Family database). (2019). “CO4.2: Participation rates of first-time voters.” Advanced publication. (dostupné z: https://www.oecd.org/els/family/CO_4_2_Participation_first_time_voters.pdf).
VINKEN, H. (2007). Changing life courses, citizenship and new media, In: DAHLGREN, P.: Young Citizens and New Media, s. 41–57. New York: Routledge.
VRABEC, N. (2019). Deti a učenie sa prostredníctvom digitálnych médií. In: Izrael, P. et al.: Digitálne detstvo. Ružomberok, Catholic University in Ružomberok : VERBUM – Catholic University Press. S. 37-64. (dostupné z: https://www.academia.edu/52720981/Digit%C3%A1lne_detstvo_Digital_Childhood_)
ZACHER PANDYA, J. (2018). Exploring critical digital literacy practices: Everyday video in a dual language context. New York and London. Routledge.
ZHONG, R. (2019). TikTok Blocks Teen Who Posted About China’s Detention Camps, New York Times. (Dostupné z: https://www.nytimes.com/2019/11/26/technology/tiktok-muslims-censorship.html).




Předběžná náplň práce
Mediální gramotnost se stále silněji stává předpokladem plnohodnotné občanské participace. Ta se zejména mezi mládeží přesouvá od tradičních forem k nekonvenčním, viz např. Fridays for Future. Možnosti a schopnosti zapojit se do veřejné debaty však nejsou distribuovány rovnou měrou. Jedním z nástrojů k zúžení této „participační mezery“ může být podle řady studií mediální výchova (MV). Tato práce předkládá participativní akční výzkum zkoumající možnosti MV pro rozvoj občanské participace znevýhodněné mládeže. Těží především z tříměsíční intervence na středním odborném učilišti (SOU) v Lounech, do níž se v roce 2019 zapojilo sedmnáct studentů ve věku 17 až 19 let.

Objem empirického i teoretického výzkumu v této oblasti roste, avšak
v kontextu střední Evropy jde o minimálně probádanou oblast, pro česká SOU pak tematické studie takřka neexistují. Práce je unikátní i v kombinaci on-line a off-line aktivit s fyzickou účastí studentů na veřejné občanské akci a v důrazu na propojení školního a mimoškolního života.

Výzkum mimo jiné prověřil sadu rysů výukových metod MV doporučených předchozími studiemi a dospěl zejména k doporučení holistického přístupu, dlouhodobých projektů a k narušení školní rutiny. Zatímco mediální kompetence studentů intervence rozvinula, růst občanskoparticipativních dovedností zůstal nejednoznačný.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Media literacy has increasingly been becoming a prerequisite of full citizen participation. The latter has been shifting, especially among the youth, from the traditional forms towards the non-conventional ones, see for example FridaysForFuture. The possiblities and abilities to get involved in public debate are, however, not distributed equally. According to numerous studies, one of the tools to narrow the 'participation gap' may be media literacy education (MLE). This thesis presents a participatory action research exploring the possibilities of the MLE for the development of the citizen participation of disadvantaged youth. It draws especially on a three-month intervention at the vocational school in Louny. 17 students aged 17-19 participated in the study in 2019.

The volume of both empirical and theoretical research in this field has been growing. However, in the context of central Europe, it is a relatively under-researched area and studies of Czech vocational schools are very scarce. The thesis is also unique in its combination of on-line and off-line activities with public citizen action of the students, and in stressing the blending of in-school and outside-school life.

Among others, the research empirically tested a set of characteristics of teaching methods and concluded with a recommendation to use the holistic approach, long-term projects, and interventions in the school routine. The intervention developed the media competence of the students, while the enhancement of their citizen participation activities remained ambiguous.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK