Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Etika médií. Mediální prezentace vybrané zprávy napříč českými médii
Název práce v češtině: Etika médií. Mediální prezentace vybrané zprávy napříč českými médii
Název v anglickém jazyce: Media ethics. The media presentation of selected news across the Czech media
Klíčová slova: média – etika – objektivita – komunikace – vývoj – analýza – vlastnictví – bulvarizace
Klíčová slova anglicky: media – ethics – objectivity – communication – development – analysis – ownership - bulvarization
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 05.09.2017
Datum zadání: 05.09.2017
Datum a čas obhajoby: 25.06.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.05.2020
Datum odevzdání tištěné podoby:25.06.2020
Datum proběhlé obhajoby: 25.06.2020
Oponenti: doc. Mgr. Bc. David Svoboda, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Úvod

1. Masmediální komunikace
1.1. Definice
1.1.1. Vztah pojmů masová, mediální komunikace
1.1.2. Paradigmata

1.2. Role médií
1.2.1. Celospolečenský proces (společenská změna, vývoj publika)
1.2.2. „čtyři teorie tisku“

2. Dějiny médií
2.1. Vznik a vývoj médií
2.1.1. Vznik a vývoj tištěných médií
2.1.2. Vznik a vývoj rozhlasu
2.1.3. Vznik a vývoj televize
2.1.4. Vznik a vývoj online zpravodajství/informační společnosti
2.1.5. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti
2.1.5.1. Tištěná média
2.1.5.2. Rozhlas
2.1.5.3. Televize
2.1.5.4. Online
2.2. Vznik, vývoj a typy mediálních institucí, organizací
2.3. Struktura médií v ČR (vlastnictví, křížení vlastnictví)
2.4. Bulvarizace

3. Mediální etika
3.1. Sdružení
3.2. Etické kodexy

4. Metodologie
4.1. Metodologie výzkumu (kvalitativní, popis postupu, forma pozorování)
4.2. Stanovení výzkumné otázky (Byla zpráva prezentována s ohledem na etickou stránku problému?)

5. Praktická část diplomové práce
5.1. Popis a analýza vybrané zprávy
5.2. Výběr analyzovaných medií (informace o médiu – druh, historie, vlastnictví, etc.)
5.2.1. Tištěná média
5.2.2. Rozhlas
5.2.3. Televize
5.2.4. Online

5.3. Výsledky analýzy

Závěr
Seznam literatury
Seznam odborné literatury
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3028-8.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. Přeložil Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, přeložil Roman HÁJEK, přeložil Marta CHROMÁ. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3093-9.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7574-5.
ŽANTOVSKÝ, Petr. Česká politika a média po roce 1989. Praha: Institut Václava Klause, 2013. Publikace (Institut Václava Klause). ISBN 978-80-87806-02-9.
VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
DEFLEUR, Melvin L. a Sandra J. BALL-ROKEACH. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 807-18-409-9-8.
KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-134-x.
OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 2., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1899-9.
JIRÁK, Jan a Helena PAVLIČÍKOVÁ. Média pod lupou: (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání). Praha: Powerprint, 2013. ISBN 978-80-87415-70-2.
SCHULZ, Winfried a Irena REIFOVÁ. Analýza obsahu mediálních sdělení. 3., nezměn. vyd. Přeložil Barbara KÖPPLOVÁ. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1980-4.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce Etika médií s podtitulem Mediální prezentace vybrané zprávy napříč českými médii je složena ze dvou hlavních částí – teoretické a praktické. Obě se věnují problematice mediální komunikace, prezentace a etiky médií. Teoretická část definuje pojmy a jednotlivé vztahy mezi nimi, popisuje historický a technologický vývoj médií. Dále zobrazuje mechanismy ovlivňující etiku médií. V neposlední řadě je v teoretické části shrnut metodologický postup praktické části. Cílem praktické části je analýza vybrané zprávy a její prezentace v různých typech médií. Autorka se zaměřuje zejména na oblast vlastnictví média, druh média, zpracování zprávy, aj. Výsledkem analýzy by měl být přehledný výstup, jenž by čtenáři této diplomové práce poskytl veškeré podklady k objektivnímu zhodnocení prezentace vybrané zprávy z hlediska mediální etiky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Diploma thesis Media ethics with subtitle The media presentation of selected news across the Czech media consists of two main parts - theoretical and practical. Both of them deal with the issues of media communication, presentation and media ethics. The theoretical part defines the terms and individual relations between them, describes the historical and technological development of the media. It also shows mechanisms influencing media ethics. Last but not least, the theoretical part summarizes the methodological approach of the practical part. The aim of the practical part is to analyze the selected report and its presentation in various types of media. The author focuses mainly on media ownership, media type, message processing, etc. The result of the analysis should be a clear outline that would provide the readers of this diploma thesis with all background material to objectively evaluate the presentation of the selected news from the point of view of media ethics.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK