Vývoj a postavení ženských postav v počítačových hrách o Zaklínači
Název práce v češtině: | Vývoj a postavení ženských postav v počítačových hrách o Zaklínači |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The development and position of female characters in the Witcher video games series |
Klíčová slova: | Zaklínač, videohry, počítačové hry, archetyp, stereotypy, ženy, gender, sexismus |
Klíčová slova anglicky: | Witcher, videogames, computer games, archetype, stereotypes, women, gender, sexism |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Fousek Krobová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 06.09.2017 |
Datum zadání: | 27.09.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 25.09.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.09.2018 |
Oponenti: | Mgr. Jan Miessler |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
AYERS, Mary Y. Masculine shame: from succubus to the eternal feminine. Hove: Routledge, 2011. ISBN 0415390397.
BEHRINGER, Wolfgang. Čarodějnictví: globální historie. Praha: Albatros, 2016. ISBN 978-80-7388-760-5 BROWN, Jeffrey A. Dangerous curves: action heroines, gender fetishism, and popular culture. S.l.: Univ Pr Of Mississippi, 2013. ISBN 1617039403. CAMPBELL, Joseph. Primitive mythology. New York: Penguin Books, 1969. ISBN 0140043047. CASSELL, Justine a Henry JENKINS, ed. From Barbie to Mortal Kombat: gender and computer games. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1998. ISBN 02-625-3168-2. CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-354-4. COGBURN, Jon a Mark SILCOX. Philosophy through video games. New York: Routledge, 2009. ISBN 978-0415988582. CONNEL, R.W. a James W. MESSERSCHMIDT. Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept.Gender and Society. 2005, 19 (6), 829-859. DOI: 10.1177/0891243205278639 COTTLE, Simon. Ethnic minorities and the media: changing cultural boundaries. Philadelphia: Open University Press, 2000. ISBN 0335202705. FARRIMOND, Katherine. The contemporary femme fatale: gender, genre and American cinema. New York: Routledge, 2017. ISBN 9781138670662. GAWEŁ, Bartłomiej, Marcin BATYLDA a Andrzej. SAPKOWSKI. The World of the Witcher: video game compendium. Milwaukie, OR: Dark Horse Books, 2015. ISBN 9781616554828. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026209829. INNESS, Sherrie A. Action chicks: new images of tough women in popular culture. New York: Palgrave Macmillan, 2004. ISBN 1-4039-6396-7x JIRÁK, Jan a Graeme BURTON. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6. JUNG, Carl Gustav a Helmut BARZ. Výbor z díla. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997. ISBN 80-85880-16-4. OATES-INDRUCHOVÁ, Libora. Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Sociologické Nakladatelství, 1998. ISBN 9788085850673. PETRÁČKOVÁ, Věra a Jiří KRAUS. Akademický slovník cizích slov: [A-Ž]. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0607-9. TEKINBAŞ, Katie Salen. a Eric ZIMMERMAN. Rules of play: game design fundamentals. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2003. ISBN 978-0262240451. TSEËLON, Efrat. Masquerade and identities: essays on gender, sexuality, and marginality. New York: Routledge, 2001. ISBN 9780415251051. VALDROVÁ, Jana. Gender a společnost: [vysokoškolská učebnice pro nesociologické směry magisterských a bakalářských studií]. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006. ISBN 80-7044-808-3. WOLF, Naomi. Mýtus krásy: ako sú obrazy krásy zneužívané proti ženám. Bratislava: Aspekt, 2000. Knižná edícia feministického kultúrneho časopisu Aspekt. ISBN 80-855-4915-8. Kvalifikační práce GITELMAN, Emily Rose. Beyond Princess Peach: Gender Issues and the Boy’s Club Hegemony of Video Game Development. Chicago, 2014. Bakalářská práce. The School of the Art Institute of Chicago. Vedoucí práce Rhoda Rhosen, Adjunct Associate Professor. Elektronické zdroje ANDRZEJ SAPKOWSKI - Biografia. Andrzej Sapkowski [online]. 2017 [cit. 2018-04-15]. Dostupné z: http://www.andrzejsapkowski.pl/autor.html BEASLEY, B. A Standley T. COLLONS. Shirts vs. skins: Clothing as indicator of gender role stereotyping in video games. In: Mass Communication Society, 2002, ĉ. 5, s. 279 – 293. DOI: 10.1207/S15327825MCS0503_3. ISSN 1520-5436. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S15327825MCS0503_3 BEHM-MORAWITZ, Elizabeth a Dana MASTRO. The Effects of the Sexualization of Female Video Game Characters on Gender Stereotyping and Female Self-Concept. Sex Roles [online]. 2009, 61(11-12), 808-823 [cit. 2018-05-11]. DOI: 10.1007/s11199-009-9683-8. ISSN 0360-0025. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s11199-009-9683-8 BUSSEY, Kay a Albert BANDURA. Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review [online]. 1999, 106(4), 676-713 [cit. 2018-05-11]. DOI: 10.1037/0033-295X.106.4.676. ISSN 1939-1471. Dostupné z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/0033-295X.106.4.676 GLAUBKE, Christina R., Patti MILLER a McCrae A. PARKER a Eileen ESPEJO a Children Now, Oakland, CA. Fair Play?: Violence, Gender and Race in Video Games. Washington, D.C.: ERIC Clearinghouse. 2001. [cit. 2018-06-03]. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED463092.pdf MANAGEMENT BOARD REPORT ON CD PROJEKT CAPITAL GROUP AND CD PROJEKT S.A. ACTIVITIES IN 2017: Brief description of the CD PROJEKT Capital Group. CD Projekt Red [online]. [cit. 2018-06-30]. Dostupné z: https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2018/03/management-board-report-on-the-cd-projekt-capital-group-activity-in-2017-1.pdf Meeting Andrzej Sapkowski, the writer who created The Witcher: Does he really hate games? EuroGamer [online]. 2017 [cit. 2017-10-17]. Dostupné z: http://www.eurogamer.net/articles/2017-03-24-meeting-andrzej-sapkowski-the-writer-who-created-the-witcher Medieval underwear: bras, pants and lingerie in the Middle Ages. History Extra [online]. 2018 [cit. 2018-05-07]. Dostupné z: https://www.historyextra.com/period/medieval/medieval-underwear-bras-pants-and-lingerie-in-the-middle-ages/ MILLER, Monica K. a Alicia SUMMERS. Gender Differences in Video Game Characters’ Roles, Appearances, and Attire as Portrayed in Video Game Magazines. Sex Roles [online]. 2007, 57(9-10), 733-742 [cit. 2018-04-28]. DOI: 10.1007/s11199-007-9307-0. ISSN 0360-0025. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s11199-007-9307-0 Ms. Male Character – Tropes vs Women. Feminist Frequency [online]. 2013 [cit. 2018-04-16]. Dostupné z: https://feministfrequency.com/video/ms-male-character-tropes-vs-women/ Out of the way Geralt, Ciri should lead The Witcher 4. PC Games News [online]. [cit. 2018-07-05]. Dostupné z: https://www.pcgamesn.com/the-witcher-3-wild-hunt/witcher-4-ciri-main-character Playboy "Interview" with Triss Merigold. Forums - CD PROJEKT RED [online]. 2015 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: https://forums.cdprojektred.com/forum/en/the-witcher-series/story-aa/the-witcher-2/62012-playboy-interview-with-triss-merigold REINHARD, Carrie Lynn. Hypersexualized Females in Digital Games: Do Men Want Them, Do Women Want to Be Them?. Conference Papers -- International Communication Association 1-41. Communication & Mass Media Complete, 2006. EBSCOhost. [cit. 2018-04-16]. Dostupné z: http://www.academia.edu/1016714/Hypersexualized_Females_in_Digital_Games_Do_Men_Want_Them_Do_Women_Want_to_Be_Them SARKEESIAN, Anita. “Damsel in Distress (Part 1)- Tropes vs Women.” FeministFrequency. 2013. [cit. 2018-05-05] Dostupné z: http://www.feministfrequency.com/2013/03/damsel-in-distress-part-1/ SARKEESIAN, Anita. Sinister seductress. Feminist Frequency. 2016. [cit. 2018-06-05] Dostupné z: https://feministfrequency.com/video/sinister-seductress/ SHAW, Adrienne. Putting the Gay in Games. Games and Culture[online]. 2009, 4(3), 228-253 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1177/1555412009339729. ISSN 1555-4120. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1555412009339729 STANG, Sarah. "Shrieking, Biting, and Licking: The Monstrous-Feminine in Video Games." Press Start 4, no. 2 (January 2018): 18-34. Academic Search Ultimate, EBSCOhost [cit. 2018-03-17]. Dostupné také z: https://press-start.gla.ac.uk/index.php/press-start/article/download/85/68/ The Sims 4 Latest Patch Notes: JUNE 2, 2016 PATCH NOTES. The Sims Forums [online]. 2018 [cit. 2018-05-07]. Dostupné z: https://forums.thesims.com/en_US/discussion/888722/june-2-2016-patch-notes The Witcher. The Witcher [online]. 2017 [cit. 2018-03-29]. Dostupné z: http://thewitcher.com/en/witcher1/ The Witcher series has sold over 33 million copies worldwide. Video Gamer [online]. 2018, 22.3.2018 [cit. 2018-03-29]. Dostupné z: https://www.videogamer.com/news/the-witcher-series-has-sold-over-33-million-copies-worldwide The Witcher 3 Author Appreciates CD Projekt RED’s Work But Feels “Stupid” for Selling Them Rights. Playstation lifestyle [online]. 2017 [cit. 2017-11-01]. Dostupné z: http://www.playstationlifestyle.net/2017/03/25/the-witcher-writer-talks-video-games-novels/ The Witcher 3: The Wild Hunt. The Witcher [online]. 2017 [cit. 2018-04-06]. Dostupné z: http://thewitcher.com/en/witcher3 The Witcher 3: Wild Hunt: Endings. IGN [online]. 2017 [cit. 2018-04-06]. Dostupné z: http://www.ign.com/wikis/the-witcher-3-wild-hunt/Endings WALLACE, Kimberley. Witcher Developer: Pin-Up Trading Cards Didn't Pan Out. Game Informer [online]. 27. 3. 2013 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2013/03/27/witcher-developer-pin-up-trading-cards-didn-39-t-pan-out.aspx 2017 Sales, Demographic, and Usage Data: Essential Facts About the Computer and Video Game Industry. The ESA [online]. 2017 [cit. 2018-04-16]. Dostupné z: http://www.theesa.com/wp-content/themes/esa/assets/EF2017_Design_FinalDigital.pdf Ostatní zdroje CD Projekt RED. The Witcher 3: Wild Hunt Artbook. 2015. CD Projekt RED (2007). Zaklínač (MS-DOS) CD Projekt RED (2011). Zaklínač: Vrahové králů (MS-DOS) CD Projekt RED (2015). Zaklínač 3: Divoký hon (Playstation 4) |
Předběžná náplň práce |
Práce se zaměřuje na analýzu zobrazení, chování a vývoje ženských postav ve videoherní sérii Zaklínač, která se skládá ze tří příběhově na sebe navazujících her. Cílem práce je provést analýzu všech ženských postav, které se v této třídílné sérii objevují, a to jak hlavních hrdinek, tak vedlejších postav a monster ženského rodu. V teoretické části jsou objasněny základní herní pojmy i to, jak je s videohrami spojena problematika genderu – konkrétně femininita, sexismus a základní ženské archetypy, které se v hrách neodmyslitelně objevují. Práce se dále věnuje představení jak vzniku herního světa Zaklínače, tak i představení jeho hlavního hrdiny Geralta a stručně seznamuje i s dějem hry. V druhé, analytické části práce jsou analyzovány hlavní tři hrdinky herní série, a to v rámci jejich vyobrazení, chování, motivace, ale zároveň i ve vztahu s hlavním hrdinou, jejich chování během boje a vztahy s ostatními postavami. Dále práce analyzuje vybrané vedlejší ženské postavy hry, které jsou zkoumány buď jednotlivě (například čarodějky a válečnice) nebo jako celé skupiny (například vesničanky, měšťanky, upírky), a to podle toho, jak dalece signifikantní jsou. Práce zkoumá, zda a jak se veškeré představené postavy vyvíjí s průběhem jednotlivých her a také zda podléhají sexistickému zobrazení nebo genderové stereotypizaci. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This work focuses on the analysis of visual representation, behaviour and development of female characters in the video games series the Witcher, which consists of three games with consequential stories. The aim of this work is to analyse all female characters that appear in this three-part series, from main characters to supporting characters and female monsters. In the first part of this work, there is the theoretical clarification of the basic gaming terms and how the gender problematics are connected with video games – namely femininity, sexism and basic female archetypes, which are an inseparable part of games. Furthermore, the thesis introduces the origin of the Witcher world as well as its main hero, Geralt, and briefly introduces the plot of the series. In the second part of this work, the three main characters of the series are analysed in the terms of their visual representation, behaviour, motivation as well as their relationship with the main hero, their behaviour during fights and their relationships with other characters. Furthermore, this work analyses selected female characters, which are examined as individuals (for example sorceresses and warriors) or as groups (for example village women, town women and vampires), according to how significant they are. This thesis focuses on how and if the characters are developing within all games and also if they succumb to sexism and gender stereotypes. |