Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
VLIV CHYTRÝCH TELEFONŮ NA KOMUNIKACI A TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU STUDENTŮ STŘEDNÍ ŠKOLY
Název práce v češtině: VLIV CHYTRÝCH TELEFONŮ NA KOMUNIKACI A TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU STUDENTŮ STŘEDNÍ ŠKOLY
Název v anglickém jazyce: xxx
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.06.2017
Datum zadání: 18.06.2017
Zásady pro vypracování
Za hlavní cíl mé bakalářské práce jsem si zvolil zjistit, jak mohou chytré telefony ovlivnit komunikaci mezi studenty a trávení jejich volného času. Tento cíl bych realizoval pomocí vytvoření vlastní mobilní aplikace monitorující aktivitu dané oblasti.
Výzkumné cíle:
1. Zjistit a popsat proměny v odvětví telefonů
2. Ze statistických dat popsat nárůst celkového počtu uživatelů chytrých telefonů a implikovat tak dopad těchto zařízení na společnost
3. Vytvořit mobilní aplikaci, pomocí které by respondenti vyplnili dotazník a zároveň by měli monitorovaná svá mobilní zařízení po daný časový horizont
4. Pomocí zavedené metody poukázat na alternativní možnosti tvorby dotazníku pro budoucí sociologický výzkum
Výzkumné otázky:
Jaký je vývoj fenoménu chytrých telefonů a jaký je jeho současný stav?
Jak chytrý telefon ovlivňuje jeho držitele při konverzaci?
Jak chytrý telefon ovlivňuje to, jak jeho držitel tráví volný čas?
Jak jedinec prožívá momentální absenci chytrého mobilu při sobě?
Jakou roli hraje při užívání telefonu možnost přístupu k internetovému připojení?
Jakou primární funkci plní chytrý telefon pro jeho vlastníka?
Jak velký podíl zaujímají sociální sítě (Facebook) při celkové mobilní aktivitě?

Metody a prameny
V empirické části provedu kvantitativní výzkum, ve kterém se pokusím zodpovědět na položené výzkumné otázky.
Mým výzkumným souborem budou žáci vyššího stupně gymnázia Benešov. Výzkumný soubor bude čítat jednu třídu, ve které se nachází 30 studentů. Tuto charakteristickou skupinu jsem zvolil proto, že mladá generace má k chytrým telefonům pravděpodobně nejblíže – vývoj chytrých telefonů je víceméně úměrný jejich růstu. Dá se tak předpokládat, že mladí jsou náchylnější k častějšímu užívání smartphonů než starší jedinci.
K realizaci výzkumu vytvořím mobilní aplikaci, která bude obsahovat dotazník zjišťující odpovědi na výzkumné otázky. Každý ze studentů vyplní na svém chytrém telefonu do této aplikace svůj dotazník. Data pak budou odeslána do cloudu. Se svolením respondentů se pokusím do jejich zařízení nainstalovat software, který by umožnil monitoring času stráveného na sociálních sítích – konkrétně Facebooku, jelikož tuto aplikaci má ve svém telefonu drtivá většina všech respondentů (přes 90 %, podle posledních údajů z března 2017) a následně tak bude možné data komparovat a vyvodit z toho určité závěry.
Tuto metodu použiji z několika důvodů. Jako první důvod je můj úsudek, že zvolení interaktivní podoby je atraktivnější, zvláště pro studenty. Druhým, neméně důležitým důvodem, se jeví levnější sběr dat oproti běžnému papírovému dotazníku. Třetím důvodem je možnost uplatnění pro budoucí sociologický výzkum – v souvislosti s tím chci poukázat na možnost vlastního vytvoření digitální platformy dotazníku za pomocí volně dostupných softwarů pro vývoj mobilních aplikací.

Předpokládaná struktura bakalářské práce
1) Úvod
2) Teoretická východiska
3) Metody
4) Deskriptivní část
5) Analytická část
6) Závěry

Použitá literatura
CARROLL, Rory. Bell did not invent telephone, US rules: The Guardian [online]. In: . 2002 [cit. 2017-05-29].

MAHAJAN, Ambika Choudhary. Worldwide Active Smartphone Users Forecast 2014 – 2018: More Than 2 Billion By 2016 [online]. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: https://dazeinfo.com/2014/12/18/worldwide-smartphone-users-2014-2018-forecast-india-china-usa-report/



Seznam odborné literatury

CASTELLS, Manuel, ed. Mobile communication and society: a global perspective : a project of the Annenberg Research Network on international communication. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007. Information revolution & global politics. ISBN 0-262-03355-0.
Computers in human behavior. ISSN 07475632.

KATZ, James Everett. Handbook of mobile communication studies. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2008.
KWON, Min, et al. Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 2013, 8.2: e56936.

LEMOLA, Sakari, Nadine PERKINSON-GLOOR, Serge BRAND, Julia F. DEWALD-KAUFMANN a Alexander GROB. Adolescents’ Electronic Media Use at Night, Sleep Disturbance, and Depressive Symptoms in the Smartphone Age. Journal of Youth and Adolescence [online]. 2015, 44(2), 405-418 [cit. 2017-05-29]. DOI: 10.1007/s10964-014-0176-x. ISSN 00472891. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10964-014-0176-x

M. ALFAWAREH, Hejab a Shaidah JUSOH. Smartphones usage among university students: Najran University case. International Journal of Academic Research [online]. 2014, 6(2), 321-326 [cit. 2017-05-29]. DOI: 10.7813/2075-4124.2014/6-2/B.48. ISSN 20754124. Dostupné z: http://www.ijar.lit.az/pdf/ijar/2014/2014(28B-48).pdf
OULASVIRTA, Antti, Tye RATTENBURY, Lingyi MA a Eeva RAITA. Habits make smartphone use more pervasive. Personal and Ubiquitous Computing [online]. 2012, 16(1), 105-114 [cit. 2017-05-29]. DOI: 10.1007/s00779-011-0412-2. ISSN 1617-4909. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s00779-011-0412-2
SARWAR, Muhammad a Tariq RAHIM SOOMRO. Impact of Smartphone’s on Society [online]. [cit. 2017-06-03].

ŠIMONOVÁ, Ivana; POULOVÁ, Petra. MOBILNÍ ELEKTRONICKÁ ZAŘÍZENÍ A SOCIÁLNÍ SÍTĚ V TERCIÁRNÍM VZDĚLÁVÁNÍ NA FIM UHK. Media4u Magazine, 2015, 12.3.
STÜBER, Gordon L. Principles of mobile communication. 2nd ed. New York: Kluwer Academic, c2002.





Předběžná náplň práce
Spojit dvě osoby, které v momentální chvíli nemohou být ve fyzické interakci, se za pomocí pomocného přístroje ukázalo jako ideálním prostředkem komunikace na dálku. Největším zlomem v objevování těchto prostředků přinesl patrně objev telefonu. Za prvního sestrojitele byl dlouho považovaný americký vynálezce Alexander Graham Bell, kdy v roce 1876 sestrojil pravděpodobně první telefon, avšak od 11. Června 2002 za vynálezce telefonu prohlásila rezoluce amerického kongresu č. 269 italského vynálezce Antonia Meucciho. (Carroll 2002)
Avšak ani jeden z nich zřejmě netušil, do jaké podoby se jejich vynálezy transformují. Od uplynutí sestrojení uběhlo již několik dekád. S postupnou modernizací a neustálým technologickým vývojem se z takřka nehybného telefonu stal telefon do kapsy. To, že se člověk může spojit takřka kdykoliv a kdekoliv mu dává možnost neustálého kontaktu s okolním světem v podobě kontaktu v jeho mobilním zařízení. A právě tato mobilita změnila podstatu tohoto přístroje, to, k čemu tento komunikační prostředek vlastně primárně slouží.
Nedlouhou dobu po příchodu nového tisíciletí se společnost tváří v tvář setkala s fenoménem takzvaných chytrých telefonů. Tyto „kamarádi do kapsy“ oproti všem ostatním svým předchůdcům oplývají enormním množstvím funkcí a schopností. Jedním z primárních atributů se jeví možnost připojení k vysokorychlostnímu internetu, díky kterému se otevřel nový obzor, tedy alespoň ve vztahu mobil – internet. Lidé již nejsou odkázáni jen na stolní počítače. Za jistých okolností mohou surfovat kdykoliv se jim zachce. Dalším, neméně důležitým lákadlem pro mobilní uživatelé mohou být aplikace všeho druhu, díky kterým se lehce dostanou do neodpoutatelného světa.
Smartphony se díky jejich rozšíření staly společenským fenoménem. V roce 2016 se počet aktivních zařízení smartphone převýšil hranici 2 miliard. (Mahajan 2014) Mnozí lidé si den bez svého mobilního telefonu neumí představit. Zde vyplouvá na povrch otázka, nejsou někteří lidé závislí na užívání chytrého telefonu? Odpověď zní jednoznačně ano, najdou se tací, kteří bez svého chytrého telefonu nemohou existovat. Avšak určit, do jaké míry lidé závislí skutečně jsou, záleží na subjektivním posouzení. První otázka mě podnítila ke druhé otázce, a to: Na čem jsou vlastně uživatelé závislí? Na volání? Na nějaké aplikaci? Internetu? Zde už odpověď tak jednoznačná není. Třetí podnícená otázka zní, jak může tato závislost ovlivnit komunikaci s ostatními?
Odpovědi na tyto a mnohé další otázky budu klást a hledat na ně odpovědi v mé práci. Obecně se budu zajímat o to, jaký vliv mají chytré telefony na komunikaci a trávení volného času studentů střední školy.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK