Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sebeprezentace fitness trenérů na Instagramu
Název práce v češtině: Sebeprezentace fitness trenérů na Instagramu
Název v anglickém jazyce: Self-presentation of Fitness Trainers on Instagram
Klíčová slova: Goffman, dramaturgický přístup, sebeprezentace, fitness kultura, sociální sítě, Instragram, online identita
Klíčová slova anglicky: Goffman, dramaturgical approach, self-presentation, fitness culture, social nets, Instagram, online identity
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.05.2017
Datum zadání: 01.06.2017
Datum a čas obhajoby: 10.09.2018 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2018
Oponenti: Mgr. Peter Krištofič
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
V posledních desetiletích vzrůstá zájem o zdravý životní styl, který se stává modním trendem a lidé se snaží zapojit do fitness kultury. Přístup k cvičení a zdravé výživě, stejně jako komunikace mezi trenérem a «sportovcem» byly usnadněny rozvojem digitálních technologií. Důležitou roli ve fitness kultuře mají osobní trenéři. Pomocí fotografií, článků a blogů trenéři upoutávají pozornost moderního spotřebitele, ovlivňují jeho zájem o sport, vytvářejí obraz „dokonalého života“ a „dokonalého pěkného těla“. Sociální sítě pro ně představují důležitou součást marketingu. Fitness trenéři prostřednictvím sociálních sítí mohou zviditelnit svůj úspěch a budovat důvěru ve vlastní profesionalitu. V kontextu rostoucí důležitosti digitálních technologií ve fitness kultuře bude hlavním cílem práce analýza sebe-prezentace fitness trenérů na Internetu. Práce se bude soustředit na následující otázky: Jaké jsou klíčové aspekty sebe-prezentace fitness trenérů online? Jak trenéři posilují online vlastní kredibilitu a jak posilují obraz profesionality? Jakým způsobem se vymezují ve vztahu k ostatním trenérům? Do jaké míry je jejich jednání vedeno imperativem spolupráce v komunitě ostatních trenérů a do jaké míry je vedeno imperativem soutěživosti o klienta? Teoreticky bude práce ukotvena v tradici Goffmanovy dramaturgické sociologie a zvláštní pozornost bude věnovat odlišení mezi jevištěm (online prezentací) a zákulisím. K analýze dvou odlišných sociálních sfér přispěje použití kombinace metod: analýza online obsahů (jeviště a online obraz trenéra - fotografie, blogy, články, diskuse) a analýza kvalitativních rozhovorů a zúčastněných pozorování (zákulisí a budování obrazu trenéra).
Seznam odborné literatury
1. AL-KANDARI, A., S. R. MELKOTE a A. SHARIF, A., 2016. Needs and Motives of Instagram Users that Predict Self-disclosure Use: A Case Study of Young Adults in Kuwait. Journal of Creative Communications. [online]. Vol. 11, Iss. 2 [cit. 2018-02-07]. DOI: 10.1177/0973258616644808. Dostupné také z: http://crc.sagepub.com/cgi/
doi/10.1177/0973258616644808
2. ANDREASSON, J. a T. JOHANSSON, 2014. The fitness revolution. Historical transformations in the global gym and fitness culture. Sport Science Review [online]. Vol. 23(3/4), Pp. 91–111 [cit. 2018-07-24]. DOI: 10.24/ssr-2014-0006. ISSN 20668732. Dostupné také z: https://content.sciendo.com/view/journals/ssr/23/3-4/article-p91.xml
3. BAYM, N., 2010. Personal Connections in the Digital Age. Cambridge: Polity. ISBN 978-0-7456-4331-1.
4. BOYD, D. M. a N. B. ELLISON, 2007. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. Vol. 13(1), Pp. 210–230 [cit. 2018-02-07]. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x. ISSN 10836101. Dostupné také z: https://academic.oup.com/jcmc/article/13/1/210/4583062
5. BRONSTAIN, J., 2013. Personal blogs as online presences on the internet Exploring self-presentation and self-disclosure in blogging. Aslib Proceedings [online]. 65(2), 161–181 [cit. 2018-02-07]. ISSN 0001253X. Dostupné také z: https://
www.researchgate.net/publication/263143004_Personal_blogs_as_online_presences_on_the_internet_Exploring_self-presentation_and_self-disclosure_in_blogging
6. BULLINGHAM, L. a A. VASCONCELOS, 2013. The presentation of self in the online world’: Goffman and the study of online identities. Journal of Information Science [online]. Vol. 39, Iss. 1, Pp. 101–112 [cit. 2018-02-07]. ISSN 0001253X. Dostupné také z: https://doi.org/10.1177/0165551512470051
7. BURTON, G., 2001. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal. ISBN 80-85947-67-6.
8. DE QUEROL, R., 2016. Zygmunt Bauman: “Social media are a trap”. El Pais [online]. © 2016 [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: https://elpais.com/elpais/2016/01/19/inenglish/
1453208692_424660.html
9. DEDERA, M., 2017. Statistika sportu: základní ukazatele 2016. Praha: Český statistický úřad. Dostupné také z: https://www.czso.cz/documents/10180/6577
6218/090016-17.pdf/f20e6d01-ea6f-4dce-a70c-7f7d617e973b?version=1.3
10. DEPPER, A. a P. D. HOWE, 2017. Are we fit yet? English adolescent girls’ experiences of health and fitness apps. Health Sociology Review [online]. 26(1), 98–112 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1080/14461242.2016.1196599. ISSN 18393551. Dostupné z: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/21914/3/Final%20v
ersion-%20Manuscript-%20Are%20we%20fit%20yet-%20English%20adolescent%20girls%27%20experiences%20of%20health%20and%20fitness%20apps.pdf
11. FENG, Y. a W. XIE, 2015. Digital divide 2.0: the role of social networking sites in seeking health information online from a longitudinal perspective. Journal Of Health Communication [online]. Vol. 20(1), Pp. 60–8 [cit. 2018-04-30]. DOI: 10.1
080/10810730.2014.906522. ISSN 10870415. Dostupné také z: https://
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25119019
12. FOTOPOULOU, A. a K. O’RIORDAN, 2017. Training to self-care: fitness tracking, biopedagogy and the healthy consumer. Health Sociology Review [online]. 26(1), 54–68 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1080/14461242.2016.1184582. ISSN 18393551. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14461242.2016.1184582
13. FOX, S. a S. JONES, 2009. Exersice or fitness. Pew Research Center [online]. © 2009 [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: http://www.pewinternet.org/2009/06/11/exercise-or-fitness/
14. FOX, S., 2005. Health information online. Pew Research Center [online]. © 2005 [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: http://www.pewinternet.org/2005/05/17/health-information-online/
15. GOFFMAN, E., 1999. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. ISBN 8090248241.
16. HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 9788026209829.
17. HOGAN, B., 2010. The Presentation of Self in the Age of Social Media: Distinguishing Performances and Exhibitions Online. Bulletin of Science, Technology & Society. Vol. 30, Iss. 6, Pp. 377–386. Dostupné také z: https://doi.org/10.1177/
0270467610385893
18. Instagram, 2017. Celebrating a Community of 25 Million Businesses. Instagram-press.com [online]. © 2017 [cit. 2018-04-18]. Dostupné z: https://instagram-press.com/blog/2017/11/30/celebrating-a-community-of-25-million-businesses/
19. JONG, S. T. a M. J. N. DRUMMOND, 2016. Exploring online fitness culture and young females. Leisure Studies [online]. Vol. 35(6), Pp. 758–770 [cit. 2018-04-18]. DOI: 10.1080/02614367.2016.1182202. ISSN 14664496. Dostupné také z: https://
www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02614367.2016.1182202
20. LAIR, D. J., K. SULLIVAN a G. CHENEY, 2005. Marketization And The Recasting Of The Professional Self. Management Communication Quarterly [online]. Vol. 18(3), Pp. 307–346 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1177/0893318904270744. ISSN 08933189. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0893318904270744
21. LIPOVETSKY, G., 2008. Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. V českém jazyce 4. vyd. Přeložil Helena BEGUIVINOVÁ. Praha: Prostor. ISBN 978-80-7260-190-5.
22. LUPTON, D., 2014. Self-tracking cultures: towards a sociology of personal informatics. In: OZCHI 2014: the 26th Australian Computer-Human Interaction Conference: Designing Futures, the Future of Design [online]. © 2017 [cit. 2017-05-30]. Dostupné z: http://www.canberra.edu.au/researchrepository/items/89265416-5c81-4d4c-bed3-948c2d9a0734/1/
23. MANA, M. a L. WEICHETOVÁ, 2017. Informační technologie v domácnostech a mezi jednotlivci. Český statistický úřad [online]. © 2017 [cit. 2017-05-30]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/domacnosti_a_jednotlivci
24. MILLINGTON, B., 2014. Smartphone apps and the mobile privatization of health and fitness. Critical Studies in Media Communication. ISSN 1529-5036.
25. MURTHY, D., 2012. Towards a Sociological Understanding of Social Media: Theorizing Twitter. Sociology [online]. Vol. 46(6), P. 1059 [cit. 2017-05-30]. ISSN 00380385. Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1
.860.6639&rep=rep1&type=pdf
26. PAGIS, M. a G. AILON, 2017. The Paradoxes of Self-Branding: An Analysis of Consultants’ Professional Web Pages. Work and Occupations [online]. Vol. 44(3), Pp. 243–267 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1177/0730888417709327. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0730888417709327?journalCode=woxb
27. PFISTER, G., 2010. Women in sport – gender relations and future perspectives. Sport in Society [online]. Vol. 13(2), Pp. 234–248 [cit. 2017-05-30]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17430430903522954
28. RAMÍREZ, G. B. a L. PALU-AY, 2015. „You don’t look like your profile picture”: the ethical implications of researching online identities in higher education. Educational research and evaluation. Vol. 21(2), Pp. 139–153. DOI: 10. 1080/13803611.2015
.1024009.
29. SASSATELLI, R., 2015. Healthy cities and instrumental leisure: the paradox of fitness gyms as urban phenomena. Modern Italy [online]. Vol. 20, Iss. 3, Pp. 237–249 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1080/13532944.2015.1065239. Dostupné z: https://www.tandf
online.com/doi/abs/10.1080/13532944.2015.1065239
30. SEKOT, A., 2006. Sociologie sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita a Paido. ISBN 80-210-4201-X.
31. SENNETT, R., 1998. The corrosion of character: the personal consequences of work in the new capitalism. New York: Norton. ISBN 0393046788.
32. SKEGGS, B., 2004. Exchange, value and affect: Bourdieu and 'the self'. The Sociological Review [online]. Vol. 52, Pp. 75–95 [cit. 2018-02-08]. DOI: 10.1111/j.1
467-954X.2005.00525. ISSN 00380261. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/
doi/abs/10.1111/j.1467-954X.2005.00525.x?journalCode=sora
33. SLEPIČKOVÁ, I., 2000. Sport a volný čas. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0044-7.
34. Statista, 2017. Number of monthly active Instagram users from January 2013 to September 2017 (in millions). Statista.com [online]. © 2017 [cit. 2018-02-08]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-instagram-users/
35. Statista, 2018. Most popular social networks worldwide as of January 2018, ranked by number of active users (in millions). Statista.com [online]. © 2018 [cit. 2018-02-08]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
36. Svaz kulturistiky a fitness České republiky, 2018. Adresář oddílů a klubů. Skfcr.cz [online]. © 2018 [cit. 2017-05-30]. Dostupné z: https://www.skfcr.cz/index.php?clanek
=24
37. TABERY, E., 2017. Opuštěná společnost: česká cesta od Masaryka po Babiše. Praha: Paseka, 2017. ISBN 978-80-7432-849-7.
38. WALKER, K., 2000. It's Difficult to Hide It”: The Presentation of Self on Internet Home Pages. Qualitative Sociology [online]. Vol. 23(1), Pp. 99–120 [cit. 2018-02-07]. ISSN 01620436. Dostupné z: http://embodiment.wikispaces.com/file/view/Presentatio
n+of+self+Internet+Home+pages2000.pdf
39. ZHAO, S., S. GRASMUCK a J. MARTIN, 2008. Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behaviour. Vol. 24, Iss. 5, Pp. 1816–1836. ISSN 0747-5632. Dostupné z: http://www.ross.mayfirst.org/
files/zhao-Identity-construction-facebook.pdf
Předběžná náplň práce
1) Úvod
2) Teoretická východiska: self teorie, dramaturgický přístup (Goffman), osobní branding (Lair), online motivace ve sportu (Won Jae Seo, Christine Green)
3) Metodologie
4) Obsahová analýza
5) Výsledky
6) Závěry
7) Literatura
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1) Introduction
2) Theoretical background: Self theory, dramaturgical approach (Goffman), personal branding (Lair), online motivation in sport (Won Jae Seo, Christine Green)
3) Methodology
4) Content analysis
5) Results
6) Conclusion
7) References
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK