Sebeprezentace fitness trenérů na Instagramu
Název práce v češtině: | Sebeprezentace fitness trenérů na Instagramu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Self-presentation of Fitness Trainers on Instagram |
Klíčová slova: | Goffman, dramaturgický přístup, sebeprezentace, fitness kultura, sociální sítě, Instragram, online identita |
Klíčová slova anglicky: | Goffman, dramaturgical approach, self-presentation, fitness culture, social nets, Instagram, online identity |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 29.05.2017 |
Datum zadání: | 01.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Oponenti: | Mgr. Peter Krištofič |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
V posledních desetiletích vzrůstá zájem o zdravý životní styl, který se stává modním trendem a lidé se snaží zapojit do fitness kultury. Přístup k cvičení a zdravé výživě, stejně jako komunikace mezi trenérem a «sportovcem» byly usnadněny rozvojem digitálních technologií. Důležitou roli ve fitness kultuře mají osobní trenéři. Pomocí fotografií, článků a blogů trenéři upoutávají pozornost moderního spotřebitele, ovlivňují jeho zájem o sport, vytvářejí obraz „dokonalého života“ a „dokonalého pěkného těla“. Sociální sítě pro ně představují důležitou součást marketingu. Fitness trenéři prostřednictvím sociálních sítí mohou zviditelnit svůj úspěch a budovat důvěru ve vlastní profesionalitu. V kontextu rostoucí důležitosti digitálních technologií ve fitness kultuře bude hlavním cílem práce analýza sebe-prezentace fitness trenérů na Internetu. Práce se bude soustředit na následující otázky: Jaké jsou klíčové aspekty sebe-prezentace fitness trenérů online? Jak trenéři posilují online vlastní kredibilitu a jak posilují obraz profesionality? Jakým způsobem se vymezují ve vztahu k ostatním trenérům? Do jaké míry je jejich jednání vedeno imperativem spolupráce v komunitě ostatních trenérů a do jaké míry je vedeno imperativem soutěživosti o klienta? Teoreticky bude práce ukotvena v tradici Goffmanovy dramaturgické sociologie a zvláštní pozornost bude věnovat odlišení mezi jevištěm (online prezentací) a zákulisím. K analýze dvou odlišných sociálních sfér přispěje použití kombinace metod: analýza online obsahů (jeviště a online obraz trenéra - fotografie, blogy, články, diskuse) a analýza kvalitativních rozhovorů a zúčastněných pozorování (zákulisí a budování obrazu trenéra). |
Seznam odborné literatury |
1. AL-KANDARI, A., S. R. MELKOTE a A. SHARIF, A., 2016. Needs and Motives of Instagram Users that Predict Self-disclosure Use: A Case Study of Young Adults in Kuwait. Journal of Creative Communications. [online]. Vol. 11, Iss. 2 [cit. 2018-02-07]. DOI: 10.1177/0973258616644808. Dostupné také z: http://crc.sagepub.com/cgi/
doi/10.1177/0973258616644808 2. ANDREASSON, J. a T. JOHANSSON, 2014. The fitness revolution. Historical transformations in the global gym and fitness culture. Sport Science Review [online]. Vol. 23(3/4), Pp. 91–111 [cit. 2018-07-24]. DOI: 10.24/ssr-2014-0006. ISSN 20668732. Dostupné také z: https://content.sciendo.com/view/journals/ssr/23/3-4/article-p91.xml 3. BAYM, N., 2010. Personal Connections in the Digital Age. Cambridge: Polity. ISBN 978-0-7456-4331-1. 4. BOYD, D. M. a N. B. ELLISON, 2007. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. Vol. 13(1), Pp. 210–230 [cit. 2018-02-07]. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x. ISSN 10836101. Dostupné také z: https://academic.oup.com/jcmc/article/13/1/210/4583062 5. BRONSTAIN, J., 2013. Personal blogs as online presences on the internet Exploring self-presentation and self-disclosure in blogging. Aslib Proceedings [online]. 65(2), 161–181 [cit. 2018-02-07]. ISSN 0001253X. Dostupné také z: https:// www.researchgate.net/publication/263143004_Personal_blogs_as_online_presences_on_the_internet_Exploring_self-presentation_and_self-disclosure_in_blogging 6. BULLINGHAM, L. a A. VASCONCELOS, 2013. The presentation of self in the online world’: Goffman and the study of online identities. Journal of Information Science [online]. Vol. 39, Iss. 1, Pp. 101–112 [cit. 2018-02-07]. ISSN 0001253X. Dostupné také z: https://doi.org/10.1177/0165551512470051 7. BURTON, G., 2001. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal. ISBN 80-85947-67-6. 8. DE QUEROL, R., 2016. Zygmunt Bauman: “Social media are a trap”. El Pais [online]. © 2016 [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: https://elpais.com/elpais/2016/01/19/inenglish/ 1453208692_424660.html 9. DEDERA, M., 2017. Statistika sportu: základní ukazatele 2016. Praha: Český statistický úřad. Dostupné také z: https://www.czso.cz/documents/10180/6577 6218/090016-17.pdf/f20e6d01-ea6f-4dce-a70c-7f7d617e973b?version=1.3 10. DEPPER, A. a P. D. HOWE, 2017. Are we fit yet? English adolescent girls’ experiences of health and fitness apps. Health Sociology Review [online]. 26(1), 98–112 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1080/14461242.2016.1196599. ISSN 18393551. Dostupné z: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/21914/3/Final%20v ersion-%20Manuscript-%20Are%20we%20fit%20yet-%20English%20adolescent%20girls%27%20experiences%20of%20health%20and%20fitness%20apps.pdf 11. FENG, Y. a W. XIE, 2015. Digital divide 2.0: the role of social networking sites in seeking health information online from a longitudinal perspective. Journal Of Health Communication [online]. Vol. 20(1), Pp. 60–8 [cit. 2018-04-30]. DOI: 10.1 080/10810730.2014.906522. ISSN 10870415. Dostupné také z: https:// www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25119019 12. FOTOPOULOU, A. a K. O’RIORDAN, 2017. Training to self-care: fitness tracking, biopedagogy and the healthy consumer. Health Sociology Review [online]. 26(1), 54–68 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1080/14461242.2016.1184582. ISSN 18393551. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14461242.2016.1184582 13. FOX, S. a S. JONES, 2009. Exersice or fitness. Pew Research Center [online]. © 2009 [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: http://www.pewinternet.org/2009/06/11/exercise-or-fitness/ 14. FOX, S., 2005. Health information online. Pew Research Center [online]. © 2005 [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: http://www.pewinternet.org/2005/05/17/health-information-online/ 15. GOFFMAN, E., 1999. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. ISBN 8090248241. 16. HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 9788026209829. 17. HOGAN, B., 2010. The Presentation of Self in the Age of Social Media: Distinguishing Performances and Exhibitions Online. Bulletin of Science, Technology & Society. Vol. 30, Iss. 6, Pp. 377–386. Dostupné také z: https://doi.org/10.1177/ 0270467610385893 18. Instagram, 2017. Celebrating a Community of 25 Million Businesses. Instagram-press.com [online]. © 2017 [cit. 2018-04-18]. Dostupné z: https://instagram-press.com/blog/2017/11/30/celebrating-a-community-of-25-million-businesses/ 19. JONG, S. T. a M. J. N. DRUMMOND, 2016. Exploring online fitness culture and young females. Leisure Studies [online]. Vol. 35(6), Pp. 758–770 [cit. 2018-04-18]. DOI: 10.1080/02614367.2016.1182202. ISSN 14664496. Dostupné také z: https:// www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02614367.2016.1182202 20. LAIR, D. J., K. SULLIVAN a G. CHENEY, 2005. Marketization And The Recasting Of The Professional Self. Management Communication Quarterly [online]. Vol. 18(3), Pp. 307–346 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1177/0893318904270744. ISSN 08933189. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0893318904270744 21. LIPOVETSKY, G., 2008. Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. V českém jazyce 4. vyd. Přeložil Helena BEGUIVINOVÁ. Praha: Prostor. ISBN 978-80-7260-190-5. 22. LUPTON, D., 2014. Self-tracking cultures: towards a sociology of personal informatics. In: OZCHI 2014: the 26th Australian Computer-Human Interaction Conference: Designing Futures, the Future of Design [online]. © 2017 [cit. 2017-05-30]. Dostupné z: http://www.canberra.edu.au/researchrepository/items/89265416-5c81-4d4c-bed3-948c2d9a0734/1/ 23. MANA, M. a L. WEICHETOVÁ, 2017. Informační technologie v domácnostech a mezi jednotlivci. Český statistický úřad [online]. © 2017 [cit. 2017-05-30]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/domacnosti_a_jednotlivci 24. MILLINGTON, B., 2014. Smartphone apps and the mobile privatization of health and fitness. Critical Studies in Media Communication. ISSN 1529-5036. 25. MURTHY, D., 2012. Towards a Sociological Understanding of Social Media: Theorizing Twitter. Sociology [online]. Vol. 46(6), P. 1059 [cit. 2017-05-30]. ISSN 00380385. Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1 .860.6639&rep=rep1&type=pdf 26. PAGIS, M. a G. AILON, 2017. The Paradoxes of Self-Branding: An Analysis of Consultants’ Professional Web Pages. Work and Occupations [online]. Vol. 44(3), Pp. 243–267 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1177/0730888417709327. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0730888417709327?journalCode=woxb 27. PFISTER, G., 2010. Women in sport – gender relations and future perspectives. Sport in Society [online]. Vol. 13(2), Pp. 234–248 [cit. 2017-05-30]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17430430903522954 28. RAMÍREZ, G. B. a L. PALU-AY, 2015. „You don’t look like your profile picture”: the ethical implications of researching online identities in higher education. Educational research and evaluation. Vol. 21(2), Pp. 139–153. DOI: 10. 1080/13803611.2015 .1024009. 29. SASSATELLI, R., 2015. Healthy cities and instrumental leisure: the paradox of fitness gyms as urban phenomena. Modern Italy [online]. Vol. 20, Iss. 3, Pp. 237–249 [cit. 2017-05-30]. DOI: 10.1080/13532944.2015.1065239. Dostupné z: https://www.tandf online.com/doi/abs/10.1080/13532944.2015.1065239 30. SEKOT, A., 2006. Sociologie sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita a Paido. ISBN 80-210-4201-X. 31. SENNETT, R., 1998. The corrosion of character: the personal consequences of work in the new capitalism. New York: Norton. ISBN 0393046788. 32. SKEGGS, B., 2004. Exchange, value and affect: Bourdieu and 'the self'. The Sociological Review [online]. Vol. 52, Pp. 75–95 [cit. 2018-02-08]. DOI: 10.1111/j.1 467-954X.2005.00525. ISSN 00380261. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/ doi/abs/10.1111/j.1467-954X.2005.00525.x?journalCode=sora 33. SLEPIČKOVÁ, I., 2000. Sport a volný čas. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0044-7. 34. Statista, 2017. Number of monthly active Instagram users from January 2013 to September 2017 (in millions). Statista.com [online]. © 2017 [cit. 2018-02-08]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-instagram-users/ 35. Statista, 2018. Most popular social networks worldwide as of January 2018, ranked by number of active users (in millions). Statista.com [online]. © 2018 [cit. 2018-02-08]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ 36. Svaz kulturistiky a fitness České republiky, 2018. Adresář oddílů a klubů. Skfcr.cz [online]. © 2018 [cit. 2017-05-30]. Dostupné z: https://www.skfcr.cz/index.php?clanek =24 37. TABERY, E., 2017. Opuštěná společnost: česká cesta od Masaryka po Babiše. Praha: Paseka, 2017. ISBN 978-80-7432-849-7. 38. WALKER, K., 2000. It's Difficult to Hide It”: The Presentation of Self on Internet Home Pages. Qualitative Sociology [online]. Vol. 23(1), Pp. 99–120 [cit. 2018-02-07]. ISSN 01620436. Dostupné z: http://embodiment.wikispaces.com/file/view/Presentatio n+of+self+Internet+Home+pages2000.pdf 39. ZHAO, S., S. GRASMUCK a J. MARTIN, 2008. Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behaviour. Vol. 24, Iss. 5, Pp. 1816–1836. ISSN 0747-5632. Dostupné z: http://www.ross.mayfirst.org/ files/zhao-Identity-construction-facebook.pdf |
Předběžná náplň práce |
1) Úvod
2) Teoretická východiska: self teorie, dramaturgický přístup (Goffman), osobní branding (Lair), online motivace ve sportu (Won Jae Seo, Christine Green) 3) Metodologie 4) Obsahová analýza 5) Výsledky 6) Závěry 7) Literatura |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1) Introduction
2) Theoretical background: Self theory, dramaturgical approach (Goffman), personal branding (Lair), online motivation in sport (Won Jae Seo, Christine Green) 3) Methodology 4) Content analysis 5) Results 6) Conclusion 7) References |