Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Alkohol v médiích pohledem Generace Z: Vnímání, postoje a zkušenosti mladistvých
Název práce v češtině: Alkohol v médiích pohledem Generace Z: Vnímání, postoje a zkušenosti mladistvých
Název v anglickém jazyce: Alcohol in Media According to the Generation Z: Youth Perception, Attitudes and Experiences
Klíčová slova: Alkohol, adolescenti, Generace Z, alkohol v médiích, alkoholové reklamy, regulace, Q-metodologie.
Klíčová slova anglicky: Alcohol, adolescents, Generation Z, alcohol advertising, alcohol in media, regulation, Q-methodology.
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.03.2017
Datum zadání: 14.03.2017
Datum a čas obhajoby: 27.06.2018 08:30
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 27.06.2018
Oponenti: doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Knižní publikace
BABBIE, Earl. The basics of social research. Seventh edition. Boston, MA, USA: Cengage Learning, 2017. 576 s. ISBN 978-1305503076.

BÁRTA, Vladimír, Ladislav PÁTÍK a Milan POSTLER. Retail marketing. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2009, 326 s. ISBN 978-80-7261-207-9.

BERGH, Joeri van den, Mattias BEHRER a Patrick de MAESENEIRE. How cool brands stay hot: branding to generation Y and Z. 3. edice. London: Kogan Page, 2016, 272 s. ISBN 978-0749477172.

BRYMAN, Alan. Social research methods. 3. ed. New York: Oxford University Press, 2008, 824 s. ISBN 978-0199202959.

CLARK, Alison, Martyn HAMMERSLEY a Rosie FLEWITT. Understanding research with children and young people. Los Angeles, California: SAGE Publications, 2014, 328 s. ISBN 9781446274934.

COTTERELL, John. Social networks in youth and adolescence. 2. edice. New York: Routledge, 2007, 328 s. ISBN 978-0415359504.

GUNTER, Barrie., Anders HANSEN a Maria TOURI. Alcohol advertising and young people's drinking: representation, reception and regulation. New York: Palgrave Macmillan, 2010, 248 s. ISBN 978-0230237537.

KOTLER, Philip, Veronica WONG, John SAUNDERS a Gary AMSTRONG. Moderní marketing. 4. evropské. Praha: Grada Publishing, 2007. 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2.

LEHU, Jean-Marc. Branded entertainment: product placement. Philadelphia: Kogan Page, 2007, 272 s. ISBN 9780749449407.

MCCRINDLE, Mark a Emily. WOLFINGER. The ABC of XYZ: understanding the global generations. Sydney: UNSW Press, 2009. 208 s. ISBN 978-1742230351. Dostupné z: http://mccrindle.com.au/resources/whitepapers/McCrindle-Research_ABC-01_Generations-Defined_Mark-McCrindle.pdf.

MCNEAL, James. On Becoming a Consumer: The Development of Consumer Behavior Patterns in Childhood. N/A: Taylor & Francis, 2011, 428 s. ISBN 978-0-7506-8335-7.

MEASHAM, Fiona, Howard. PARKER a Judith ALDRIDGE. Dancing on drugs: risk, health and hedonism in the British club scene. London: Free Association, 2001. 216 s. ISBN 1853435120.


SEEMILLER, Corey a Meghan GRACE. Generation Z goes to college. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2016, 320 s. ISBN 978-1119143451.

STILLMAN, David a Jonah STILLMAN. Gen Z @ work: how the next generation is transforming the workplace. New York, NY: Harper Business, an imprint of HarperCollinsPublishers, 2017, 320 s. ISBN 978-0062475442.

STRASBURGER, Victor C., Barbara J. WILSON a Amy B. JORDAN. Children, adolescents, and the media. Third edition. Los Angeles: SAGE, 2014, 672 s. ISBN 978-1412999267.

WALSH, Jill. Adolescents and their facebook narratives: a digital coming of age. London: Routledge, 2018. Routledge studies in science, technology, and society. 138 s. ISBN 9781138679818.

WALRAVE, Michel. Youth 2.0: social media and adolescence. New York, NY: Springer Berlin Heidelberg, 2016, 255 s. ISBN 978-3319278919.

WISE, Inge (editor) a Paul Williams. Series editors. Adolescence. London: Karnac, 2004. 128 s. ISBN 1855753804.

ZIEGLER, Shirley Melat. Theory-directed nursing practice. 2. ed. New York: Springer Pub. Co., 312 s. c2005. ISBN 978-0826176325.

Odborné články a jiné zdroje

AITKEN, P. P., D. R. EADIE, D. S. LEATHAR, R. E. J. MCNEILL a A. C. SCOTT. Television Advertisements for Alcoholic Drinks Do Reinforce Under-age Drinking. Addiction [online]. 1988, 83(12), 1399-1419 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1111/j.1360-0443.1988.tb02555.x. ISSN 0965-2140. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1360-0443.1988.tb02555.x.

BLAIR, Nicole, So Kuen YUE, Ranbir SINGH a Jay M. BERNHARDT. Depictions of substance use in reality television: a content analysis of The Osbournes. BMJ [online]. 2005, 331(7531), 1517-1519 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1136/bmj.331.7531.1517. ISSN 0959-8138. Dostupné z: http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.331.7531.1517.

BOWMAN,L, LEVINE, L.E., WAITE B.M. a GENDROM, M. Can students really multitask? An experimental study of instant messaging while reading. 2010. Computers and Education, 54(4), 927-931: [cit. 2018-02-11]Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131509002656 [online].

BREED, W. a DAFOE, J.R., The portrayal of the drinking proces on prime-time television.1981. Journal of Communication, 31(1), 58-67.
BMA. Alcohol Misuese: Tackling the UK Epidemic. 2008. London, UK: British Medical Association Broad of Science. [cit. 2018-02-11] Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2232796 [online].

CAFISO, J, M S GOODSTADT, W K GARLINGTON a M A SHEPPARD. Television portrayal of alcohol and other beverages. Journal of Studies on Alcohol [online]. 1982, 43(11), 1232-1243 [cit. 2018-05-07]. DOI: 10.15288/jsa.1982.43.1232. ISSN 0096-882X. Dostupné z: http://www.jsad.com/doi/10.15288/jsa.1982.43.1232.

CAMY. Youth Exposure to Alcohol Advertising on Radio 2006 (CAMY Monitoring Report), 2007, Washington, DC: Center on Alcohol Markeitng and Youth, Georgetown University. [cit. 2018-05-07]. Dostupné z: https://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5534a3.htm [online].

CAPE, G. S. Addiction, stigma and movies. Acta Psychiatrica Scandinavica [online]. 2003, 107(3), 163-169 [cit. 2018-05-07]. DOI: 10.1034/j.1600-0447.2003.00075.x. ISSN 0001-690X. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1034/j.1600-0447.2003.00075.x.

DAYKIN, N., R. IRWIN, R. KIMBERLEE, J. ORME, M. PLANT, L. MCCARRON a M. RAHBARI. Alcohol, young people and the media: a study of radio output in six radio stations in England. Journal of Public Health [online]. 2008, 31(1), 105-112 [cit. 2018-05-07]. DOI: 10.1093/pubmed/fdn114. ISSN 1741-3842. Dostupné z: https://academic.oup.com/jpubhealth/article-lookup/doi/10.1093/pubmed/fdn114.



EPSTEIN, Jennifer A. a Gilbert J. BOTVIN. Media resistance skills and drug skill refusal techniques: What is their relationship with alcohol use among inner-city adolescents? Addictive Behaviors [online]. 2008, 33(4), 528-537 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1016/j.addbeh.2007.11.001. ISSN 03064603. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0306460307003036.

EVERETT, Sherry A., Rae L. SCHNUTH a Joanne L. TRIBBLE. Tobacco and alcohol use in topgrossing American Films. Journal of Community Health [online]. 23(4), 317-324 [cit. 2018-05-07]. DOI: 10.1023/A:1018727606500. ISSN 00945145. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1023/A:1018727606500.

GARFIELD, Craig F. Alcohol Advertising in Magazines and Adolescent Readership. JAMA [online]. 2003, 289(18), 2424- [cit. 201805 07]. DOI: 10.1001/jama.289.18.2424. ISSN 0098-7484. Dostupné z: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jama.289.18.2424.

GOSSELT, Jordy, Joris VAN HOOF a Liesbeth KOKKELER. The framing of alcohol in (non-)sponsored movies: A comparative content analysis of alcohol advertising and portrayals in sponsored and non-sponsored Dutch movies. Drugs: Education, Prevention and Policy [online]. [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1080/09687637.2017.1296932. ISSN 0968-7637. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09687637.2017.1296932.

HANEWINKEL, R., J. D. SARGENT, K. HUNT, et al. Portrayal of Alcohol Consumption in Movies and Drinking Initiation in Low-Risk Adolescents. PEDIATRICS [online]. 2014, 133(6), 973-982 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1542/peds.2013-3880. ISSN 0031-4005. Dostupné z: http://pediatrics.aappublications.org/cgi/doi/10.1542/peds.2013-3880.

HASTINGS, G. a ANGUS, K. Under the Influence: The Damaging Effect of Alcohol Marketing on Young People. 2009. London, UK:British Medical Association. [online]. Dostupné z: https://www.stir.ac.uk/research/hub/publication/6725  [cit. 2018-02-11].

CHANG, Fong-ching, Ching-mei LEE, Ping-hung CHEN, Chiung-hui CHIU, Nae-fang MIAO, Yun-chieh PAN, Tzu-fu HUANG a Shu-ching LEE. Using media exposure to predict the initiation and persistence of youth alcohol use in Taiwan. International Journal of Drug Policy [online]. 2014, 25(3), 386-392 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1016/j.drugpo.2014.04.017. ISSN 09553959. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0955395914000930.

CHEN, Yi-Chun (Yvonnes). The Effectiveness of Different Approaches to Media Literacy in Modifying Adolescents' Responses to Alcohol. Journal of Health Communication [online]. 2013, 18(6), 723-739 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1080/10810730.2012.757387. ISSN 1081-0730. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10810730.2012.757387.



KRACMAR, M. a CANTOR, J. The role of television advisories and ratings in parant-child discussion of televison viewing choices. 1997. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 41, 393-411. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08838159709364415?journalCode=hbem20 [cit. 2018-02-11] [online].

LOWE, Eden, John BRITTON a Jo CRANWELL. Alcohol Content in the ‘Hyper-Reality’ MTV Show ‘Geordie Shore’. Alcohol and Alcoholism [online]. 2018, , - [cit. 2018-02-11].DOI: 10.1093/alcalc/agx116. ISSN 0735-0414. Dostupné z: http://academic.oup.com/alcalc/advance-article/doi/10.1093/alcalc/agx116/4818233.

MACLEAN, Sarah. Alcohol and the Constitution of Friendship for Young Adults. Sociology [online]. 2014, 50(1), 93-108 [cit. 2018-04-01]. DOI: 10.1177/0038038514557913. ISSN 0038-0385. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0038038514557913.

MATHIOS, A., AVERY, R., SHANAHAN, J. a BISOGINI, C. Alcohol portrayls on prime-time televison: Manifest and latent messages. 1998. Journal of Studies on Alcohol, 59(3), 305-10. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9598711  [cit. 2018-04-01].  [online].

MORENO, Megan a WHITEHILL, Jennifer. Influence of Social Media on Alcohol Use in Adolescents and Young Adults. Alcohol Research : Current Reviews. 2014;36(1):91-100.  [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4432862/.

MOSCHIS, George P. a Gilbert A. CHURCHILL. Consumer Socialization: A Theoretical and Empirical Analysis. Journal of Marketing Research [online]. 1978, 15(4), 599- [cit. 2018-03-03]. DOI: 10.2307/3150629. ISSN 00222437. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/3150629?origin=crossref.

O’HERN, Matthew S. a Lynn R. KAHLE. The Empowered Customer: User-Generated Content and the Future of Marketing. Global Economics and Management Review [online]. 2013, 18(1), 22-30 [cit. 2018-04-01]. DOI: 10.1016/S2340-1540(13)70004-5. ISSN 23401540. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2340154013700045.

OPREE, Suzanna Johanna a Rinaldo KÜHNE. Generation Me in the Spotlight: Linking Reality TV to Materialism, Entitlement, and Narcissism. Mass Communication and Society [online]. 2016, 19(6), 800-819 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1080/15205436.2016.1199706. ISSN 1520-5436. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15205436.2016.1199706.

PINSKY, Ilana, Sami A. R. J. El JUNDI, Marcos SANCHES, Marcos J. B. ZALESKI, Ronaldo R. LARANJEIRA a Raul CAETANO. Exposure of adolescents and young adults to alcohol advertising in Brazil. Journal of Public Affairs [online]. 2010, 10(1-2), 50-58 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1002/pa.350. ISSN 14723891. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1002/pa.350.

POLECHOVÁ, Pavla. Q-třídění jako nástroj zpětné vazby ve škole. RVP [online]. 2006 [cit. 2018-02-18]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/920/Q-TRIDENI-JAKO-NASTROJ-ZPETNE-VAZBY-VE-SKOLE.html/.

RUSSELL, CRISTEL ANTONIA a DALE W. RUSSELL. Alcohol Messages in Prime-Time Television Series. Journal of Consumer Affairs [online]. 2009, 43(1), 108-128 [cit. 2018-02-11]. DOI: 10.1111/j.1745-6606.2008.01129.x. ISSN 00220078. Dostupné z:http://doi.wiley.com/10.1111/j.1745-6606.2008.01129.x10.1111/j.1745-6606.2008.01129.x. ISSN 00220078. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1745-6606.2008.01129.x.

SALOMON, G. Television watching and mental effort: A social psychological view. Journal of Communication, 1983. 34(2), 119-135.

SALOMON, Gavriel a Tamar LEIGH. Predispositions about Learning from, Print and Television. Journal of Communication [online]. 1984, 34(2), 119-135 [cit. 2018-05-07]. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1984.tb02164.x. ISSN 0021-9916. Dostupné z: https://academic.oup.com/joc/article/34/2/119-135/4282759.

SOBELL, L C, M B SOBELL, T TONEATTO a G I LEO. Severely dependent alcohol abusers may be vulnerable to alcohol cues in television programs. Journal of Studies on Alcohol [online]. 1993, 54(1), 85-91 [cit. 2018-04-10]. DOI: 10.15288/jsa.1993.54.85. ISSN 0096-882X. Dostupné z: http://www.jsad.com/doi/10.15288/jsa.1993.54.85.

STONE, Teresa a Sue STONE. Q-methodology: An Introduction. Pacific Rim International Journal of Nursing Rearch [online]. 2015, n.a.(19), 183-186 [cit. 2018-02-18]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/281078194_Q_Methodology_An_Introduction.

Van Exel NJA, Gjalt de Graaf. Q methodology: A sneak preview. 2005. Dostupné z: www.jobvanexel.nl [cit. 2018-02-11].

WAITERS, Elizabeth D., Andrew J. TRENO a Joel W. GRUBE. Alcohol Advertising and Youth: A Focus-Group Analysis of What Young People Find Appealing in Alcohol Advertising. Contemporary Drug Problems [online]. 2016, 28(4), 695-718 [cit. 2018-02-20]. DOI: 10.1177/009145090102800409. ISSN 0091-4509. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/009145090102800409.

WALDIE, Anna, Alistair FOYLAN, Ruby WOOTTON, Jenny HOLLAND a Damon DE IONNO. Children's Media Lives: Year 4 Findings - 29 Nov 2017. In: Ofcom [online]. 2017 [cit. 2018-03-03]. Dostupné z: https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/media-literacy-research/childrens/childrens-media-lives
National Research Council (US) and Institute of Medicine (US) Committee on Developing a Strategy to Reduce and Prevent Underage Drinking; Bonnie RJ, O'Connell ME, editors.: Reducing Underage Drinking [online]. Washington, D.C: National Academies Press, 2004 [cit. 2018-02-20]. ISBN 978-0-309-08935-7.

WALTERS, E., TRENO, A.J., a GRUBE, J.W. Alcohol advertising and youth: A focus group anylsis of what young people find appealing in alcohol advertising. 2001. Contemporary Drug Problems, 28, 695-718. [online]. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/009145090102800409 [cit. 2018-02-18].

WATTS, Simon a Paul STENNER. Doing Q Methodology: theory, method and interpretation. Qualitative Research in Psychology [online]. 2005, 2(1), 67-91 [cit. 2018-02-18]. DOI: 10.1191/1478088705qp022oa. ISSN 1478-0887. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088705qp022oa.

WHO. Global Status report. Geneva, 2004: World Health Organization. 106 [cit. 2018-04-07] Dostupné z: http://www.who.int/substance_abuse/publications/global_status_report_2004_overview.pdf.

WOODFALL, Ashley a Marketa ZEZULKOVA. What ‘children’ experience and ‘adults’ may overlook: phenomenological approaches to media practice, education and research. Journal of Children and Media [online]. 2016, 10(1), 98-106 [cit. 2018-04-07]. DOI: 10.1080/17482798.2015.1121889. ISSN 1748-2798. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17482798.2015.1121889.

Internetové zdroje
Adolescent Characteristics. California Department of Education Publication [online]. [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: https://pubs.cde.ca.gov/tcsii/ch4/adlescntcharactr.aspx.

Age of Technology: Generational Video Viewing Preferences Vary by Device and Activity. Nielsen [online]. 2015 [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2015/age-of-technology-generational-video-viewing-preferences-vary-by-device-and-activity.html.

Až dvě třetiny Čechů má sklon k alkoholismu. Chystá se regulace a specializované obchod. Rozhlas.cz [online]. 2017 [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/zajimavosti/_zprava/az-dve-tretiny-cechu-ma-sklon-k-alkoholismu-chysta-se-regulace-a-specializovane-obchody--1757450.

Co je GDPR? [online]. GDPR, N/A [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: https://www.gdpr.cz/gdpr/.

Děti a reklama. In: Ogilvy [online]. 2016 [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: https://www.ogilvy.cz/upload/pdf/119/studie-ogilvymather-deti-a-reklama-2016.pdf.

Etapy psychického vývoje: pubescence, adolescence. Psychologická charakteristika těchto období, jejich význam pro další vývoj. Studium-psychologie [online]. [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: http://www.studium-psychologie.cz/vyvojova-psychologie/6-pubescence-adolescence.html.

Firmy by se měly připravit na nástup generace Z. Mediaguru [online]. 2017 [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2017/11/firmy-by-se-mely-pripravit-na-nastup-generace-z/.

Generations. Forbes [online]. [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: http://generace.forbes.cz/tabulka/.

How to Determine Generational Birth Years. The Center of Generation Kinetics [online]. 2016 [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: http://genhq.com/generational_birth_years/.

Husákovy versus Havlovy děti. Statistikaamy.cz [online]. 2013 [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: http://www.statistikaamy.cz/2013/12/husakovy-versus-havlovy-deti/.

Jak nakupuje generace Z? Je nedočkavá a zhýčkaná, důležitá je rychlost. IDnes [online]. 2017 [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: https://ekonomika.idnes.cz/generace-z-nakupy-online-eshop-socialni-sit-feo-/ekonomika.aspx?c=A170911_212058_ekonomika_pmk.

Kurz amerického dolaru. Kurzy.cz [online]. 2018 [cit. 2018-01-20]. Dostupné z: https://www.kurzy.cz/kurzy-men/nejlepsi-kurzy/USD-americky-dolar/.

Lexicon of alcohol and drug terms published by the World Health Organization. WHO [online]. [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: http://www.who.int/substance_abuse/terminology/who_lexicon/en.

Marketing si na mileniálech láme zuby. Za co, jak a proč utrácí generace Y. In: Generation What [online]. 2016 [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: http://www.generation-what.cz/observatory/2016/09/06/marketing-si-na-milenialech-lame-zuby-za-co-jak-a-proc-utraci-generace-y/.

Mladí lidé a alkohol. Alkoholzodpovedne.cz [online]. 2016 [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: http://www.alkoholzodpovedne.cz/blob/pdf/Mladi_lide_a_alkohol_final_report.pdf.

Nová dětská televize se bude jmenovat Déčko, vysílat začne na konci srpna [online]. iDnes.cz, 2013 [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: https://zpravy.idnes.cz/ceska-televize-spusti-v-srpnu-novy-detsky-kanal-decko-pf7-/domaci.aspx?c=A130221_105545_domaci_hv.

Počet mladistvých konzumujících alkohol u nás strmě stoupá. Co s tím? Rozhlas [online]. 2015 [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: http://www.rozhlas.cz/regina/trinactka/_zprava/pocet-mladistvych-konzumujicich-alkohol-u-nas-strme-stoupa-co-s-tim--1443019.

Příznaky a projevy alkoholismu, stádia alkoholizmu. Alkoholik [online]. [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: http://www.alkoholik.cz/zavislost/psychika_a_telo/priznaky_a_projevy_alkoholismu_stadia_alkoholizmu.html.

Q-methodology! Not many people know about it…. Becoming Psychologists [online]. 2013 [cit. 2018-02-18]. Dostupné z: https://becomingpsychologist.wordpress.com/2013/06/13/q-methodology-not-many-people-know-about-it/.

Regulations on alcohol marketing - Ukraine [online]. EUCOM, N/A [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: http://eucam.info/regulations-on-alcohol-marketing/ukraine/.

Restricted Content - Alcohol. In: Facebook [online]. [cit. 2018-02-11]. Dostupné z: https://www.facebook.com/policies/ads/restricted_content/alcohol.

RPR - Dokumenty. In: RPR [online]. [cit. 2018-02-11]. Dostupné z: http://www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php.

RRTV - Pokuty. In: RRTV [online]. 2016 [cit. 2018-02-11]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/201607045138.pdf.

Spotřeba alkoholu a tabáku v České republice je stále vysoká. MZCR [online]. [cit. 2018-01-16]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/dokumenty/spotreba-alkoholu-a-tabaku-v%C2%A0ceske-republice-je-stale-vysoka_14228_3692_1.html.

Televizní reklamy výrazně ovlivňují spotřebu alkoholu u teenagerů, dokládá studie. Mam.ihned [online]. 2016 [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: https://mam.ihned.cz/c1-65496680-spotreba-alkoholu-teenageri-deti-studie-vyzkum-usa.

Televizní seriály propagují alkohol. In: Mam.ihned [online]. 2004 [cit. 2018-02-11]. Dostupné z: https://mam.ihned.cz/c1-13811230-televizni-serialy-propaguji-alkohol.

Tělo a alkohol - jak působí alkohol na orgány a mozek. Alkoholik [online]. [cit. 2018-01-16]. Dostupné z:http://www.alkoholik.cz/zavislost/psychika_a_telo/telo_a_alkohol_jak_pusobi_alkohol_na_organy_a_mozek.html.

The Amazing Race recap: 'The Claws Are Out. EW [online]. 2018 [cit. 2018-02-18]. Dostupné z: http://ew.com/recap/the-amazing-race-season-30-episode-6/.

Zákony
Zákon č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.

Videa
Bacardi commercial. In: Youtube [online]. 2014 [cit. 2018-02-11]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=qWRGHbJchU0.

Budweiser What's up Commercial - Original. In: Youtube [online]. 2011 [cit. 2018-02-11]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=xkqKzqyvebg.

Super bowl Budweiser commercial: Louie, Frankie, and the Ferret. In: Youtube [online]. 2011 [cit. 2018-02-11]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=jF5dZRooRWQ.
Předběžná náplň práce
Cílem této práce je vysvětlit, jak vybraná cílová skupina celkově vnímá alkohol v různých mediálních formátech. Práce tak zohledňuje komplexní mediální výstupy (např. reklamy, filmy, seriály, reality show), které společně se sociokulturní rolí alkoholu v české společnosti mohou spoluutvářet celkovou mediální percepci alkoholu adolescenty, tj. současnou Generací Z. Práce také analyzuje postoje cílové skupiny k regulaci reklamy a popisuje regulační kroky, které sami mladiství doporučují ve vztahu k alkoholové reklamě a další mediální reprezentaci zkoumaného produktu. Dalším úkolem práce je vyhodnotit vlastní výzkum.


Přínosem magisterské práce je participační výzkum s cílovou skupinou, na kterou se regulační orgány ve vztahu k alkoholové reklamě nejčastěji zaměřují, a dále shrnutí podnětů, které navrhují sami adolescenti. Na rozdíl od jiných výzkumů tedy regulační kroky nebudou navrhovat odborníci z oboru, ale přímo cílová skupina. Dalším přínosem je také výzkumná část, která pracuje s tzv. Q-metodologií, která v rámci českého prostředí není příliš rozšířená. Práce tak bude na půdě UK vůbec první, která použije tuto metodologii a také bude první prací, která se zaměří na vztah mladistvých a mediální reprezentace alkoholu, která nezahrnuje pouze zobrazení alkoholu v popkultuře, ale také reklamy na alkohol a jeho sociokulturní roli – protože všechny tyto fenomény mohou mít vliv na to, jak cílová skupina alkohol vnímá.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this paper is to explain how the selected target group comprehensively perceives alcohol in different media formats. Having said that, the thesis considers complex media formats (e.g. commercials, movies, TV shows, reality shows), which might, along with the socio-cultural role of alcohol in the Czech society, form the overall Generation Z's perception of alcohol in the media. The paper, therefore, analyses the attitudes of the target group towards the alcohol commercials' regulation, and describes the steps, which the adolescents suggest with regards to the alcohol commercials' regulation and other media representations of the chosen product. The next task of this thesis is to evaluate own research.

The contribution of this masters' thesis is the participatory research with the target group, which is perceived as the most relevant from the perspective of regulation institutions. Another contribution is the summary of the insights and the next steps which are suggested by the adolescents. Unlikely to other researches, these inputs will not be suggested by the experts from the sector, but will come directly from the target group. Another contribution is the practical part of this thesis which is working on the principles of so-called Q-methodology, a research approach which is not used often in the Czech Republic. This paper will be the first one within the Charles University in Prague to use this methodology; it will also be the first paper which will focus on the relationship of the youth and the media representation of alcohol. The media representation does not include only the alcohol depiction in the pop culture, but also the alcohol commercials and the socio-cultural role of alcohol – all of these phenomena might influence how the target group perceives alcohol.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK