Suchozemští stejnonožci jako modeloví půdotvorní činitelé v praktické školní výuce
Název práce v češtině: | Suchozemští stejnonožci jako modeloví půdotvorní činitelé v praktické školní výuce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Terrestrial Isopods as Model Soil-forming Agents in Practical School Education |
Klíčová slova: | Isopoda, badatelsky orientovaná výuka, chov, stínky, svinky, praktická výuka, dekompozitoři |
Klíčová slova anglicky: | Isopoda, inquiry-based education, breeding, woodlouse, practical lessons, decompositors |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jan Mourek, Ph.D. |
Řešitel: | Mgr. Tereza Korbélyi - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 15.11.2016 |
Datum zadání: | 15.11.2016 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2018 |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Nodžáková |
Konzultanti: | Mgr. Petr Šípek, Ph.D. |
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. | |
Předběžná náplň práce |
Suchozemští stejnonožci (Isopoda) jsou významní a zároveň lehce odlovitelní dekompozitoři rostlinného materiálu, kteří se podílejí na tvorbě půdy. Proto jsou tyto organismy vhodné k začlenění do praktické výuky. Cílem práce tedy je návrh badatelsky orientované výuky využívající těchto organismů z pohledu půdních činitelů. První část práce věnuji teoretickému seznámení se s badatelsky orientovanou výukou, seznámením se se suchozemskými stejnonožci (Isopoda), kde je vysvětlena jejich morfologie, životní cyklus a popis jednotlivých nejběžnějších druhů ČR. Součástí práce je zjednodušený určovací klíč pro tyto druhy. Druhá část práce je věnována kompletnímu návodu, jak tyto organismy uchopit v praktické výuce s prvky badatelsky orientované výuky. Návod obsahuje techniku sběru suchozemských stejnonožců, postup při jejich uchovávání, návody na jednotlivé pokusy včetně seznamu pomůcek a rad, kde pomůcky získat a další didaktické materiály. Třetí část práce má výzkumný charakter, kde jsou na základě vyplněných testů hodnoceny postoje žáků k suchozemským stejnonožcům (Isopoda) a jejich vědomostní posun před a po praktiku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Woodlice (Isopoda) belong to major soil decompositors of plant material and at the same time easily collectible. These organisms are therefore suitable for integration into practical school lessons. The aim of this thesis is therefore to design inquiry-based education using Isopoda as an example of soil decompositors. The first part of this thesis is focused on the theoretical introduction to inquiry-based education. It is also devoted to describe woodlice (Isopoda), explain their morphology, life cycle and cover the most common species of Isopoda occurring in the Czech Republic. A simplified determination key for these most common species is included. The second part of the thesis includes complete instructions on how to use these organisms in practical teaching with elements of inquiry-based education. The manual contains techniques for collecting and storing woodlice. The manual also contains instructions to individual experiments, including the list of needed tools and advice, where to obtain the tools and other didactic material The third part of the thesis has a research character, where, based on a questionnaire survey, students' attitudes towards woodlice (Isopoda) and their knowledge shift before and after the practical lesson are evaluated. |