Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zobrazení genderové nerovnosti v lifestylových časopisech pro muže
Název práce v češtině: Zobrazení genderové nerovnosti v lifestylových časopisech pro muže
Název v anglickém jazyce: Representation of Gender Inequality in Czech Lifestyle Magazines for Men
Klíčová slova: mediální reprezentace; gender; genderová nerovnost; genderové stereotypy; sexismus
Klíčová slova anglicky: media representation; gender; gender inequality; gender stereotypes; sexism
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 05.08.2016
Datum zadání: 05.08.2016
Datum a čas obhajoby: 25.06.2018 08:30
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 25.06.2018
Oponenti: Mgr. Jan Miessler
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
1. ALLPORT, Gordon Willard, 2004. O povaze předsudků. Přeložil Eduard GEISSLER. Praha: Prostor. Obzor (Prostor). ISBN 80-7260-125-3.
2. ALTHUSSER, Louis, 1970. On The Reproduction Of Capitalism: Ideology and Ideological State Apparatuses. New York: Verso. ISBN 978-1-78168-164-0.
3. BARTHES, Roland, 2004. Mytologie. 2. vyd. v českém jazyce. Přeložil Josef FULKA. Praha: Dokořán. Bod (Dokořán). ISBN 978-80-7363-359-2.
4. BATES, Thomas R., 1975. Gramsci and the Theory of Hegemony. Journal of the History of Ideas [online]. 36(2), 351- [cit. 2018-03-13]. DOI: 10.2307/2708933. ISSN 00225037. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2708933?origin=crossref
5. BENOKRAITIS, Nijole V., 1997. Subtle Sexism: Current Practice and Prospects for Change. Thousand Oaks, California: Sage Publications. ISBN 0761903860.
6. BENOKRAITIS, Nijole V., Joe R. FEAGIN, 1995. Modern Sexism: Blatant, Subtle, and Covert Discrimination. (2nd Edition). Englewood Cliffs, NJ, United States: Pearson Education (US). ISBN 0135886171.
7. BENWELL, Bethan, 2003. Masculinity and Men's Lifestyle Magazines. Oxford: Blackwell/Sociological Review. Sociological review monograph. ISBN 9781405114639.
8. BENWELL, Bethan, 2004. Ironic Discourse: Evasive Masculinity in Men’s Lifestyle Magazines. Men and Masculinities [online]. 7(1), 3-21 [cit. 2018-05-06]. DOI: 10.1177/1097184X03257438. ISSN 1097-184X. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1097184X03257438
9. BENWELL, Bethan, 2007. NEW SEXISM? Readers' responses to the use of irony in men's magazines. Journalism Studies [online]. 8(4), 539-549 [cit. 2018-05-06]. DOI: 10.1080/14616700701411797. ISSN 1461-670X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14616700701411797
10. BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN, 1999. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 80-85959-46-1.
11. BÍLEK, Petr. Reprezentace: Metafora, pojem či koncept? In: VEBEROVÁ, Veronika, ed., 2012. Jazyky reprezentace. Praha: Akropolis. ISBN 978-80-87481-67-7.
12. BOURDIEU, Pierre, 2000. Nadvláda mužů. Přeložila Věra DVOŘÁKOVÁ. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. ISBN 80-7184-775-5.
13. BROWN, John, 1965. Multiple Response Evaluation Of Discrimination. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 18: 125–137. doi:10.1111/j.2044-8317.1965.tb00696.x
14. BURTON, Graeme a Jan JIRÁK, 2001. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal. Studium. ISBN 80-85947-67-6.
15. CRENSHAW, Kimberle, 1989. Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics [online]. University of Chicago Legal Forum: Vol. 1989: Iss. 1, Article 8. Dostupné z: http://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8
16. ČERMÁK, František, 2007. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. 2. dotisk 3. dopl. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-0154-0.
17. DEWEY, John, 1910. How we think. Boston: D.C. Heath and Company.
18. DOUGLAS, Susan J., 2010. The Rise of Enlightened Sexism: How Pop Culture Took Us from Girl Power to Girls Gone Wild. New York: St. Martin's Griffin. ISBN 9780312673925.
19. DURHAM, M. Gigi, 2008. The Lolita Effect: The Media Sexualization of Young Girls and What We Can Do About It. Woodstock, NY: The Overlook Press. ISBN 978-1-59020-063-6.
20. DURHAM, Meenakshi Gigi a Douglas KELLNER, ed., 2006. Media and Cultural Studies: Keyworks. Malden, Mass: Blackwell Publishing. Keyworks in cultural studies, 2. ISBN 978-1-4051-3258-9.
21. DWORKIN, Andrea, 1974. Woman Hating. New York: Dutton. ISBN 9780452268272.
22. DYER, Richard, 2002. The Matter of Images: Essays on Representations. 2nd ed. London: Routledge. ISBN 0-415-25495-7.
23. DYER, Richard, ed., 1977. Gays and Film. London: British Film Institute. ISBN 08-517-0065-9.
24. DYER, Richard. Taking Popular Television Seriously. In: LUSTED, David, DRUMMOND, Phillip, ed., 1985. TV and Schooling. London: British Film Institute. ISBN 978-085-1701-806.
25. FAIRCLOUGH, Norman, 1995. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. New York: Longman Publishing. ISBN 0-582-21980-9.
26. FALUDI, Susan, 1991. Backlash: The Undeclared War against American Women. New York: Crown. ISBN 978-0-517-57698-4.
27. FISKE, John, 2001. Television Culture. Routledge. ISBN 9781134955756.
28. GIDDENS, Anthony, SUTTON, Philip W., ed., 2013. Sociologie. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0807-1.
29. GROSS, Larry, 1991. Out of the Mainstream. Journal of Homosexuality [online]. 21(1-2), 19-46 [cit. 2018-03-13]. DOI: 10.1300/J082v21n01_04. ISSN 0091-8369. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J082v21n01_04
30. HALL, Stuart, ed., 1997. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: SAGE Publications. Culture, media and identities. ISBN 0-7619-5432-5.
31. HALL, Stuart, Jessica EVANS a Sean NIXON, 2013. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Second edition. Milton Keynes, United Kingdom: The Open University. ISBN 978-1-84920-563-4.
32. HORVATH, Miranda A. H., Peter HEGARTY, Suzannah TYLER a Sophie MANSFIELD, 2012. „Lights on at the end of the party”: Are lads’ mags mainstreaming dangerous sexism? British Journal of Psychology [online]. 103(4), 454-471 [cit. 2018-05-06]. DOI: 10.1111/j.2044-8295.2011.02086.x. ISSN 00071269. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.2044-8295.2011.02086.x
33. HUMM, Maggie, 1995. The Dictionary of Feminist Theory. 2nd ed. Columbus: Ohio State University Press. ISBN 0814206670.
34. JACKSON, Peter, Nick STEVENSON a Kate BROOKS, 2001. Making sense of men's magazines. Cambridge, UK: Polity. ISBN 978-0745621760.
35. JAMES, William, 1890. The Principles of Psychology. New York: Henry Holt and Company.
36. JANDOUREK, Jan, 2001. Sociologický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-535-0.
37. JANDOUREK, Jan, 2007. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 80-7367-269-3.
38. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ, 2015. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-26207-43-6.
39. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ, 2003. Média a společnost. Praha: Portál. ISBN 80-71786-97-7.
40. LACEY, Nick, 1998. Image and Representation: Key Concepts in Media Studies. New York: Palgrave. ISBN 0-333-64436-0.
41. LIND, Rebecca Ann a Colleen SALO, 2002. The Framing of Feminists and Feminism in News and Public Affairs Programs in U.S. Electronic Media. Journal of Communication [online]. 52(1), 211-228 [cit. 2018-03-13]. DOI: 10.1111/j.1460-2466.2002.tb02540.x. ISSN 0021-9916. Dostupné z: https://academic.oup.com/joc/article/52/1/211-228/4110178
42. LIPPMANN, Walter, 2015. Veřejné mínění. Přeložil Ladislav KÖPPL. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0939-3.
43. LORBER, Judith, 2001. Gender Inequality: Feminist Theories and Politics. 2nd ed. Los Angeles, California: Roxbury Pub Co. ISBN 978-1891487606.
44. MATTHEWS, Justin L., Hidden Sexism: Facial Prominence and Its Connections
to Gender and Occupational Status in Popular Print Media [online]. [cit. 2018-05-03]. DOI: 10.1007/s11199-007-9276-3. ISBN 10.1007/s11199-007-9276-3. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s11199-007-9276-3
45. MAYMONE, Mayra B. C., Hind H. NEAMAH, Eric A. SECEMSKY, Roopal V. KUNDU, Dana SAADE a Neelam A. VASHI, 2017. The Most Beautiful People: Evolving Standards of Beauty. JAMA Dermatology [online]. 2017;153(12):1327–1329 [cit. 2018-05-05]. DOI: doi:10.1001/jamadermatol.2017.3693. Dostupné z: https://jamanetwork.com/journals/jamadermatology/article-abstract/2656675
46. MCQUAIL, Denis, 2009. Úvod do teorie masové komunikace. Přeložila Hana LOUPOVÁ. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-574-5.
47. MEAD, Margaret, 1935. Sex and Temperament in Three Primitive Societies. Routledge & Kegan Paul. ISBN 0710086652.
48. MITCHELL, William John Thomas. Representation. In: LENTRICCHIA, Frank a Thomas MCLAUGHLIN, ed. Critical Terms for Literary Study. Chicago: University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-47203-5.
49. MULVEY, Laura. Vizuální slast a narativní film. In: OATES-INDRUCHOVÁ, Libora, 1998. Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Sociologické nakladatelství. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-67-2.
50. REIFOVÁ, Irena, 2004. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-926-7.
51. RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN, 2003. Ženy, muži a společnost. Přeložili: Lukáš GJURIČ, Marcela LINKOVÁ, Blanka KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, Viola PARENTE-ČAPKOVÁ. Praha: Univerzita Karlova Nakladatelství Karolinum. ISBN 8024605252.
52. RENZETTI, Claire M., Daniel J. CURRAN a Shana L. MAIER, 2013. Women, Men, and Society. 6th ed. Pearson. ISBN 978-1-292-04263-3.
53. SANDAY, Peggy Reeves, 2002. Women at the Center: Life in a Modern Matriarchy. London: Cornell University Press. ISBN 9780801440045.
54. SAUSSURE, Ferdinand de, 1996. Kurs obecné lingvistiky. 2. vyd. (1. vyd. v nakl. Academia). Praha: Academia. ISBN 80-200-0560-9.
55. STEWART Colin a Adam KOWALTZKE, 2007. Media: New Ways and Meanings. 3rd ed. Milton, Qld: John Wiley & Sons Australia. ISBN 978-07-31405-44-2.
56. STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Přeložil Stanislav JEŽEK. Brno: Sdružení Podané ruce. SCAN, sv. 2. ISBN 808583460X.
57. TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. In: Zpravodajství. 1. vyd. Praha: Portál, 2006, 80-7367-096-8.
58. TUCHMAN, Gaye, Arlene Kaplan DANIELS a James Walker BENÉT, ed., 1978. Hearth and Home: Images of Women in the Mass Media. New York: Oxford University. ISBN 0-19-502352-8.
59. VODÁKOVÁ, Alena a Olga VODÁKOVÁ, 2003. Rod ženský: kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme? Praha: Sociologické nakladatelství. Sociologické aktuality. ISBN 80-86429-18-0.
Předběžná náplň práce
Cílem práce je prozkoumat analyzované mediální tituly z hlediska obrazu ženy a projevů genderové nerovnosti. Mediální reprezentaci genderové nerovnosti budu zkoumat na projevech sexismu ve zvolených časopisech. Práce se zaměří na české lifestylové časopisy pro muže Maxim a Esquire. Základní výzkumnou otázkou je, zda tyto lifestylové časopisy pro muže reprodukují genderové stereotypy, které jsou živé ve společnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis aims to examine the portrayals of women and the manifestations of gender inequality in Czech lifestyle magazines for men, namely Maxim and Esquire. The main research question is whether the selected men’s magazines propagate gender stereotypes that exist in the society.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK