Hokej jako symbol národní identity aneb česká společnost 20 let od zlatého Nagana
Název práce v češtině: | Hokej jako symbol národní identity aneb česká společnost 20 let od zlatého Nagana |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ice hockey as a symbol of national identity: the Czech society 20 years after the Nagano triumph |
Klíčová slova: | Národní identita, nacionalismus, banální nacionalismus, národ, společnost, lední hokej, olympijské hry, Nagano |
Klíčová slova anglicky: | National identity, nationalism, banal nationalism, nation, society, ice hockey, Olympic games, Nagano |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 17.06.2016 |
Datum zadání: | 18.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3018, Jinonice - místn. č. 3018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2018 |
Oponenti: | Ludmila Maria Wladyniak, M.A., Ph.D. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat reprodukcí národní identity ve sportu na případu ledního hokeje v ČR a úspěchu českého týmu na ZOH v Naganu v roce 1998. Benedict Anderson (2008) ve své práci Imagined Communities považuje národní identitu za sociokognitivní konstrukt, který je časově a prostorově inkluzivní a zároveň byl umožněn a tvarován širšími společenskými možnostmi a událostmi. Národ je prostředkem spojujícím osoby a místa mimo hranice běžného vnímání. Podstatnou roli pro vytváření a budování identit hrají především média, stejně tak ale i historie daného národa či národní symboly a mýty (Anderson, 2008). Dané úvahy byly rozvíjeny v souvislosti se sportem několikrát a to několika autory. Na území jak bývalého Československa, tak dnešní České republiky představoval sport ve vzdálené i nedávné minulosti mnohokrát jedinou možnost pro vyjádření národní identity, národní hrdosti a odlišení se od jiných národů i politických systémů. Sport přispíval k názorovému sjednocování, k vytváření obdobné hodnotové orientace a k vymezování se ve vztahu k jinak orientovaným jedincům i skupinám (Hroch, 2004). |
Seznam odborné literatury |
Anderson, B. 2008. Představy společenství: Úvahy o puvodu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum.
Bairner, A. 2001. Sport, Nationalism and Globalization. New York: SUNY. Berger, P. Luckmann, T. 1999. Sociální konstrukce reality. Brno: CDK. Botiková, Z. 2015. Doba bronzová : mediálne prepojenie národnej identity a športu - príklad neúspechu slovenských športovcov na OH 2012. Český lid, 102(2): 151-171 Hroch, M. 2004. Pohledy na národ a nacionalismus. Praha: Slon Děkanovský, J. 2008. Sport, média a mýty. Praha: Dokořán. Dóczi, T. 2012. „Gold fever(?): Sport and national identity - The Hungarian case.“ International Review for the Sociology of Sport 47(2): 165-182. Hobsbawn, E. 2000. Národy a nacionalismus. Brno: CDK. Houlihan, B. 1997. Sport, national identity and public policy. Nations and Nationalism 3 (1): 113-137. Laichman, M. 2005. Politika sportu a budování národa. Revue pro média 11: 2-7. Rowe, D., McKay, J., Miller, T. 1998. „Come together: Sport, nationalism, and the media image“. In: Wenner, L.A. (ed), MediaSport. London: Routledge. str. 119-133. |
Předběžná náplň práce |
Práce bude rozdělena na tři části. První část bude teoretická a bude zaměřena na konceptualizaci pojmů jako je identita, národ či nacionalismus. Další část se bude soutředit na situaci v České republice a na roli médií. Empirická část práce bude založena analýze polo-struktorovaných rozhovorů, pozorování a dostupných dokumentů. |