Svět středoškolských studentů pohledem školních periodik
Název práce v češtině: | Svět středoškolských studentů pohledem školních periodik |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The high school students world in their periodicals |
Klíčová slova: | žurnalistika, školní časopis, celostátní časopis, redakce, zpravodajská hodnota |
Klíčová slova anglicky: | journalism, school magazine, national magazine, editorial, news value |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 16.02.2016 |
Datum zadání: | 16.02.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2017 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2017 |
Oponenti: | PhDr. Radim Wolák |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Vyd. 1., aktualiz. a rozš. /. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-802-5708-071.
Přehledová práce zaměřující se na některá základní témata oboru (např. kultura, typy společnosti, pohlaví, tělo, rodina, konformita, etnicita, práce, vzdělání, náboženství, revoluce, město). Přibližuje rovněž jednotlivé metody sociologického výzkumu a nejvýznamnější teoretické koncepce. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-834. Svou koncepcí kniha obsahuje jak zásady komerčního výzkumu médií (výzkum sledovanosti, měření efektivity reklamy), tak i akademického (výzkum mediálních organizací, analýza reprezentace, interpretace textu). Jednotlivé metodické postupy jsou rozebrány na praktických příkladech z českých médií. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9. Publikace za zaměřuje na metodologii a empirický výzkum sociálních věd, jeho jednotlivé etapy. Představuje tři nejčastěji užívané postupy ve výzkumech médií a kultury realizovaných v České republice. Poukazuje na vytváření a ověřování poznatků v oblasti mediálních, kulturálních a částečně i komunikačních studií. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0139-7 Interpretace poznatků o logice sociologického výzkumu (především veřejného mínění) a smyslu statistických výzkumných metod. Jednotícím ideovým prvkem výkladu se staly koncepce redukce a transformace informací, jež umožňují definovat příčiny rozdílů v postupech používaných v přírodních a společenských vědách. Disman přistupuje k výkladu metod sociálního výzkumu. JIRÁK, Jan – KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7 Shrnutí poznatků o podstatě mediální komunikace coby institucionalizované interakce mezi veřejností, masmédii a společenskými souvislostmi. Učební text má studentům sociálních věd i odborné veřejnosti shrnout základní poznatky o současné podobě fungování masmédií ve společnosti a naznačit budoucí trendy. Kolektiv autorů. Základy žurnalistiky pro redaktory studentských časopisů. Otevřená společnost, 2004. ISBN 80-903331-4-1 Publikace Nadace Open Society Found Praha vznikla na podporu rozvoje studentů vytvářejících školní časopisy, jako jeden z programů v rámci projektu rozvíjejícího mimoškolní aktivity studentů a jejich nezávislé myšlení. Studenty seznamuje se základními novinářskými pojmy a systémem práce v redakci. BAILEY, Olga Geudes – CAMMAERTS, Bart – CARPENTIER, Nico. Understanding alternative media. 1st publ. Maidenhead: Open University Press, 2008. ISBN 978-0335-22210-0 Průvodce komplexními politickými, sociálními I ekonomickými debatami, které obklopují alternativní média. Poskytuje nový náhled na tuto znovuobjevenou formu komunikace. Kombinuje případové studie ze zemí zahrnujících Velkou Británii, Severní Ameriku a Brazílii a autoři nabízejí teoretický rámec k pochopení tématu. BERTRAND, Ina – HUGHES, Peter. Media research methods: Audience, Institutions, Texts. 1. vyd. New York: Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 0-333-96095-5 Text nabízí úvod a přehled výzkumných metod pro studium médií, komunikace a kultury. Vykresluje metodologii výzkumu sociálních i humanitních věd. |
Předběžná náplň práce |
Školní časopis je specifickým typem média, které má i v České republice historické kořeny a v současné době se kromě tištěné formy objevuje také ve formě internetové zahrnující jak články, tak videa. Na rozdíl od základních škol jsou na středních školách již studenti při tvorbě časopisů samostatní a pedagogický dohled není nutností. V pokročilém věku už jsou schopni nejen bavit a přinášet nové poznatky, ale také se sami vyjadřovat k aktuálním otázkám a sdělit veřejně svůj komentář. Takové prostředí poté nabádá k výběru různorodých témat dle zájmu konkrétních redaktorů. Střední škola je sice omezená zejména lokací a určitým počtem žáků, popřípadě konkrétním oborem studia, ale v současné době sociálních sítí se lokální témata mohou mísit s celostátními či celosvětovými. Otázkou tedy je, za jakých podmínek středoškolský časopis vzniká a do jaké míry je nezávislé studentské médium obsahově závislé na veřejných médiích. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
School magazine is specific type of media, which has own history also in Czech republic and is currently appearing not only in printed, but also in internet version including articles and videos. Unlike primary schools are students at secondary schools working individually when creating magazines and pedagogical supervision is not necessary. At an advanced age they are able not only entertain others and bring new insights, but also comment on current issues and share their comments in public. Such environment calls for selection of various topics according to editors interests. Secondary school is limited by location and certain number of students, eventually by certain field of study, but in the time of social media can local topics mix with national or global ones. Then our question is under what conditions is school magazine formed and to which extend is independent student medium dependent on public media. |