Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vlastnictví mediálních domů v ČR
Název práce v češtině: Vlastnictví mediálních domů v ČR
Název v anglickém jazyce: Ownership of media houses in the Czech Republic
Klíčová slova: vydavatelský dům, mediální dům, mediální magnát, deník, noviny, časopisy, tištěný náklad
Klíčová slova anglicky: Publishing House, Media House, Media Mogul, Daily, Newspaper, Magazine, Print
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: JUDr. PhDr. Josef Benda, Ph.D., LL.M., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 25.07.2015
Datum zadání: 25.07.2015
Datum a čas obhajoby: 01.02.2023 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2023
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2023
Oponenti: Mgr. Jan Miessler
 
 
 
Seznam odborné literatury
Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989–2006, Josef Benda, Karolinum – 2007 (Cílem publikace je podat detailní přehled vlastnictví českého periodického tisku v letech 1989–2006, poukázat na charakteristické rysy jeho vývoje ve sledovaném období a přehledně popsat jeho současný stav a strukturu, a to i s přihlédnutím k legislativnímu kontextu. Tato problematika dosud nebyla v odborné literatuře zpracována, a proto může být publikace významným informativním přínosem pro odbornou i širokou veřejnost, která se zajímá o dění na současné české mediální scéně.)
Dějiny českých médií, Petr Bednařík, Jan Jirák, Barbara Köpplová, Grada Publishing – 2011 (Kniha vám přináší základní chronologicky řazený vhled do vývoje českých médií na pozadí obecně charakterizovaného historického kontextu ve světě a v českých zemích. Zachycuje sociální pozadí vývoje tisku, vysílání a síťových médií a hlavní technologické změny, které se na vývoji médií podílely. Připomíná významné osobnosti, jež jsou s médii a jejich působením neodmyslitelně spjaty. Publikace je určena zejména studentům vysokých a vyšších odborných škol a učitelům mediální výchovy, dějepisu a české literatury a všem, kteří chtějí nebo potřebují zvýšit svou znalost masových médií a povědomí o jejich historickém vývoji.)
Média a společnost, Jan Jirák, Barbara Köpplová, Portál – 2007 (Média a specifický typ sociální komunikace, na níž se podílejí, stále významnějším způsobem ovlivňují podobu společenského, politického i kulturního života současných společností – včetně podílu na výkonu politické moci – i ekonomickou úspěšnost řady odvětví. Dva autoři se značnou teoretickou i praktickou zkušeností v oblasti fungování médií v České republice nabízejí základní uvedení do studia médií z hlediska sociálněvědní disciplíny mediální studia. Jejich ústředním zájmem je mediální komunikace jako obecný pojem, který zahrnuje institucionalizovanou symbolickou interakci jako společenský proces a složky, které se na ní podílejí (média, publikum, společenský kontext). Oproti dosud vycházejícím překladovým publikacím jde o český pohled, beroucí v úvahu historii i současnost mediální scény i mediálních studií u nás. Výklad je doplněn řadou příkladů z České republiky i ze zahraničí.)
Who Owns The Media?, Benjamin M. Compaine, Douglas Gomery, Routledge – 2000 (Tato důkladná aktualizace práce Benjamina Compaina z roku 1979 a 1982 řeší otázku vlastnictví médií, poskytuje podrobné zkoumání současného stavu mediálního průmyslu. Compaine a jeho spoluautor Douglas Gomery pracují s bohatým množstvím údajů o dřívějších svazcích a popisují tak nesčetné změny v mediálním průmyslu a faktory, které přispívají k těmto změnám. Popisují také sociální a kulturní reakce na tyto, také technologické, změny.)
Konec českého tisku, Bořivoj Čelovský, Tilia – 2002 (Neúnavný kritik zahraniční usurpace české kultury se znovu vrací k problému svobody a nezávislosti tisku u nás. Po vydání prvního stejnojmenného příspěvku, který se věnoval ovládnutí regionálního tisku jednou zahraniční mediální společností, sleduje reakce, které vyvolala jeho kritika u českých politiků a ochotu o zjednání nápravy z jejich strany.)
Media Control. The Spectacular Archievements of Propaganda, Noam Chomsky, Seven Stories Press – 2002 (Podle Chomskéhojsou masová média primárním prostředkem k poskytování propagandy ve Spojených státech. Chomsky například zkoumá, jak masmédia a průmyslové PR (public relations) zajistili v USA veřejnou podporu vstupu do války. Chomsky se dále dotýká teorie, jak se moderní public relations ve Spojených státech se zaměřuje na "ovládání mysli veřejnosti," a ne na informování. Ovládání médií má obrovský vliv na tajném fungování dezinformací v demokratických společnostech.)
Předběžná náplň práce
Aktuální téma vlastnictví mediálních domů v ČR je momentálně nepopsané, míněno od roku 2007 do roku 2015, a neopírá se o akademické závěry. V návaznosti na primární zpracování tématu JUDr. PhDr. Josefem Bendou, Ph.D., LL.M., v publikaci Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989–2006 však dosáhneme uceleného obrazu mediálního průmyslu u nás a jeho vývoje v poslední dekádě, kdy došlo k významným proměnám.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The current topic of ownership of media houses in the Czech Republic is currently undescribed, meant from 2007 to 2015, and is not based on academic conclusions. Following the primary processing of the topic JUDr. PhDr. Josef Bendou, Ph.D., LL.M., in the publication Ownership of periodical print in the Czech Republic in the years 1989–2006, however, we will achieve a comprehensive picture of the media industry in our country and its development in the last decade, when significant changes took place.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK