Hlavní podstatou této práce je analýza volební kampaně Strany svobodných občanů pro volby do Evropského parlamentu konaných v roce 2014. A to při zohlednění všech aspektů tohoto specifického typu voleb a při přihlédnutí k volebnímu trhu, na kterém byla kampaň realizována. Práce popisuje teoretické ukotvení volebních kampaní a definuje relevantní společenský kontext. V praktické části poté demonstruje adaptaci kampaně na zkoumaný trh a její využití parametrů „voleb druhého řádu“. Na základě tohoto zkoumání je posléze možné vyvodit, co stálo za volebním úspěchem strany. Vedlejším cílem práce je implementace tématu euroskepticismu, jakožto politického produktu, do ideologie a kampaně Strany svobodných občanů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main subject of this thesis is the analysis of the electoral campaign of the Free Citizens Party for the elections to the European Parliament in 2014, taking into account all aspects of this specific type of election and also the electoral market on which the campaign was implemented. The thesis describes theory of electoral campaigns and defines the relevant socio-political context. In the practical part, it illustrates how the campaign adapted to the market and examines the campaign’s use of "second-order election" parameters. Based on this investigation, it is then possible to evaluate party's electoral success. The secondary aim of the thesis is to implement the subject of Euroscepticism, as a political view, into the ideology and campaign of the Free Citizens' Party.