Parlamentní volby v roce 2013 a míra profesionalizace volebních kampaní
Název práce v češtině: | Parlamentní volby v roce 2013 a míra profesionalizace volebních kampaní |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Parliamentary elections in 2013 and the level of professionalisation of election campaigns |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anna Shavit, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 16.06.2015 |
Datum zadání: | 16.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2017 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, J3014, Jinonice - místn. č. 3014 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2017 |
Oponenti: | PhDr. Karel Höfer |
Kontrola URKUND: |
Předběžná náplň práce |
Způsobů, praxí a postupů jak docílit úspěšné volební kampaně je v současné době nepřeberné množství. A právě dobře zvolená volební strategie může výrazně napomoci k úspěchu, neřku-li je to klíčový krok k úspěchu. Samozřejmě za předpokladu, že produkt potažmo politická strana, která je nabízena je v politickém prostředí konkurenceschopná.
Od druhé poloviny 20. století až do dnes se rozrůstají možnosti jakým způsobem maximalizovat volební výsledky politických stran. Od doby kdy kandidáti komunikovali s voliči skrze televizi až po současnost, kdy jsou v široké míře využívány sociální média. Klíčovou proměnou je ale zejména profesionalizace volební kampaně. Tým který má na starosti volební kampaň je jasně hierarchizovaný a každý má jasně stanovené úkoly a pole působnosti, stejně tak je téměř pravidlem, že jsou najímáni jednotlivý specialisté nebo i celé agentury, jež se přímo specializují na volební kampaně a v jejich tvorbě mají mnohaleté zkušenosti. Jak již bylo nastíněno, tak volební strategie a správné vedení volební kampaně je klíčem k úspěchu, a proto tato diplomová práce bude mít za cíl zmapovat volební strategie politických stran, které přesáhly 5% kvorum a získali mandáty v Poslanecké sněmovně ve volbách v roce 2013. Jsou to strany: ČSSD, hnutí ANO, TOP 09, ODS, KSČM, hnutí Úsvit a KDU-ČSL. Práce se zaměří na kampaně výše zmíněných politických stran a bude se věnovat jednotlivým součástem politické strategie potažmo politické kampaně. Jsou to: • plánování kampaně • složení volebního štábu • průzkumy politického trhu • segmentace • zacílení a umístění kandidáta na politickém trhu • Tvorba hlavní „message“ kampaně • komunikační strategie a politická reklama kandidátů • využití negativní kampaně • finanční strategie kampaně Hlavním cílem této práce bude vytvoření jakési komparace politických strategii a politických kampaní z roku 2013. Tato analýza by měla sloužit ke komparaci jednotlivých strategií, a to zda jsou politické strategie a politické kampaně unifikované, tedy zda jsou využívaný stejné nebo podobně postavené strategie nebo zda každý elektorát vyžaduje odlišně postavenou strategii, tedy zda se zkoumané volební strategie liší a pokud ano, tak v čem. Zdrojů diplomové práce bude několik. Budou provedeny strukturované rozhovory s volebními manažery jednotlivých stran, dále pak bude zpětně monitorováno postupy a trendy v jednotlivých kampaních. V neposlední řadě práce bude využívat literaturu, jenž se zabývá politickými strategiemi, politickou kampaní a politickým marketingem: viz předběžný seznam literatury. Literatura: 1. ALLEN, C. Final Countdown: Getting Out Your Vote. In: FAUCHEUX, R. A. Winning elections. Political Campaign Management, Strategy and Tactics. New York: M. Evans and Company, 2003, s. 248-258. 2. ALLEN, C. How to Ask for Money. In: FAUCHEUX, R. A. Winning elections. Political Campaign Management, Strategy and Tactics. New York: M. Evans and Company, 2003, s. 248-258. 3. BRADOVÁ, Eva. Od lokálních mítinků k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 4. BRADOVÁ, Eva. Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Olomouc: Periplum, 2008. 5. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2007. 6. EIBL, Otto. Marketing politických kampaní. Brno: Masaarykova univerzita, 2012. 7. FAUCHEUX, R. A. Writing your Campaign plan. In: FAUCHEUX, R. A. Winning elections. Political Campaign Management, Strategy and Tactics. New York: M. Evans and Company, 2003 8. CHYTÍLEK, Roman, et al. Volební systémy. Praha : Portál, 2009. 9. GREGOR, Miloš. Klasické koncepty v politickém marketingu. In: CHYTÍLEK, Roman, Otto EIBL a Anna MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012, s. 52-74. 10. JABLONSKI, A. W. Politický marketing v USA: koncepce a uplatnění v prezidentských kampaních. In: JABLONSKI, A. W. Politický marketing: Úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister and Principal, 2006, s. 27-49. 11. KATZ, R. S., MAIR, P.: The Cartel Party Thesis: A Restatement. Perspectives on 12. Politics, 2009, 7, No. 4, 753-766. 13. KAVANAGH, Dennis. Election Campaigning: The New Marketing of Politics. Cambridge: Blackwell Publishers, 1995. 14. KOTLER, P., G. AMSTRONG, J. SAUNDERS a V. WONG. Principles of marketing. New Jersey: Prentice Hall inc., 1999. 15. KRÁLÍKOVÁ, Marcela. Vybranné nástroje politického marketingu. In: CHYTILEK, Roman, Otto EIBL a Anna MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kutury, 2012, s. 108-128. 16. MACHIAVELLI, N. Úvahy o vládnutí a vojenství. Praha: Argo, 2001. 17. MACKOVÁ, Alena. Nové komunikační nástroje. In: CHYTILEK, Roman, Otto EIBL a Anna MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012, s. 304-321. 18. MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany : volební kampaně v roce 2006. Brno: Masaarykova univerzita, 2010. 19. MATUŠKOVÁ, A. a E. PAVLOVÁ. Volební strategie a kampaně. In: CHYTÍLEK, R., O. EIBL a A. MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012, s. 152-177. 20. MISTR, Sun. Umění války. Gliwice: Helion, 2005. 21. NAPOLITAN, J. Napolitan ́s Rules: 112 lessons learned from a career in politics. In: FAUCHEUX, R. A. Winning elections. Political Campaign Management, Strategy and Tactics. New York: M. Evans and Company, 2003, s. 26-58. 23. NEWMAN, B. I. The marketing of the president: Political marketing as campaign strategy. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994. 24. NIFFENEGGER, P. B. Strategies for success from the political marketers. Journal of Consumer Marketing. 1989, roč. 6, č. 1, s. 45-51. 25. NORRIS, Pippa. A Virtuous circle: Political Communications in Postindustrial Societies. Cambridge: Cambridge university press, 2000. 26. SARTORI, Giovanni. Srovnávací ústavní inženýrství: zkoumání struktur, podnětu a výsledku. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 27. SHAW, C. The campaign manager: Running and winning local elections. Boulder: Westview Press, 2004. 28. SCHMITT-BECK, R. a D. M. FARREL. Studying political campaigns and their effects. In: SCHMITT-BECK a D. M. FARREL. Do Policitical Campaigns Matter?,. London: Routledge, 2002. 29. SIMON, A. F. Winning message: Candidate behavior, Campaign discourse and democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 30. SKRZYPINSKI, D. Strategie politických stran. In: JABLONSKI, A. W. Politický marketing: Úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister and Principal, 2006, s. 83-100. 87 31. SPOUSTA, J.: Volební kampaň a její účinek, in: MRKLAS, L. (ed.): Krajské volby 2000. Fakta názory komentáře, Cevro, Praha 2001. 32. TAYLOR, I. Media speak. Media speak press, 2008. 33. VEROGA, C. a RICE, M.. Only the facts. In: NEWMAN, B. I. Handbook of political marketing. Thousand Oaks: Sage Publications, 1999, s. 242-256. |