Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Chemofobie a postoje učitelů k chemii
Název práce v češtině: Chemofobie a postoje učitelů k chemii
Název v anglickém jazyce: Chemophobia and attitudes of teachers to chemistry
Klíčová slova: Chemofobie, výuka chemie, chemie a učitelé
Klíčová slova anglicky: Chemophobia, chemistry education, chemistry and teachers
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.11.2019
Datum zadání: 06.11.2019
Datum odevzdání elektronické podoby:12.06.2020
Datum proběhlé obhajoby: 23.07.2020
Oponenti: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Námětem diplomové práce je zhodnocení postojů žáků základních a středních škol k chemii nikoliv jako učebnímu předmětu, ale jako základní součásti života. Řešitel po prostudování literatury navrhne vhodný dotazník zaměřený na racionální i emocionální postoje žáků k chemii: k jejímu uplatnění v každodenním životě, co v žácích slovo chemie vzbuzuje, jakou mají představu o její uplatnitelnosti ve svém budoucím osobním či profesním životě, zda se domnívají, že chemii lze nahradit či výrazně omezit, jaké jsou jejich postoje k „eko“ či „bio“ výrobkům. Dotazník řešitel, ve spolupráci s učiteli z praxe, zadá v řadě různých typů škol umístěných pokud možno v rozličných lokalitách. Získané odpovědi respondentů řešitel zpracuje včetně využití statistických přístupů. Závěrem řešitel vyvodí ze zpracovaných dat závěry, zejména týkající se možnosti pozitivní změny zjištěných postojů pomocí didaktických přístupů.

Doporučená literatura:
▪ Bauer C.F.: Attitude towards chemistry. A semantic differential instrument for assessing curriculum impacts. J. Chem. Educ.85 (2008), 1440–1445.
▪ Chalupa R., Nesměrák K.: Chemofobie, veřejný obraz chemie a co s tím. Chem. Listy108 (2014), 995–1000; a literatura tam uvedená.
▪ Škoda J.: Spolupráce průmyslu, základních, středních a vysokých škol při odstraňování chemofobie. In: Aktuální otázky výuky chemie IX. Hradec Králové, Gaudeamus 2000, s. 166–170.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK