Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proměna přístupu státu ke vzdělávání dětí po roce 1917 v RSFSR
Název práce v češtině: Proměna přístupu státu ke vzdělávání dětí po roce 1917 v RSFSR
Název v anglickém jazyce: Change of the state's approach to education of children after 1917 in RSFSR
Klíčová slova: Sovětský svaz, vzdělávání, Naděžda Krupská, Anatolij Lunačarský, Stanislav Šacký, komisariát pro vzdělávání
Klíčová slova anglicky: Soviet union, education, Nadezhda Krupskaya, Anatoly Lunacharsky, Stanislav Schatsky, commissariat of enlightenment
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Institut mezinárodních studií (23-IMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 13.10.2014
Datum zadání: 13.10.2014
Datum a čas obhajoby: 19.09.2022 10:30
Místo konání obhajoby: Pekařská 10, JPEK222, 222, Zasedací místnost
Datum odevzdání elektronické podoby:04.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 19.09.2022
Oponenti: Mgr. Zbyněk Vydra, Ph.D.
  Mgr. Josef Šaur, Ph.D.
 
 
Seznam odborné literatury
Andrejev, E. M. Naselenije Sovětskogo sojuza 1922-1991. Moskva, 1993.
Arend, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Praha: OIKOYMENH, 2013.
Bach, Theresa. Educational Changes in Russia. Washington: U.S. Government Printing Office, 1919.
Balašov, Jevgenij Michajloviš. Škola v rossijskom obščestve 1917–1927 gody.: stanovlenije novogo čelověka. Petrohrad: Dmitrij Bulanin, 2003.
Bernet William a Bradley W. Freeman. Forensic Psychiatry, An Issue of Child and Adolescent Psychiatric clinic of North America. Amsterdam: Elsevier Health Scinces, 2011.
Beršadskaja, Dina Semjonovna Pedagogičeskie vzgljady i dějatel’nost S. T. Šatskogo. Moskva: Izdatel‘stvo APN, 1960.
Bolkonskij, A. N., Skatkin M. N., Šacká V. N. (eds.). Izbrannyje pedagogičeskije sočiněnija. Moskva: 1958.
Bostic Jeff Q. a Brunt Colby C., „Cornered: An Approach to School Bullying and Cyberbullying, and Forensic Implications“, Forensic Psychiatry, An Issue of Child and Adolescent Psychiatric clinic of North America 20, č. 3 (červenec 2011): 460-461.
Brailsford, Henry Noel. The russian worker’s republic. New York: Harper & Brothers, 1921.
Carson, Mina. Settlement Folk: Social Thought and the Americal Settlement Movement, 1885-1930. Chicago: University of Chicag Press, 1990.
Dewey, John Impressions of Soviet Russia and the revolutionary world: Mexico – China – Turkey. New York: New republic, Inc. 1929.
Dněprova, E. D. Očerki istorii školy i pedagogičeskoj mysli narodov SSSR. Koněc XIX.- načala XX věka. Moskva: 1991.
Edmunds, Francis. An introduction to Steiner Education: The Waldorf School. Londýn: Rudolf Steiner Press, 2004.
Figes, Orlando. Lidská tragédie: ruská revoluce 1891-1924. Praha, Plzeň: Beta – Dobrovský, 2000.
Figes, Orlando. Revoluční Rusko 1891-1991. Praha: Beta-Dobrovský, 2019.
Figes, Orlando. Šeptem: Soukromý život ve Stalinově Rusku. Praha: Beta-Dobrovský, 2009.
Filipov, Vladimir Michajlovič. Očerki istorii rossijskogo obrazovanija: K 200-letiju Ministerstva obrazovanija Rossijskoj Federacii, Tom 3. Moskva: MGU, 2002.
Filipov, Vladimir Michajlovič. Očerki istorii rossijskogo obrazovanija: K 200-letiju Ministerstva obrazovanija Rossijskoj Federacii, Tom 2. Moskva: MGU, 2002.
Fink, Eugen. Filozofie Nietscheho. Praha: Oikoymenh, 2011.
Fitzpatrick, Sheila. Education and Social Mobility in the Soviet Union 1921–1934. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Fitzpatrick, Sheila. The Commissariat of Enlightenment: Soviet Organization of Education and the Arts Under Lunacharsky, October 1917–1921. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Fortunatov, Alexander Alexejevič. „Pervye šagi v pedagogičeskoj dejatel’nosti Šackogo“. In S. T. Šackij, 1878-1934, Sbornik statej. Moskva: Učpedgiz, 1935.
Gal, John, Köngeter, Stefan (eds.). The Settlement House Movement Revised: A Transnational History (New York: Policy Press, 2020).
Glucharev, N. N., „K voprosu o dejatel’nosti A. V. Lunačarskogo na dolžnosti predsedatělja učenogo komitěta CIK SSSR (1929–1933)“, Vestnik MGOU. Serija Istorija i političeskie nauki 2, 2011.
Gorkij, Maxim. Detstvo: V ljudjach; Moi universitety. Petrozavodsk: Karelija, 1970.
Great Britain, Board of Education. Special reports on educational subjects. Vol. 23, Education in Russia. London, 1909.
Groys, Boris. Gesamtkunstwerk, Stalin. Rozpolcená kultura v Sovětském svazu. Praha: Akademie výtvarných umění, 2011.
Hoffman, Victoria. Soviet Education and the Building of the New Soviet Man. Eckerd College, 1980.
Holmese, Larry Eugene. The Kremlin and the Schoolhouse: Reforming Education in Soviet Russia. Bloomington: Indiana University Press, 1991.
Howlett, John. Progressive Education: A Critical Introduction. London, New York: Bloomsbury Publishing, 2013.
Ilenkov, Evald Vasilevič. Drama sovetskoj filosofii (Kniga dialog). Moskva: Rossijskaja akademia nauk, 1997.
Kirschenbaum, Lisa. Small Comrades: Revolutionizing Childhood in Soviet Russia, 1917–1932. New York: Routledge, 2001.
Kodžaspirova, G. M. Istorija obrazovanija i pedagogičeskoj mysli: tablicy, schemy, opornye koncpekty. Moskva: 2003.
Komenský, Jan Amos. Didaktika velká. Brno: Nakladatelství Komenium, 1948.
Kramer, Rita. Maria Montessori: a biography. New York: Diversion Books, 2017.
Krupská, Naděžda K. Pedagogičeskije sočiněnija v 6-ti tomach. Moskva: 1978.
Krupská, Naděžda Konstantinovna. Narodnoje obrazovanie i demokratia. Moskva–Leningrad: Gosudarctvennoe izdatel’stvo RSFSR, 1921.
Krupská, Naděžda Konstantinovna. Pedagogičeskije sočiněnija v 6-ti tomach. Moskva: 1978.
Kuzin, N. P. O pedagogičeskom nasledii S. T. Šackogo, Moskva: 1980.
Kuzmičeva, Anna Michailovna. Pervaja škola Obninska: stranicy istorii. Obninsk, 2003.
Kuzněcov Maxim Sergejevič, „A. V. Lunačarskij o vospitanii novogo čeloveka“, Izvestija Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogičeskogo universiteta (červen 2020): 10–13.
Laqueur,Walter. The political Psychology of Appeasement: Finlandinization and Other Unpopular Essays. New York: Routledge, 2017.
Levine, Philippa. Eugenics: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2017.
Locke, John. Esej o lidském rozumu. Praha: Svoboda, 1984.
Lunačarský Anatolij Vasilevič, Osnovnyje principy jedinoj školy“, Narodnoje obrazovanie, č. 10 (1999): 40-47.
Lunačarský, Anatolij Vasilevič. „Osnovnyje zadači sovětskoj vlasti v oblasti iskusstva“. In A. V. Lunačarskij: neizdannye materiály, ed. N. A. Trifonov. Moskva: Nauka, 1970.
Lunačarský, Anatolij Vasilevič. Čemu služit teatr. Moskva: Mosk. teatr. izd-vo, 1925.
Makarenko, Anton Semenovič. Pedagogická poéma. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
Mardachajev, L. V. Mir detstva v pedagogičeskom nasledii S. T. Šackogo. Moskva, 2004.
Mosse, George Lachmann. The Nationalization of the Masses: Political Symbolism and Mass Movements in Germany, from the Napoleonic Wars Through the Third Reich. New York: Fertig, 1975.
Nearing, Scott. Education in Soviet Russia. Michigan: Social Science Institute, 1959.
Nikolskaja Alexandra Alexejevna, Vozrastnaja i pedagogičeskaja psichologija v dorevoljucionnoj Rossii. Dubna: Feniks, 2013.
Partlett, William. Building Soviet Citizens with American Tools. Saarbrücken: LAMBERT Academic Publishing, 2011.
Partlett, William. „The Cultural Revolution in the Village School: S. T. Shatskii’s Kaluga School Complex, 1919-1932“, Journal of the Oxford University History Society, č. 3, 2005.
Patzelt, Werner J. „Reality Construction under totalitarism, an ethnomethological eleboration of Martin Drathś concept of totalitarism“. In The totalitarian paradigm after end of Communism: Towards a Theoretical Reassessment, ed. Achim Siegel. Amsterdam-Atlanta, GA: Rodopi, 1998.
Pipes, Richard. Russia under the Bolshevik regime. London: Penguin books, 1974.
Plochova, M. G., Fradkin, F. A. Učenik Lesgafta, učitěl´ S. T. Šackogo i A. V. Čajanova. Moskva: Pedagogika, 1996.
Pullmann, Michal, „Sociální dějiny a totalitněhistorické vyprávění“, Soudobé dějiny 15(3) (2008), 703-717.
Read, Christopher. Culture and power in revolutionary Russia: the intelligentsia and the transition from tsarism to communism. New York: Macmillan, 1990.
Reed, John. Ten days that shocked the world. New York: Boni & Liveright, 1922.
Reiman, Michal. O komunistickém totalitarismu a o tom, co s ním souvisí. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000.
Rosen, David M. Child Soldiers: A Reference Handbook. Oxford: ABC-CLIO, 2012.
Rousseau, Jean-Jacques. Emil, čili o vychování, 1. díl. Praha: Dědictví Komenského, 1910.
Sabine Collmer, „Child Soldiers – An Integral Element in New, Irregular Wars?“, Connections 3, č. 3 (září 2004): 1-12.
Semčenko, Anatolij Vasilevič. Socialno-pedagogičeskie vzgljady S. T. Šackogo. Tambov 2002).
Singule, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho následovníci. Praha, 1990.
Skatkin, Michail Nikolajevič, „Vydajuščijsa pedagog-obščectvenik (S. T. Šackij)“, Učitělskaja gazeta (14. listopadu 1958).
Soysal Yasemin Nuhoglu a Strang David, „Construction of the First Mass Education Systems in Nineteenth-Century Europe“, Sociology of Education 62 (1989).
Šacký, Stanislav Teofilovič. Bodraja žizň: iz opyta dětskoj trudovoj kolonii. Moskva: Gramotej, 1915.
Šacký, Stanislav Teofilovič. Izbrannie pedagogičeskie sočinenija. Moskva: Učpedgiz, 1958.
Šacký, Stanislav Teofilovič. „Metodičeskije iskanija“. In Laboratorija dětstva: Izbrannyje pedagogičeskije sočiněnija. Obninsk: Grani uspěcha, 2017.
Šacký, Stanislav Teofilovič. „O racionalizacii zanjatij v škole“. In Laboratorija dětstva: Izbrannyje pedagogičeskije sočiněnija. Obninsk: Grani uspěcha, 2017.
Šacký, Stanislav Teofilovič. „O tom kak my učili i kak sledujet učiť…“. In Laboratorija dětstva: Izbrannyje pedagogičeskije sočiněnija. Obninsk: Grani uspěcha, 2017.
Šacký, Stanislav Teofilovič. Gody iskanij. Moskva: Učpedgiz, 1935.
Šacký, Stanislav Teofilovič. Na puti k trudovoj škole: pedagogičeskije sočiněnija, Tom 2. Moskva, 1964.
Šacký, Stanislav Teofilovič. Pedagogičeskie sočiněnija v četyrech tomach, Tom 1. Moskva: Prosvešenije, 1962.
Šacký, Stanislav Teofilovič. Pedagogičeskie sočiněnija v četyrech tomach, Tom 4 (Moskva: Prosvešenije, 1965).
Šacký, Stanislav Teofilovič. Pedagogičeskie sočiněnija v četyrech tomach, Tom 2. Moskva: Prosvešenije, 1964.
Tolstoj, Lev Nikolajevič. Pedagogičeskije sočiněnija. Tom 2. Moskva, 1989.
Tomiak, J. J. World Education Series: The Soviet Union. Hamden, Conn.: Archon Books, 1972.
Trockij, Lev Davidovič. Literatura i revoljucia. Moskva: Glavpolitprosvet, 1924.
Vtoroj sjezd RSDRP: Protokoly. Moskva, 1959.
Warnick, Bryan R. Understanding Student Rights in Schools: Speech, Religion, and Privacy in Education. New York: Teachers College, 2013.
Wilson Lucy D. W. New Schools of Russia. New York: Vanguard Press, 1927.
Woody, Thomas. New Minds: New Men: The Emergence of the Soviet Citizen. New York: Macmillan, 1932.
Zajda, Joseph I. Education in the USSR: International Studies in Education and Social Change. Oxford: Pergamon Press, 1980.
Zolotarev, Sergej Alexejevič, Šacký, Stanislav Teofilovič. Trudovaja škola. Moskva: tip. K. L. Men’šova, 1918.
Předběžná náplň práce
Cílem disertační práce je analýza raného období transformace sovětského vzdělávacího systému, které lze datovat do dvacátých let. Nejdříve jsou představeny výchozí podmínky pro realizaci reformy sovětského vzdělávání. Většina práce je věnována analýze aplikace probíhajících reforem v praxi na příkladu jedné konkrétní školy, která působila na území dnešní Kalužské oblasti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the dissertation is to analyse the early period of the transformation of Soviet education, which can be dated in the twenties. In its first part, the thesis presents the starting points of the Soviet regime for the reform of Soviet education. The main part of the thesis is devoted to the analysis of the application of ongoing reform in practise shown on the case of particular school, which operated in the territory of today’s Kaluga district.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK