Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Potřebujeme více informací? Využití více médií současně
Název práce v češtině: Potřebujeme více informací? Využití více médií současně
Název v anglickém jazyce: Do we need more information? Using of multiple media at the same time
Klíčová slova: Sledování více médií současně, užívání médií, druhá obrazovka, mladé publikum, elektronická média, televize, internet, rozhlas, dotazníkové šetření, polostrukturovaný rozhovor.
Klíčová slova anglicky: Simultaneous media use, media usage, second screen, young audience, electronic media, television, internet, radio, survey, semi-structured interview.
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Martin Groman, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.07.2014
Datum zadání: 14.07.2014
Datum a čas obhajoby: 02.02.2016 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar
Datum odevzdání elektronické podoby:21.12.2015
Datum proběhlé obhajoby: 02.02.2016
Oponenti: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BEDNAŘÍK, Petr; JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2011. 448 s.
ISBN 978-80-247-3028-8.

BYSTŘICKÝ, Jiří a kolektiv. Média, komunikace a kultura. Vyd. 1. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. 94 s. ISBN 978-80-7380-117-5.

CAMERON, Jaclyn; GEIDNER, Nick. Something Old, Something New, Something Borrowed From Something Blue: Expriments od Dual Viewing TV and Twitter.
Journal of Broadcasting & Electronic Media, září 2014, roč. 58, č. 3, s. 400–419.
ISSN 0883-8151.

ČERMÁK, Miloš a kol. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace
a internetizace žurnalistiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009. 185 s.
ISBN 978-80-246-1684-1.

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost? Vyd. 3. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2000. 374 s. ISBN 80-246-0139-7.

FROMM, Jeff. Marketing to Millennials: Reach the Largest and Most Influential Generation of Consumers Ever. Vyd. 1. New York: Amacom, 2013. 202 s.
ISBN 978-0-8144-3322-5.

GIUFFRE, Liz. The coming of the second screen. Metro, zima 2012, č. 173, s. 142. ISSN 0312-2654.

HASSOUN, Dan. Tracing Attentions: Toward an Analysis of Simultaneous Media Use. Telelevision & New Media, květen 2014, roč. 15, č. 4, s. 271–288. ISSN 1527-4764.

HARTL, Pavel. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha: Jiří Budka, 1993. 297 s.
ISBN 80-901549-0-5.

HARTL, Pavel; HARTLOVÁ, Helena. Velký psychologický slovník. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 797 s. ISBN 978-80-7367-686-5.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.

JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 416 s. ISBN 978-80-7367-466-3.

JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost: Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 208 s. ISBN 80-7178-697-7.

JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost: Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 208 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

LIVINGSTONE, Sonia; LIEVROUW, Leah A. Handbook of New Media. Londýn,
Thousand Oaks, 2002. 547 s. ISBN 0-7619-6510-6.

LIVINGSTONE, Sonia. New Media, New Audiences? New Media Society, duben 1999, roč. 1, č. 1, s. 59–66. ISSN 1461-4448.

LIVINGSTONE, Sonia. The Challenge of Changing Audiences: Or, What is the Audience Researcher to Do in the Age of the Internet? European Journal of
Communication, březen 2004, roč. 19, č. 1, s. 75–86. ISSN 0267-3231.

MCCLELLAND, Stephen. Social network and the second screen. Intermedia, červenec 2012, roč. 40, č. 3, s. 16–21. ISSN 0309-118X.

MCCOMBS, Maxwell. Setting the agenda Vyd. 2. Cambridge: Polity Press, 2004.
208 s. ISBN 978-0-7456-6110-0.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: Extenze člověka. Vyd. 2. Praha: Mladá fronta, 2011. 400 s. ISBN 978-80-204-2409-9.

MCQAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002.
448 s. ISBN 80-7178-714-0.

NÄSI, Matti; RÄSÄNEN, Pekka. Changing Media Preferences? Nordicom Review, listopad 2013, roč. 34, č. 2, s. 77–92. ISSN 1403-1108.

PHALLEN, Patricia; DUCEY, Richard V. Audience Behavior in the Multi-Screen „Video Verse“. The International Journal on Media Management, duben–červen 2012, roč. 14, č. 2, s. 141–156. ISSN 1424-1277.

POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti: Veřejná komunikace ve věku zábavy. Vyd. 2. Praha: Mladá fronta, 2010. 208 s. ISBN 978-80-204-2206-4.

PROTESS, David L.; MCCOMBS, Maxwell. Agenda setting: Reading on Media Public Opinion, and Policymaking. Vyd. 2. New York: Routledge, 2009. 310 s.
ISBN 0-8058-0841-8.

PUNCH, Keith F. Základy kvantitativního šetření. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 152 s. ISBN 978-80-7367-381-9.

REIFOVÁ, Irena a kolektiv. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 328 s. ISBN 80-7178-926-7.

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 544 s. ISBN 978-80-247-3568-9.

SILVERMAN, David. Doing qualitative research. Vyd. 4. Londýn: Sage Publications, 2013. 395 s. ISBN 978-1-4462-6014-2.

SILVERMAN, David. Interpreting qualitative data. Vyd. 3. Londýn: Sage Publications, 2006. 428 s. ISBN 10-1-4129-2244-5.

SLAVÍČKOVÁ, Veronika. Sociologický výzkum televizního chování. Faktory ovlivňující dobu strávenou sledováním televize. Praha, 2011. 110 s. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. Katedra sociologie. Vedoucí práce doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.

STRAUSS, Anselm; CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Vyd 1. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-858-3460-X.

THOMPSON, John B. Média a Modernita. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 219 s. ISBN 80-246-0652-6.

YUAN, Elaine. News Consumption Across Multiple Media Platforms. Information, Communication & Society, říjen 2011, roč. 14, č. 7, s. 998–1016. ISSN 1369-118X.


Internetové zdroje

BBDO; MICROSOFT ADVERTISING; PROXIMITY. Meet the Screens. Slideshare
[online]. 11. 12. 2011 [cit. 24. 8. 2014]. Dostupné z www:
<http://www.slideshare.net/marketingfactsnl/brochure-for-meet-the-screens>.

BERCOVICI, Jeff. Using A Second Screen While Watching TV Is The New Normal. Forbes [online]. 10. 7. 2014. [cit. 24. 8. 2014]. Dostupné z www: <http://www.forbes.com/sites/jeffbercovici/2014/07/10/using-a-second-screen-while-watching-tv-is-now-the-norm/>.

CARAS, Anita. What’s on Their Screens? Microsoft Advertising [online]. 2011
[cit. 25. 10. 2015]. Dostupné z www: <http://bit.ly/1k2BSuy>.

Český statistický úřad [online]. Nedatováno [cit. 4. 1. 2015]. Ediční plán.
Dostupné z www: <http://www.czso.cz/csu/2013edicniplan.nsf/t/33004733FC/$File/970113a.pdf>.

Český statistický úřad [online]. Nedatováno [cit. 4. 1. 2015]. Informační společnost v číslech 2014. Dostupné z www:
<https://www.czso.cz/documents/10180/23180729/info_spol_2014_info.pdf/d56304d1-e61e-48f9-9812-893f628501c5?version=1.0>.

Český statistický úřad [online]. Nedatováno [cit. 4. 1. 2015]. Dostupné z www:
<http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/c5cfebca9de6e905c125723a004180a6/56a5357ca4754b04c12577430041e48f/$FILE/2014_sru_b1.pdf>.

GOOGLE; STERLING BRANDS; IPSOS: The New Multi-screen World. Google.
[online]. 2012 [cit. 25. 10. 2015]. Dostupné z www:
<http://www.google.co.uk/think/research-studies/the-new-multi-screen-world study.html>.

MALEČKOVÁ, Romana. Český statistický úřad [online]. 2. 12. 2014 [cit. 4. 1. 2015]. Dostupné z www:
<http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/prezentace_z_tk_cesi_a_internet_v_roce_2014/$File/csu_tk_internet_prezentace_20141202.pdf>.

MATURA, Jan. Češi patří k největším světovým čumilům do displejů. Denně sedm hodin. Idnes [online]. 29. 5. 2014 [cit. 4. 1. 2015]. Dostupné z www:
<http://mobil.idnes.cz/statistika-sledovani-elektronickych-zarizeni-fl1-/mob_tech.aspx?c=A140529_170900_mob_tech_jm>.

MEC GLOBAL: Mec studie: Jak sledujeme televizi. MecGlobal [online]. 15. 5. 2014. [cit. 28. 10. 2015]. Dostupné z www:
<http://www.mecglobal.cz/aktuality/novinky-za-agentury/jak-sledujeme-televizi/>.

Mediaguru [online]. 20. 11. 2012 [cit. 10. 1. 2015]. Co vše lidé dělají s telefony
u sledování jiných zařízení. Dostupné z www:
<http://www.mediaguru.cz/2012/11/co-vse-lide-delaji-s-telefony-u-sledovani-jinych-medii/#.VLJSW3uoMrW>.

Mediaguru [online]. 11. 2. 2014 [cit. 10. 1. 2015]. Počet tabletů a smartphonů se má do roku 2015 zdvojnásobit. Dostupné z www:
<http://www.mediaguru.cz/aktuality/pocet-tabletu-a-smartphonu-se-ma-do-r-2015-zdvojnasobit/#.VLGTSHuoMrU>.

Mediaguru [online]. 5. 3. 2014 [cit. 24. 8. 2014]. Sledování více obrazovek se stává normou. Dostupné z www: <http://www.mediaguru.cz/2014/03/sledovani-vice-obrazovek-se-stava-normou/#.U_SfeEg1_m>.

Mediaguru [online]. 17. 4. 2014 [cit. 11. 1. 2015]. Výzkum: Nejužívanější obrazovkou v ČR je laptop. Dostupné z www: <http://www.mediaguru.cz/2014/04/vyzkum-v-cr-je-nejuzivanejsi-obrazovkou-laptop/#.VKKIQv8ABdx>.

Mediaguru [online]. 8. 8. 2014 [cit. 24. 8. 2014]. Počet tabletů se v Česku za rok zdvojnásobil na 14 milionů. Dostupné z www:
<http://www.mediaguru.cz/2014/08/pocet-tabletu-se-v-cesku-za-rok-zdvojnasobil-na-14-milionu/#.U_nuRKOIJIk>.

Mediaresearch [online]. Nedatováno [cit. 4. 1. 2015]. Dostupné z www:
<http://www.mediaresearch.cz/wpcontent/uploads/2014/06/M%C4%9Bs%C3%AD%C4%8Dn%C3%AD-zpr%C3%A1va-2014_10.pdf>.

MEDIASCOPE EUROPE: Pan European Presentation Summary. IAB Europe.
[online]. 1. 5. 2012. [cit. 11. 5. 2015]. Dostupné z www: <http://www.iabeurope.eu/research-and-papers/mediascope-2012-pan-european-launch-presentation-summary>.

MEDIASCOPE EUROPE: The Connected Life of Digital Natives. IAB Europe.
[online]. Červenec 2013. [cit. 11. 5. 2015]. Dostupné z www:
<http://www.iab.fi/media/tutkimus-matskut/iab-europe_mediascope-europe_connected-life-of-digital-natives_bulletin_july2013.pdf>.

MEDIASCOPE EUROPE; EIAA. Eiaa Media Multi-tasking report. IAB Europe.
[online]. 30. 6. 2009 [cit. 11. 5. 2015]. Dostupné z www:
<http://www.slideshare.net/robertmattar/eiaa-media-multitasking-report?next_slideshow=1>.

MEULEN, Rob van der. Gartner Says Second-Screen Users Will Drive Social TV Activities. Gartner [online]. 20. 3. 2013 [cit. 11. 5. 2015]. Dostupné z www: <http://www.gartner.com/newsroom/id/2378515>.

MICROSOFT ADVERTISING: Meet Europe’s media multi-taskers. Microsoft Advertising [online]. 2009 [cit. 11. 5. 2015].
Dostupné z www: <http://bit.ly/1O0QCHE>.

MICROSOFT ADVERTISING. What’s on their Screens. What is on their minds. Microsoft Advertising [online]. 2010 [cit. 11. 5. 2015].
Dostupné z www: <http://bit.ly/1mkoaER>.

MILLWORD BROWN: Digital and Media Predictions 2014. Millwordbrown [online]. 2013 [cit. 4. 1. 2015]. Dostupné z www: <http://www.millwardbrown.com/digitalpredictions/2013/index.html#article-2-content>.

OFCOM: The Communication Market Report. Ofcom [online]. 7. 8. 2014
[cit. 11. 5. 2015]. Dostupné z www: <http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-research/market-data/communications-market-reports/>.

RYŠAVÁ, Iveta. Novinky, kterými Facebook propojí fanoušky s televizí. Newsfeed.
[online]. 2. 12. 2015 [cit. 6. 12. 2015]. Dostupné z www:
<http://newsfeed.cz/novinky-kterymi-facebook-propoji-fanousky-s-televizi/>.

Sdružení pro internetový rozvoj [online]. Červen 2012 [cit. 24. 8. 2014]. Lidé jsou online při sledování televize a poslechu rádia. Dostupné z www: < http://www.spir.cz/iab-publikuje-dalsi-informace-z-pruzkumu-mediascope-tentokrat-o-medialnim-chovani-mlade-generace>.

Sdružení pro internetový rozvoj [online]. Nedatováno [cit. 24. 8. 2014].
Dostupné z www: <http://www.spir.cz/iab-publikuje-dalsi-informace-z-pruzkumu-mediascope-tentokrat-o-medialnim-chovani-mlade-generace>.

Sdružení pro internetový rozvoj [online]. Srpen 2014. [cit. 11. 1. 2015].
Dostupné z www: <http://www.spir.cz/sites/default/files/spir_report_2014-08.pdf>.

Stemmark [online]. 6. 11. 2014 [cit. 4. 1. 2015]. Radioprojekt 3. čtvrtletí 2014. Dostupné z www: <http://www.stemmark.cz/radioprojekt-3-ctvrtleti-2014/>.

Předběžná náplň práce
Hlavním cílem mé magisterské diplomové práce je představení konkrétních dat o využití více médií současně na zvoleném vzorku. Ve své práci se zaměřím na následující média: televize, rádio a internet. Tisk bude z výzkumu vynechán, protože existuje předpoklad, že se může jednat o jinou skupinu lidí než tu, která primárně používá elektronická média. Bylo by tedy zapotřebí pro tuto skupinu zvolit jiný způsob šíření dotazníku.
V teoretické části nejprve definuji a vymezím pojem médium. Dále se budu věnovat koncepci aktivního a interaktivního publika. K němuž také nastíním teorii užití a uspokojení, která odkazuje na motivaci publika k užívání médií. V rámci práce bude provedena rešerše českých a zahraničních výzkumů a studií (za posledních deset let) zabývajících se užíváním médií. Z těch bude následně provedena analýza, která bude sledovat, zda a od kdy se v těchto výzkumech pracuje s možností využití více médií zároveň. Výsledky získané z těchto studií a výzkumů budou použity jako výchozí materiál pro vlastní výzkum. Ten bude kombinovat kvantitativní a kvalitativní metody. V první části výzkumu (kvantitativní šetření) se zaměřím na zjišťování, kolik lidí využívá více médií zároveň, a o jaké kombinace se nejčastěji jedná. Následně pomocí kvalitativního výzkumu budu zkoumat, jaká je motivace uživatelů pro využívání více médií najednou. Na tomto místě bych ráda uvedla možné hypotézy:
1 Uživatel se nechce spoléhat pouze na informace, které mu jsou předloženy a chce si sám vyhledat další
2 Uživatele zaujme nějaké klíčové slovo, které podnítí jeho zájem o danou věc
3 Sledování jednoho média je pro uživatele nedostačují z hlediska využití času; již ví co od něj může očekávat a chce svůj volný čas maximálně využít
4 Uživatel jedno z více médií bere jen jako kulisu
Kvalitativní výzkum by se dále měl zaměřit na zjištění, zda klesá pozornost uživatele směrem k jednomu médiu na úkor sledování druhého.
Cílovou skupinou budou mladí recipienti ve věku 18 až 35 let, u nichž je předpoklad, že více inklinují k používání více médií zároveň, což může být dáno i tím, že vlastní elektronická zařízení, která jim toto umožňují.


Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main aim of the diploma thesis is the introduction of basic data about using of multiple media at the same time. This work will focus on the following media such as television, radio and the internet. The print would not be included, because there is an assumption that it may be a different group of people than the one that primarily use electronic media. It would be necessary to use different distribution of survey to this group of people.
In the theoretical part, I firstly define a concept of medium. Furthermore, I will introduce the conception of active and interactive audience and related Uses and gratification theory, which refers to audience motivation. I will gather Czech and foreign researches and studies (for the last ten years) that are concerned with the media usage. Subsequently, these studies would be analyzed to find out, whether these researches work with the topic of using multiple media at the same time. The results of this analysis would be used as a starting point for my own research, which would combine a quantitative and qualitative approach.
In the first part of my research (quantitative approach) I will focus on findings, how many people use multiple media at the same time, and which combination are the most frequent. Subsequently via qualitative approach I will examine the motivation for using of multiple media at the same time. I present possible hypothesis:
1 User does not want to rely only on presented information and wants to find another one.
2 User is interested in some key word.
3 Using of only one medium is not sufficient for spending user´s free time. The medium is predictable and the user wants to fulfil his time.
4 One of the medium is used only as a background.
The qualitative research will also focus on findings, whether the user´s attention decrease or not.
I decided to focus on the young audience aged 18–35 years because youngsters are described as more inclined to using of multiple media at the same time and also have access to the devices that make such activity possible.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK