Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
“Acts of Resistance”: Productions by Belarus Free Theatre from 2005 to 2015 as an Alternative Articulation of Belarusian National Identity
Název práce v češtině: „Odbojné hry“: Tvorba Běloruského Svobodného divadla od roku 2005 do roku 2015 jako alternativní artikulace běloruské národní identity
Název v anglickém jazyce: “Acts of Resistance”: Productions by Belarus Free Theatre from 2005 to 2015 as an Alternative Articulation of Belarusian National Identity
Klíčová slova: Bělorusko, identita, nacionalismus, alternativní kultura, divadlo verbatim, národní symboly, jazyková otázka, běloruský, Lukašenka
Klíčová slova anglicky: Belarus, identity, nationalism, alternative culture, verbatim theatre, language issue, Belarusian, Lukashenka
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.06.2014
Datum zadání: 04.06.2014
Datum a čas obhajoby: 21.06.2016 00:00
Místo konání obhajoby: IMS FSV Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2016
Oponenti: PhDr. Bohdan Zilynskyj, Dr., Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Akudovich, Valiantsin, Kod adsutnasci. Minsk: Logvinau, 2007.
Akudovich, Valiantsin. “Suchasnaia belaruskaia filazofia: historia Paustavannia.” In Antalogia suchasnaha belaruskaha myslennia, edited by Valiantsin Akudovich and Ales Antsipienka, 10-20. St Petersburg: Nevskii Prostor, 2003.
Alan, Josef. “Alternativní kultura jako sociologické téma.” In Alternativní kultura: Příběh české společnosti 1945-1989, edited by Josef Alan, 9-59. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001.
Aliaksandr Pershai: “Minor Nation: The Alternative Modes of Belarusian Nationalism”, East European Politics and Societies 24, No. 3 (Summer 2010): 379-398.
Ancipienka, Aleš, Valancin Akudovič (eds.), Neznámé Bělorusko. Praha, Dokořán, 2005.
Anthony Smith, Myths and Memories of the Nation (Oxford: Oxford University Press, 1999), 19.
Arcimovich, Tania. “Hatka: Znaistsi svoi insaid,” pARTisan 26 (2014): 30-40, partisanmag.by. Accessed January 1, 2016.
Artsimovich, Tania. “’Kryly Khalopa’: Khutchei, dyskamfortnae mastatstva,” pARTisan 26 (2014): 10-20, partisanmag.by. Accessed January 1, 2016.
Åslund, Anders. How Capitalism Was Build: The Transformation of Central and Eastern Europe, Russia, and Central Asia. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Babkau, Ihar. „Etyka pamezzia, transkulturalism iak Belaruski dosved.” In Antalogia suchasnaga belaruskaga myslennia, edited by Valiantsin Akudovich and Ales Antsipienka, 64-77. St. Petersburg: Nevskii Prostor, 2003.
Balmaceda, Margarita M., James I. Clem and Lisbeth L. Tarlow. Independent Belarus: Domestic Determinants, Regional Dynamics, and Implications for the West, Harvard: Harvard University Press, 2002
Beck, Dennis C., “Gray Zone Theatre Dissidence: Rethinking Revolution through the Enactment of Civil Society.” Journal of Dramatic Theory and Criticism 23, No. 2 (2009), 89-109.
Bekus, Nelly. “Hybrid” Linguistic Identity of Post-Soviet Belarus”, Journal on Ethnopolitics and Minority Issues in Europe 13, No. 4 (2014), 26-51.
Bekus, Nelly. Struggle over Identity: The Official and the Alternative "Belarusianness." Budapest - New York: Central European University Press, 2010.
Bogdankievich, Stanislau. “Belaruskaia natsionalnaia idea,” Adkrytaie gramadstva 6, No. 1 (1999), http://data.minsk.by/opensociety/1.99/2.html. Accessed January 1, 2016.
Bogdankievich, Stanislau. “Belaruskaia natsionalnaia idea”, Andrytaie gramadstva 6, No. 1 (1999), http://data.minsk.by/opensociety/1.99/2.html. Accessed January 1 2016.
Buhr, Rene L., Steven M. Hofmann. „Language as a Determinant of National Identity: the Unusual Case of Belarus.” Language in Different Contexts 4, No.2 (2011), 60-72.
Buhr, Renee L., Victor Shadurski and Steven Hoffman. “Belarus: an emerging civic nation?” Nationalities Papers 39, No. 3 (2011), 425-440.
Calhoun, Craig. Nationalism. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.
Cull, Nicolas J., Black Watch: Theatre as Cultural Diplomacy, Los Angeles: California State University, 2007.
Derek Paget, “’Verbatim Theatre’: Oral History and Documentary Techniques”, New Theatre Quaterly 3 No.12 (1987), 317-336.
Dynko, Andrei. “Sacrificial Therapy.” Index on Censorship 2 (2006), 10-16.
Elkin, Sergei. “Běloruské Svobodné divadlo: život na pozadí politiky,” Rozrazil 39/40 (2011), 64-69.
Elphick, Kathleen (2014): “The Belarus Free Theatre: Performing Resistance and Democracy”, 452ºF: Electronic journal of theory of literature and comparative literature 10, 111-127. <http://www.452f.com/. Accessed January 1, 2016.
Farrington, Julia. 2014. “Action drama: Belarus Free Theatre prepares for its 10th birthday.” Index on Censorship 43 (3), 128-131.
Feduta, Aleksandr. Lukashenko: politicheskaia biografia. Moskva: Referendum, 2005.
Fischer-Lichte, Erika. Theatre, sacrifice, ritual: exploring forms of political theatre. London: Routledge, 2005.
Gapova, Elena. “On Nation, Gender, and Class Formation in Belarus and Elsewhere in the Post-Soviet World,” Nationalities Papers 30, No. 4 (2002), 639–662.
Gellner, Arnošt. Národy and nacionalismus. Praha: Josef Hříbal, 1993.
Hammond, Will and Dan Steward. Verbatim: Contemporary Documentary Theatre. London: Oberon Books, 2008.
Heddon, Deidre. Autobiography and Performance (Houndmills: Palgrave Macmillan, 2008.)
Hlaváček, Petr, and Jan Holzer. „Lukašenkovo Bělorusko. Případová studie nedemokratického režimu.“ Středoevropské politické studie 7, No. 4 (2005): 409-427. www.ceeol.com. Accessed May 1, 2010.
Hroch, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody: příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů. Praha: SLON, 2011.
Ioffe, Grigory. “Understanding Belarus: Belarusian Identity.” Europe-Asia Studies 56, No. 1 (2004), 85-118.
Ioffe, Grigory. “Understanding Belarus: Questions of Language.” Europe-Asia Studies 55, No. 7 (2003), 1009-1047.
Ioffe, Grigory. Understanding Belarus and How Western foreign Policy Misses the Mark. Lanham: Rowman & Littlefield, 2008.
Just, Vladimír, and František Knopp. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech. Praha: Academia, 2010.
Just, Vladimír. „Divadlo – pokus o vymezení: Prolegomena ke každé příští historii alternativního divadla, která se bude chtít stat vědou,” in Alternativní kultura: Příběh české společnosti 1945-1989, edited by Josef Alan, 443-473. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001.
Kathleen J. Mihalisko, „Belarus: Retreat to Authoritarianism“. In Democratic changes and authoritarian reactions in Russia, Ukraine, Belarus, and Moldova, edited by Karen Dawisha and Bruce Parrot, 223-281. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
Kavalenia, Aliaksandr A. et al. Historia belaruskai dzyarzhaunasci u kanci XVIII - pachatku XXI st. u dzviuch knihach.
Kenney, Padraic. Carnival of Revolution: Central Europe. Princeton: Princeton University Press, 2003.
Khomenko, Natalia. “Shakespeare’s Shadow: The Belarus Free Theatre’s King Lear at the Globe Theatre.” The MIT Global Shakespeare’s Video & Performance Archive. August 17, 2005. http://globalshakespeares.mit.edu/blog/2015/08/17/shakespeares-shadow-the-belarus-free-theatres-king-lear-at-the-globe-theatre/, accessed January 1.
Korosteleva, Elena A., Colin W. Lawson and Rosalind J. Marsh. “Introduction. Paradoxes of Democratisation in Post-Communist Belarus.” In Contemporary Belarus. Between Democracy and Dictatorship, edited by Elena A. Korosteleva, Colin W. Lawson, and Rosalind J. Marsh, 112-24. London and New York: RoutledgeCurzon, 2003.
Leshchenko, Natalia. “The National Ideology and the Basis of the Lukashenka Regime in Belarus.” Europe-Asia Studies 60, No. 8 (2008), 1419–1433.
Linz, Juan J.. Totalitarian and authoritarian regimes. Boulder, USA: Lynne Rienner Publishers, 2000.
Manaev, Oleg. “Media in Post-Soviet Belarus: Between Democratization and Reinforcing Authoritarianism”. Demokratizatsiya 22, No. 2 (2014), 207-229.
Margery MacMahon, „Alexander Lukshenko, President, Republic of Belarus,“ Journal of Communist Studies and Transition Politics 13, no. 4 (1997): 129-136.
Margot B. Morgan, “The Decline of Political Theatre in 20th Century Europe: Shaw, Brecht, Sartre, and Ionesco Compared.“ Ph.D. diss., State University of New Jersey, 2008.
Mark Jenkins. “Magical, Courageous, Provocative and Probing.” In 2011 Prince Claus Awards, Amsterdam: Prince Claus Fund (2011), 50-51.
Marples David R.. Belarus. From Soviet Rule to Nuclear Catastrophe. London: Palgrave Macmillan, 1996.
Marples, David R.. Belarus: A Denationalized Nation. Amsterdam: Harwood Academic Publishers, 1999.
Paul Brown (ed.), Verbatim: Staging Memory and Community. Strawberry Hills: Currency Press, 2010.
Rogers Brubaker. Nationalism Reframed: Nationhood and the National Question in the New Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
Ryszard Radzik. Kim są Bialorusini?. Toruń: Marszałek, 2003.
Shevcov, Yuri. Objedinennaya naciya: fenomen Belarusi. Moskva: Evropa, 2005.
Shuskevich, Stanislau. Neokommunism v Belarusi. Smolensk. Skif, 2002.
Silitski, Vitali. “Explaining Post-Communist Authoritarianism in Belarus.” In Contemporary Belarus. Between Democracy and Dictatorship, edited by Elena A. Korosteleva, Colin W. Lawson, and Rosalind J. Marsh, 112-24. London and New York: RoutledgeCurzon, 2003.
Silitski, Vitali. „Preempting Democracy: The Case of Belarus,“ Journal of Democracy 16, No. 4 (2005): 83-97, www.ceeol.com. Accessed May 1, 2010.
Smith, Anthony D. "Gastronomy or geology? The role of nationalism in the reconstruction of nations." Nations and Nationalism 1, No. 1 (1994): 3-23, 19.
Smith, Anthony D. National Identity. Harmondsworth: Penguin Books, 1991.
Steven Eke and Taras Kuzio, „Sultanism in Eastern Europe: The Socio-Political Roots of Authoritarian Populism in Belarus,“ Europe-Asia Studies 52, No 3. (2000), 535-537.
Valer Bulhakau and Agnieszka Komorowska (eds.), Belarus: Neither Europe, nor Russia: Opinions of Belarusian Elites. Warsaw, Batory Foundation, 2006.
Viktor Chernov. „Nishtscheta ideologii ili ideologiia nishtsety,” Filamaty 3, No. 6 (2003), 30-57. http://data.minsk.by/opensociety, accessed January 1, 2016.
Volakhava, Liudmila. “Aktuální alternativní koncepce běloruské identity.” Politologická Revue 1 (2013): 106-132.
Waters, Steve. “Political Playwriting: The Art of Thinking in Public.” Topoi 30 (2011), 137–144.
Yulia Cherniavskaia, “Pět paradoxů národního uvědomění Bělorusů,” Rozrazil 39 (2011): 26-31
Zaiontz, Keren. “The Right to the Theatre: The Belarus Free Theatre’s King Lear,” in Shakespeare beyond English: Global Experiment, edited by Susan Bennett and Christie Carson, 195-207. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
Zaprudnik, Jan. “Belarus in Search of National Identity Between 1986 and 2000.” In Contemporary Belarus. Between Democracy and Dictatorship, edited by Elena A. Korosteleva, Colin W. Lawson, and Rosalind J. Marsh, 112-24. London and New York: RoutledgeCurzon, 2003.
Zaprudnik, Jan. Belarus at a Crossroads in History. Boulder: Westview Press, 1993.
Žantovská, Ester. “The Limits of the Representation of Authenticity: Documentary Drama and Politics Today.” Litteraria Pragensia 20, No. 39 (2010), 73-91.
Předběžná náplň práce
Cílem práce je přehledně podat současné koncepce národní identity v Bělorusku prostřednictvím jejich kulturních projevů. K tomuto účelu byl vybrán případ Běloruského Svobodného divadla (BFT, česky též jen Svobodné divadlo) jako příklad alternativní kultury v letech 2005-2015. S ohledem na využitou divadelní techniku verbatim je analyzováno pět her, na jejichž základě jsou načrtnuty závěry ohledně alternativní společnosti a jejího vztahu k jazykovým a dalším národním otázkám.
Klíčové otázky jsou tyto: Jaké jsou hlavní konkurenční projekty běloruské (údajně slabé) národní identity? Využívá Svobodné divadlo kulturu, aby prosazovalo určitou vizi v rámci debaty o národní identitě? Jakou jazykovou politiku Svobodné divadlo uplatňuje a o čem to svědčí s ohledem na debatu o národní identitě?
Po nastavení teoretického rámce práce věnuje pozornost pokusům o charakterizování Běloruska pod vládou prezidenta Aljaksandra Lukašenka s uvedením základních faktů o jeho nástupu k moci. Následně je zkoumaná opozice se zvláštním důrazem na otázky národní identity. Prostřednictvím práce nezávislých intelektuálů jsou představeny trendy diskurzu v alternativní společnosti. Svobodné divadlo až poté, aby mohla být zhodnocena jeho role uvnitř debaty o národní identitě.
Zároveň lze výzkum považovat za obecnější úvod do otázky role alternativní kultury pro formulaci národních myšlenek, což se nemusí týkat výhradně Běloruska. Proto je značná část textu věnována teoriím nacionalismu a jejich interpretacím.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The study aims to make sense of contemporary conceptions of national identity in Belarus via their cultural manifestations. For that purpose, the case of Belarus Free Theatre (BFT) has been chosen as an example of alternative culture in 2005-2015. Five plays are analysed with respect to the employed verbatim technique, and conclusions concerning the alternative society and its relation to language and other national issues are drawn.
Key questions are: What are the major competing projects regarding the (supposedly weak) Belarusian national identity? Does Belarus Free Theatre use culture to promote a certain vision within the national identity debate? What language policy does Belarus Free Theatre employ and what does it say about the national development?
After setting theoretical background, the study follows attempts to characterise Belarus under the rule of president Aliaksandr Lukashenka, offering basic facts about how he came to power. Then, the opposition is elaborated on, dealing specifically with the national identity issues. Through work of independent intellectuals, discourse trends within the alternative society are exposed. Only then Belarus Free Theatre is deeply observed, so its role within the national identity debate could be assessed.
At the same time, the research is regarded as a general introduction to the question of alternative culture’s role in formulation of national ideas, not uniquely concerning Belarus. Therefore, a substantive amount of text is dedicated to theories of nationalism as well as how they are interpreted.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK