Božské i lidské aneb devoční zobrazení ve 14. století s důrazem na vývoj Piety
Název práce v češtině: | Božské i lidské aneb devoční zobrazení ve 14. století s důrazem na vývoj Piety |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Divine and human or the devotional image in the 14th century focused on the evolution of the Pieta |
Klíčová slova: | Pieta, Panna Marie, Ježíš Kristus, mystika, devoční zobrazení, Andachtsbild |
Klíčová slova anglicky: | Piety, Virgin Mary, Jesus Christ, mysticism, devotional image, Andachtsbild |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.04.2014 |
Datum zadání: | 09.04.2014 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.06.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 17.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2014 |
Oponenti: | doc. PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod
2. Přehled literatury 2.1. Pojem devoční zobrazení (Andachtsbild) a názory na jeho vznik v odborné literatuře 2.2. Téma Piety v odborné literatuře střední Evropy 3. Pieta a její ikonografické typy 3.1. Základní charakteristika ikonografického typu Piety a její možné předstupně v jiných ikonografických námětech 3.2. Vertikální Pieta 3.3. Horizontální Pieta 3.4. Diagonální (krásnoslohá) Pieta 4. Příklady typů Piet nacházejících se na území České republiky 4.1. Pieta z Chebu (vertikální Pieta) 4.2. Pieta od sv. Tomáše v Brně (horizontální Pieta) 4.3. Pieta z kostela sv. Ignáce v Jihlavě (diagonální Pieta 5. Mystika středověku a její možný vliv na formování devočního zobrazení 5.1. Pojem Mystika 5.2. Spiritualita mužských klášterů ve 13. a 14. století 5.3. Ženská mystika ve středověku 6. Závěr 7. Obrazová příloha 8. Seznam vyobrazení 9. Seznam použité literatury |
Seznam odborné literatury |
Alemann ‒ Schwartz 1976 — Monika von Alemann ‒ Schwartz: Crucicifixus dolorosus.
Beitrage zur Polychromie und Ikonographie der rheinischen Gabelkruzifix. Bonn 1976 Bartlová 2004 ― Milena Bartlová: Mistr Týnské kalvárie: český sochař doby husitské. Praha 2004 Bartlová 2007a ― Milena Bartlová (ed.): Pieta z Jihlavy: pieta z farního kostela sv. Jakuba v Jihlavě - nový pohled na staré téma. Jihlava 2007 Bartlová 2007b ― Milena Bartlová (ed.): Die Pieta aus Jihlava/Iglau und die heroischen Vesperbilder des 14. Jahrhunderts. Brno 2007 Bartlová 2012 ― Milena Bartlová: Skutečná přítomnost: středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha 2012 Belting 1981 ― Hans Belting: Das Bild und sein Publikum im Mittelalter. Form und Funktion früher Bildtafeln der Passion. Berlin 1981 Belting 1991 ― Hans Belting: Bild und Kunst. Eine Geschichte des Bildes vor den Zeitalter. München 1991 Blank 1965 ― Walter Blank: Dominikanische Frauenmystik und die Enstenhung des Andachtsbildes um 1300. In: Alemanisches Jahrbuch, 1964-1965 Bynum 1987 ― Walker C. Bynum: Holy feast and holy fast. The Food Religious Significance of Food to Medieval Women. Berkeley 1987 Cibulka 1924 ― Josef Cibulka: Raně křesťanská ikonografie a zobrazování Ukřižovaného. Praha 1924 Dehio 1930 ― Georg Dehio: Geschichte der deutschen kunst 2. Berlin und Leipzig 1930, 115-123 Dobrzeniecki 1969 ― Tadeusz Dobrzeniecki: Średniowieczne źrodła „Piety“. In: Treści dziela Sztuki, Warszawa 1969 FEHLEMANN 1990 — Sabine FEHLEMANN: Christus im Elend: vom Andachtsbild zum realistischen Bilddokument. In: Ikonographia, Anleitung zum Lesen von Bildern. München 1990, 79–96 Francovich 1938 — Géza de Francovich: L´origine e la diffusione del crocifisso gotico doloroso. In: Kunstgeschichtliches Jahrbuch der Bibliotheca Hertziana II, 1938, 145‒261 Frey 1935 — Dagobert Frey: Der Realitätscharakter des Kunstwerkes. In: Festschrift Heinrich Wölflin zum siebzigsten Geburtstage. Dresden 1935, 31-67 Futterer 1930 — Ilse Futterer: Gotische Bildwerke der deutschen Schweiz (1220-1440). Augsburg 1930, 60-83 Gerchow/Marx 2005 ― Jan Gerchow / Petra Marx (ed.): Krone und Schleier: Kunst aus mittelalterlichen Frauenklöstern. Die frühen Klöster und Stife 500-1200. Die Zeit der Orden 1200-1500. München 2005 Grossmann 1970 ― Dieter Grossmann (ed.): Stabat Mater, Maria unter dem Kreuz in der Kunst um 1400. Salzburg 1970 Guardini 1939 ― Romano Guardini: Kultbild und Andachtsbild. Würzburg 1939 Hamburger 1997 — Jeffrey Hamburger: Nuns as Artists, Berkeley. Los Angeles 1997. Hamburger 1998 — Jeffrey Hamburger: The visual and Visionary. Art and Female Spirituality in Late Mediaval Germany. New York 1998 Hoffmann 2006 — Godehard Hoffmann: Das Gabelkreuz in St. Maria im Kapitol zu Koln und das Phanomen der Crucifixi dolorosi in Europa. Worms 2006 Kalina 2001 — Pavel Kalina: Crucifixus dolorosus: zur Forschungslage und zur Begriffsbestimmung, mit einem Exkurs zum spaten Michelangelo. In: Uměni V, 2001, 398-409 Kalina 2006 – Pavel Kalina: Oddanost a bič. Uměni a ritual italskych flagelantskych bratrstev středověku a renesance. In: Aleš Mudra/Michaela Ottová 2006, 445-460 Kalina 2013 — Pavel Kalina: Umění a mystika : od Hildegardy z Bingen k abstraktnímu expresionismu. Praha 2013 Kalinowski 1952 — Lech Kalinowski: Geneza Piety średniowiecniej. In: Praca Komisji Historii Sztuki X, 1952, 153 ‒ 260 Kammel 2000 — Frank M. Kammel: Kunst in Erfurt 1300-1360. In: Studien zu Skulptur und Tafelmalerei, Berlin 2000 KLEIN 1935 — Dorothee KLEIN: Andachtsbild. In: Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte. Bd. 1. Stuttgart 1937, 681–688 Kutal 1937 — Albert Kutal: Pieta z kostela sv. Tomáše v Brně. Brno 1937 Kutal 1962 — Albert Kutal: České gotické sochařství 1350-1450. Praha 1962 Kutal 1963 — Albert Kutal: K problému horizontálních piet, In: Umění XI, 1963, 349 Kutal 1972 — Albert Kutal: České umění gotické. Praha 1972 Kutal 1974 — Albert Kutal: Z novějši literatury o parleřovskem sochařstvi. In: Umění XXII, 1974, 377-425 Kyzourová/Kalina 1996 — Ivana Kyzourová / Pavel Kalina: The Přemyslovsky Crucifix of Jihlava. Stylistic Character and Meaning of a Crucifixus dolorosus. In: Wallraf- Richartz Jahrbuch LVII, 1996, 35-64 Kyzourová 1998 — Ivana Kyzourová (ed.): Přemyslovský krucifix a jeho doba (kat. výst.). Praha 1998 Mathon 1936 — Jaroslav Mathon: Přispěvek ke studiu Piety na Moravě. In: Ročenka narodopisneho a průmysloveho musea města Prostějova a Hane XIII, 1936, 42-54 Myslivec 1948 — Josef Myslivec: Dvě studie z dějin byzantskeho uměni. Praha 1948 Mudra 2012 — Aleš Mudra: Ecce panis angelorum: výtvarné umění pozdního středověku v kontextu eucharistické devoce v Kutné Hoře (kolem 1300-1620). České Budějovice 2006 Mühlberg 1960 — Fried Mühlberg: Uber Bedeutung und Herkunft des gotischen Gabelkruzifixes. In: Wallraf-Richartz Jahrbuch LVII, 1960, 69-86 Opitz 1935 ― Josef Opitz: Katalog výstavy Madona. Církevní malířství a sochařství doby 1350 – 1550. Praha 1935 MUDRA / OTTOVÁ / ROYT / ZÁPALKOVÁ 2012 — Aleš MUDRA /Michaela OTTOVÁ / Jan ROYT / Helena ZÁPALKOVÁ: Victimae Paschali Laudes. Velikonoční liturgie a výtvarné umění středověku. Průvodce výstavou. Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Strahovská obrazárna, Praha 28. 3. – 27. 5. 2012. Olomouc 2012 Opitz 1938 ― Josef Opitz: Nepovšimnutá gotická pieta v ochozu loretánského kostela v Praze na Hradčanech, In. Umění XI, 1938, 349 – 351 OTTOVÁ /HALLA /MUDRA 2009 — Michaela OTTOVÁ / Karel HALLA / Aleš MUDRA: Katalog gotického sochařství na území historického Chebska, in: Umění gotiky na Chebsku. Cheb 2009 Panofsky 1928 ― Erwin Panofsky: Imago Pietatis. Ein Beitrag zur Typengeschichte des Schmerzensmann und der Maria Mediatrix, in: Festschrift für M. Friedländer. Leipzig 1928, 261-308 Passarge 1924 ― Walter Passarge: Das deutsche Vesperbild im Mittelalter. Berlin 1924 Pečírka 1931 ― Jaromír Pečírka: Jihlavské piety, In: Umění: Sborník pro českou výtvarnou práci / Řídil Jan Štenc. Praha 1931 Pinder 1920 ― Wilhelm Pinder: Die Dichterische Wurzel der Pieta. In: Repertorium fur Kunswissenschaft XLII, 1920, 145-163 Pinder 1922 ― Wilhelm Pinder: Die Pieta. Leipzig 1922 PINDER 1924 ― Wilhelm PINDER: Die deutsche Plastik vom ausgehenden Mittelalter bis zum Ende der Renaissance. In: A.E. Brinckmann (ed.): Handbuch der Kunstwissenschaft, Wildpark-Postdam 1924 Poche 1983 ― Emanuel Poche (ed.): Praha středověká. Praha 1983 Ringbom ― Sixten Ringbom: Icon to Narrative. The Rise of Dramatic Close-up in Fifteenth-century Devotional Painting. Doornspijk 1984 Royt 1999 — Jan Royt: Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. Praha 1999 Royt 2002 ― Jan Royt: Středověké malířství v Čechách. Praha, 2002 Royt 2006 ― Jan Royt: Slovník biblické ikonografie. Praha 2006 Royt 2008a ― Jan Royt: Dominikáni a výtvarné umění ve středověku. Martin Bedřich/Benedikt Mohelník OP/Tomáš Petráček/Norbert Schmidt (ed.). Praha 2008, 355-370 Royt 2008b ― Jan Royt: Devoční zobrazení ve středověku. Ivana Čornejová/Hedvika Kuchařová/Kateřina Valentová (ed.). Praha 2008, 447-456 Royt 2010 ― Jan Royt: Kristus v křesťanské ikonografii. České Budějovice 2010 ROYT 2011 — Jan ROYT: Devoční zobrazení ve středověku a zbožnost. In: ZÁPALKOVÁ 2011, 11–13 Royt 2013 ― Jan Royt: Mistr Třeboňského oltáře. Praha 2013 Seidel 2012 — Max Seidel: Der Isenheimer altar von Mathis Grünewald. München 2012 Schmidt 1970 — Gerhard Schmidt: Vesperbilder um 1400 und der „Meister der Schonen Madonnen“. In: Osterreichische Zeitschrift zur Kunst und Denkmalpflege XXXI, 1977, č. 3/4, 95-114 Stechow 1923 — Wolfgang Stechow: Andachtsbilder gotischer plastik. Berlin 1923 Swarzenski 1934 — Hans Swarzenski: Quellen zum deutschen Andachtsbild mit 9 Abbildungen. In: Wilhelm Wätzold/Ernst Gall (ed.): Zeitschrift für Kunstgeschichte, Bd. 3. 1934, 141-144 Swoboda 1969 – Carl M. Swoboda (ed.): Gotik in Bohmen, Praha 1969 Suckale 1977 ― Robert Suckale: Arma Christi. Überlegungen zur Zeichenhäftigkeit mittelalterlicher Andachtsbilder. In: Städel-Jahrbuch N.F. 6 1977, 177-208 Ševčíková 1974 ― Jana Ševčíková: Chebská gotická plastika. Cheb 1974, 43-44 Vlček/Sommer/Foltýn 1997 ― Pavel Vlček / Petr Sommer / Dušan Foltýn: Encyklopedie českých klášterů. Praha 1997 Žáry 1991 ― Juraj Žáry: Piety historické (slohové), In: Piety Slovenska. Katalog SNG. Bratislava 1991 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá vznikem nových typů výtvarných děl, jejichž úkolem bylo vzbudit v divákovi silnější emocionální zážitek, který ho měl dovést k niternějšímu prožitku nad utrpením Ježíše Krista a Panny Marie. Tyto tzv. devoční zobrazení začly vznikat na přelomu 13. a 14. století v prostředí mendikantských klášterů a řadíme mezi ně typy mystického Ukřižování, Piety nebo těhotné Panny Marie. V této práci je kladen důraz na ikonografický typ Piety. Pieta jakožto truchlící Panna Marie, která drží v náručí mrtvého Ježíše Krista bezprostředně po sejmutí z kříže je aktuálním námětem po celá staletí, neboť vyjadřuje bolest matky nad ztrátou svého jediného syna. Patří tak k nejpůsobivějším motivům výtvarného umění, který lze parafrázovat na strasti obyčejného lidského života. Ve 14. století se námět Piety postupně rozčlenil do tří základních ikonografických typů (vertikální, horizontální a diagonální), nicméně jeho vznik není dodnes vyjasněn. Mimo prací Wilhema Pindera a Lecha Kalinowského nebylo toto téma dosud podrobněji zpracováno. Základním úkolem této práce je vysvětlení terminologie devočního zobrazení i jeho vznik pomocí shrnutí a kritického zhodnocení dosavadní odborné literatury k tomuto tématu. Hlavní náplň práce představuje stručné objasnění vývoje ikonografického typu Piety na třech vývojových příkladech, které se nachází na území České republiky. Naznačit její funkci a možné kořeny jejího vzniku ve středověké monastické spiritualitě. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This Bachelor Thesis refers to the genesis of new types of art pieces which were created to excite more emotional experience in the audience connected with the suffering of Jesus and Virgin Mary.Those devotional images like Mystic Crucifiction, Pieta or Maria Gravida began accruing at the turn of the13 th and 14th century in the milieu of mendicant monasteries. This Thesis is especially focused on iconography of the Pieta. The mourning Virgin Mary, holding body of the dead Christ is actual theme throughout centuries, expressing the suffering from the lost of her only son. During the 14th century was the theme of Pieta divided into three types (vertical, horizontal and diagonal). Apart form the works of Wilhelm Pinder and Lech Kalinowsky this theme haven´t been still compiled. The aim of this thesis is explanation of the terminology of devotional images and it´s creation according to the present specialized literature. The main idea of the Thesis is brief clarification of the genesis of iconography of the Pieta (pointed to the three examples from the Czech Republic) and indication of it´s function and potential background of creation in the medieval monastic spirituality. |