Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj vzdělanostní struktury mikroregionu České Budějovice
Název práce v češtině: Vývoj vzdělanostní struktury mikroregionu České Budějovice
Název v anglickém jazyce: The Development of Education Structure of Microregion České Budějovice
Klíčová slova: sociálně prostorová struktura, vzdělanostní struktura, vzdělání, mikroregion České Budějovice, socio-ekonomický status
Klíčová slova anglicky: socio-spatial structure, educational structure, education, micro-region České Budějovice, socio-economic status
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. Martin Ouředníček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 29.01.2013
Datum zadání: 21.02.2013
Datum odevzdání elektronické podoby:24.06.2015
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2015
Oponenti: doc. RNDr. Jan Kubeš, CSc.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Sociálně prostorová diferenciace je přirozený jev pozorovatelný téměř ve všech měřítkách. Avšak
příčiny a důsledky tohoto jevu mohou být v různých územích či dobách odlišné. V Česku se od roku
1989 setkáváme s rostoucí příjmovou diferenciací, nezaměstnaností či různými sociálními problémy,
které se promítají do sociálního prostředí obcí či měst i do rozhodování zastupitelstev těchto
samosprávných celků. Cílem práce je poznat sociální (vzdělanostní) prostorovou direrenciaci na
několika řádovostních úrovních. Hlavní část práce klade důraz na poznání vývoje sociální diferenciace
na lokální úrovni v rámci mikroregionu České Budějovice od roku 1989 do současnosti pomocí
hodnocení vzdělání obyvatel a identifikuje území s pozitivní a negativním vývojem. Vzdělání považuji
za ukazatel socioekonomického statusu, lidského kapitálu či relativního příjmu člověka. Záměrem
práce je identifikovat lokality s vyšší koncentrací osob s vyšším a nízkým sociálním statusem a rovněž
najít hlavní faktory a mechanismy, které tyto prostorové vzorce vytvářejí. Diplomová práce je
založená na zpracování výsledků Sčítání lidu, domů a bytů. Předkládaná práce nabízí základní mapové
podklady vývoje prostorových vzorců obyvatel s nízkým a vyšším sociálním statusem, jak se
proměňovaly od devadesátých let do současnosti a rovněž obsahuje mapy zobrazující území
s největšími dynamickými proměnami sociální prostorové struktury. Text práce rovněž hodnotí
použitelnost a srovnatelnost dat jednotlivých cenzů pro účely práce.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Socio-spatial differentiation is natural phenomenon observable in almost all scales. However, the
causes and consequences of this phenomenon can be different in particular areas or the era. Income
inequality has increased in the Czech Republic since 1989, as well as unemployment and various
social problems, which are reflected in the social environment of villages and towns as well as in
municipal decision-making. The aim of the diploma thesis is to identify social (educational)
diferentiation at several spatial hierarchy levels. The main part of the thesis emphasizes
understanding the evolution of socio-spatial differentiation at local level in micro-region České
Budějovice from 1989 to the present using the education level of the population and identifies areas
with positive and negative development. The education is considered as the indicator of socioeconomic
status, human capital or relative income. The intention of the thesis is to identify the areas
with higher concentration of people with higher and lower socio-economic status and also find the
main factors and mechanisms that create these spatial patterns. This thesis works primarily with the
cencus data. The diploma thesis also provides basic development maps of the population patterns
with lower and higher social status from the nineties to the present and also contains maps showing
areas with the most dynamic changes in the socio-spatial structure. The thesis also assesses the
usability and comparability of the data for each census.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK