Vztah hierarchie a úspěšnosti v kognitivních úlohách u holubů
Název práce v češtině: | Vztah hierarchie a úspěšnosti v kognitivních úlohách u holubů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Contribution of social dominance on performance in spatial cognitive tasks in pigeons |
Klíčová slova: | prostorová kognice, abstrakce, úloha hledání středu, hierarchie |
Klíčová slova anglicky: | spatial cognition, abstraction, searching centre task, hierarchy |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra zoologie (31-170) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Eva Landová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.11.2012 |
Datum zadání: | 21.12.2012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Oponenti: | prof. RNDr. František Sedláček, CSc. |
Konzultanti: | PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce porovnává individuální úspěšnost holubů v prostorových úlohách různé složitosti. Nejobtížnější úloha vyžaduje určitou míru abstrakce vizuálních stimulů reprezentujících prostorové vztahy za použití dvou experimentálně navozených strategií: mapové strategiie nebo asociace specifické značky s určitou pozicí v prostoru. Úloha je testována na dotykovém monitoru za pomoci operantního podmińování. Otížnost v jednotlivých fázích stoupá, poslední fázi úlohy tedy zvládnou jen někteří jedinci. Naopak v jednodušší úloze v reálném prostoru má pták za úkol hledat střed mezi objekty v různých variantách umístění v rámci arény. Obtížnost úlohy se nezvyšuje a mohou ji řešit i jedinci, kteří se nenaučili operantnímu podmiňování v případě předchozí úlohy. Výkon v kognitivních úlohách by mohl být ovlivněn hierarchickým postavením zvířete ve skupině. Postavení holubů v hierarchii bude testováno opakovaně dyadickými pokusy zvlášť pro samce a samice. Postavení ve skupině může souviset s mírou agrese a teoriticky může souviset s personalitou. Právě o souvislosti mezi personalitou a kognitivními schopnostmi se v poslední době uvažuje (review Carere a Locurto 2011, Exnerová et al. 2010) Cíle v bodech: 1) porovnat rychlost učení v prostorové úloze vyžadující abstrakci vizuálních stimulů reprezentujících prostorové vztahy za použití „mapové“ a „tvarové“ strategie 2) porovnat individuální úspěšnost učení v jednodušší prostorové úloze hledání středu a) s výsledky v úloze vyžadující abstrakci vizuálních stimulů reprezentujících prostorové vztahy za použití „mapové“ a „tvarové“ strategie b) s hierarchickým postavením c) s výsledky dalších personalitních testů, které budou součástí dalších diplomových prací Carere C., Locurto Ch., 2011. Interaction between animal personality and animal cognition. Current Zoology 57 (4): 491−498. Exnerová A., Svádová Hotová K., Fučíková E., Drent P., Štys P., 2010. Personality matters: individual variation in reactions of naive bird predators to aposematic prey. Proc. R. Soc. B. 277: 723–728. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Diploma thesis compares individual success pigeons in spatial tasks of varying complexity. The hardest task requires a certain level of abstraction of visual stimuli representing spatial relationships using experimentally induced two strategies: mapping strategies or specific symbol association with a position in space. The role tests on the touch screen with the help of operant conditioning. Difficulty in various stages of growing, the last stage role does manage only some individuals. Conversely easier task in real space with a bird tasked with finding the midpoint between objects in different variants locations within the arena. The difficulty of the task is not growing, and it can solve some individuals who have not learned operant conditioning if the previous task. Performance in cognitive tasks could be affected by the hierarchical status of the animal in the group. Position of pigeons in the hierarchy will be test repeatedly dyadic attempts separately for males and females. Position in the group may be related to levels of aggression and theoretically may be related to personality. Now the connection between personality and cognitive abilities in the last time it (review Carere and Locurto 2011 Exnerová et al., 2010) Objectives of points: 1) compare the rate of learning in spatial abstraction task requiring visual stimuli representing spatial relationships using the "mapping" and "shaping" strategy 2) compare individual learning success in the spatial task easier search for the center a) with results in a task that requires abstraction of visual stimuli representing spatial relationships using the "mapping" and "shaping" strategy b) with hierarchical status c) with results of other tests personality, which will be part of other theses |