Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prekoncepce studentů o teple a teplotě
Název práce v češtině: Prekoncepce studentů o teple a teplotě
Název v anglickém jazyce: Students preconceptions about heat and temperature
Klíčová slova: prekoncepce, teplo, teplota, miskoncepce
Klíčová slova anglicky: preconceptions, heat, temperature, misconceptions
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.10.2013
Datum zadání: 01.10.2013
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.10.2013
Datum a čas obhajoby: 08.09.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2015
Datum odevzdání tištěné podoby:30.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2015
Oponenti: doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat literaturu týkající se výzkumů prekoncepcí v oblasti termiky a sepsat krátký úvod do problematiky.
2. Přeložit z angličtiny didaktický konceptuální test týkající se pochopení pojmů teplo a teplota.
3. Zadat tento test žákům SŠ a studentům učitelství na MFF UK. Rozsah vzorku přibližně 150 studentů.
4. Vyhodnotit výsledky s pomocí základních statistických nástrojů.
5. Na základě publikace [2] se seznámit s hlavními myšlenkami metody aktivního učení a interaktivních demonstrací v hodinách. Přeložit pracovní list k úvodním poznatkům o teplu a teplotě a odzkoušet příslušné experimenty.
Seznam odborné literatury
[1] THORNTON, R. K., SOKOLOFF, D.: The Heat and Temperature Conceptual Evaluation (HTCE), (2001).
[2] THORNTON, R. K., SOKOLOFF, D.: Interactive Lecture Demonstrations. Active Learning in
Introductory Physics. The Physics Suite. John Wiley & Sons, 2004
[3] DRIVER, R., SQUIRES, A., RUSHFORD, P., WOOD-ROBINSON, V.: Making Sense of Secondary Science. Routledge Falmer, New York, 2003.
[4]MANDÍKOVÁ, D., TRNA, J.: Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky.Paido, Brno, 2011
[5] DUIT, R.: Wärmevorstellungen. In: Naturwissenschaften im Untericht. Physik/Chemie 34, (1986), č.13 s. 30-33
[6] LIKUSOVÁ, D.: Představy žáků o teple a teplotě. Diplomová práce. MFF UK, Praha 1994.
[7] WARREN, J. W.: The teaching of the concept of heat. Physics Education 7, 1972. s.41-44
[8] CLOUGH, E. E., DRIVER, R.: Secondary students´conceptions of the conduction of heat: bringing together scientific and personal views. Physics Education 20, 1985. s.176-182
[9] TANAHOUGH, CH., CHITAREE, R., SOANKWAN, CH., SHARMA, M., JOHNSTON, I.: Surveying Thai and Sydney introductory physics students’ understandings of heat and temperature. Proceedings of the
Assessment in Science Teaching and Learning Symposium, September 28, 2006, The University of Sydney
s. 190-194. Dostupné na: http://sydney.edu.au/science/uniserve_science/pubs/procs/2006/choksin.pdf
[10] MILLER, R. L., STREVELER, R. A., DAZHI, Y., SANTIAGO ROMAN, A. Y.: Identifying and Repairing Students Misconceptions in Thermal and Transport Science. Paper Presented at the AIChE Annual Meeting
Nashville, Tennessee, November 10, 2009. Dostupné na: http://www.aicheproceedings.org/2009/Fall/data/papers/Paper163869.pdf
[11] NOTTIS, K. E. K., PRINCE, M. J., VIGEANT, M. A.: Building an understanding of heat transfer concepts in undergraduate chemical engineering courses. US-China Education Review, USA Feb. 2010, Volume 7, No.2 (Serial No.63). ISSN 1548-6613 Dostupné na: http://www.teacher.org.cn/doc/ucedu201002/ucedu20100201.pdf
[12] PATHARE, S. R., PRADHAN, H. C.: Students` alternative conceptions in pressure, heat and temperature. Trends in Science Education Research. Dostupné na: http://www.hbcse.tifr.res.in/episteme/episteme-1/allabs/shirish_abs.pdf
[13] PATHARE, S. R., PRADHAN, H. C.: Students` misconceptions about heat transfer mechanism and elementary kinetic theory. Physics Education 45 (6), 2010. s.629-634
[14] ROBBINS, D., ARDEBILI, M.: Engineering students` conceptions of heat and temperature pre and post thermodynamics course. © American Society for Engineering Education, 2006. Dostupné na: http://2020engineer.iss.utep.edu/world/Research%20Literature/714_ENGINEERING_STUDENTS__CONCEPTIONS_OF_HEA.pdf
Předběžná náplň práce
Cílem práce je zjistit typické miskoncepce studentů související s pojmy teplo a teplota. Použit bude mezinárodně používaný standardizovaný testu. Předpokládaný vzorek je zhruba 150 studentů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The goal of the work is to find out typical misconceptions about heat and temperature. As research tool it will be used american conceptual test. Sample will range about 150 secondary school and university students.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK