Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
The Lisbon Strategy and Europe 2020:Where is the information society?
Název práce v češtině:
Název v anglickém jazyce: The Lisbon Strategy and Europe 2020:Where is the information society?
Klíčová slova: počítačová gramotnost, Česká republika, Lisabonské strategie, statistický přehled, digitální domorodec, Generace Z
Klíčová slova anglicky: computer literacy, Czech Republic, Lisbon Strategy, statistical review, digital native, Generation Z
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.05.2012
Datum zadání: 21.05.2012
Datum a čas obhajoby: 25.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:21.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 25.06.2012
Oponenti: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Bennett, S, Maton, K & Kervin, L. 2008. “The 'digital natives' debate: A critical review
of the evidence” British Journal of Educational Technology, 39(5):775-786.
Brosnan, M.1998. “The impact of computer anxiety and self-efficacy upon performance” Journal of Computer Assisted Learning, 14, 223-234.
Brosnan, M. & Davidson, M. 1994. “Computerphobia: Is it a particularly female phenomenon?” The Psychologist, 7:2,73-78.
Castells, M. 2000 (2nd ed.). The Rise of the Network Scoiety. The Information Age: Economy, Society and Culture. Volume 1. Malden: Blackwell.
Charlemagne, 2010. “Do Europeans want a dynamic economy?” The Economist. Details of most recent access [12/12/2011] at: http://www.economist.com/blogs/charlemagne/2010/01/do_europeans_want_dynamic_economy
Dilevko, Juris. 1998. "Teaching News Media Practices in Bibliographic Instruction Classes: A Strategy Involving Framing and Sourcing Theory” Research Strategies, 16:1, 53-69.
Drucker, P. 1969. The Age of Discontinuity. London: Heinemann.
Duff, A. 2000. Information Society Studies. London: Routledge.
Fragoulis, H., Masson, J. & Klenha, V. 2004. “Improving Opportunities for Adult Learning in the Acceding and Candidate Countries of Central and Eastern Europe” European Journal of Education, 39:1, 9-30.
Jones, H. 2005. “Lifelong Learning in the European Union: Whither the Lisbon Strategy?” European Journal of Education, 40:3, 247-260.
Jones, C & Shao, B. 2011. The net generation and digital natives: implications for higher education. York, UK: Higher Education Academy.
Kaderabková, A. “The Lisbon Strategy Challenges to the Czech Republic Human Resources” European Journal of Education, 40:3, 323-336.
Kliegr, T. 2008. The European Union and the Czech Republic: The Czech Republic's approach to the information society and the new economy in context of the EU
enlargement. Details of most recent access [1/12/2011] at: http://www.h-propag.cz/eis/
Machlup, F. 1962. The Production and Distribution of Knowledge in the United States. Princeton:Princeton University Press.
Palfrey, J. & Gasser, U. 2008. Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. New York, NY: Basic.
Schiller, D. 2000. Digital Capitalism. Cambridge, MA: MIT Press.
Schumacher, P. & Morahan-Martin, J. 2001. “Gender, Internet and computer attitudes and experiences” Computers in Human Behaviour, 17, 95-110.
Todman, J. 2000. “Gender differences in computer anxiety among university entrants since 1992” Computers & Education, 34, 27-35.
Touraine, A. 1988. Return of the Actor. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Webster, F. 2000 (3rd ed.). Theories of the Information Society. London: Routledge.
Weinberg, S. & Fuerust, M. 1984. Computerphobia: how to slay the dragon of computer fear. Wayne, PA: Banbury Books.
Předběžná náplň práce
Mezi lety 2005-2010 lze napříč společností v České republice zaznamenat nárůst v používání počítačů a internetu. V souladu s tím, co předpokládala literatura, mladší generace - zvláště tak zvaná Generace Z, prokazovaly výrazně vyšší úroveň počítačové gramotnosti oproti starším generacím. Míra počítačové gramotnosti je nejvyšší u lidí s nejvyšším vzděláním a u domácností s dětmi. Vládní politiky na podporu počítačové gramotnosti měly pozitivní účinky, přesto však pouze částečný úspěch. Všichni školáci mají přístup k počítačům a internetu, nicméně žádná z těchto politik nevedla k účinnému zvýšení počítačové gramotnosti mezi dospělou populací. Česká republika zaostává za průměrem EU 15 i EU 27 v počítačové gramotnosti ve všech věkových skupinách. Výsledkem této neuspokojivé politiky je, že Česká republika, obdobně jako řada ostatních evropských statů, nedostála výzvám Lisabonské strategie a pravděpodobně neuspěje ani v naplnění cílů strategie Evropa 2020.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In the period 2005-2010 the Czech Republic has exhibited a growth in computer and Internet usage across society. As is to be expect from the literature, younger generations, especially what has been termed Generation Z, show significantly higher levels of computer literacy than older generations. Computer literacy is also at the highest level among the most highly educated and amount households with children. Government policies to increase computer literacy have had positive effects, however there have been no effective policies for increasing computer literacy among the adult population, meaning that the Czech Republic falls behind the averages for both the EU15 and EU27 in computer literacy in all age groups. The result of this lack of policy is that the Czech Republic, in a position common to much of Europe, failed to meet the challenges of the Lisbon Strategy and will likely fail to meet the targets of Europe 2020.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK