Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Protestní hnutí v České republice a sociální sítě
Název práce v češtině: Protestní hnutí v České republice a sociální sítě
Název v anglickém jazyce: Protest Movements in the Czech Republic and Social Networks
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra politologie (23-KP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jitka Gelnarová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.05.2012
Datum zadání: 15.05.2012
Datum a čas obhajoby: 18.06.2013 00:00
Místo konání obhajoby: IPS FSV UK, U kříže 8/661 158 00 Praha 5 – Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:21.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2013
Oponenti: Mgr. Jan Charvát, M.A., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Úvodní část
a) Vymezení práce
Autor bakalářské práce se bude zajímat o protestní hnutí v České republice a sociální sítě. Cílem autora je, zjistit do jaké míry působí protestní hnutí v naší zemi na nových médiích (existence stránek a profilů, počet příspěvků, počet podporovatelů), jak na sociálních sítích probíhá komunikace mezi organizátory a podporovateli (informace o požadavcích hnutí, protestech, příspěvky, vzájemná komunikace) a jaká je základní motivace těchto hnutí na nových médiích působit. Řešitel bakalářské práce se následně zaměří na vlivy související s působením protestních hnutí na nových médiích. Zkoumat bude vliv sociálních sítí (nových médií) na účastníky jednotlivých protestů (motivace k účasti na demonstracích, získávání informací, zapojení do dění na internetu i do samotného chodu protestních skupin, atd.).

b) Zdůvodnění vypracování práce
Začátek nového tisíciletí je ovlivněn novým fenoménem, který stále více hraje roli v našich životech. Jde o fenomén nových médií, sociálních sítí a nového technologického vývoje. Technologický vývoj způsobil, že nové prostředky komunikace, předávání a přijímání informací a „překonávání hranic“ se staly součástí každodenního života mnoha obyvatel vyspělých oblastí současného světa. Vliv těchto médií však není výrazný pouze na každodenní běžné životy, ale v posledních letech a měsících jsme svědky i vlivu na politické, celospolečenské a celosvětové dění.

Protestní hnutí na celém světě využívají nových médií a nových komunikačních prostředků k tomu, aby získala větší počet podporovatelů, politický a sociální vliv či zvýšila zájem médií o svoji činnost a své cíle. Sociální sítě a nová média hrála roli při svolávání protestů, informování o konání a průběhu protestních akcí i při sdílení informací, požadavků a obrazového svědectví během protestů v Egyptě, Tunisku, Libyi, Číně i během protestů M15 ve Španělsku a akcí hnutí Occupy Wall Street (OWS). V mnoha případech nové technologie dopomohly k pádu tamějších režimů či se podílely na vyvolání celospolečenské diskuse o dalším vývoji.

V posledních několika měsících jsme v některých státech svědky změn, které probíhají velmi nečekaně a ve velmi rychlém čase. V těchto zemích dochází k nárůstu protestních hnutí, roste počet protestujících a nespokojených a dochází ke změnám, které trvaly dříve po mnoho let či se vůbec nemohly uskutečnit. Tyto změny přináší mnoho otázek a v mnoha případech posouvají akademickou práci, vědecké obory i celospolečenské dění do nových rozměrů, které jsou plné otázek a neprozkoumaných oblastí. Takovou oblastí je i problematika vlivu nových médií a sociálních sítí na protestní a občanská hnutí (jejich síla, úspěšnost, změny v chování organizátorů i protestujících).

Autor této práce se bude zajímat o vliv sociálních sítí/ nových médií na protestní dění v České republice. Protestní hnutí v České republice využila sociálních sítí v minulosti k několika akcím, které byly s těmito médii úzce spojeny (Vajíčka proti Paroubkovi, Nechceme státní maturitu, občanské hnutí Vyměňte politiky, apod.). V současné době jsou nová média využívána mnohými protestními hnutími a občanskými organizacemi (STOP ACTA, Anonymous, odbory a jejich protesty, Skutečná demokracie, Stop vládě, apod.).

Zvolené téma bakalářské práce se týká aktuálního problému, který ve světě ani na české půdě neprošel výraznější akademickou a odbornou debatou. Zvolené téma je interdisciplinární. K jeho zkoumání je nutné využít poznatků ze sociologie, politologie, mediálních studií i studií nových médií.

c) Cíle práce
Autor bakalářské práce se bude snažit odpovědět na níže uvedené otázky a ověřit některé hypotézy, které souvisí s relativně novým tématem, které nebylo v českém prostředí podrobeno výraznější debatě.

Cílem řešitele je objasnit otázku vlivu nových médií/sociálních sítí na samotné protestní hnutí (účast na protestních shromážděních, zájem podporovatelů a médií, komunikace). Autor práce se bude zajímat o motivaci organizátorů protestních a občanských hnutí působit na nových komunikačních platformách a o důvody, které je k činnosti na těchto sítích vedly (vedou). Autorovi jde o vyvrácení či o potvrzení hypotéz, že sociální sítě ovlivňují úspěšnost protestních hnutí, rychlost svolávání a účast na protestních akcích, jednodušší prosazování cílů i snadnější mediální prezentování cílů protestů a hnutí.

d) Zamýšlené metody zpracování tématu
V práci bude využit kvalitativní (hlavní organizátoři a představitelé jednotlivých protestních hnutí) a kvantitativní (účastníci demonstrací a protestních akcí) sociologický výzkum. Následně budou jednotlivé výsledky zpracovány. V bakalářské práci bude autorem využita také deskripce a základní analýza nových médií a jednotlivých zkoumaných protestních hnutí.
V úvodní části práce bude čtenář krátce seznámen s definicemi sociálních sítí a vývojem nových médií ve světě a v České republice. K seznámení s tématem a prostředím sociálních sítí bude využita deskriptivní metoda. V další části dojde k analýze působení několika protestních a občanských hnutí na sociálních sítích (existence profilů, počet podporovatelů, komunikace s členy, četnost příspěvků). Autor si klade za cíl využít kvalitativního výzkumu k získání základních odpovědí organizátorů na předem stanovené otázky. Z tohoto výzkumu bude vytvořena analýza dat a bude zpracováno shrnutí odpovědí na otázky, které se budou týkat činnosti organizátorů a působení hnutí na nových médiích.

Druhá část práce se bude týkat kvantitativního výzkumu a následné analýzy dat. Cílem tohoto kvantitativního výzkumu bude objasnit vliv sociálních sítí a nových médií na přímé účastníky reálných protestů konajících se tzv. „na ulici“. Tento výzkum by měl odpovědět na otázky týkající se různé motivace k účasti, různých postojů u jednotlivých demografických kategorií protestujících i různého vlivu nových médií na jednotlivé účastníky.

e) Výzkumné otázky
1) Jak jsou využívána nová média (sociální sítě, internet, mobilní aplikace) protestními hnutími v České republice?
2) Mají vybraná protestní hnutí své profily na těchto sítích? Jak probíhá komunikace na těchto platformách (existence profilů, počet příspěvků, požadavky hnutí, pozvánky na protestní akce)?
3) Jaká je motivace organizátorů vybraných protestních a občanských hnutí v České republice působit na nových médiích?
4) Jaký vliv mají sociální sítě na účastníky protestů (motivace k účasti, informace o požadavcích, souhlas s hnutím)? Jak se jednotlivé postoje mění s ohledem na demografické údaje?
Seznam odborné literatury
Strukturovaný seznam literatury a zdrojů
1) Monografie
a) neperiodická literatura
CÍSAŘ, Ondřej. Politický aktivismus v České republice: sociální hnutí a občanská společnost v období transformace a evropeizace. Vyd. 1. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2008. 187 s. ISBN 978-80-7325-168-0.

DIANI, Mario; DELLA PORTA, Donatella. Social Movements: An Introduction. Oxford: Blackwell Publishers, 2006. 345 s.

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.

FRASER, M.; DUTTA, S.: Throwing Sheep in the Boardroom: How Online Social Networking Will Transform Your Life, Work and World. Wiley: 2008. ISBN: 978-0470740149.

MARADA, Radim. Kultura protestu a politizace každodennosti. Vyd.1. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. 217 s. ISBN 80-7325-027-6.

MASON, Paul. Why It’s Kicking Off Everywhere: The New Global Revolutions. Verso, 2012. 237 s. ISBN: 9781844678518.

REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd.1. Praha: Grada, 2009. 184 s. Sociologie. ISBN 978-80-247-3006-6.

ZICH, František. Úvod do sociologického výzkumu [Zich]. Praha: Eupress, 2005. 115 s. ISBN 80-86754-19-7.

b) periodická literatura
ELSE, Liz. The revolution will be tweeted. New Scientist. 2012, roč. 213, č. 2850, s. 28-29. ISSN 02624079.

HUGHES, Neil. „Young People Took to the Streets and all of a Sudden all of the Political Parties Got Old“: The 15M Movement in Spain. Social Movement Studies. 2011, roč. 10, č. 4, s. 407-413. ISSN 14742837. DOI: 10.1080/14742837.2011.614109.
Social Media Evolution of the Egyptian Revolution. Communications of the ACM. 2012, roč. 55, č. 5, s. 74-80. ISSN 00010782. DOI: 10.1145/2160718.2160736.

2) Internetové zdroje
Oficiální internetové stránky protestních hnutí
Profily protestních hnutí na sociálních sítích
www.socialbakers.com – webové stránky poskytující aktuální data o návštěvnosti sociálních sítí a počtu uživatelů
Předběžná náplň práce
Předpokládaná osnova práce
1) Úvod práce
2) Sociální sítě/nová média a jejich vývoj
3) Sociální sítě/nová média a protestní hnutí v České republice
3.1 Základní charakteristika zkoumaných protestních hnutí
3.2 Protestní hnutí v České republice a sociální sítě (základní data)
3.3 Výsledky kvalitativního průzkumu (motivace, snaha, působení a očekávání
organizátorů od působení na sociálních sítích)
3.4 Výsledky kvantitativního průzkumu (účastníci demonstrací a veřejných
protestů a jejich postoje k protestům, prezentaci hnutí na sociálních sítích
a vliv hnutí na demonstrující)
4) Závěrečné shrnutí získaných dat
5) Závěr práce, tabulky, přílohy
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The estimated outline of thesis
1) Introduction
2) Social networks/new media and their development
3) Social networks/new media and protest movements in the Czech Republic
3.1 Basic description and characteristic of researched protest movements
3.2 Protest movements in the Czech Republic and social networks (elemental data)
3.3 The results of qualitative sociological research (organisators of protest movements and their motivation, expectation, reasons and attitude to social networks)
3.4 The results of quantitative sociological research (protest participants and their motivation, expectation, reasons and attitude to social networks)
4) The final summary
5) Conclusion, tables and appendix
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK