Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Česká hudební publicistika zaměřená na rockovou hudbu v období normalizace
Název práce v češtině: Česká hudební publicistika zaměřená na rockovou hudbu v období normalizace
Název v anglickém jazyce: Czech music journalism focused on rock music during the period of normalization
Klíčová slova: Československo, normalizace, rock, média, cenzura, hudební publicistika, oficiální periodika, samizdat, underground, orální historie.
Klíčová slova anglicky: Czechoslovakia, normalization, rock, media, censorship, music journalism, official periodical, samizdat, underground, oral history.
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jakub Končelík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.07.2011
Datum zadání: 12.07.2011
Datum a čas obhajoby: 26.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha 1.
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2012
Oponenti: Mgr. Jan Vedral
 
 
 
Seznam odborné literatury
ALAN, Josef (ed.): Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945–1989. Praha: Lidové Noviny, 2001. ISBN 80-7106-449-1
BEČKA, Josef Václav. Česká stylistika. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0020-8.
BEDNAŘÍK, P., J. JIRÁK, B. KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií. Od počátku do současnosti. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3028-8.
BONDESON, Jan. Blood on the snow: the Killing of Olof Palme. New York: Cornell University Press, 2005. ISBN 0-8014-4211-7.
BRYMAN, A. Social research methods. New York: Oxford University Press, 2004. ISBN 0199264465.
BURTON, Graeme a JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister&Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6.
CÍSAŘOVSKÁ, Blanka (ed.). Charta 77 očima současníků. Po dvaceti letech. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1997. ISBN 80-85270-58-7.
ČECHOVÁ, Marie. Stylistika současné češtiny. Praha: Institut sociálních vztahů, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
DOSKOČIL Zdeněk. Duben 1969. Anatomie jednoho mocenského zvratu. Praha: Ústav pro soudobé dějiny, 2006. ISBN 80-7285-080-6.
HALADA, Jan. Encyklopedie českých nakladatelství 1946-2006. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-165-3.
HEJZLAR, Zdeněk. Praha ve stínu Stalina a Brežněva. Vznik a porážka reformního komunismu v Československu. Praha: Práce, 1991. ISBN 80-208-0055-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HOUDA, Přemysl. Šafrán. Kniha o sdružení písničkářů. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-539-0.
INGARDEN, Roman, Stanislav. Umělecké dílo literární. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0104-4.
JIROUS, Ivan Martin. Pravdivý příběh Plastic people. Praha: Torst, 2008. ISBN 978-80-7215-355-8.
komunikace. 3. rozš. vyd. 2007. ISBN 978-80-7277-266-7.
KONČELÍK, J., P. VEČEŘA, P. ORSÁGH. Dějiny českých médií 20 století. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-698-8.
KOUŘIL, Vladimír. Jazzová sekce v čase a nečase 1971 – 1987. Praha: Torst, 1999. ISBN 80-7215-095-2.
KŘIVÁNKOVÁ, Alena, VATRÁL, Josef. Dějiny československé žurnalistiky. IV. díl: Česká a slovenská žurnalistika v letech 1944 – 1987. Praha : Novinář, 1989. ISBN 80-7077-036-8.
LINDAUR, Vojtěch a KONRÁD, Petr. Bigbít. Praha: Torst, 1999. ISBN 80-7215-148-7.
LONG, T. What Are the Ethical Issues in Research? In : JOHNSON, L. & LONG, T. (eds.). Research Ethics in the Real World: Issues and Solutions for Health and Social Care, Britain: Elsevier Limited, 2007. ISBN 0443100659.
MACHOVEC, Martin (ed.). Pohledy zevnitř. Česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Praha: Pistorius & Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-22-5.
MORAVEC, Václav a kolektiv autorů. Dějiny českých médií v datech: rozhlas, televize, mediální právo. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0632-1.
OSVALDOVÁ, Barbora a HALADA a kol. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3 rozš. vyd. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-266-7
OTÁHAL, Milan. Opozice, moc, společnost 1969–1989. Příspěvek k dějinám „normalizace“. Praha: Maxdorf, 1994. ISBN 80-85800-12-8.
OTÁHAL, Milan. Studenti a komunistická moc v československých zemích 1968-1989. Praha: Dokořán, 2003. ISBN 80-86569-52-7.
POSPÍŠIL, Filip a Petr BLAŽEK. „Vraťte nám vlasy!”. První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1873-1.
POSSET, Johanna. Česká samizdatová periodika 1968-1989. Brno: R&T, 1991. ISBN 80-901192-0-4.
PŘEČAN, Vilém. Proměny pražského jara. Sborník studií a dokumentů o nekapitulantských postojích v československé společnosti 1968–1969. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1993. ISBN 80-85270-10-2.
RATAJ, Jan a HOUDA, Přemysl. Československo v proměnách komunistického režimu. Praha: Vysoká škola ekonomická, Nakladatelství Oeconomia, 2010. ISBN 978-80-245-1696-7.
RIEDEL, Jaroslav. Kritik bez konzervatoře. Rozhovor s Jiřím Černým. Druhé vydání. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-489-8.
ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Strana, stát a masmédia. In: BITTMAN, Ladislav, SYMŮNKOVÁ, Hermenegilda. Manipulátoři: o technikách bojů lži proti pravdě a nenávisti proti lásce. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-621-8.
SMETANA, Robert (ed.). Dějiny české hudební kultury 1890–1945. Praha: Academia, 1972. ISBN: 80-7058-163-8.
VANĚK, M., P. MÜCKE, H. PELIKÁNOVÁ. Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny, 2007. ISBN 978-80-7285-089-1.
VANĚK, Miroslav a kol. Orální historie. Metodické a „technické“ postupy (skriptum). FF UP Olomouc, Olomouc 2003.
VANĚK, Miroslav a kol.: Ostrůvky svobody. Kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu. Praha: Votobia (ÚSD AV ČR), 2002. ISBN 80-7220-124-7
VANĚK, Miroslav. Byl to jenom rock´n´roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956–1989. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1870-0.
VLČEK, Josef, OPEKAR, Aleš a kol. Excentrici v přízemí. Nová vlna v Čechách – příběh dušičkový. Praha: Panton, 1989. ISBN 35-054-89.
ZANDOVÁ, Gertraude: Totální realismus a trapná poezie. Česká neoficiální literatura 1948–1953. Host. Brno 2002. ISBN 80- 7294-048-1.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce „Česká hudební publicistika zaměřená na rockovou hudbu v období normalizace“ reflektuje postavení a význam české hudební (rockové) publicistiky v rámci struktury a vývoje celého normalizačního mediálního systému prostřednictvím orálně historického výzkumu založeném na autentických svědectvích jejích protagonistů. Definuje výchozí předpoklady (ideologické, politické, sociokulturní etc.) pro porozumění podmínek, za jakých se mohla hudební (rocková) publicistika institucionalizovat a rozvíjet v závislosti na konfrontačně se vyvíjejícím postoji komunistické moci k rockové hudbě obecně.
Dalším metodickým prostředkem k naplnění stanovených cílů je deskriptivní a komparativní perspektiva, na základě které je vzájemně konfrontována oblast oficiální a samizdatové časopisecké produkce na příkladu vybraných periodik. Mezi neopomenutelné kategorie v rámci komparativní analýzy patří také další kvalitativní aspekty hudební publicistiky (personalizace, profesionalizace, každodennost redakční práce).
Přijaté závěry jsou v konečné fázi podpořeny analýzou a interpretací vybraných kulturních a hudebních událostí dle způsobu jejich medializace ze strany oficiálních a samizdatových periodik.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis „Czech music journalism focused on rock music during the period of normalization” reflects the position and importance of Czech rock music journalism within the structure and development of normalization of the media system. It is brought back through the oral historical research based on authentic evidence of their protagonists. It defines the initial prerequisites (ideological, political and socio-cultural) which are important to understand the circumstances under which rock music could be created and developed into an institution. It all depended on the confrontational attitude of communist power towards rock music generally.
The next methodic element how to fulfill the defined goals is descriptive and comparative perspective. On this basis there is confronted official and samizdat´s area of magazine production on the example of chosen periodicals. There also belong other qualitative aspects of music journalism (personalization, professionalization and every day editorial job).
At the end the accepted conclusions are supported by the analysis and interpretation of chosen cultural and music events. They are divided by the method of their media coverage from official and samizdat periodicals.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK