Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Expertní vědění a jeho role u vybraných českých parlamentních politických stran
Název práce v češtině: Expertní vědění a jeho role u vybraných českých parlamentních politických stran
Název v anglickém jazyce: Expert knowledge and its role within the chosen
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Vilém Novotný, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 09.06.2011
Datum zadání: 09.06.2011
Datum a čas obhajoby: 18.06.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2012
Oponenti: PhDr. Martin Polášek, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Schneider, Jiří. Think -tanky ve visegrádských zemích. Analýza politiky a obhajoba zájmů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Mezinárodní politologický ústav, 2003. 104 pp. ISBN 80 -210 -3104 -2
Brint, S., In Age of Experts: Changing Role of Proffesionals in Politics and Public Life, 1. vyd. Princeton, New Jersey: Princeton Universtiy Press, 1994. ISBN13: 978-0-691-02607-7
Stone, D., Policy paradox: The art of political decision making,3. vyd. New York: W.W. Norton and Co, 2002. ISBN-10: 0393976254
Majone, G., Evidence, Argument, & Persuasion in the Policy Process. 2. vyd. New Haven, Yale University Press, 2002, ISBN-10: 9780300052596
Montero G., Linz J., Montero J., Political Parties: Old Concepts and New Challenges, 1. vyd. Oxford University Press, 2002, ISBN-10: 9780199246748
Howlett M., Ramesh M., Perl A., Studiyng Public Policy: Policy Cycles and Policy Subsystems, 3. vyd. Oxford University Press, 2009, ISBN-10:0195428021
Peters B., Institutional Theory in Political Science: The „New institutionalism“, 2. vyd. Continuum, 2005, ISBN-10: 0826473040
Rich A., Think Tanks, Public Policy, and the Politics of Expertise, 1. vyd. Oxford University Press, 2004, ISBN-10: 9780199246748
Cambell J., Institutional Analysis and the Role of Ideas in Political Economy. Theory and Society, 1998
Hendl J., Kvalitativní výzkum, 2. vyd. Praha: Portal, 2008, ISBN-978-80-7367-485-4
Krippendorf K., Content Analysis; An Introduction to Its Metodology. 2. vyd. Sage Publications, 2004, ISBN-10: 9780761915454
Kalous, J. Veselý, A., Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu, 1. vyd. Praha, Karolinum 2006 b., ISBN 80-246-1261-5
Kalous, J., Veselý, A., Teorie a nástroje vzdělávací politiky, 1. vyd. Praha, Karolinum 2006 a., ISBN 80-246-1261-5
Kalous, J., Veselý, A., Vybrané problémy vzdělávací politiky, 1. vyd. Praha, Karolinum 2006 c., ISBN 80-246-1262-3
Diane S., Andrew D., Think Tank Traditions: Policy Research and the Politics of Ideas, 1. vyd. Manchester, Manchester University Press, 2004, ISBN 0-7190-6479-1
Schmidt, V., Discursive Institutionalism: The Explanatory Power of Ideas and Discourse, 1. vyd. Annual Reviews, 2008, ISBN 1094-2939/08/0615-0303
Hall P., Taylor R., Political Science and the Three New Institutionalisms, 1. vyd. Political Studies, 1996
Veselý, A., Nekola M., Analýza a tvorba veřejných politik, 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, ISBN 978-80-86429-75-5
Předběžná náplň práce
1. Díky světové hospodářské krizi, která se spustila na přelomu roku 2008/2009 krizí finančního trhu Spojených států, se v našich evropských podmínkách projevila značná potřeba velkých strukturálních změn fungování socio-ekonomických systému velké většiny zemí. Tlak na reformy fungování různých společenských struktur je utvářen zejména poměrně vysokou mírou zadlužení všech států evropského regionu. V České republice se po volbách do Poslanecké sněmovny PČR, přes vítězství ČSSD, utvořila vláda ve složení ODS, TOP09 a VV s, v českém kontextu, nebývale silným mandátem 118 hlasů. Současná vláda má tak velice příznivé podmínky k prosazování různých zákonů a reforem. Svoji aktivitu tak upíná zejména k důchodové a zdravotnické reformě, avizuje však také reformu daňovou nebo reformu terciálního vzdělávání.
Mým předmětem zájmu bude role expertů při utváření idejí o podobě právě reformy vysokého školství. V české společnosti existuje mezi odborníky a politiky konsensus, že je reforma terciálního vzdělávání potřebná , avšak způsob, jakým k ní přistupuje současná vláda je vnímán odbornou veřejností přinejmenším problematicky. Existuje minimálně jasná shoda mezi odborníky a politiky, že by reforma měla zvýšit úroveň vysokých škol a tedy schopnosti a znalosti jejich absolventů, určitě je cílem také podpora rozvoje vědy a výzkumu. Příprava návrhu změny zákona o terciálním vzdělávání Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy je již v pokročilé fázi , avšak způsob jeho utváření je odborníky velice kritizován pro ukvapenost, velmi malou snahu o širší společenský konsensus a je upozorňováno na značnou řadu problematických míst samotného návrhu. Budu tedy zkoumat roli odborníků při utváření zmíněného návrhu, míru prosazení jejich vědění. Věnovat se také budu roli odborníku u jednotlivých vládních politických stran (ODS, TOP09 a VV) na podobu samotné idey o podobě reformy vysokého školství a stejně tak mě budou zajímat zdroje expertního vědění u opozičních stran ČSSD a KSČM pro jejich hlavní ideu reformy systému terciálního vzdělávání.

2. Cílem práce je zjištění role expertního vědění u vytváření a prosazování samotné ideje o podobě reformy vysokého školství u jednotlivých parlamentních poltických stran, konkrétně u ODS, TOP09, VV, ČSSD a KSČM. Jako podcíl budu zjišťovat zdroje expertního vědění pro samotný návrh změny zákona o vysokém školství, který je utvářen MŠMT. Výzkumné otázky jsou tedy následující:

Hlavní výzkumná otázka:
Jaká je role expertního vědění při utváření ideje o podobě reformovaného vysokého školství u ODS, TOP09, VV, ČSSD a KSČM?
Vedlejší otázky:
1. Jakými stranicko-formálními způsoby získávají zmíněné politické strany odborný základ pro své představy o reformě vysokého školství? (např. s jakými odborníky strany formálně spolupracují?)
2. Jak vstupují do tvorby této stranické idey pro strany extérní instituce? (think tanky, zájmové skupiny, akademické instituce atd.)
3. Jak se ve stranické struktuře prosazují samotní odborníci na vysokoškolskou problematiku?
4. Jací odborníci spolupracují v procesu utváření novely vysokoškolského zákona s MŠMT?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK