Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Časopis Ohníček: kvantitativní obsahová analýza vybraných pozornostních prvků časopisu v období 1950-2001
Název práce v češtině: Časopis Ohníček: kvantitativní obsahová analýza vybraných pozornostních prvků časopisu v období 1950-2001
Název v anglickém jazyce: Ohníček;changes in structure of magazine and in text characteristics between 1950-2001
Klíčová slova: dětský časopis, smyslové vnímání, pozornost, obsahová analýza, vizuální komunikace, grafika periodik
Klíčová slova anglicky: children’s journal, sensual perception, attention, content analysis, visual communication, graphic design of periodicals
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jakub Končelík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.02.2011
Datum zadání: 19.02.2011
Datum a čas obhajoby: 15.06.2011 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2011
Oponenti: PhDr. Radim Wolák
 
 
 
Seznam odborné literatury
BARTÁK, Jan. Působení grafické úpravy novin. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. 188 s.

BARTÁK, Jan. Grafika periodik IV: K otázkám tvorby a hodnocení grafické úpravy novin a časopisů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1973. 193 s.

BARTÁK, Jan. Grafika periodik II: Grafická úprava periodik jako nástroj vizuální komunikace. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 514 s.

BHASKARANOVÁ, Lakshmi. Design publikací: vizuální komunikace tištěných médií. 1. vyd. Praha: Slovart, 2007. 256 s. ISBN 978-80-7209-993-1.

BINEK, Jiří. – STEKLAČ, Vojtěch. Jen několik slov. Zlatý Máj: časopis o dětské literatuře a umění, 1969, roč. 13, č. 7, s. 435.

BLAŽEJ, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin pro IV. ročník SPŠG: studijní obor polygrafie. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství Praha, 1990. 192 s. ISBN 80-04-23201-9.

BLAŽEK, Vladimír. Smyslové vnímání a principy regulace chování: Antropologie chování 2. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2009. 109 s. ISBN 978-80-7043-850-3.

BOŽOVIČ, L. I., et al. Kapitoly z dětské psychologie: Mladší školní věk. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1953. 144 s.

BURNS, L. S. Žurnalistika. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 192 s. ISBN 80-7178-871-6.

DITMAR, René. Nad loňskými ročníky Ohníčku a Pionýra. Zlatý Máj: kritická revue umělecké tvorby pro mládež, 1956–57, roč. 1, č. 9, s. 279–281.

DOKOUPIL, Blahoslav., et al. Slovník českých literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945 –2000. 1. vyd. Brno: Votobia Olomouc, 2002. 335 s. ISBN 8-7198-521-X.

HAMANOVÁ, Růžena. Sluníčko, Mateřídouška, Ohníček. Zlatý Máj: časopis o dětské literatuře, 1984, roč. 28, č. 8, s. 479–486.

HLADKÝ, Miroslav – BARTÁK, Jan. Základy grafické úpravy periodik. 1. vyd. Praha: Novinář, 1981.163 s.

HOLUBOVÁ, Helena. O časopisech pro děti. Komenský: časopis pro učitele 1. až 5. ročníku základní devítileté školy, 1964, roč. 89, číslo 3, s. 149–153.

HRABÁKOVÁ, Jaroslava. Ohníček. Zlatý Máj: časopis o dětské literatuře a umění, 1969, roč. 13, č. 7, s. 429–434.

HYHLÍK, František. Psychologie mladého čtenáře. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1963. 139 s.

CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 578 s.

CHALOUPKA, Otakar. Čtenáři Ohníčku. Zlatý Máj: časopis o dětské literatuře, 1974, roč. 18, č. 3, s. 186–190.

CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1971. 128 s.

CHALOUPKA, Otakar. Noviny a časopisy pro děti. Československý novinář: časopis Svazu Československých novinářů, 1964, roč. 16, č. 3–4, s. 81–88.

JIRÁK, Jan – KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 416 s. ISBN 978-80-7367-466-3.

JIRÁK, Jan – KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 208 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

JUKLOVÁ, Kateřina. Základy obecné psychologie. 4. vyd. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2010. 56 s. ISBN 978-80-7435-054-2.

OSVALDOVÁ, Barbora – HALADA, Jan., et al. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3. vyd. Praha: Libri, 2007. 264 s. ISBN 978-80-7277-266-7

PECHAR, Ivo. Problém zaměření a oblíbenosti dětského časopisu. Zlatý Máj: časopis o dětské literatuře, 1972, roč. 16, č. 9, s. 619–623.

SCHERER, Helmut. Úvod do metody obsahové analýzy. In Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 152 s. ISBN 80-246-0827-8. s. 29–50.

TOMAN, Jaroslav. Současný prepubescentní čtenář a jeho proměny. In Čtením ke vzdělání. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004. 84 s. ISBN 80-86320-36-7. s. 8–15.

TRAMPOTA, Tomáš – VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 296 s. ISBN 978-80-7367-683-4.

VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: Institut sociálních vztahů, 1995. 189 s. ISBN 80-85866-07-02.

VÝROST, Jozef – SLAMĚNÍK, Ivan. Aplikovaná sociální psychologie I: Člověk a sociální instituce, 1. vydání. Praha: Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-269-6.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se bude zabývat zastoupením a významové roli vizuálních pozornostních prvků v prostředí dětského tištěného periodika. Popíše stručnou historii a kontext vydávání časopisu, a dále se pak, v souvislosti s procesem vyvolání bezděčné a záměrné pozornosti, bude zabývat aktem smyslového vnímání lidského organizmu, se zaměřením na vnímání vizuální. Pomocí metody kvantitativní obsahové analýzy se bude snažit zachytit vývoj míry plošného zastoupení zvolených, graficky výrazných prvků časopisu, především pak titulků a obrazové složky, které bezprostředně působí na vizuální vnímání příjemce, a které tak disponují největším potenciálem upoutat prostřednictvím orientačně pátracího reflexu jeho neúmyslnou pozornost.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The undergraduate thesis entitled “Časopis Ohníček: kvantitativní obsahová analýza vybraných pozornostních prvků 1950–2001” (Ohníček Journal: Content analysis of representation of selected attention-catching features in 1950–2001) is intended to deal with representation and role of visual attention-catching features in a children’s printed periodical. The thesis will describe a brief history and context of publishing the journal and with sensory perception of human organism with stress on visual perception, in connection with the process of attracting inadvertent as well as intentional attention. By means of quantitative content analysis will attempt at capturing the development of extent of representation of selected features with graphic significance in the journal, in particular of headlines and pictorial components, which immediately affect visual perception of the recipient and which are thus endowed with the largest potential to capture inadvertent attention through orienting responses. Such inadvertent attention may subsequently transform into intentional attention on the basis of the level of meeting individual expectations and interests. External form of respective contributions thus assists in awakening interest in their content. The development of the selected attention-capturing features is monitored throughout the entire history of publishing the mentioned children’s journal with the help of chronological samples
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK