Use of social media in political campaign : the case study of the Barack Obama's 2008 presidential campaign
Název práce v češtině: | Využití internetových sociálních sítí v politické kampani na příkladu kampaně Baracka Obamy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Use of social media in political campaign : the case study of the Barack Obama's 2008 presidential campaign |
Klíčová slova: | Obama, sociální sítě, politický marketing |
Klíčová slova anglicky: | Obama, social networks, political campaigns |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra severoamerických studií (23-KAS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.02.2011 |
Datum zadání: | 02.02.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 26.01.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | IMS FSV UK Jinonice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.01.2012 |
Oponenti: | PhDr. Jan Bečka, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Chadwick, A., & Howard, P. N. (2009). Routledge handbook of internet politics. Abingdon: Routledge.
Chadwick, A. (2009) ‘Web 2.0: New Challenges for the Study of E-Democracy in an Era of Informational Exuberance’ I/S: A Journal of Law and Policy for the Information Society 5 (1), pp. 9-41 Davis, R. (2009). Typing politics: The Role of Blogs in American Politics. New York: Oxford University Press. Harfoush, R. (2009). Yes we did it: An inside lookat how social media build the Obama brand. Berkley: New riders. Haynes, A. (2008). Making an Impression in the 21st Century: An Examination of Campaign Use of New Media in the 2008 Presidential Nomination Campaign. School of Public and International Affairs, University of Georgia Kevin Wallsten (2010). “Yes We Can”: How Online Viewership, Blog Discussion, Campaign Statements, and Mainstream Media Coverage Produced a Viral Video Phenomenon, Journal of Information Technology & Politics, 7:2-3, 163-181 Routledge. Plouffe, D. (2009). The audacity to win: The inside story and lesson of Barack Obama's history victory. New York: Viking Penguin. Pew. (2008, January 11). Internet's Broader Role in Campaign 2008. Retrieved December 9, 2011, from Pew reserach center for the people and the press: http://www.people-press.org/2008/01/11/internets-broader-role-in-campaign-2008/ Robertson, Scott P. , Vatrapu, Ravi K. andMedina, Richard(2010) 'Online Video “Friends” Social Networking: Overlapping Online Public Spheres in the 2008 U.S. Presidential Election', Journal of Information Technology & Politics, 7: 2, 182 — 201 Smith, A. (2009, April). The Internet's role in campaign 2008. Washington: Pew Internet and American Life Project. |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá rolí sociálních medií v americké prezidentské kampani. Nejprve jsou charakterizována socialní média a jejich nejdůležitjší aspekty. Dále budou sociální média zasazena do politického kontextu. V případové studii budou nejdříve analyzována data využití médií v prezidnetské kampani 2008. Dále budou anlyzována nejdůležitější sociální média využitá v této kampani. Tedy Obamova oficiální stránka barackobama.com, Youtube, sociální sítě, zejména Facebook a blogy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the role of social media in the U.S. presidential campaign. Media plays an important role in the U.S. presidential campaign. Therefore every new medium comes with a huge expectation on its impact on the political campaign. Thus, we examine the question: What role do social media play in U.S. presidential campaigns? The role of social media is examined in the case study of the Barack Obama’s 2008 presidential campaign. The first chapter defines social media and the platform on which they run – Web 2.0. It also presents the most important aspects of social media. The following chapter presents a theoretical background on social media in politics, with focus on aspects that are relevant to the social media and their role in the political campaign. The third chapter is the case study of Barack Obama’s campaign. At the outset the case study presents data on the media usage in the 2008 election; thereafter the most important social media used in Obama’s campaign are analyzed. The first analysis is of Obama’s official website MyBarackObama. Next to be analyzes is YouTube. Following that, social networks, primarily Facebook, are analyzed. The last chapter of this case study is devoted to blogs. |