Nástěnné malby Smíškovské kaple v chrámu svaté Barbory v Kutné Hoře
Název práce v češtině: | Nástěnné malby Smíškovské kaple v chrámu svaté Barbory v Kutné Hoře |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The wall paintings of Smíšek chapel in the Church of Saint Barbara in Kutná Hora |
Klíčová slova: | Rod pánů z Vrchovišť, Mistr Smíškovské kaple, Italské malířství, Nizozemské malířství, Ikonografie, Kutná Hora, Chrám svaté Barbory |
Klíčová slova anglicky: | The lords of Vrchoviště, Master of Smíšek Chapel, Italian painting, Netherlandish painting, Iconography, Kutná Hora, The Church of Saint Barbara |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.01.2011 |
Datum zadání: | 11.04.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2011 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2011 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 29.06.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2011 |
Oponenti: | prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
I. Úvod
II. Přehled literatury III. Chrám svaté Barbory IV. Popis nástěnných maleb ve Smíškovské kapli V. Ikonografie a interpretace nástěnných maleb VI. Datace nástěnných maleb VII. Styl, vymezení umělecké orientace a původu autora maleb VIII. Patricijský rod pánů z Vrchovišť a jejich doba IX. Závěr X. Obrazová příloha XI. Seznam vyobrazení XII. Seznam použitých pramenů a literatury |
Seznam odborné literatury |
ALTOVÁ Blanka: Kutná Hora. Praha 2000
CHYTIL Karel: Výklad a význam stěnomaleb v chrámu sv. Barbory v Hoře Kutné. In: Památky Archeologické XII. 1883 KORECKÁ-SEIFERTOVÁ Hana: Zátiší ve Smíškovské kapli v kostele sv. Barbory v Kutné Hoře. In: Krásné Město I. 1970 KRÁSA Josef: Pozdně gotické umění v Čechách 1471 – 1526. Praha 1978 LEMINGER Emanuel: Umělecká řemeslo v Kutné Hoře. Praha 1926 MATĚJKOVÁ Eva: Kutná Hora. Praha 1962 OTTOVÁ Michaela: Pod ochranou Krista Spasitele a svaté Barbory. České Budějovice 2010 PEŠINA Jaroslav: České malířství kolem roku 1500 a Itálie, Umění XVIII., 1970 PEŠINA Jaroslav: Malířská výzdoba Smíškovské kaple v kostele sv. Barbory v Kutné Hoře, Umění XIII. 1939-1940 ROYT Jan: Slovník biblické ikonografie. Praha 2006 ŘEHÁK Jan Josef: Kutnohorské příspěvky k dějepisu vzdělanosti české. Praha 1881 ŠMAHEL František: Mezi středověkem a renesancí. Praha 2002 ŠMAHEL František: Humanismus v době poděbradské. In: Rozpravy Československé akademie věd 73, 1963 VACKOVÁ Jarmila: K malbám ve Smíškovské kapli. In: Umění XIX. 1971 VESELSKÝ Petr Miloslav: Staré pamětihodnosti kutnohorské. Kutná Hora 1890 VESELSKÝ Petr Miloslav: Fresky v chrámu sv. Barbory v Hoře Kutné. In: Památky Archeologické XI. 1879 VOCEL Jan Erazim: Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře. In: Památky Archeologické III. 1859 VORLÍČEK Karel: Dějiny restaurace a dostavby velechrámu sv. Panny Barbory v Kutné Hoře 1884-1905. Kutná Hora 1905 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce představuje nástěnné malby Smíškovské kaple v chrámu svaté Barbory v Kutné Hoře. Hlavní část práce se zaměří na ikonografický popis maleb a na uměleckou orientaci umělce. Nejdříve je kaple stručně popsána a poté je představen její složitý ikonografický program maleb. V další části práce je vymezeno datum kdy malby vznikly. Velice důležitou částí je otázka národnosti a umělecké orientace umělce. Zde je prostor hlavně pro zahraniční vlivy, které nepochybně na umělce působily. Poslední kapitola je věnována objednavateli Michalovi z Vrchovišť a jeho rodině. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The Bachelor thesis presents wall paintings of the Smíšek chapel in the Church of Santa Barbara in Kutná Hora. The main part of the thesis will be especially focused on iconographic description of paintings and art orientation of the artist. At the first the chapel is shortly described then is presented the complicated iconograpic plan of paintings. In the next part the date is delineated when paintings were made. Very important part is a question about nationality and art orientation of the artist. Right here is a place mainly for foreign influence which undoubtably affects the artist. The last chapter is about the owner Michal of Vrchoviště and his family |