Česká republika a členství v IOF: motivace a dopad.
Název práce v češtině: | Česká republika a členství v IOF: motivace a dopad. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sustainable fashion industry and eco-fashion as an economic and environmental phenomenon of politics of the EU (with the focus at economic and energetic polics of the Great Britain)". |
Klíčová slova: | trvale udržitelný módní průmysl, ekomóda, etická móda, alternativní textilie, spotřebitelský průmysl, textilní průmysl, Velká Británie, USA, environmentální politika, hospodářská politika, kulturní poitika |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra evropských studií (23-KZS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.12.2010 |
Datum zadání: | 23.12.2010 |
Předběžná náplň práce |
Textilní, oděvní a módní průmysl byl brizanční faktorem průmyslové
revoluce v 19. stoletíí, a podle nejnovějších trendů může být stěžejním také pro další fáze průmyslového vývoje společnosti - ekologičtější a k životnímu prostředí šetrnější společnosti. Především ale dnes je textilní a módní průmysl jeden z klíčových odvětví jak Velké Británie, tak dalších evropských modních velmocí, především Francie, kde je móda a módní odvětví dokonce oficiálně podporováno státem jako národní kulturní dědictví a stěžejní odvětví spotřebního průmyslu, a také Itálie, ve kterých sídlí hlavní módní domy. Vyspělé evropské země dokazují, že s rostoucím bohatstvím společnosti i člověka se životní prostředí zlepšuje, což dokazuje také tzv. Kuznetsova environmentální křivka. Podpora trvale udržitelného rozvoje v nejrůznějších průmyslových a spotřebních odvětví odpovídá rámcovým definicím OSN o potřebě trvale udržitelného rozvoje a ekologičtějšímu přístupu k životnímu prostředí. Není důležité, zda je člověk více či méně zodpovědný za globální oteplování, ke kterému v současné době zřejmě dochází, důležité je, že ekologická společnost a průmysl je budoucností pro volný kapitál, který se ve společnosti nahromadil od 70. let, a který byl doposud chybně investován především do kvantitativně bohatého materialismu, což vedlo k nadprodukci, která byla jedním z hlavních faktorů současné finanční krize. Proto je budoucnost trvale udržitelného módního průmyslu klíčovou, především pro nejsilnější země EU, čemuž odpovídají i vývozní a produkční hodnoty spjatých odvětví - výroby textilií a kůží, zpracování, produkce nejvýznamnějších módních designérů a produkce mediální krajiny; Evropská, především britská a francouzská módní žurnalistika má stále nejsilněji ovlivňuje světové módní trendy. Jedná se také o důležitost zachování evropských kulturních tradic. Ačkoli to na první pohled možná málo zjevné, právě trvale udržitelný módní průmysl je významnou politickou, ekonomickou i ekologickou výzvou budoucnosti. Je třeba si klást otázky, z jakých nových materiálů a vláken vyrábět oblečení, zvláště proto, že se ropa stává čím dál dražší surovinou a k výrobě, zpracování a barvení bavlny a všech materiálů z ní vyrobených je potřeba obrovské množství vody, které se stává odpadem. Je nutné využívat odpadní suroviny a recyklovat je, módní průmysl a textilie jsou vhodným odběratelem. Je třeba také vyvíjet takové zpracovatelské postupy, při kterých se spotřebuje co nejméně materiálu a vznikne co nejméně odpadu. V souvislosti s rozvojem internetu je možné zajišťovat novou, ekologicky méně náročnou formu logistiky a prosazovat takové trendy, které odpovídají možnostem a limitům nových materiálů a tkanin. To, jak se této výzvě staví současné vládní i nevládní organizace a univerzity, především v rámci orgánů EU a OSN, se zaměřením primárně na USA(New York) a Velkou Británii (Londýn), je předmětem zkoumání této bc práce. |