AnketaAnketa(verze: 728)
V letním semestru akademického roku 2024/2025 probíhá sběr dat 26.05.2025 - 14.09.2025. (MFF)
   Přihlásit přes CAS
  • Data jsou dostupná pouze pro Oba semestry.
Připomínky k výuce (Oba semestry)
  
Předmět: Katedra:
Typ:
Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
doc. RNDr. Stanislav Daniš, Ph.D. [32-KFKL], Praktikum IV - Atomová a jaderná fyzika [NOFY130, laboratorní práce]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 13.01.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Profesor obecně působí příjemným dojmem a je ochoten většinou pomoci s tím co je potřeba. Žádné zásadní problémy s výukou nemám, ale často umí být přísnější a potrpí si na detailech, což může způsobovat problémy. Věřím však, že problémy praktik nejsou jeho chybou a tak není důvod být nijak naštvaný.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Oceňuji pomoc s Hroznýšem i reklamu na gnuplot.
RNDr. Peter Kúš, Ph.D. [32-KFPP], Praktikum IV - Atomová a jaderná fyzika [NOFY130, laboratorní práce]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Záleží mu na tom, aby student skutečně pochopil, o co v experimentu jde. Praktikum H2 určitě z těch nejlepších a nejzajímavějších.
Připomínka k předmětu, Praktikum IV - Atomová a jaderná fyzika [NOFY130, laboratorní práce]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 16.02.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Překvapivě jsem si narozdíl od mých spolužáku toto praktikum velice užil. Tím že následovalo přímo po předmětu atomové fyziky, kde byly experimenty dostatečně vysvětleny, jsem byl nadšen, že jsem si je mohl sám naměřit. Dokonce se mi stávalo že jsem se na některé úlohy těšil (například Franck-Hertzův pokus byl obzvláště krásný).
Osobně mě však velice bavilo praktikum atomové fyziky a potřeba naměřit něco i z jaderné fyziky mi bylo na obtíž. Přišlo mi že narozdíl od atomové fyziky nebyly věci tak dobře "viditelné". Avšak plně rozumím potřebě mít naměřeno něco i z tohoto praktika.
Co se ohledně časové náročnosti psaní protokolů týče, přišla mi tato praktika časově méně náročná.
Ve finále tedy určitě budu praktikum doporučovat nižším ročníkům, jelikož mě velice bavilo.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 04.02.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Fyzikální praktikum z atomovky bylo stejně náročné, jako praktika předchozí, což je přirozené, neboť pravidla zůstala stejná - 9 měření za semestr, protokol vyhotovit do dalšího měření či do 14 dní od měření, ... Avšak celkový vjem, nebo i výše možné psychické újmy, ve výsledku značně závisí na přístupu kolegů a vedoucího praktika. Tak to mám alespoň já. A musím říci, že tentokrát mi připadali páni kolegové celkově přátelštější a přístupnější. Je to proto, že je PIV dobrovolně volitelné? Možná. Důležitým důsledkem je, že mě nezachvacoval takový strach/úzkost z komunikace a nemusela jsem se obávat nikoho z přítomných asistujících (že mě např. odsoudí za to, jaká hloupost ze mě právě vypadla - zkušenost z PII). Místní úlohy také utíkaly relativně rychle (v PIII běžně člověk strávil u experimentu 4h). V neposlední řadě musím podotknout, že vedoucí praktika, p. doc. Daniš, je velmi chápavý, ochotný a vstřícný. Vím, že někteří mí spolužáci nedoceňovali vtípečky pana docenta, já si avšak myslím, že jeho humor mu přidává na lidskosti a otevřenosti, a že by si mnozí mohli vzít příklad.

Pokud vám analýza přináší takovou bolest, jako mně, určitě doporučuji. Experimenty jsou zajímavé a pomohly mi pochopit různé teoretické koncepty z přednášek ツ
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 30.01.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Mne sa tieto praktiká veľmi páčili. Určite najzaujímavejšie a najobohacujúcejšie zo všetkých praktík. Odporúčam, úlohy so žiaričmi som si užila a veľmi pekne dopĺňa praktické využitie vedomostí z jadrovej a atomovej fyziky, najmä ako fungujú detektory a SEM mikroskopy.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 13.01.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Ze série praktik je to asi to nejlepší, což chválím ALE pořád je to praktikum a problémy těch předchozích do velké míry platí i zde. To že je výběrové místo analýzy nijak nezmírňuje problémy které praktikum má. Je velká škoda že očividně není již několik let vůle studenty vyslyšet a praktikum těmto požadavkům přizpůsobit. Jelikož jsou tyto problémy obecně známé, tak zde pouze ve stručnosti:
1. Mnoho úloh a málo času - Studenti často odevzdají 9 protokolů o kvalitě která není vždy nejlepší. Profesory to nebaví opravovat kvůli přítomným chybám a studenty to nebaví psát, jelikož je nutno jich sepsat kvanta, jsou repetitivní a navíc je na ně poměrně málo času. Tento problém přidělává monotónní práci pro studenty i profesory a obě strany z toho jsou akorát frustrované.
2. Rychlost opravování - Po studentech je vyžadování odevzdat protokol do dalšího měření a nebo do dvou týdnů. Na druhou stranu profesoři to mají velmi uvolněné. Chci samozřejmě dát plný kredit těm, co to opravdu na čas dělají a za to jim patří můj vděk. Na druhou stranu je zde pořád nemalá část opravujících, kterým to trvá několik týdnů a to je problematické. Jednak mi to přijde neférové vůči studentům a druhak to poté výrazně snižuje dopad jakékoliv zpětné vazby.
3. Nekonzistence opravování - Stále opakující se problém nedostatečného sjednocení kantorů. Chápu že ne každý musí chápat všechny úlohy v praktiku a ne každý je dokonalý stroj na body. Ale problémem je že se už ve více případech stalo, že si rady od učitelů protiřečily. I kdybychom vynechali tento krajní případ, tak se velmi často stává že protokoly velmi podobné kvality jsou hodnoceny rozdílně klidně i o pět a více bodů, což vytváří problém kdy studenti si poté vybírají úlohy podle opravujících a ne podle jejich reálně náplně.
4. Studijní texty - Zde opět musím podotknout že se najdou světlé výjimky, kde studijní text je dobře zpracovaný a opravdu navede k úloze. Stále se ale také stává, že studijní text je dlouhý, nepřehledný a studentovi toho moc nevysvětlí. V praktiku IV mi tento problém v porovnání z předchozími přijde menší, ale stále je zde přítomen.

Jak takovou situaci vyřešit je těžké shrnout zde, ale aspoň bodově napíši často zmiňované body:
1. Méně protokolů a hlubší práce - Chce to například 3 protokoly za semestr, kdy student může více pochopit o co se jedná v dané problematice a více se na ni zaměřit. Zároveň to také dává možnost vyprodukovat kvalitnější práci, což ocení nejen profesoři, ale i studenti, jelikož se výstupy více budou blížit reálné podobě vědeckých výstupů.
2. Lépe proškolit a sjednotit pedagogy - Je nutné sjednotit přístup pedagogů k praktikům. To jak toho dosáhnout je složité, ale dovedu si představit pravidelná setkání/školení, kde vedoucí praktika vyjasní jak si představuje hodnocení protokolů a také pedagogům připomene jak dlouho by jim měly trvat opravy protokolů.
3. Lepší systém zpětné vazby a její naslouchání - Ač profesoři v praktiku jsou příjemní lidé a často se s nimi dá rozumně bavit, tak systematicky v podstatě neexistují páky na to aby byl systém vylepšen. Je smutné, že jediná oficiální cesta je anketa a na tu nikdo moc nehledí. Je potřeba vytvořit jednoduchý a konstantně přístupný systém kde bude možnost podávat návrhy na zlepšení a tyto návrhy budou projednány a vzaty v úvahu.

Obecně bych rád ještě jednou zopakoval, že Praktikum IV bylo dle mého ze všech praktik tím nejlepším, ale stále zde přetrvávají systematické problémy výše. Velmi si cením práce každého z pedagogů a toto rozhodně nemá být kritika jejich osobní práce. Vzhledem k tomu že toto je ale poslední praktikum tak mi přišlo vhodné ještě naposled shrnout obecné problémy systému v naději na zlepšení pro budoucí generace. Věřím totiž že Praktikum v současné době studenty fyziky trápí, což je dle mého velká škoda, která jde na vrub celkové rigidity vystavěného systému.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Ze série praktik I-IV nejzajímavější a lektoři nepůsobí, jako by tři dny nejedli, s některými je dokonce i sranda(!)

Pořád ale praktikum.
Devětkrát za semestr odevzdat něco, o čem vím, že je mizerné kvality, a inkasovat za to někde mezi 11 a 20 body podle toho, na jakého opravujícího s jakými požadavky zrovna narazíte, ve mně opravdu neprobouzí radost z experimentu, byť samotná měření jsou zajímavá a dají člověku novou perspektivu na věci, co se učí. Těch v průměru dvanáct hodin, co člověk stráví nad protokolem a zpracováním dat, už člověku nedá --vůbec nic--.
Praktikum mi určitě nepřijde zbytečné, ale způsob provedení (důraz na kvantitu, nikoli kvalitu) je těžce nešťastný.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Nejlepší ze série čtyř praktik, přesto se však vyskytly některé problémy, z rozhovorů s kolegy se zdály být nejvíce problematické úlohy A6 (zejména přístup opravujícího) a A7 (velmi složité zpracování změřených dat, úloha často nevycházela). Didaktické hodnotě předmětu by taktéž prospělo, kdyby nebylo nutné odevzdat 9 referátů za semestr, neboť kvalita takto odchází na úkor kvantity.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Závěrečný semestr praktikální ságy. Stejné nedostatky jako v praktrikách předchozích. Jsem líný to tu znovu všechno vypisovat, stejně zjevně není vůle nic měnit. O to vtipnější je to caps-lockem psané oznámení na začátku ankety o tom, jak moc je názor studentů důležitý.

Jeden problém navíc, který předešlá praktrika neměla, je spojen s tím, že odpovídající přednáška k polovině úloh probíhá odpovídající přednáška ve stejném semestru. Někteří vyučující totiž mají pocit, že studenti již znají věci, které ale reálně probírají třeba až v druhé půlce semestru. Jako příklad se nabízí snaha jednoho vyučujícího ze mě vydolovat ve druhém týdnu semestru mezonový oktet, o kterém jsme se oficiálně dozvěděli až někdy v druhé půlce listopadu.
Taky studijní texty by chtělo poupravit, především úloha A6 by si to teda rozhodně zasloužila, i s ohledem na následné požadavky opravujícího, které se sposkytnutým studijním textem moc nesetkávají. Připadá mi docela smutné, že my musíme všechno citovat a studijní text pak nemá citaci ani jednu a ani není uvedena žádná doplňující literatura.

Ať tu ale nepíšu jen negativa. Ten systém praktrik je otřesný, ano, ale vyučující jsou vesměs moc fajn. Ochotní dovysvětlit věci, které nejsou jasné, nebo pomoct, když se něco nedaří. Opravující si zaslouží velkou poklonu, své protokoly jim nezávidím. Ale tak alespoň je vidět k čemu ta povinná praktika doopravdy vedou.
Také oceňuji částečný přesun do 20., výjimečně i do 21., století.
A Matematiku pro fyziky III ničí upoutávka, tedy, 'zajímavé video' na stránkách praktika IV. Kdo ho viděl, jistě volí praktrikum. Neustále mám nutkání přidávat za každé 'Dobrý den' dovětek 'měříte něco?'. Tak moc mě to nadchlo. Škoda jen, že se Stern-Gerlachův experiment otevřel až poté, co jsem měl již odměřeno.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 12.02.2024, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Toto se týká všech praktik včetně tohoto. Studijní texty často moc toho neřeknou a daném měření a člověk se musí například spolužáka, který už tuto úlohu měřil, aby mu to shrnul. Hodnocení protokolů je velmi zavádějící, několikrát se mi stalo, že si některé připomínky k protokolům protiřečili. Chybí mi, že učitelé moc neoceňují kreativitu třeba v postupu měření a nápadů na zlepšení. Samotné měření bylo zajímavé.
---, Praktikum IV - Atomová a jaderná fyzika [NOFY130, laboratorní práce]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 05.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Praktikum IV je zvláštní směsicí velmi příjemných, zajímavých a zábavných úloh na Karlově a podivně otravných úloh na Troji. Velice si cením toho, že experimenty v tomto praktiku nejsou již jen školní modely, nýbrž reálné experimenty. Na druhou stranu tyto reální experimenty vyžadují řadu znalostí, kterou v tomto semestru typicky studenti nemohou stihnout nabrat na přednáškách, tedy by měly být studijní texty adekvátně koncipovány, což v několika výrazných případech naprosto nejsou (konkrétně např. úloha A6, v menší míře A2).
Mohu ale doporučit prakticky libovolnou úlohu na Karlově, tamní úlohy jsou velice poutavé, dobře uchopitelné a mají reálné a často viditelné výsledky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK