Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
prof. RNDr. Ondřej Čadek, CSc. [32-KG], Mechanika kontinua [NGEO111, přednáška]
Přednášející přenášel poutavou formou a učivo dobře vysvětloval, občas se však až moc držel poznámek, které jsme měli k dispozici.
Jakub Zeman, 12.07.2023, 2. Ročník, Fyzika, bakalářské
Opustil bych používání prezentací při přednášce a upřednostnil využívání tabule. V porovnání s jinými přednáškami, kde pořednášející psali na tabuli, jsem si pamatoval z samotné přednášky značně méně.
45-minutové cvičení je podle mě příliš málo, abychom probrali nějakou sadu příkladů a na cvičení se tak výrazně posunuli. Proto by podle mě bylo lepší dělat cvičení 90 minut týdně, případně 90 minut jednou za 2 týdny (v případně MK raději 90 minut týdně, protože jsme nestihli probrat hodně důležitých příkladů, které jsme měli v tištěných materiálech).
Cvičenia dobre korešpondovali s prednáškou. Páčilo sa mi, že po každej domácej úlohe / písomke nám cvičiaci dal prehľad častých chýb a dovysvetlil príslušnú látku, aj keď sa kontinua priamo netýkala.
Cvičenia prebiehali tak, že cvičiaci vysvetľoval výpočty, ktoré boli premietané v prezentácii. To považujem prinajmenšom za nevhodné, najmä keď sa cvičenie koná v pondelok 18:10. Mal som problém udržať pozornosť a len veľmi málo som si takto látku precvičil, pretože k počítaniu som sa na hodinách nedostal a v podstate som ho ani nevidel, videl som len hotové výpočty premietané na tabuľu. Ocenil by som, keby cvičiaci viac písal na tabuľu, aby mali študenti pocit, že príklad riešime na mieste, myslím, že by to pomohlo s udržaním pozornosti.
Systém získavania zápočtu pôsobí desivo: treba mať zo všetkých domácich úloh plný počet bodov. Ale opravovanie úloh nebolo veľmi prísne a boli zadané bonusové príklady behom semestra a na záver aj bonusové domáce úlohy. Prednášajúci a cvičiaci boli veľmi ochotní a v konečnom dôsledku nebol so zápočtom problém.
Připomínka k předmětu, Mechanika kontinua [NGEO111, přednáška]
Předmět jako celek jistě velmi zajímavý a užitečný, ale v některých věcech jsme zabíhali hodně do teorie (někdy jsem si připadal jak na přednášce z matematické analýzy), což asi nebylo na škodu, nicméně jsem očekával, že se budeme zabývat více Navier-Stokesovými rovnicemi a reálnými příklady a aplikacemi ze života.
Predmet v podstate rieši triviálnu fyziku: preberie sa zavedenie veličín a ich vlastnosti, základné vzťahy a napíšu sa rovnice pre najzákladnejšie systémy. To, čo je na mechanike kontinua ťažké, je, že samotný predmet štúdia, kontinuum, je značne netriviálny. Preto len zavedenie jeho popisu trvá cez štyri prednášky. Aj štýl učenia tu bol preto odlišný, namiesto fyzikálneho, intuitívneho, sa hodí skôr matematický, presný, pretože sa treba naučiť zavedenie veľkého množstva tenzorov a identít, ktoré väčšinou človek nevidí na prvý pohľad. V tomto smere predmet zvládol výklad výborne.
Tiež oceňujem, že sme mali kvalitné prezentácie obsahujúce prebranú látku a k tomu aj skriptá, prezentácie sme dokonca dostávali vytlačené na začiatku prednášky, takže so študijnými materiálmi nebol najmenší problém.
Skúška bola príjemná a spravodlivá, páčilo sa mi, že sa dala urobiť už na poslednej prednáške a človek tak má o jednu starosť cez skúškové obdobie menej.
Trochu mi robil problémy tenzorový kalkulus a transformácie. Aj keď sa to prednášajúci aj cvičiaci snažili napraviť, mal som pocit, že sa ráta s tým, že mám vedomosti, ktoré som nemal ako v predošlých predmetoch získať. Ide najmä o prácu so zložkami tenzorov a bázovými vektormi, ideu transformácie zložiek pri zmene sústavy a diferenciálne identity. Toto ale asi nie je problém Mechaniky kontinua, ale študijného plánu Matematické modelovanie. Stále nemám pocit, že som sa tenzory naučil, pretože na každom predmete, kde sa vyskytli, sa predpokladalo, že už niečo viem, a zároveň to, čo som sa dozvedel, bolo vždy v kontexte daného predmetu, teda so zamlčanými predpokladmi (napríklad, že uvažujeme len ortogonálne transformácie alebo zaoberáme sa len zložkami a objekty ignorujeme) a s pridanými špecifikami použitia v danej oblasti.