Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
Pan Johannis látku vždy připomněl na tabuli a následně jsme si počítali příklady zatímco vyučující obcházel třídu. Pokud cvičící chodil na hodiny připraven a měl dobrou docházku, dotazy pan docent ochotně zodpovídal. V opačném případě mohl být na studenty poněkud nepříjemný. Na cvičení také chodil pravidelně pozdě. Na zkoušku jsem se cítil připraven dostatečně.
Ehm tak kde by som začal. Docent Johanis je určite veľmi inteligentný, látku vysvetľuje jasne a zrozumiteľne, no celkom mu chýba ľudské cítenie. Pokiaľ urobíte nejakú hrúbku určite si to vychutná pred celou triedou. Je to úprimný človek, niekedy až moc. Myslím si, že nevie zachovať vážnu tvár, a tak aj zlé správy podáva s úsmevom. Na cvičenia často meškal. Určite neodporúčam pre slabšie povahy, pretože je dosť pravdepodobné, že sa budete obávať na čokoľvek opýtať. Ak si ale myslíte, že vám analýza ide, môže vás posunúť ďalej.
Pokud si v analýze nevěříte, tak si cvičení pana Johanise neberte. Pan Johanis velmi dobře vysvětluje probírané látku a jak ji aplikovat s tím, že občas vysvětluje látku více do hloubky, což pomáhá s pochopením. Avšak předpokládá, že spoustu věcí už budete umět, nebo pro něho triviální věci pouze rychle okomentujte, což ne vždy odpovídá trivialitě problému. Zápočtové písemky pana Johanise patří k těm těžším, avšak dobře připraví na to, co očekávat u zkoušek. Pan Johanis je ochotný pomoct s konkrétními problémy a tak se nebojte se zeptat. Pokud chcete dobrou přípravu a věříte si, tak pana Johanise mohu doporučit. P.S. doporučuji se obrnit proti humoru pana Johanise, občas to zabolí.
Dřív jsem se ho bála, protože mi přišel hrozně přísný, ale tenhle semestr byl naopak hodný a ochotný. Umí dobře vysvětlovat a cvičení jsou velmi přínosná.
doc. RNDr. Michal Johanis, Ph.D. [32-KMA], Úvod do funkcionální analýzy [NMMA331, cvičení]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 06.02.2024, 3. ročník, Obecná matematika, bakalářské
Docent Johanis chodil mezi studenty a vždy byl ochoten poradit. Líbilo se mi, že vždy ukázal řešení docela obecného reprezentanta nějaké sady úloh.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 03.01.2024, 3. ročník, Obecná matematika, bakalářské
Na cvičeních jsme převážně počítali sami a cvičící chodil systematicky kolem a nabízel pomocnou ruku. Některé příklady přednesl cvičící na tabuli. Kvůli náročnosti látky z přednášky chvíli trvalo, než jsme se dostali k algoritmickým úlohám, které následně byly u zkoušky. To je ale povaha předmětu, ne jeho vedení. To bylo uchopeno výborně.
doc. RNDr. Michal Johanis, Ph.D. [32-KMA], Úvod do funkcionální analýzy [NMMA331, přednáška]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Obecná matematika, bakalářské
Skvělé! Z pana docenta na přednáškách vysloveně sálalo nadšení a zapálení do vyučovaného předmětu. Více takových vyučujících!
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 06.02.2024, 3. ročník, Obecná matematika, bakalářské
Přednes byl téměř kopírováním textu ze skript, ovšem docent Johanis byl schopen tomu přidat nemalou hodnotu. Vážím si toho, jak moc se přes přednášku dokázal dostat do velice osobitého přednesu, který se příjemně poslouchal. Vždy upozorňoval na klíčové myšlenky v důkazech, velice se mi líbily i prvotní náznaky důkazu a poté realizace jeho formálního zápisu. Byl ochotný odpovídat na dotazy, ke kterým vždy na začátku hodiny vyzýval.
Skvělý přednášející, dobře vysvětluje, ví, kde studenti tápají, hodný u zkoušek. Zápočet za docházku je fajn, protože stejně na ta cvičení musíte chodit, jinak budete ztraceni.
doc. RNDr. Michal Johanis, Ph.D. [32-KMA], Vybrané partie z funkcionální analýzy [NMMA342, cvičení]
Na cvičeniach sa drvivú väčšinu času pracovalo samostatne, čo mi trochu prekážalo, ale stále bola možnosť sa spýtať. Oceňujem, že nám bolo rovno povedané čo sa môže vyskytnúť na skúške a že sme si mohli pripraviť ťahák na jednu A4.
doc. RNDr. Michal Johanis, Ph.D. [32-KMA], Vybrané partie z funkcionální analýzy [NMMA342, přednáška]
Cvika se skládali výhradně z předvádění protipříkladů na to či ono. Od poloviny semestru se dokonce cvika zrušila a byla místo toho přednáška navíc. Co mi rozhodně chybělo, tak byla cvika na distribuce. Případně dát do cvik něco s fourierovo transformací, kterou jsme si sice zavedli již v úvodu, ale NIKDY jsme ji zatím nepoužili, ačkoliv by se mělo jednat o jeden z nejsilnějších nástrojů aplikované matematiky.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 21.01.2025, 1. Ročník, Matematické modelování ve fyzice a technice, navazující magisterské
Vyučujúci si dal záležať, aby študenti látku pochopili. Kým sa na začiatku semestra počítali jednoduché príklady, dával veľa času na samostatné riešenie a popri tom chodil pomedzi študentov a radil im. Tento spôsob výuky sa mi veľmi páčil. Keď sa však zmenil charakter príkladov na teoretické dôkazy, stala sa v podstate z cvičenia ďalšia prednáška (a neskôr sa z cvičenia stala prednáška oficiálne) a toto sa vytratilo. Na cvičení sme často nestíhali a keď ostalo na konci 5 minút, cvičiaci ho využil na zrýchlené prejdenie ďalšieho príkladu. Viac by sa mi páčilo, keby ten čas využil na dovysvetlenie prejdených príkladov, pretože tie boli väčšinou prejdené v časovom strese a kvôli tomu som veľa z nich musel tupo prepísať a pochopil až dodatočne.
Pan docent je extrémně zapálený do funkcionálky a jde to z něj cítit, což je naprosto super! Své zapálení dává ale také znát extrémním tempem přednášení, které může být dost náročné, pokud si chcete dělat poznámky. Na druhou stranu jsou k dispozici skvělá skripta, tedy psát si poznámky není v teorii potřeba. I tak bych zvážil, jestli by nešlo tempo snížit alespoň o 20%.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 21.01.2025, 1. Ročník, Matematické modelování ve fyzice a technice, navazující magisterské
Pozitívne naladený a energický človek. Do ťažkej látky vždy dokázal vniesť potrebnú dobrú atmosféru. Snažil sa v priebehu semestra brať ohľad na modelárov, pre ktorých nie je Funkcionálna analýza 1 úplne to pravé, aj keď nie vždy mu to vychádzalo ideálne. Osobne mi trochu vadilo, že nechcel venovať veľa času vysvetleniu niektorého pojmu z teórie miery alebo topológie, predmetov, ktoré modelári štandardne nemajú a na prednáške sa tieto znalosti požadujú. Tiež by som bol rád za viac intuície (prípadne obrázkov) za dôkazmi. V snahe dôkaz pochopiť som neraz na intuitívny pohľad narazil, ale stálo to priveľa času, tak by veľmi prospelo vidieť ho už na tabuli. Myslím, že v tomto je ale prednášajúci (s ohľadom na to, že je to analýznický predmet), nadštandardný. Tempo prednášky bolo na mňa rýchle, za to ale môžu prehnané ambície predmetu a nie prednášajúceho. Docent Johanis bol vždy ochotný odpovedať na dotazy a bol pri tom veľmi trpezlivý a nápomocný. Tak isto aj pri konzultáciách po prednáške. Akurát občas bolo tempo tak rýchle, že som sa nestačil spamätať, aby som sa vedel správne opýtať, a už sme preberali ďalej. Skúška bola síce obsahom extrémne ťažká (ťažšia ako čokoľvek, čím som si prešiel na bakalári), jej formát však bol veľmi prívetivý. Otázkou bol jeden pomerne široký okruh a bolo treba napísať, čo viem (požadovalo sa zopár definícií a aspoň jedna veta s dôkazom). Jediná vec, čo musím na skúške vytknúť, bol dôraz na precízne formulácie. Docent Johanis vychádzal so študentmi veľmi priateľsky.
Připomínka k předmětu, Úvod do funkcionální analýzy [NMMA331, cvičení]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 06.02.2024, 3. ročník, Obecná matematika, bakalářské
Vzhledem k charakteru předmětu nebylo možné od začátku semestru probírat to, co bude na zkoušce, ovšem v tomto případě představuje konkrétní počítání spíše zanedbatelnou roli. Tedy v první polovině jsme spíše doplňovali přednášku a probírali konkrétní příklady, které by člověk horko těžko vymýšlel na koleni, ale pro teorii představovali často nějaké stěžejní (proti)příklady. Klidně bych ubral na množství cvičení, kde se počítají normy různých operátorů a více se soustředil například na spektra. Také si myslím, že by bylo fajn mít nějaká vzorová řešení. Na cvičení jsme samozřejmě ke všemu stihli něco málo, i kdyby pouze jeden příklad. I přesto, že zápočet byl pouze za účasti na 50% cvičení vřele doporučuji být na každém, tím spíš na těch ke konci semestru.
Připomínka k předmětu, Úvod do funkcionální analýzy [NMMA331, přednáška]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Obecná matematika, bakalářské
Funkcionála je skvělý předmět. Nic dalšího není třeba dodat.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 06.02.2024, 3. ročník, Obecná matematika, bakalářské
Předmět na mě působil dojmem, že spíše buduje nějaký aparát nežli něco, co by bylo zajímavé samo pro sebe. Pochopitelně se poté o to hůř učí, když tam není nějaká vyšší motivace. Navíc množství materiálu, které jsme stihli projít, bylo obrovské. Vážím si velice kvalitních skript přednášce, podle kterých se přednášelo.
Sylabus je moc našlapaný, nejde to stihnout. Fourierova transformace a slabá konvergence se jen rychle projedou bez důkazů, člověk si z toho nic neodnese. (rychle myslím opravdu rychle - za 1 přednášku). Jinak v pořádku.
Připomínka k předmětu, Vybrané partie z funkcionální analýzy [NMMA342, přednáška]
Obsah prednášok rozhodne zaujímavý bol. Rozsah učiva v rámci predmetu bol podľa mňa primeraný. Skriptá sú užitočné a obsahujú skoro všetko, čo sa berie na prednáške.
Připomínka k předmětu, Funkcionální analýza 1 [NMMA401, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 21.01.2025, 1. Ročník, Matematické modelování ve fyzice a technice, navazující magisterské
Na cvičení sa počítali príklady k topologickým vektorovým priestorom. Spočiatku boli zrozumiteľné a zaujímavé (napr. nájsť pohlcujúcu množinu, ktorej vnútro nie je pohlcujúce) a napomáhali pochopeniu látky. Po pár týždňoch sa to však zmenilo a príklady boli teoretické a zdĺhavé, veľmi abstraktné a v podstate išlo o dôkazy charakterom podobné tým na prednáške. Tak isto ako na prednáške, ani tu sme nestíhali a tempo bolo príliš rýchle (hlavne s ohľadom na to, že modelári nemajú potrebné prerekvizity). Asi v polovici semestra bolo cvičenie zrušené úplne pre nedostatok času na prednáške a tak mal vo výsledku predmet dotáciu 6/0. Je to nielen znak prehnanej náročnosti predmetu, ale aj veľká škoda, pretože napríklad pri distribúciách je rozhodne čo počítať.
Připomínka k předmětu, Funkcionální analýza 1 [NMMA401, přednáška]
Velmi zajímavý předmět, který je pro pokračování v analýze naprosto zásadní.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 21.01.2025, 1. Ročník, Matematické modelování ve fyzice a technice, navazující magisterské
Predmet preberá zložité abstraktné témy topologických vektorových priestorov, teórie distribúcií, Bochnerovho integrálu a konvexných kompaktných množín. Všetky sa zaoberajú teoretickými konceptmi, pracujú s nekonečnou dimenziou a stavajú na topológii a topologických vektorových priestoroch. Pre mňa ako modelára bol predmet prehnane teoretický, nesmierne náročný a obsiahly a praktické použitie získaných vedomostí vidím veľmi slabo. Má dobré skriptá kopírujúce prednášku, ktoré sú písané veľmi zhustene a postrádajú praktické príklady. Tu by som ocenil pridať viac intuície, vysvetlení a praktických ukážok. Naviac sa v rozvrhu kryla jedna prednáška s prednáškou z maticových iteračných metód.
Obsah predmetu, ako aj jeho náročnosť a podanie, je podľa môjho názoru v prvom semestri Mgr. štúdia modelovania nevhodné. Preberajú sa štyri okruhy:
1. Topologické vektorové priestory.
Teoretická, abstraktná a intuitívne (pre mňa) takmer neuchopiteľná kapitola stavia na topológii, ktorú modelári nemajú v študijnom pláne a študenti analýzy ju majú len silno odporúčanú. Pár dní pred prvou prednáškou sme dostali výťah zo skrípt topológie s potrebnými vecami pre pochopenie prednášky. Vydesil ma a ani po dni štúdia som ho pochopiť nestihol a tak som prišiel na prvú prednášku nepripravený a mal som na nej pocit, že som prišiel doprostred semestra. Veľmi by som ocenil, keby sa základom topológie venovalo zopár prednášok na začiatku. Z topológie sme nepotrebovali celú prednášku, ako sa odporúča analýznikom, ale len jej malú časť, preto je to podľa mňa možné. Prvý okruh zaberá polovicu semestra, pritom jeho väčšiu časť modelári vôbec nepotrebujú. Neodniesol som si z neho žiaden prakticky použiteľný výsledok napr. pre riešenie rovníc, aj keď nejaké má, prednáška sa striktne orientovala na teóriu a občasné príklady boli čisto teoretické.
2. Teória distribúcií.
Pre modelárov opakovanie látky z analýzy na bakalári. Z hľadiska práce s distribúciami som sa nič nové nedozvedel. Na prednáške v bakalárskom štúdiu sme išli do podstatne väčšej hĺbky a na rozdiel od tohto predmetu som sa vtedy naučil s distribúciami počítať - tu skoro žiadne početné príklady neboli (nemali sme tu ani dôkaz, ako násobenie distribúcií vedie k sporu, ani to, že Fourier Diraca je 1). Nový bol pre modelárov topologický prístup k distribúciám, ten prinajmenšom mňa skôr zmiatol a skomplikoval pochopenie látky, namiesto prinesenia nových vhľadov, ktoré som si od toho sľuboval. Tiež bola nová súvislosť s mierou, tú považujem za prínosnú, aj keď som potrebné vedomostné predpoklady nemal. Hodilo by sa dať študentom jednu hodinu venovanú mieram, aby bola kapitola lepšie pochopiteľná.
3. Bochnerov integrál.
Zrozumiteľná a prínosná kapitola o integrácii funkcií s hodnotami v nekonečnerozmerných priestoroch. Bochnerov integrál sme používali na súbežnej prednáške PDR1. Na funkcionálke bol prebraný kvalitne, s primeranou náročnosťou aj hĺbkou. Kapitola bola zrozumiteľná.
4. Konvexné kompaktné množiny.
Jednoduchá a krátka kapitola s pochopiteľným obsahom. Kiežby aj ostatné boli také.
Okrem Bochnerovho integrálu je podľa mňa obsah tohto predmetu pre modelárov nepotrebný. Buďto sa vyskytuje na iných prednáškach, alebo ho modelári nevyužijú. Nesprávne mi tiež príde spojenie modelárov s analýznikmi na tomto predmete, keďže na tejto úrovni má každý obor už inú kultúru, požiadavky, štýl výuky a potreby. Topologické vektorové priestory sa síce využívali neskôr takmer v celom predmete, ale vzhľadom k rozsahu tejto kapitoly, ako aj faktu, že sa dalo ich použitie do veľkej miery vynechať, je podľa mňa odvodzovanie celej teórie mrhanie cenným časom. Bochnerov integrál je jediná časť, ktorú modelári potrebujú k štátniciam (distribúcie vieme z bakalára).
Predmet je mimoriadne náročný a obsiahly (za mňa aspoň 12 kreditov). Bohužiaľ ma jeho zvládanie stálo toľko času, že som sa nemohol poriadne venovať potrebnejším predmetom, napríklad maticovým iteračným metódam alebo mechanike kontinua. Určite by sa mal prinajmenšom výrazne zredukovať jeho obsah (ideálne na tretinu) - ako som spomenul, topologické vektorové priestory sú pre modelárov nepotrebné a zaberajú pol semestra. Tiež by sa mali pridať úvodné hodiny topológie a teórie miery pre tých, ktorí príslušné predmety nemali. Ako najlepšie riešenie však vidím nahradenie tohto predmetu v študijnom pláne modelárov samostatným predmetom, kde by sa preberali len témy potrebné pre modelárov, a ktorý by mal vhodnejšiu náročnosť.
Moje zlé hodnotenie tak nie je výsledkom kvality samotného predmetu, ale skôr nevhodnosti jeho zaradenia do študijného plánu pre matematické modelovanie, ako aj jeho zbytočne veľkej náročnosti.